Wie is verantwoordelijk tijdens rijlessen??

Marky mark

Die hard MF'er
22 jul 2002
769
0
Den Haag (centrum)
Gisteren had ik een disscussie met een goede vriend van mij die momenteel lest. Hij heeft uitgelegd gekregen van zijn instructeur, dat hij (de lesser), ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor overtredingen is tijdens de les. Dus boetes voor rood licht, snelheidsovertredingen en andere overtredingen gaan naar de lesser.

Ik vind dit erg vreemd omdat je eigenlijk nog geen papiertje hebt en dus niet verantwoordelijk kunt worden gehouden :? En is dit dan ook zo bij lesautos??

Wie weet hier het fijne van?
 
de lesser is verantwoordelijk
daarom heb je altijd minimaal een theorie certificaat op zak als je lest op de openbare weg
 
Volgens mij is dat alleen bij motoren zo omdat de instructeur hier niet kan ingrijpen.
Bij de auto's kan de instructeur wel ingrijpen en zal hij verantwoordelijk zijn :)
 
de lesser is verantwoordelijk
daarom heb je altijd minimaal een theorie certificaat op zak als je lest op de openbare weg

Theorie certificaat heb je niet perse nodig om te lessen. Alleen voor het praktijk examen.
 
Theorie certificaat heb je niet perse nodig om te lessen. Alleen voor het praktijk examen.


mits je wel een autorijbewijs hebt. Zonder autorijbewijs zul je eerst je theorie moeten halen voor je mag lessen.


Verder klopt het inderdaad wat hier boven ook al gezegd werd, omdat de instructeur niet kan ingrijpen ben je zelf verantwoordelijk, in tegenstelling tot bij een auto waar de instructeur wél kan ingrijpen.
 
Theorie certificaat heb je niet perse nodig om te lessen. Alleen voor het praktijk examen.
dan heb je niet goed opgelet
zonder theorie of geldig rijbewijs kom je niet op de openbareweg met een lesmotor
enige wat mag is achterop richting oefenterrein waar je mag oefenen onder toezicht
 
Bij een lesauto is de instructeur de wettelijke bestuurder, en bij een lesmotor is de lesser zelf de wettelijke bestuurder.
 
omdat je instructeur niet in kan grijpen ben je zelf juridisch bestuurder. Je mag dan ook alleen op de openbare weg lessen als je in het bezit bent van een geldig rijbewijs B of een geldig theorie certificaat.

Aangezien je juridisch bestuurder bent ben je zelf verantwoordelijk voor het naleven van de verkeersregels. Alleen als je instructeur je nadrukkelijk de opdracht geeft om een regel te overtreden is hij verantwoordelijk.


Hoe de instructeur er in de praktijk mee omgaat verschilt. Mijn instructeur heeft wel eens verteld dat er een aantal factoren meespelen in het beslissen of hij de boete doorstuurt of zelf betaalt. oa of hij de leerling mag, of de leerling eigenwijs is, hoe de leerling normaal gesproken met de regels omgaat, of de leerling nog lest, etc. (volgens hem gaat het om gemiddeld 2 boetes per jaar, dus ik denk dat hij ze meestal zelf neemt, maar juridisch ben je als leerling de klos)
 
Gisteren had ik een disscussie met een goede vriend van mij die momenteel lest. Hij heeft uitgelegd gekregen van zijn instructeur, dat hij (de lesser), ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor overtredingen is tijdens de les. Dus boetes voor rood licht, snelheidsovertredingen en andere overtredingen gaan naar de lesser.

Ik vind dit erg vreemd omdat je eigenlijk nog geen papiertje hebt en dus niet verantwoordelijk kunt worden gehouden :? En is dit dan ook zo bij lesautos??

Wie weet hier het fijne van?


Lees de eerste blz van het theorieboekje maar eens goed door!
Degene die de motor bestuurt is verantwoordelijk. Dus een proces verbaal voor een overtreding komt voor rekening van de bestuurder.
Het verhaal wordt anders indien een ongeval plaatsvind. Dan wordt het verzekeringswerk voor de instructeur.

Het verschil tussen les en motor zit 'm in het feit dat de instructeur niet kan ingrijpen (snelheid sturen etc.)
 
Theorie certificaat heb je niet perse nodig om te lessen. Alleen voor het praktijk examen.


Sterker nog: je hebt je theorie alleen nodig voor het rijvaardigheidsexamen. De bijzondere verrichtingen mogen zonder theoriecertificaat.
 
Volgens mij is de lesser op de motor ZELF verantwoordelijk (of val ik een beetje in herhaling? :) )
 
Veel ware woorden hier, maar m'n instructeur bracht het nét iets anders:

"Asse brokke maks mosse zelluf dokke."[me] [/me]
[me] =Algemeen beschaafd Venloos voor "Als je brokken maakt moet je zelf dokken."[/me] ;)

Hij had het dus niet over overtredingen enzo. Ik dacht effe dat hij een geintje maakte, maar eignelijk is het best logisch.
 
ik moet hier wel aan toevoegen dat mijn instructeur voor E achter B mij ook verzekerd heeft dat ik voor de boetes op zal draaien. Moet er wel bij zeggen dat hij mij constant erop moet wijzen dat ik te snel rij.... (macht der gewoonte, lekker met het verkeer mee?)
 
als jij te snel langs een flitspaal rijdt en je instructeur heeft net al 5x geroepen 'denk aan je snelheid' mag je em echt gewoon zelf betalen hoor. lijkt me ook niet meer dan logisch.

maar als hij zegt 'rij maar met het verkeer mee' (vanwege veiligheid ivm bumperklevers ofzo) en je gaat dan 60 waar je 50 mag en je komt een mobiele flitser tegen die al bij 53 afgaat, ja dan vind ik het voor de rekening van de instructeur. en denk dat ie er zelf ook wel zo over zal denken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan