wie kan mij helpen coureur te worden?

melliemvdg

Rookie
11 mei 2008
18
0
hee jongens ik heb een vraagje ben zelf 14 jaar en wil een coureur worde..
(wil gaan beginne) wie kan mij tips geve over welke motor goed is om te beginne enzovoor.. moet beginne in 125cc klasse maar welke motor was al de vraag?? :z :? moet met een goede motor bij de knmv proefrit rijde en vrage om licentie tog? maar dan zou ik graag een goede motor hebbe (beginmotor) wie wil mij op weg helpe alvast BEDANKT!!
 
Weet je budget niet, maar misschien is een keer kijken bij de SOBW of SBO. Brommers/Scooters het lijkt allemaal knullig maar ik weet dat het er hard aan toe gaat daar. Arie Vos heeft er vroeger ook gereden. En er waren ook een aantal Motogp rijders (in hun vroegere jaren) die hier verplicht aan mee moesten doen. ( In Japan en Italie althans, sponsering) Zo wordt er voor de ISC/malossi cup nog altijd een japanner over gevlogen.
 
Je kan netzaols long al zei haan beginnen in de brommer of scooter race. Je hebt nog geen ervaring. En daar kun je redelijke ervaring opbouwen om over te stappen naar de wegrace op motoren. Maar als je niet wilt wachten kan je ook naar de JuniorCup gaan. Deze Cup klasse in tot 18 jaar met standaard Aprilia RS125 motorfietsen, ofzelfs een Yamaha TZR125.
 
Je kan je beter inschrijven voor de opstapdag, hopen dat je wordt uitgeloot, en dan kun je drie sessies sturen op een Aprillia RS 125 over het Asser circuit. Ook krijg je daar een boekje c.q. pamflet uitgereikt met alle kosten, en dat kan flink oplopen.

Ik was 13 toen ik de opstapdag reed (met enorme dank aan de knmv :} ), en zag dat de prijzen aardig op kunnen lopen. Een standaardfiets kost zo'n 2000 euro (volgens dat pamflet), en dan heb je per 1 á 2 races nieuwe banden nodig etc.

Bij het zien van al die prijzen viel mijn droom toch wel lichtelijk in duigen, en wacht ik nu - als 15-jarige - wel tot ik volwassen ben, circuitdagjes en evt. de Z.A.C. kan doen. :)
Ik weet natuurlijk niet of je ouders sponsoren, of dat je alles (of een groot deel) zelf moet bekostigen maar anders zijn brommer/scooterraces een goede tweede keuze.

Ook daar gaat het er hard aan toe, en is nog relatief goed betaalbaar. :)
 
ik betaal zelf de kosten en me vader helpt mijn met de onderhoud ik betaal zelf de motor en de kleding enz. ik heb een reactie gehad dat ik geen ervaring heb maar ik heb zelf vind ik best veel ervaring met een crossmotor alleen is crossen niet echt wat ik wil gaan doen een wegracer rijd anders als een crossmotor maar het blijft wel allebij een motor ik heb wel schakelervaring met een aprilia sr 50 dat is een gewone brommer dus jah... ik werk ook wel maar als je 150 euro in de week heb (werk geen 5 dage in de week) hoe ver kom je dan?
 
Niet ver. Denk dat je iedere 2 races wel nieuwe banden moet hebben. Weet niet wat deze kosten voor een aprilia 125 maar een kleine 100 euro per stuk ben je inkoop wel kwijt denk ik.
Dan komt je entreefee per race nog €??? (daglicentie, verzekering). je brandstof, smeersels, slijtageonderhoud enz. (Geen schadekosten meegenomen)

Crossen en circuitrijden is heel anders. Ook qau kosten. Je zal of hele goede sponsoren moeten vinden of het (voor een paar jaar) uit je hoofd zetten wat betreft motoren. Gezien je ervaring denk ik niet dat je snel sponsoren vindt die enkele duizende euro's per jaar in je willen investeren.

Ik zou je aanraden een te gaan kijken bij de beginnersklasse SBO (Stage6 cup) Dit is een scooterklasse waar je goedkoop onderdelen krijgt van de sponsor Stage6. Deze klasse rijdt in Nederland en Belgie op Kartcircuits. Topsnelheden rond de 150 /160 km. Ook dan kan je hard vallen. Maar de risico en (schade) kosten zijn gewoon vele malen lager. Doe hier je ervaring op en neem dan de overstap naar de 125 cc. Het voordeel is ook dat je zo ervaring + sponsoren kan opbouwen.

Op scootertuning.net en stichting SBO staat wel meer informatie.

Als je echt interesse hebt in de klasse moet je misschien is contact opnemen met Jos van JRSscooters in Noordwijkerhout. Hij prepareert een hoop van deze scooters en levert al jaren de snelste scooters af (althans daar staat hij om bekend).

Hij kan je ook een goed kosten plaatje geven wat betreft kosten (alleen schadekosten niet natuurlijk)

Begrijp me niet verkeerd, ik vindt dat Nederland meer motorcoureurs moet hebben, maar denk dat je met 150 euro niet ver komt en het zou zonden zijn als je alles hebt maar niet kan rijden.
Dat vindt ik een foute investering en demotiverend voor iemand die wil.

Succes in ieder geval.
 
ik betaal zelf de kosten en me vader helpt mijn met de onderhoud ik betaal zelf de motor en de kleding enz. ik heb een reactie gehad dat ik geen ervaring heb maar ik heb zelf vind ik best veel ervaring met een crossmotor alleen is crossen niet echt wat ik wil gaan doen een wegracer rijd anders als een crossmotor maar het blijft wel allebij een motor ik heb wel schakelervaring met een aprilia sr 50 dat is een gewone brommer dus jah... ik werk ook wel maar als je 150 euro in de week heb (werk geen 5 dage in de week) hoe ver kom je dan?
Met die €600,- per maand ga je niet ver komen :X

Als ik jou was zou ik het lekker zoeken in de, zoals al eerder gezegd, in de SBO / SOBW zoeken. Dat gaat allemaal hard zat voor een 14-jarige. Zeker als ik lees wat je ervaring is met wegrace (nihil dus) :)

Ps. Een sr is een scooter, een rs is een schakelbrommer. En dat kun je niet vergelijken met een motor :N Ja, wel met een Rs125cc, maar daar is ook alles mee gezegd... :')
 
Ik denk dat de 125cc JuniorCup echt niet veel duurder is dan racen bij de SBO of SOBW.
Ben zelf op 14 jarige leeftijd begonnen in de brommerraces en een jaar later naar de JuniorCup overgestapt. Daar leerde ik in korte tijd veel meer en is het ook racen op echte circuits. Omdat het een standaard klasse is heb je ook veel minder gezeik met afstellingen enzo.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, racen is zoiezo duur.
Maar inderdaad, dat verschil zal niet zo heel groot zijn. Enkel de inschrijfgelden wel dacht ik. Bij de SBO (sprints) en SOBW (races) heb je voor €200,- een licentie om dat seizoen te mogen sprinten/racen.

Bij Juniorcup zal dit wel 'iets' hoger liggen?
 
sorry maar ik zij aprilia sr 50 maar bedoel aprilia rs 50 sorry voor mijn typfoutje,
maar ik zal is gaan rondzoeken voor de scooter/brommerraces dan kan ik tog ook natuurlijk op een aprilia rs 50 gaan rijde op een race (het is tog een schakelfiets) ?
 
SBO heb je allen de pitbike klasse welke schakel is. Heel misschien volgende jaar andere schakelklasse.

SOBW heb je wel andere schakelklassen
 
Misschien is minibike racen als opstap een optie.
Je kan dan ook NK rijden e.d. als je aspiraties hebt.
De kosten liggen dan ook weer lager.
 
Misschien is minibike racen als opstap een optie.
Je kan dan ook NK rijden e.d. als je aspiraties hebt.
De kosten liggen dan ook weer lager.

Ja maar voor een nieuwe race minibike betaal je ook niet niks ;)
 
Weet je budget niet, maar misschien is een keer kijken bij de SOBW of SBO. Brommers/Scooters het lijkt allemaal knullig maar ik weet dat het er hard aan toe gaat daar. Arie Vos heeft er vroeger ook gereden. En er waren ook een aantal Motogp rijders (in hun vroegere jaren) die hier verplicht aan mee moesten doen. ( In Japan en Italie althans, sponsering) Zo wordt er voor de ISC/malossi cup nog altijd een japanner over gevlogen.
Klopt Barros is zo ook begonnen.
Mischien kan je beter eerst eens brommer race gaan doen, daar doe je mischien wat ervaring op.
Onderschat de 125cc mannetjes niet, die gaan zo vreselijk hard rond.
Dat ga je zonder ervaring niet reden hoor. :N (of je moet heel veel talent hebben)
 
Ik zie wel meer typefoutjes....
of is dat s.m.s. taal van de jeugd van tegenwoordig.

Een van de dingen om potentiële sponsoren aan je te strikken is ook om zo correct, professioneel en gedreven mogelijk over te komen. :)

(en dat kan best als 14 jarige, neem maar een voorbeeld aan [J]ori[A] ;))
 
Op een forum typ fouten maken is wat anders dan een brief sturen aan een potentiele sponsor.
Ik maak ook voortdurend typ fouten en ben hier niet op motor-forum om daar op aangesproken te worden ;)
 
hee jongens ik heb een vraagje ben zelf 14 jaar en wil een coureur worde..
(wil gaan beginne) wie kan mij tips geve over welke motor goed is om te beginne enzovoor.. moet beginne in 125cc klasse maar welke motor was al de vraag?? :z :? moet met een goede motor bij de knmv proefrit rijde en vrage om licentie tog? maar dan zou ik graag een goede motor hebbe (beginmotor) wie wil mij op weg helpe alvast BEDANKT!!

Je kunt circuitrijdend ervaring opdoen en dan je c-licentie halen. Kun je beetje rijden is sponsor ook niet moeilijk :)
 
oke jongens alvast bedankt he ga is informeren dan bij stage 6 cup voor wat ervarig op te even goed scootertje zoeken dacht aan yamaha aerox en dan wat ervaring opdoen dan kan ik doorstromen naar de 125cc klasse als iemand een beter idee heeft laat het maar weten. bedankt he!
 
Op een forum typ fouten maken is wat anders dan een brief sturen aan een potentiele sponsor.
Ik maak ook voortdurend typ fouten en ben hier niet op motor-forum om daar op aangesproken te worden ;)

Je kunt toch overal potentiële sponsoren tegen komen? ;) Zeker op een forum als dit.

(daarnaast vind ik het gewoon irritant als mensen zelfs op een forum niet eens een heel klein beetje hun best kunnen doen qua spelling, maar daar gaan we hier niet verder over praten)

Het doorzoeken naar mogelijkheden die misschien iets minder lijken maar wel binnen je budget passen toont trouwens wel je doorzettingsvermogen! Gewoon zo doorgaan kerel!
 
Wat een onzin, met 600 euro per maand kom je een heel eind.
Als jij écht vaak wilt gaan racen om zo hogerop te komen? Denk 't niet :N
Stel je rijdt 3 keer per maand.

Circuitdagen: €200,- per keer = €600,- per maand.
Banden: Setje per 3 dagen = €260,- per maand.
Onderhoud: €50,- per maand.
Benzine motor: €30,- per keer = €90,- per maand.
Benzine vervoer naar circuit, afhankelijk waarvan je woont.

Kom ik al op een €1.000,- per maand uit. Daar komen nog de benzinekosten bij om op het circuit te komen..... En dan is dit nog 'zuinig' geschat ;)
 
oke jongens alvast bedankt he ga is informeren dan bij stage 6 cup voor wat ervarig op te even goed scootertje zoeken dacht aan yamaha aerox en dan wat ervaring opdoen dan kan ik doorstromen naar de 125cc klasse als iemand een beter idee heeft laat het maar weten. bedankt he!

Zou je al Stage6cup gaan rijden, ga dan wel voor een wat lichtere scooter, zoals een piaggio Zip o.i.d. Daar raced het grootste gedeelte dan ook mee, een aerox kom je eigenlijk nooit tegen op het circuit omdat deze er gewoon veel minder geschikt voor is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan