wie kan helpen (maken van eigen zadel)

21shifty12

MF'er
9 jul 2006
195
0
Lienden
He Bikeres,

Ik ben mijn Honda cb500 aan het pimpen en ben zoal wat dingen aan het veranderen. zo komt er een achterkant op van een cb600f (hornet) maar nu is het geval dat het zadel dus niet past (logisch ook) ik moet hier dus zelf iets voor gaan maken.. heeft iemand hier ervaring mee, waar kan ik het juiste materiaal vinden (foam en bekleding) etc.

Alvast bedankt.
 
ff kijken bij autobeklederij of meubelstofferderij,die verkopen alles en snijden ook wel op maat voor je.
er zijn verschillende hardheden dus niet alles zit even lekker.

als je skai/kunstleer wat warm maakt (fohn) rekt het wat beter.

als je er niet uitkomt ,mail mij maar ff.
 
ik zou eerder een hornet zadeltje proberen te scoren, en die eventueel nog pas maken.
want zo'n zadel is wat ingewikkelder dan een enkelzits dingentje ;)
 
heb ooit een cb500 voorzien van een R1 kont en heb zadel en kont toen zelf gemaakt, is ook van een forumer hier geloof RUNNER X zijn vorige moto. niemand die wist dat dit zelf gemaakt was. dus als je uitleg wil kan ik je wel verder helpen mail me even voor als je wat foto's wil
 
heb ooit een cb500 voorzien van een R1 kont en heb zadel en kont toen zelf gemaakt, is ook van een forumer hier geloof RUNNER X zijn vorige moto. niemand die wist dat dit zelf gemaakt was. dus als je uitleg wil kan ik je wel verder helpen mail me even voor als je wat foto's wil
ik ben wel benieuwd hoe je dat gedaan heb tuny ik moet namelijk ook nog een zitje maken
 
Hier in groningen zit een klein winkeltje.. 'de winkel van sinkel' (jaja.. daar heeft hij niet lang overnagedacht :? )
Daar koop ik altijd dat soort spul, foam en skai, lekker prutsen en kost geen drol! (stuk foam voor een zadel kostte mij 4e ofzo, skai voor 2 zadels 6e)

Een leuke tip voor het foam... dompel hem in water, leg dit in de vriezer en dan met een figuurzaag in model (figuur)zagen. Je kunt het ook doen met een stukje gloeidraad, maar dat moet je maar net hebben liggen.

Overtrekken met skai is heel simpel:
skai warm maken, en vervolgens eerst over de lengte vast zetten en dan de breedte (mag ook anders, maar zo doe ik het altijd). Ik zet het vast met nietjes, maar ik heb mensen het ook zien doen met lijm (tricky, aangezien dat wat langer duurt voor het daadwerkelijk vast zit).

Er zit trouwens ook verschil in skai, de dunne versie is flexibeler en daardoor dus ook sterker dan het dikkere skai. Het dikke skai wil nog wel eens scheuren.
 
ja ik ook..ik heb een r6 kont plus zadel alleen sluit het zadel niet aan op mijn fzr 1000. Die heeft een rechte tank,een r6 tank is ronder waar de aansluiting van het zadel zit..
Ik heb het tijdelijk opgelost dmv een extra stukje schuim en de overtrek opnieuw te laten maken(door mijn handige tante waarvoor nog steeds hulde :W )..Alleen nu zie je de scheiding van het originele foam en en het stukje wat ik er tussen heb gepropt..

Ben wel eens benieuwd hoe iemand die glooiende lijnen van een r6 bijv kan namaken..gloeidraad lijkt mij het meest makkelijke??
 
He gasten bedankt voor de reacties zover.. ik heb gisteren weer even gekeken en het is toch wel lastig want waar maak ik het onderstel van?? (hout, metaal of iets van kunstof) want het moet natuurlijk wel op de kap aansluiten...

Ik heb hiet wat fotos hoe hij er op het moment uitziet, tis niet de beste kwaliteit (van mijn telefoon srry) maar misschien dat je een idee krijg zo.

wat ik ook zat te denken is het oude zadel van de cb500 aanpassen bedoel deze sluit al aan op de tank en onder bij de kap.. goed idee??? en zou het te doen zijn??

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/395120/f9495293314353548b6d8351d446a38f (IMAGE_00047.jpg)​
 
zie beide attachmentshier en hier boven

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/395121/5b81fe1b793e758f87f625f54056b182 (IMAGE_00051.jpg)​
 
ja ik ook..ik heb een r6 kont plus zadel alleen sluit het zadel niet aan op mijn fzr 1000. Die heeft een rechte tank,een r6 tank is ronder waar de aansluiting van het zadel zit..
Ik heb het tijdelijk opgelost dmv een extra stukje schuim en de overtrek opnieuw te laten maken(door mijn handige tante waarvoor nog steeds hulde :W )..Alleen nu zie je de scheiding van het originele foam en en het stukje wat ik er tussen heb gepropt..

Ben wel eens benieuwd hoe iemand die glooiende lijnen van een r6 bijv kan namaken..gloeidraad lijkt mij het meest makkelijke??
dat schuim zaag je door met een soort groot electrische broodmes(polyetherzaag),bij een gloeidraad komen nog al wat giftige gassen vrij en ik wil graag wat ouder worden
 
Als je toch aan het verbouwen bent...
Zet dan de zaag in je orgineel zadel :Y
heb je gemakkelijk en snel een goede basis en montage punten!!
 
Als je toch aan het verbouwen bent...
Zet dan de zaag in je orgineel zadel :Y
heb je gemakkelijk en snel een goede basis en montage punten!!

Bevestiginspunten dus niet, zoals je op de foto's zag is het een zadel van de cb500 wat die niet meer is. het enige voordeel is dat het mooi aansluit op de tank. en omdat het kunstof is (dat naar vorm gebogen is, is het moeilijk om te gaan zagen omdat je dan de vorm en stevigheid uit het zadeltje haalt :( misschien dat ik die rondingen er wel met een fön weer in kan vormen, maar weet niet hoe het kunstof gaat reageren op de warmte. maar ben met jullie eens dat het orginele zadel een goede basis is, maar gezien de vorm kan het nog wel problemen met zich nemen :P
 
Bevestiginspunten dus niet, zoals je op de foto's zag is het een zadel van de cb500 wat die niet meer is. het enige voordeel is dat het mooi aansluit op de tank. en omdat het kunstof is (dat naar vorm gebogen is, is het moeilijk om te gaan zagen omdat je dan de vorm en stevigheid uit het zadeltje haalt :( misschien dat ik die rondingen er wel met een fön weer in kan vormen, maar weet niet hoe het kunstof gaat reageren op de warmte. maar ben met jullie eens dat het orginele zadel een goede basis is, maar gezien de vorm kan het nog wel problemen met zich nemen :P
Als je het org zitje nog hebt heb je een mooiere basis dan zo'n lelijke houten plank..
Het stappen plan zoals ik het altiet doe..
Nietjes losmaken en aftekenen met een stift hoe ik het wil hebben...
full
 
Met de fohn het skaileer warm maken en niet op 1 plek houden dus of in de brandende zon leggen en er strak overheen trekken en nieten maar met de elektrische nieter gaat dat het mooist...
full

Hoop dat je er wat aan hebt..

Gr Ron
 
Met de fohn het skaileer warm maken en niet op 1 plek houden dus of in de brandende zon leggen en er strak overheen trekken en nieten maar met de elektrische nieter gaat dat het mooist...
(Afbeelding)
Hoop dat je er wat aan hebt..

Gr Ron

Je hebt het mooi gedaan, maar het probleem is dat ik het opude orginele zadel heb, dat wil zeggen dat ik er een ander subframe op gemaakt heb en er een cb600f tail op bevestigd heb. het oude zadel past dus niet meer zoals de foto laat zien (zie attach)de vorm zou ik juist kunnen behouden en dan praat ik over de rijders en bijrijders gedeelte.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/395253/1cd99fe45219bbb7f21d2b5417fa68df (IMAGE_00051.jpg)​
 
Je hebt het mooi gedaan, maar het probleem is dat ik het opude orginele zadel heb, dat wil zeggen dat ik er een ander subframe op gemaakt heb en er een cb600f tail op bevestigd heb. het oude zadel past dus niet meer zoals de foto laat zien (zie attach)de vorm zou ik juist kunnen behouden en dan praat ik over de rijders en bijrijders gedeelte.


ik heb zoals je wel kan zien aan het kontje ook een nieuw subframe moetne lasser daarvoor en dus ook dazels nog kont pastte zomaar. op het originele had ik nooit een R1 kont kunnen doen passen hoor. en deze is dan ook nog eens zo gemaakt dat je nog steeds duo kan rijden dus moest dat ook allemaal nog kunnen dragen op dat nieuwe subframe.
 
Je hebt het mooi gedaan, maar het probleem is dat ik het opude orginele zadel heb, dat wil zeggen dat ik er een ander subframe op gemaakt heb en er een cb600f tail op bevestigd heb. het oude zadel past dus niet meer zoals de foto laat zien (zie attach)de vorm zou ik juist kunnen behouden en dan praat ik over de rijders en bijrijders gedeelte.
Oke misschien om het voor jezelf makkelijker te maken een zadel zoeken die bij deze kont hoort en die pas maken op de tank..zeker weten dat dat veel ergenis bespaard ;)

Ps kontje ietsjepietsje liften doet wonderen kwa look 8-)

Gr Ron.
 
Terug
Bovenaan Onderaan