Wie kan me overtuigen van KTM's betrouwbaarheid?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Dusss.. het volgende. Ik kan wel zeggen dat ik een kilometervreter ben. Hoe verder hoe beter, retourtje Noordkaap, even Finland in, weekendje Normandië in de winter, dat soort dingen. Op het moment heb ik een Z1000SX, in twee jaar van 8000 naar 33.000km gereden (plezier km's, geen woonwerk): 0,0 storingen, op een kapotte accu na. Daar houd ik van. Zeker nadat ik een Tuono gehad heb, waar altijd wat aan mis was. Daar durfde ik gewoon niet mee te reizen, dus weg ermee.

Maar nu, mijn droommotor: de KTM 1190/1290 Adventure. Bizar bruut ding, die naadloos bij mijn wensen aansluit. Maar ik zit met één ding in m'n maag: de betrouwbaarheid. Ik hoor er diverse verhalen over. Zo betrouwbaar als een Japanner wordt het waarschijnlijk niet, maar wat kan ik ongeveer verwachten?
 
Laatst bewerkt:
Dusss.. het volgende. Ik kan wel zeggen dat ik een kilometervreter ben. Hoe verder hoe beter, retourtje Noordkaap, even Finland in, weekendje Normandië in de winter, dat soort dingen. Op het moment heb ik een Z1000SX, in twee jaar van 8000 naar 33.000km gereden (plezier km's, geen woonwerk): 0,0 storingen, op een kapotte accu na. Daar houd ik van. Zeker nadat ik een Tuono gehad heb, waar altijd wat aan mis was. Daar durfde ik gewoon niet meer te reizen, dus weg ermee.

Maar nu, mijn droommotor: de KTM 1190/1290 Adventure. Bizar bruut ding, die nadeloos bij mijn wensen aansluit. Maar ik zit met één ding in m'n maag: de betrouwbaarheid. Ik hoor er diverse verhalen over. Zo betrouwbaar als een Japanner wordt het waarschijnlijk niet, maar wat kan ik ongeveer verwachten?

Iets anders dan een Japanner.
 
In het 1290 Adventure topic kunnen ze natuurlijk wel neutraal reageren op de vraag. ;) :+

Ik kwam laatst nog een oud collega van Fok! tegen , die heeft tegenwoordig een KTM.. Geerd. :')

Zelf ga ik volgend jaar de 390RC kopen naast de S1000R. :)

full
 
Laatst bewerkt:
Het zegt zo weinig allemaal omdat je steekproefgrootte (de mensen hier) klein is. Ik heb namelijk totaal geen gezeik gehad met mijn Tuono V4 (Italiaan, 6k -> 20k) en mijn Honda Hornet (Jap, 12k -> 35k) er voor, maar veel gezeik met mijn Honda CBR (Jap, 24k -> 40k) daar weer voor, en dat terwijl de Aprilia bekend staat als ontbetrouwbaar. De mensen met problemen zullen het hardste gaan klagen en de mensen zonder problemen hoor je niet.

Niet waar je om vroeg, maar ik denk ook niet dat je een zinnig antwoord gaat krijgen. 50% kans dat je geen problemen hebt :+

Edit: vaak ben je bang, gewoon kopen dat ding!
 
Laatst bewerkt:
Zelfs als hij minder betrouwbaar zou zijn....zou het hogere fungehalte mij al overtuigen.



En je gaat het toch doen Pollo, dus doe t dan maar meteen :)






'Wie kan me overtuigen van KTM's betrouwbaarheid?' > 'Wie kan mij overtuigen van KTM's betrouwbaarheid?'
 
Laatst bewerkt:
Met de 950 alleen defecte brandstofpomp en versleten asje van de waterpomp. Dan komen er druppels water in olie en dan slaat het filter dicht, ga je de ketting spanners horen.
Bij lange ritten een fles olie mee nemen.

De 1190 alleen de temperatuur meter van de buitenlucht een keer stuk. Nu 60000 op de teller.
Voor je vertrekt, wel eens proberen om je koplamp te vervangen. Word je niet vrolijk van als je dat langs de weg moet doen

Wat ook prettig is 15000 tussen de beurten.
Rijdt wel leuker als een BMW ofzo...

