wie kan mij een stroboscoop uitlenen?

horror1972

MF'er
7 apr 2007
136
0
apeldoorn
hoi,

ik heb op mijn oude soes een dyna electronische ontsteking geplaatst en wil deze even perfect afstellen,
hij moet 17 graden afgesteld worden en 34 graden met maximale vervroeging.

Nu kan ik overal een stroboscoop lenen, maar allemaal zonder instelbare vervroeging.
er staat alleen maar een streepje op het vliegwiel en geen gradenboog)
wie heeft er in de buurt van apeldoorn zo'n stroboscoop met instelbare vervroeging en wil mij die een avondje lenen?
ik heb zelf een carbtune, kunnen we misschien een weekendje gereedschap "ruilen" :)


gr. marcel
 
Laatst bewerkt:
bedoel je zo'n afstel lamp die men vroeger gebruikte om de (contactpunt) ontsteking af testellen.
Stroboscoop.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch benieuwd waarom je dit nodig hebt. Ik heb ook alleen een streepje op mijn vliegwiel en geen gradenboog maar bij mij staat er op het carter ook een lijntje en dat is dan precies punt F (en dat is dan meteen x graden voor T).
 
Laatst bewerkt:
hoi,

ik heb op mijn oude soes een dyna electronische ontsteking geplaatst en wil deze even perfect afstellen,
hij moet 17 graden afgesteld worden en 34 graden met maximale vervroeging.

Nu kan ik overal een stroboscoop lenen, maar allemaal zonder instelbare vervroeging.
er staat alleen maar een streepje op het vliegwiel en geen gradenboog)
wie heeft er in de buurt van apeldoorn zo'n stroboscoop met instelbare vervroeging en wil mij die een avondje lenen?
ik heb zelf een carbtune, kunnen we misschien een weekendje gereedschap "ruilen" :)


gr. marcel


Je kan natuurlijk ook met een gradenboog een extra streepje op je vliegwiel zetten, dan kan je ook met een simpele stroboscoop zien of je vervroeging goed werkt.
 
tegenwoordige generatie :Z

ontsteking stel je bij verhoogd toerental.
met de merktekens op je vliegwiel kan je hem voldoende op tijd zetten om te starten en te rijden.
daarna moet je met maximale vervroeging de boel exact zetten.

on topic, ik heb een stroboscoop maar een antieke met een glimlampje.
dan moet je in het duister werken omdat je anders de merktekens nog niet ziet.
 
tegenwoordige generatie :Z

ontsteking stel je bij verhoogd toerental.
met de merktekens op je vliegwiel kan je hem voldoende op tijd zetten om te starten en te rijden.
daarna moet je met maximale vervroeging de boel exact zetten.

on topic, ik heb een stroboscoop maar een antieke met een glimlampje.
dan moet je in het duister werken omdat je anders de merktekens nog niet ziet.

tegenwoordige generatie weet niet eens wat een stroboscoop is en waar het voor dient.
en die oude generatie maar blijven mauwen over 'vroeger' :Z

maar normaal gesproken stel je voor ontsteking af bij stationair toerental.
weet je nog 1e streepje was BDP en de 2e was voorontstekingmoment.
en dan zat het met de rest ook goed.

TS is nu iets aan het doen dat zo niet 1,2,3 gedaan is en hij wil het goed doen.
 
ik moet eerst maar eens gaan kijken of dat ding nog heb liggen in de berging (in een doos).
of dat ie inmiddels is weg gegooit. en als ie er nog is moet ie wel voldoen aan het gevraagde.
 
maar normaal gesproken stel je voor ontsteking af bij stationair toerental.
weet je nog 1e streepje was BDP en de 2e was voorontstekingmoment.
en dan zat het met de rest ook goed.

TS is nu iets aan het doen dat zo niet 1,2,3 gedaan is en hij wil het goed doen.

als hij het goed wil doen, en dat wil hij :Y
dan stelt hij zijn ontsteking op maximale vervroeging, stationar rijd je normaal gesproken nooit.

en mauwen over vroeger, ik ben blij dat het geklooi met puntjes en carburateurs verleden tijd is *O*
 
Laatst bewerkt:
Je kan natuurlijk ook met een gradenboog een extra streepje op je vliegwiel zetten, dan kan je ook met een simpele stroboscoop zien of je vervroeging goed werkt.

die dyna ontsteking is een ronde plaat waar maar een klein rond gat in zit om het lijntje te zien, die 34 graden valt er achter en kan je dus niet zien :)

Je kan inderdaad de basisafstelling met het F teken gebruiken, maar om hem perfect te krijgen gebruik je een stroboscoop.Dit wordt ook in het WPH aangegeven, maar is algemeen bekend (vroeger dan :) ) Tegenwoordig met die cdi heb je dat niet meer.
Aangezien ik met K&N's ga rijden en dus nog een carburateur moet afstellen, wil ik er 100% zeker van zijn dat die ontsteking goed staat.

Afijn, ik hoor wel wie er een heeft liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel een stroboscooplamp liggen, maar die heeft geen graden vervroeging. Vandaar mijn opmerking over een extra merkteken zetten.

Het is overigens wel makkelijk als je in je profiel zet waar je vandaan komt, anders biedt iemand die 300 km verderop woont je misschien iets te leen aan.

Dichterbij huis is toch wat makkelijker lijkt me. ;)
 
Ik heb wel een stroboscooplamp liggen, maar die heeft geen graden vervroeging. Vandaar mijn opmerking over een extra merkteken zetten.

Het is overigens wel makkelijk als je in je profiel zet waar je vandaan komt, anders biedt iemand die 300 km verderop woont je misschien iets te leen aan.

Dichterbij huis is toch wat makkelijker lijkt me. ;)

in zijn post stond toch duidelijk apeldoorn
 
Kun je iets beter uitleggen wat je hebt en hoe je dit wilt realiseren....
Volgens mij bepaald je vervroegingsmeganisme n.l. je uiteindelijke vervroeging , en moet je dus zorgen dat je stationaire de vervroeging op de juiste tijd hebt, of anders bij een vooraf gegeven tijdstip, dus een vervroeging op je stroboscoop heb je niet nodig, tenzij je dus een vrij programeerbare ontsteking hebt, of je de meganische vervroeging wilt gaan aanpassen door andere veertjes, of andere nokjes.
Er kan wel een verschil ontstaan in het inkomen van de vervroeging omdat je rotor zwaarder of lichter is dan de rotor die je nu hebt. en deze dus door de centrifugale kracht op een ander tijdstip gaat werken.
 
Kun je iets beter uitleggen wat je hebt en hoe je dit wilt realiseren....
Volgens mij bepaald je vervroegingsmeganisme n.l. je uiteindelijke vervroeging , en moet je dus zorgen dat je stationaire de vervroeging op de juiste tijd hebt
Inderdaad... Het enige wat ik me voor kan stellen is dat hij met de veertjes van de centrifugaalvervroeger wil gaan klooien om later of eerder de maximale vervroeging te krijgen. Aan het verschil tussen minimaal en maximaal vervroegd kun je doorgaans helemaal niets veranderen bij dat soort oude ontstekingen.

Maar de maximale vervroeging kun je prima bepalen met een normale stroboscoop. Kwestie van typex op je vliegwiel en wat zwarte streepjes op de typex maken. Daarmee kun je prima zien of het beweegt. Probleem is alleen wel de toerenteller: Die zijn ook meestal niet echt exact en kunnen best 500rpm afwijken.

Die oude systemen zijn zowiezo maar een beetje zo-zo. Zeker als je ziet hoe veel beter het tegenwoordig kan. Ik heb zelf een digitale vrij programmeerbare ontsteking op mijn oldtimer XT500.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad... Het enige wat ik me voor kan stellen is dat hij met de veertjes van de centrifugaalvervroeger wil gaan klooien om later of eerder de maximale vervroeging te krijgen. Aan het verschil tussen minimaal en maximaal vervroegd kun je doorgaans helemaal niets veranderen bij dat soort oude ontstekingen.

Maar de maximale vervroeging kun je prima bepalen met een normale stroboscoop. Kwestie van typex op je vliegwiel en wat zwarte streepjes op de typex maken. Daarmee kun je prima zien of het beweegt. Probleem is alleen wel de toerenteller: Die zijn ook meestal niet echt exact en kunnen best 500rpm afwijken.

Die oude systemen zijn zowiezo maar een beetje zo-zo. Zeker als je ziet hoe veel beter het tegenwoordig kan. Ik heb zelf een digitale vrij programmeerbare ontsteking op mijn oldtimer XT500.

Ben wel benieuwd wat die ontsteking je heeft gekost, ik wil uiteindelijk de puntjes van mijn cb 550 ook gaan vervangen
 
ik heb een dyna-s electronische ontsteking aangeschaft,( rond de 100 euro via ebay usa) die moet je wel afstellen.
De basisafstelling doe je met het merktekentje en dan meten wanneer de ontsteking verbreekt.
Maar dan is het wel verstandig om de ontsteking na te checken met een stroboscoop.
Aangezien ik ook nog met de carburateurs bezig ben, wil ik er zeker van zijn dat de ontsteking goed is, zodat ik zometeen niet ga twijfelen waarom hij misschien niet goed loopt.
Toch niet zo heel moeilijk?
Leuk al die discussies, maar ik wil gewoon even zo'n ding vasthouden :)
 
Een Piranha is niet programmeerbaar voor zover ik weet maar als gewone vervanging van een punten onsteking voldoet het. Pirahna's gingen vroeger trouwens heel vaak stuk. Er zaten een paar van die grote transistors op en die gingen altijd kapot door trillingen en hitte.

Ik heb deze ontsteking. (de bovenste) Ik heb dat er niet voor betaald want ik heb hem ongebruikt 2e hands op eBay gekocht van een Duitser. Deze onsteking is wel op maat gemaakt voor een XT500 maar op zich kun je ook alleen de module kopen en zelf een pickup fabriceren. Ontstekingsmodule is deze van Ignitech. De module alleen kost maar 139 euro maar hij past niet op een 4 cylinder dus voor op je cb550 is het niet geschikt.
 
ik heb een dyna-s electronische ontsteking aangeschaft,( rond de 100 euro via ebay usa) die moet je wel afstellen.
De basisafstelling doe je met het merktekentje en dan meten wanneer de ontsteking verbreekt.
Maar dan is het wel verstandig om de ontsteking na te checken met een stroboscoop.
Aangezien ik ook nog met de carburateurs bezig ben, wil ik er zeker van zijn dat de ontsteking goed is, zodat ik zometeen niet ga twijfelen waarom hij misschien niet goed loopt.
Toch niet zo heel moeilijk?
Leuk al die discussies, maar ik wil gewoon even zo'n ding vasthouden :)


Ik heb er wel een, maar zonder die instelbare vervroeging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan