Wie kan de werking van een OSCO oiler uitleggen?

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Ik ben nieuwsgierig naar hoe zo'n OSCO oiler werkt.
Op internet wel een exploded view tekening gevonden, maar dat is niet leesbaar.

Het lijkt me een handig ding, dat juist door het ontbreken van elektronica en koppelingen met vacuum etc. storingsvrij werkt.

Edit
Het is kennelijk een vrij simpel mechanisch apparaatje, zo'n oliedruppelaar.
Voor de leuk en de goeiekopie(?) lijkt het me leuk om zelf zoiets te fabrieken.
Iemand al eens zoiets gedaan?

Zou als volgt werken :
Door trekken aan plunjer vult een reservoirtje zich met zo'n 2cc olie.
Daarbij breng je meteen de plunjer onder (spiraal)veerdruk
Daarna wordt de plunjer door de samengedrukte veer teruggeduwd, waardoor de olie
richting ketting gedrukt wordt.
 
Laatst bewerkt:
Gevonden op www.osco.nl?

Je moet inderdaad iedere 300 km even aan het stokje trekken. Dan spuit de osco 2 cc olie op de ketting en daar moet de ketting het dan maar weer 300 km mee doen. Een flesje olie kost €10,- per halve liter, dus dat kost je de kop niet.

Deze 300 km is bijna de actieradius van mijn GS-je, dus voor mij is het na iedere tankbeurt even de ketting smeren.




P.s. Let erop dat de olie op de ketting blijft druppellen. Bij mee was de aanvoerslang doorgesleten, wat ik pas merkte toen ik dacht: "Wat lijkt die ketting toch droog".
 
Laatst bewerkt:
Het plaatje op osco.nl had ik al gezien, maar dat is nauwelijks leesbaar.
De simpele bediening, 1x trekken aan de plunjer en verder niks, lijkt me wel wat.
Maar om 139 uit te geven zonder eerst te zien hoe eea werkt vind ik wat veel.....
 
Het plaatje op osco.nl had ik al gezien, maar dat is nauwelijks leesbaar.
De simpele bediening, 1x trekken aan de plunjer en verder niks, lijkt me wel wat.
Maar om 139 uit te geven zonder eerst te zien hoe eea werkt vind ik wat veel.....

Werkt perfect zo`n osco oiler.
Wilde er zelf ook niet aan, maar nu ik hem heb is het verdomd makkelijk.
Je trekt aan het stangetje, +- 4 cm, laat hij ongeveer 2cc olie los, je kan de instelling ook verhogen naar meer olie is niet nodig.
Wel ongeveer 10 km per uur rijden, zodat hij bij die snelheid je ketting een rondje heeft gedraaid.
full
 
Ik heb er ook een op mijn Bandit 1200! Superding! Is een veerbelaste plunjer die je omhoogtrekt, deze gaat in 4 a 5 seconden naar beneden. In die tijd verdeeld hij hele kleine druppeltjes olie op elk rollertje van je ketting. Ik doe het altijd aan het einde van de rit. Gebruik nu sinds enige tijd kettingzaagolie, dit werkt eigenlijk hetallerbeste tot nu toe. Deze olie kost 3,95 per liter wat genoeg zou moeten zijn voor de volgende 100000km O-) :Z .
 
Is dus kennelijk de moeite waard, zo'n smeerautomaatje.
En kettingzaagolie schijnt minder slecht voor de omgeving te zijn dan motorolie of dergelijke.

Bij vetsmering van de ketting zit het achterwiel vol kleverige zooi en is de kettingrand voorzien van een dikke laag smurrie.
Hoe is het met het smerig worden daarvan als je oliesmering gebruikt?
 
Is dus kennelijk de moeite waard, zo'n smeerautomaatje.
En kettingzaagolie schijnt minder slecht voor de omgeving te zijn dan motorolie of dergelijke.

Bij vetsmering van de ketting zit het achterwiel vol kleverige zooi en is de kettingrand voorzien van een dikke laag smurrie.
Hoe is het met het smerig worden daarvan als je oliesmering gebruikt?

Een stuk minder goor! Ik smeer wel wat vaker dan om de geadviseerde 300km, heb dan ook af en toe een beetje spatjes. Maar jaje veegt het zo weg met een doekje.
 
Is dus kennelijk de moeite waard, zo'n smeerautomaatje.
En kettingzaagolie schijnt minder slecht voor de omgeving te zijn dan motorolie of dergelijke.

Bij vetsmering van de ketting zit het achterwiel vol kleverige zooi en is de kettingrand voorzien van een dikke laag smurrie.
Hoe is het met het smerig worden daarvan als je oliesmering gebruikt?
Ik gebruik de officiële voorgeschreven olie en ik smeer eens in de 250-270 km (aktieradius van de motor). Het achterwiel wordt wel wat eerder vies dan bij het gebruik van kettingspray. Ouderwets vet heb ik nog nooit gebruikt.
 
Oma, wegwezen...

Simpel en doeltreffend, dat palstic flesje, met een soort infuus druppelaar eraan!
En lekker goeiekoop ook nog.

Ik heb inmiddels de "elektrische" variant van zo'n OSCO oiler gezien : de HawkeOiler

hawkeoiler.com

Lijkt me ook een handig ding.
Voordeel is dat je hem vanaf je stuur kan bedienen en hij tapt geen signalen af.
Qua prijs scheelt het ding niet veel met de OSCO.
 
Oma, wegwezen...

Simpel en doeltreffend, dat palstic flesje, met een soort infuus druppelaar eraan!
En lekker goeiekoop ook nog.

Ik heb inmiddels de "elektrische" variant van zo'n OSCO oiler gezien : de HawkeOiler

hawkeoiler.com

Lijkt me ook een handig ding.
Voordeel is dat je hem vanaf je stuur kan bedienen en hij tapt geen signalen af.
Qua prijs scheelt het ding niet veel met de OSCO.


vind zo een electrische meer iets voor een Goldwing
 
Is dus kennelijk de moeite waard, zo'n smeerautomaatje.
En kettingzaagolie schijnt minder slecht voor de omgeving te zijn dan motorolie of dergelijke.

Bij vetsmering van de ketting zit het achterwiel vol kleverige zooi en is de kettingrand voorzien van een dikke laag smurrie.
Hoe is het met het smerig worden daarvan als je oliesmering gebruikt?
Kettingzaagolie is koolzaadolie.

Ik heb zo'n Osco en het werkt prima. Mijn motormaat heeft een klein model laboratoriumfles met zo'n geknakt pijpje erbovenop aan zijn fiets gemonteerd met slangetje richting ketting. Effe knijpe en klaar. Is een stuk goedkoper.
 
Ik zou niet voor de scottoiler gaan maar voor de pro-oiler! Heb beide systemen gehad eerst scott maar die vond ik niet zo best en daarna de pro-oiler waar ik nu alweer zo n 4 jaar mee rijd! En over de kettingzaag olie die zou ik dus niet gebruiken want die plakt veel te veel goed voor je ketting maar niet voor al het vuil wat erop blijft plakken. Dan gaat je ketting nog meer vuil opnemen waardoor je weer meer slijtage krijgt en veel je ketting moet stellen. De pro-oiler kan je met de zelfde olie smeren als die je voor je moto gebruikt het maak eigenlijk niet uit. En alles werkt op een puls dus je hoeft niet te pompen je kan zelfs in de regen je smering verhogen met de p-o werkt met een microprocessor. Je kan het systeem bekijken op pro-oiler.com.
 
Terug
Bovenaan Onderaan