En op mijn Honda MT5 reed ik ook 12500 km per jaar, zo spannend zijn die km in je openings post niet
 
Laatst bewerkt:
Ik kom van een Kawasaki Versys. Wat ik erg prettig vind is zijn de grotere onderhoudsintervallen. Bij mijn KTM 7.500 km, de nieuwe 15.000 km. Kawasaki houdt nog steeds vast aan 6.000! Ander voordeel: de onderhoudshistorie wordt centraal geregistreerd. Ik heb een uit Italïe geïmporteerde 990. Ik kreeg een exact overzicht van het gepleegde onderhoud en bij welke kilometerstand dat had plaats gevonden.

:)
 
Dusss.. wat kan ik ongeveer verwachten?
Wacht, ik pak even mijn glazen bol... :+

Als jij een gebruikte 1190 of 1290 Adventure overweegt, dan zou ik verwachten dat kinderziektes inmiddels wel verholpen zijn. De duurtesten die ik heb gelezen tonen keurige resultaten qua betrouwbaarheid, en die LC8 blokken blijken nauwelijks aan slijtage onderhevig, zeker in vergelijking met een doorsnee Japanner. Die duurtesten werden uitgevoerd door ADAC, en die club staat er niet direct om bekend dat ze niet-Duitse waar de hemel in prijzen, kuch.

Maar goed, als je pech hebt tref je dus een exemplaar met kinderziektes, en om die reden zou ik de voorkeur geven aan eentje met b.v. een jaartje garantie. Kinderziektes komen bij meer merken voor - steeds vaker lijkt het wel - maar de afhandeling van garantie-claims door KTM is verrassend goed.

Uit eigen recente ervaring: mijn eerste 1290 SDGT gaf een boel problemen (frame, motormanagement, remschijven, vering, etc.), hetgeen te wijten was aan mss 1 of 2 ontwerpfoutjes, maar bovenal slechte spullen van toeleveranciers, en mogelijk een rondom de haastige introductie wat tegenvallende kwaliteitscontrole. Maar KTM reageerde snel en heeft binnen 6 maanden een boel dingen aangepast in de productielijn, en mijn motor is destijds minimaal 2 keer volledig opnieuw opgebouwd. Ik heb het ding 14 maanden gehad, waarvan ik effectief 7 maanden heb kunnen rijden, 18000 km, en die km's waren smullen. Overigens heeft de motor me nog nooit ergens laten staan.

Spijt van de aankoop? Neuh, want een boel van de problemen waren exemplarisch, en er werd snel op gereageerd. En omdat je de combinatie van motorische- en rij-eigenschappen van zo'n KTM maar bij bar weinig motoren aantreft, ruilde ik het ding na een jaar in voor een nieuwe. Die nieuwe fiets is nu 5 maanden oud (circa 11000 km) en tot dusver probleemloos. Tijdens iedere meter die je ermee rijdt voel je dat het ding ontworpen werd door mensen die zelf motorrijden en dat leuk vinden, in plaats van door een handvol zuinige boekhouders... :9
 
Bedankt voor het delen van deze ervaringen! Ik ben om :9

Ik kom van een Kawasaki Versys. Wat ik erg prettig vind is zijn de grotere onderhoudsintervallen. Bij mijn KTM 7.500 km, de nieuwe 15.000 km. Kawasaki houdt nog steeds vast aan 6.000! Ander voordeel: de onderhoudshistorie wordt centraal geregistreerd. Ik heb een uit Italïe geïmporteerde 990. Ik kreeg een exact overzicht van het gepleegde onderhoud en bij welke kilometerstand dat had plaats gevonden.

:)
Serieus? Versys 650 dan? Want mijn 2014 Z1000SX heeft elke 10.000km nieuwe olie nodig en elke 42.000km klepspeling checken..
 
Laatst bewerkt:
...maar de afhandeling van garantie-claims door KTM is verrassend goed.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik had een gloednieuwe 690 smc-r 2016 gekocht die behoorlijk olie ging verbruiken na de inrijperiode. De dealer het blok opengemaakt, groeven in de zuiger en cilinder aan een kant.

KTM: monteer maar een nieuwe zuiger + cilinder.

Weer ingereden, zelfde verhaal. dronk olie en de pluimen schoten eruit. weer terug naar de dealer, weer opengemaakt, weer dezelfde problemen.

KTM: monteer maar een nieuwe zuiger + cilinder |(

De dealer heeft op eigen initiatief (en kosten) het blok laten nameten en daar kwam uit dat de krukas niet helemaal recht stond waardoor de zuiger dus scheef in de cilinder zat. (even simpel uitgelegd)
Het blok moest dus weer uit elkaar en opnieuw opgebouwd worden...

Als het aan KTM had gelegen had ik dus weer een nieuwe zuiger en cilinder gekregen na 2x hetzelfde probleem te hebben gehad.

Ik heb dat ding maar ingeruild en een grote bak geld verloren :X , maar ik was het zo zat, de helft van de kilometers die ik gereden had was inrijden of stond hij bij de dealer -O-


Misschien was het een maandagochtend model en er zijn een hoop mensen die er helemaal geen problemen mee hebben.
Wel jammer, want de motoren zijn wel erg gaaf en anders stond er nu een 1290 superduke of RC8R in de garage (of bij de dealer :+ ).

Maar dit soort dingen kunnen altijd voorkomen, is volgens mij niet merkgebonden, het ligt er alleen aan hoe het merk met de afwikkeling omgaat.
 
Wacht, ik pak even mijn glazen bol... :+

Als jij een gebruikte 1190 of 1290 Adventure overweegt, dan zou ik verwachten dat kinderziektes inmiddels wel verholpen zijn. De duurtesten die ik heb gelezen tonen keurige resultaten qua betrouwbaarheid, en die LC8 blokken blijken nauwelijks aan slijtage onderhevig, zeker in vergelijking met een doorsnee Japanner. Die duurtesten werden uitgevoerd door ADAC, en die club staat er niet direct om bekend dat ze niet-Duitse waar de hemel in prijzen, kuch.

Maar goed, als je pech hebt tref je dus een exemplaar met kinderziektes, en om die reden zou ik de voorkeur geven aan eentje met b.v. een jaartje garantie. Kinderziektes komen bij meer merken voor - steeds vaker lijkt het wel - maar de afhandeling van garantie-claims door KTM is verrassend goed.

Uit eigen recente ervaring: mijn eerste 1290 SDGT gaf een boel problemen (frame, motormanagement, remschijven, vering, etc.), hetgeen te wijten was aan mss 1 of 2 ontwerpfoutjes, maar bovenal slechte spullen van toeleveranciers, en mogelijk een rondom de haastige introductie wat tegenvallende kwaliteitscontrole. Maar KTM reageerde snel en heeft binnen 6 maanden een boel dingen aangepast in de productielijn, en mijn motor is destijds minimaal 2 keer volledig opnieuw opgebouwd. Ik heb het ding 14 maanden gehad, waarvan ik effectief 7 maanden heb kunnen rijden, 18000 km, en die km's waren smullen. Overigens heeft de motor me nog nooit ergens laten staan.

Spijt van de aankoop? Neuh, want een boel van de problemen waren exemplarisch, en er werd snel op gereageerd. En omdat je de combinatie van motorische- en rij-eigenschappen van zo'n KTM maar bij bar weinig motoren aantreft, ruilde ik het ding na een jaar in voor een nieuwe. Die nieuwe fiets is nu 5 maanden oud (circa 11000 km) en tot dusver probleemloos. Tijdens iedere meter die je ermee rijdt voel je dat het ding ontworpen werd door mensen die zelf motorrijden en dat leuk vinden, in plaats van door een handvol zuinige boekhouders... :9


Ik lees op het RC8 topic toch regelmatig dat de nokkenassen vervangen moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel de betrouwbaarheid steeds beter schijnt te worden heb ik bij KTM nog altijd het gevoel dat het barrels zijn voor een te hoge prijs. Leuke motoren voor een blokje om maar niet te ver.
Voor mijn Ducati geldt eigenlijk hetzelfde maar die heb ik toch gekocht. O-)
 
Tja, ik had het over mijn ervaring, en die was verrassend goed. Bij veelvuldige herhaling welteverstaan, want ik was bijna kind aan huis in dat eerste jaar.

Overigens realiseer ik me wel dat de dealer een belangrijke rol speelt bij de afhandeling, want die staat immers tussen jou en de importeur/distributeur: omdat je als koper een koopcontract hebt met de dealer, moet die het voor jou oplossen. Weliswaar kun je ook de fabrikant aanspreken (als fabrieksgarantie), maar die kent jou niet, en zal doorgaans alleen naar de getallen kijken: als jij de enige bent met een probleem, dan bestaat het probleem wss niet. Dat is dus waar de dealer een meerwaarde kan hebben, zeker als je goed met die dealer kunt opschieten en-ie z'n werk een beetje serieus neemt.

Laat onverlet dat jouw ervaring er wel eentje is om van te gruwelen.

Ik lees op het RC8 topic toch regelmatig dat de nokkenassen vervangen moeten worden.
Mijn uitsprak baseerde ik op de tabellen met meetgegevens na 0 en 50000 km, en de tolerantiewaarden. Ik zag toen - eerlijk gezegd tot mijn verbazing - dat de genoemde KTM's minder aan motorische slijtage onderhevig waren dan b.v. Yamaha MT's, Suzuki V-Strom's, etcetera, alsook enkele BMW's. Ik heb natuurlijk geen accountant of notaris losgelaten om de getallen en het meetproces te controleren, maar de (weergeven) waarnemingen vond ik iig opvallend. Grrotste verschillen betreffen trouwens onderdelen zoals kleppen, zuigers en krukaslagers.

Nokkenassen kunnen door veel oorzaken stuk gaan, en vooral kunnen berijders daar een grote invloed op uitoefenen. Overigens dateren 1050 en 1190 Adventures van na de RC8, dus het zou zomaar kunnen dat er tussentijds inwendig iets aan die blokken werd aangepast v.w.b. de oliecirculatie (of ze worden gewoon op een andere manier gebruikt).

Hoewel de betrouwbaarheid steeds beter schijnt te worden heb ik bij KTM nog altijd het gevoel dat het barrels zijn voor een te hoge prijs. Leuke motoren voor een blokje om maar niet te ver.
Voor mijn Ducati geldt eigenlijk hetzelfde maar die heb ik toch gekocht. O-)
In vergelijking met BMW en Ducati, en zelfs sommige Japanners, vind ik KTM's juist schappelijk geprijsd. Een SDGT met alles erop en eraan (behalve de imho nutteloze glimmertjes) koop je voor 22k€, of minder als je korting krijgt. Voor een qua uitrusting vergelijkbare BMW resp. Ducati ben je minimaal 25k€ resp. 30k€ kwijt. En bij beide boet je imho in op rijeigenschappen en/of motorkarakter, al zullen er velen zijn die dat juist een pré vinden.

Ik rij overigens alleen maar grote afstanden, want blokjes om vind ik erg oninteressant. KTM leent zich uitstekend voor grote afstanden.

Ik denk echter wel dat er - net als bij de meeste andere Europese merken - bij KTM wat te verbeteren is v.w.b. kwaliteitscontrole, want die kwaliteit kan flink verschillen (zie mijn ervaring met de 2 "identieke" SDGT's). Dat wordt dan goedgepraat met de woorden "maar ach, KTM is ook maar een kleine fabrikant", maar als ik het overnamenieuws in motorenland een beetje goed begrepen heb, dan is dat al een poosje niet meer zo...

Bedankt voor het delen van deze ervaringen! Ik ben om :9
Mooi, wat wordt het? Een Honda? :+ ;)
 
Ik lees op het RC8 topic toch regelmatig dat de nokkenassen vervangen moeten worden.

Een RC8 heeft dan ook geen LC8 blok. En een LC8 niet perse een RC8.....

De eerste LC8 blokken zijn nl de 950 en 990 blokken. En voor de RC8 is destijds een compleet nieuw blok ontworpen met rond de 1200cc. Dit blok is wel later gebruikt voor de latere LC8 typen met meer dan 1100cc. Maar toen waren de grootste kinderziekten er al weer uit, en het is natuurlijk ook vel makkelijker om een blok goed betrouwbaar te krijgen als je hem terug kunt tunen.
Met de eerste LC8 blokken 950/990 zijn dan ook weinig problemen en rijden er nog genoeg van rond.
 
Over het algemeen is het zo dat de kleine(re) Europese fabrikanten altijd een wat mindere technische reputatie hebben. Tel daar bij op dat iedereen "zie je wel" roept zodra er wat stuk gaat en de cowboyverhalen binnen de kortste keren op internet staan. Dan krijg je een wat vertekend beeld van de realiteit (er zijn immers ook heel wat, óók nieuwe, Japanners met kinderziektes).

Zo ben ik, er vanuit gaand dat ik heel veel zou moeten sleutelen Moto Guzzi gaan rijden vanwege het euhm.. karakter. Tot nu toe is de score: 1 defecte spanningsregelaar, en dat zijn er 3 minder dan mijn vorige Honda bij dezelfde km stand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan