Wie kan mij helpen.... beginnersmotor

GSX-R Macz

Die hard MF'er
8 apr 2005
482
0
Boxtel
Ik ga binnenkort hoop ik een keer een motor kopen maar kom er maar niet uit welke. Ik moet volgende maand op voor mijn rijbewijs en kan dus niet proefrijden. Ik zit vooral te twijfelen tussen Naked en Supersport. En als het supersport word of ik dan gewoon een 600 moet kopen of ook best iets zwaarders mag beginnen. Heb namelijk het gevoel dat een 1000 (GSXR1000 Bijv) gewoonweg te snel is om op te beginnen... Heb ik hier gelijk in of kan het geen kwaad? En zou een GSX 1400 of XJR1300 SP een betere optie zijn. Wie kan mij hierbij helpen.
 
koop gewoon een lekkere naked ala bandit 600 ofzo, dat is echt al snel zat. laat die supersports maar even staan, ze lopen niet weg!
 
Een hoop mensen gaan nu beweren dat een zware fiets niet geschikt is om mee te beginnen, en net zo veel dat het wél kan. Mijn tip: haal nou eerst dat rijbewijs, dan kan je proefrijden en kom je er vanzelf achter wat voor jou de geschiktste motor is.
 
Ik zou zeggen dat zolang je op een 600 nog geen vol gebruik kunt maken van alle power die erin zit dan heb je zeker geen 1000 nodig.

Ik heb 100 pk tjes en dit is voorlopig zat, of ik laat voor het einde van de toeren teller al weer los, of schakel op en dan los.

In twee 140, en dan in drie nog even door en dat is weer hard zat, bochtjes rijden is het moeilijkst, en juist dan moet je ervaring hebben, dan is een 1000 cc of meer niet sneller het ligt aan je eigen rijkunsten en ballen!! :Y
 
Waarom niet wachten tot je je rijbewijs hebt zodat je proefritjes kunt maken? 100 mensen = 100 meningen, je hebt er veel meer aan als je zelf gaat rijden :)
 
Waarom niet wachten tot je je rijbewijs hebt zodat je proefritjes kunt maken? 100 mensen = 100 meningen, je hebt er veel meer aan als je zelf gaat rijden :)


:^

eerst papiertje halen dan proefritjes maken op de verschillende bikes, je komt er dan vanzelf wel achter wat je het beste ligt.
 
Ik ga binnenkort hoop ik een keer een motor kopen maar kom er maar niet uit welke. Ik moet volgende maand op voor mijn rijbewijs en kan dus niet proefrijden. Ik zit vooral te twijfelen tussen Naked en Supersport. En als het supersport word of ik dan gewoon een 600 moet kopen of ook best iets zwaarders mag beginnen. Heb namelijk het gevoel dat een 1000 (GSXR1000 Bijv) gewoonweg te snel is om op te beginnen... Heb ik hier gelijk in of kan het geen kwaad? En zou een GSX 1400 of XJR1300 SP een betere optie zijn. Wie kan mij hierbij helpen.

Eerst je rijbewijs halen en dan rustig eens wat proefritjes maken :Y
Ik kan je wel vertellen dat een 600cc supersport al bloedje snel gaat.. geloof me, dat gaat al (veel) te snel. Het leek mij ook prachtig om direct een supersport te kopen, maar achteraf ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Het echte rijden leer je toch door ervaring opdoen en het bochtenwerk, en dat kan op elke machine.

600cc Nakeds zijn in dat opzicht een stuk beter als beginnersmotor: niet zo ongelovelijk fel op het gas (maar nog steeds hard zat :9 )
 
Met alle respect, maar een nieuwe Soes 1000 is makkelijker te rijden dan een oude (pre 2000) 600

de tijd dat er alleen naar vermogen gekeken werd is wel voorbij
het is heden ten dage niet meer de de filosofie zoveel mogelijk pk's pompen in
een elastieken frame met remmen van suiker

"driveability" is niet zomaar een loze kreet ála "Fijnstof"
 
Ik ben ook begonnen op een GSX-R 1000 K3 en dat beviel heel erg goed... toch denk ik zelf als je voornamelijk in de stad rijd je aan een 600 meer dan genoeg hebt... :]
 
Als je voornamelijk in de stad rijdt heb je aan een 250 cc offroadje genoeg. Meer zelfs :)

Maar inderdaad, zoveel mensen, zoveel meningen. Het verschil is wel dat mensen die roepen dat je beter op een lichtere, simpele motor kunt beginnen die mening gebaseerd hebben op feiten, terwijl de 'zwaar kan ook' brigade voornamelijk een hormonale basis hebben.
 
Eerst je rijbewijs halen en dan rustig eens wat proefritjes maken :Y
Ik kan je wel vertellen dat een 600cc supersport al bloedje snel gaat.. geloof me, dat gaat al (veel) te snel. Het leek mij ook prachtig om direct een supersport te kopen, maar achteraf ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Het echte rijden leer je toch door ervaring opdoen en het bochtenwerk, en dat kan op elke machine.

600cc Nakeds zijn in dat opzicht een stuk beter als beginnersmotor: niet zo ongelovelijk fel op het gas (maar nog steeds hard zat :9 )

sjezus, maak jij in je avatar nou een kneedown op je gs500? Had nooit gedacht dat dat mogelijk was!

@ ts: proefrijeuuuuh!
 
Ik denk niet dat proefritjes maken erg veel zin hebt als je pas je rijbewijs hebt. Mischien de zithouding een beetje. Maar met 0 ervaring ben je toch vooral bezig om dat ding rechtop te houden.

Koop dus gewoon wat je leuk vindt, rij daar eens een paar duizend km mee, en beslis dan of het nog steeds leuk vindt of dat je misschien naar iets anders moet kijken.
 
Ik denk niet dat proefritjes maken erg veel zin hebt als je pas je rijbewijs hebt. Mischien de zithouding een beetje. Maar met 0 ervaring ben je toch vooral bezig om dat ding rechtop te houden.

Koop dus gewoon wat je leuk vindt, rij daar eens een paar duizend km mee, en beslis dan of het nog steeds leuk vindt of dat je misschien naar iets anders moet kijken.

Ja maar het verschil in vermogens tussen de apparaten merk je wel.

Ik deel mijn mening met de rest: rbws halen, proefrijden :P

Maar tamburini heeft wel gelijk. Je moet er echt een goed stuk op rijden om te merken of het jouw ding is of niet.

Dus gewoon 600 supersport kopen, niet al te nieuw (via marktplaats ofzo) dan kun je em met een beetje mazzel voor ongeveer dezelfde prijs weer verkopen voor het geval dat hij niet bevalt.
 
De term 'beginnersmotor' geeft al aan dat er zoiets bestaat en dat die ergens goed voor zijn. Niet te zwaar (kilo's), niet te extreem (vóór- of achterover zitten) en geen vermogen dat je van de motor af kan smijten. Dáármee doe je vertrouwen, ervaring en techniek op. En dat hoeft geen lullig ding te zijn. Wat dacht je van een Triumph Bonneville, een CBR600F, verder afhankelijk van smaak en toepassing.

Weet je wat lullig is? Een beginner op een 1000CC supersport die er niet mee om kan gaan.
 
Koop gewoon wat je wil, leer ermee rijden, doe op het gemakje en naarmate je meer ervaring krijgt kun je de kwaliteiten ook beter benutten.
Kortom je hebt dus veel langer plezier van je eerste motor :]

PS. als je je rijbewijs haalt wil dat zeggen dat je je rechterhand ook wel beheerst... ;)
 
Weet je wat lullig is? Een beginner op een 1000CC supersport die er niet mee om kan gaan.

Inderdaad...... :+

Ergo; haal eerst je rijbewijs en ga dan eens kijken wat je leuk vind. Misschien een kennis in de buurt die motor rijdt? En niet te benauwd is om 'm aan je uit te lenen..... ;) Wat ook een mogelijkheid is, huur hier en daar eens een motor. Kost wel geld maar dan kun je rustig aan alles bekijken en ook serieus kilometers maken zodat je weet waar je over praat.
 
Weet je wat lullig is? Een beginner op een 1000CC supersport die er niet mee om kan gaan.

nee, dat is juist hardstikke leuk _O-
die gastjes buitenom voorbijrijden met een antiek 400 fourtje op smalle diagonaalbanjes _O- :W

je bent pas aan een zwaardere motor toe als je huidige motor jouw prestaties niet meer bijhoudt
als je op een 25kw hayabusa/fireblade/R1 rijdt ben je misschien de bink op het terras maar je rijdt voor lul op een dijkje.

als je wilt leren rijden koop dan een oud 250N'netje, die zal je elke dag tot op de limiet moeten rijden.
dan weet je volgend jaar wat voor motor je wil kopen, misschien wordt het dan wel een R6
 
Ik vind dit allemaal zo kortzichtig. De eerste dag op je eigen "beginnersmotor", zoals jullie dat uitdrukken, kon je natuurlijk gelijk tot de limiet..... :N

Mijn advies koop wat je wil. Het bespaart je geld omdat je, zoals sommigen zeggen, eerst een jaar moet leren rijden op een "beginnersmotor" en dan weer een andere kopen omdat je dan kan rijden.
Doe je met een auto toch ook niet. Ik zie me eigen al zitten in een fiat panda omdat die maar een bepaald aantal cc's heeft of vermogen.
Ik weet nog goed 9 jaar geleden toen ik net mijn autorijbewijs had. De eerste auto waar ik in reed was een opel omega mv6. En dat was puur genot, had ik vast niet gehad in pandaatje. :W
 
Gewoon kopen wat je mooi vind,al zou een duizend SS misschien wat teveel van t goede zijn :Z

Ik zelf ben begonnen op een R6,waarom een R6? Gewoon om dat ik hem mooi vond,iedereen had t wel over proefrijden maar met 0 ervaring ben je alleen maar bezig om het rubber beneden te houden *O* .Nu 4dkm (in 3maand) later kan ik niet zeggen dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb,langzaam maar zeker gaat het steeds beter :]
 
Ik ben zelf begonnen op een r1 moet zeggen dat het opzich wel goed gaat.
natuurlijk benut ik niet de volle 100% van de motor denk niet eens 50% :P
maar ja daarom blijf ik er wel opzitten en flikker ik er niet vanaf *O*
ja kan op alles beginnen denk ik maar gewoon heel rustig rijden hard rijden kan later altijd nog met genoeg ervaring zo denk ik erover.
 
Terug
Bovenaan Onderaan