Wie kan mij helpen met kettingset vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mr.m17

MF'er
9 sep 2009
135
0
Zoetermeer
Fijn dat je op deze topic heb geklikt :W

Het gaat hier om een gsf 600 bj '02 (Bandit) waarvan de kettingset vervangen moet worden.

de reden is een gebrek aan kennis alhoewel ik veel theorie heb gelezen, onder andere de howto. Alleen de praktijk wil nog wel eens anders uitpakken en dat risico wil ik niet nemen vooral omdat het mijn 1e keer is.
En verder wil ik het ook graag leren zonder een al te hoge prijs voor neer te hoeve leggen.

ook miss handig om te melden: beschik niet over een middenbok/paddockstand
enn uhmm... heb ook niet de juiste gereedschap hiervoor. Beginner he..gehe :$

Wie kan mij helpen ?? (liefst omgeving Zoetermeer)

much aprisia appricie appreciated
 
Er is vast wel een Forumlid bij jouw in de buurt die je wil helpen.
Is opzich een klusje van niks maar net wat je zegt,beetje goed gereedschap erbij is wel handig ja.Vooral de dikke moer van het voortandwiel wil nog wel eens hufterig vast zitten.
 
Fijn dat je op deze topic heb geklikt :W

Het gaat hier om een gsf 600 bj '02 (Bandit) waarvan de kettingset vervangen moet worden.

de reden is een gebrek aan kennis alhoewel ik veel theorie heb gelezen, onder andere de howto. Alleen de praktijk wil nog wel eens anders uitpakken en dat risico wil ik niet nemen vooral omdat het mijn 1e keer is.
En verder wil ik het ook graag leren zonder een al te hoge prijs voor neer te hoeve leggen.

ook miss handig om te melden: beschik niet over een middenbok/paddockstand
enn uhmm... heb ook niet de juiste gereedschap hiervoor. Beginner he..gehe :$

Wie kan mij helpen ?? (liefst omgeving Zoetermeer)

much aprisia appricie appreciated


Je doet het zelf uit kostenbesparing, helemaal goed, maar weet je wel of je de juiste ketting hebt aangeschaft????
Je zal wel op de kleintjes letten maar zal jammer zijn als je een ketting voor weinig hebt gekocht die niet eens onder jouw motor mag, met montage ook daar even rekening mee houden, want als je hulp krijgt van iemand en het gaat niet goed dat je je hulp niets kwalijk kan nemen.
 
Was dat nou weer voor vreemde reactie. :?
Kan nergens uit het verhaal van TS herleiden waarom hij niet een juiste ketingset heeft aangeschaft.
Hij wil gewoon hulp,das alles. :Y
 
Ik snap niet zo goed waar bovenstaande reacties op slaan?? :? :?

Ik sleutel ook graag steeds meer aan mijn motor(s). Dit doe ik omdat ik het leuk vind, leergierig ben, maar ook.... om onnodige kosten te besparen. want ja, simpele dingen wat een motorzaak voor je doet, kan je meestal ook prima zelf doen (bijv. met hulp via M-F).

Dus omdat ik zelf ook graag aan mijn motor sleutel - en daar geregeld via het forum bij nodig heb - gebruik ik ook goedkope/niet passende onderdelen? |( O-)

@Ts: even wachten op reactie van een handige mede-forummer uit jouw regio, die wil je vast wel helpen tegen een kleine vergoeding! :]
 
hij wilt gewoon niks uitgeven, óf heeft een motor boven z'n budget gekocht.
Beide zaken leiden in 99% van de gevallen in een budget (lees troep) kettingset.
Ik wou dat ik er iets beters van kon maken, maar helaas, ik zie die optie even niet -O-
Wat heeft hij dan voor kettingset gekocht :?
IK lees daar nergens iets over.
 
Eerst goed inlezen, dan goed gereedschap kopen. Daarna gewoon rustig aan en met gezond verstand te werk gaan. Het is geen rocketscience, je moet alleen wel weten wat je gaat doen. En bovendien, er is niets zo goed voor je ego als een klus die je zelf goed heb weten te klaren.

Je kan em uiteraard ook de 1e keer naar de dealer brengen. Zorg dan wel dat je er een uitzoekt met een open werkplaats, zodat je kan zien wat hoe, en welk gereedschap je gebruikt, welke volgorde handig is om aan te houden, vraag ook gewoon om algemeen advies. Uiteraard is het dan wel netjes om in return je kettingset de volgende keer daar dan vandaan te halen.
 
hij wilt gewoon niks uitgeven, óf heeft een motor boven z'n budget gekocht.
Beide zaken leiden in 99% van de gevallen in een budget (lees troep) kettingset.
Ik wou dat ik er iets beters van kon maken, maar helaas, ik zie die optie even niet -O-


Wat een ontiegelijke kinderachtige reacties zeg,niet te geloven dit. :r
Gewoon een hulpvraag van iemand met een hele normale vraag van een medemotorijder en dan krijg je in 1 keer dit gezeik. :?
 
Fijn dat je op deze topic heb geklikt :W

Het gaat hier om een gsf 600 bj '02 (Bandit) waarvan de kettingset vervangen moet worden.

de reden is een gebrek aan kennis alhoewel ik veel theorie heb gelezen, onder andere de howto. Alleen de praktijk wil nog wel eens anders uitpakken en dat risico wil ik niet nemen vooral omdat het mijn 1e keer is.
En verder wil ik het ook graag leren zonder een al te hoge prijs voor neer te hoeve leggen.

ook miss handig om te melden: beschik niet over een middenbok/paddockstand
enn uhmm... heb ook niet de juiste gereedschap hiervoor. Beginner he..gehe :$

Wie kan mij helpen ?? (liefst omgeving Zoetermeer)

much aprisia appricie appreciated


Een paddockstand is sowieso wel handig om te hebben bij al het onderhoud. Vervolgens even op zoek naar een Werkplaatshandboek?! En naar iemand waar je misschien mag klussen/gereedschap lenen om te beginnen. Dan kom je natuurlijk al een heel eind, maar wat tips hier en daar van een ervaren sleutelaar is natuurlijk wel handig ;)
 
Jammer als ik korter bij had gewoont had ik hem je er wel opgelegd.
Budget is onzin heb zelf een sxv 550 die het nodige onderhoud vergt dan zou ik zon motor niet moeten kopen der zijn mensen die het leuk vinden om zelf te sleutelen en daarbij bespaar je geld en als het fout gaat ligt het aan jezelf ben ook wel eens naar garage gegaan maar vertrouw ze allemaal niet
 
hij wilt gewoon niks uitgeven, óf heeft een motor boven z'n budget gekocht.
Beide zaken leiden in 99% van de gevallen in een budget (lees troep) kettingset.
Ik wou dat ik er iets beters van kon maken, maar helaas, ik zie die optie even niet -O-

ik wil je niet aanvallen ofso... maar uit welke deel van mijn verhaal trek je die conclusie vandaan. mischien is het wel zo dat ik het gewoon wil leren en ik dit de manier vindt om zo hopelijk te leren..
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt leren sleutelen is een leuk setje gereedschap en paddockstands wel een vereiste.

Heb je niet, dus de vraag is kennelijk: wie wil het gratis voor me doen?
 
Als je wilt leren sleutelen is een leuk setje gereedschap en paddockstands wel een vereiste.

Heb je niet, dus de vraag is kennelijk: wie wil het gratis voor me doen?

dat maak jij ervan ;) en ja je hebt gelijk met de juiste spullen leer je het beter. alleen dat waren geen prioriteiten voor mij destijds, en heb de motor nog geen 2 maanden dus die spullen komen er binnenkort wel.
 
Fijn dat je op deze topic heb geklikt :W

Het gaat hier om een gsf 600 bj '02 (Bandit) waarvan de kettingset vervangen moet worden.

de reden is een gebrek aan kennis alhoewel ik veel theorie heb gelezen, onder andere de howto. Alleen de praktijk wil nog wel eens anders uitpakken en dat risico wil ik niet nemen vooral omdat het mijn 1e keer is.
En verder wil ik het ook graag leren zonder een al te hoge prijs voor neer te hoeve leggen.

ook miss handig om te melden: beschik niet over een middenbok/paddockstand
enn uhmm... heb ook niet de juiste gereedschap hiervoor. Beginner he..gehe :$

Wie kan mij helpen ?? (liefst omgeving Zoetermeer)

much aprisia appricie appreciated
vraag het eens in het bandit-topic, onder Naked Bikes.
vast wel iemand te vinden die je ff wil helpen...
 
In Kevinblade zijn reacties kan ik altijd nog wel een beetje cynische ondertoon lezen en vaak ook wel waarderen.
En hoewel niet iedereen tegen zijn formulering kan heeft hij ook wel vaak een punt.

De reactie van Ritzen slaat in mijn ogen nergens op. Misschien frustatie, ik weet het niet.
Maar het trekt zeker geen klanten naar zijn winkel, lijkt me.

@TS
Zo lastig is het niet hoor. En je vindt vast wel iemand om je te helpen. Is er geen Bandit club of zo waar je terecht kan? Ik kan met mijn vragen altijd wel bij iemand van onze Bol d´or club terecht.
 
Heb dit klusje laatst zelf ook uitgevoerd voor de eerste keer, ook met een vergelijkbare motor. Was voor mij een gevalletje 'dat moet ik zelf toch ook kunnen?'

Middenbok òf paddockstand is noodzaak. Een momentsleutel kan ook zeer handig zijn, misschien eerst lenen?

Kettingset kun je online voordelig kopen, ik had heb via Jos Smit voor 110euro incl de tandwielen. Natuurlijk wel X òf O ring ketting kopen.

Er zijn twee werkwijzen: gesloten ketting kopen en je achterbrug er uit halen...òf een open ketting kopen en deze zelf ponsen. Ik heb het laatste gedaan. Vereist wel een ketting-tool a 40euro.

Uiteindelijk is het mij erg meegevallen! Zolang je maar de tijd en tools er voor hebt, valt het best mee. Succes!
 
Heb dit klusje laatst zelf ook uitgevoerd voor de eerste keer, ook met een vergelijkbare motor. Was voor mij een gevalletje 'dat moet ik zelf toch ook kunnen?'

Middenbok òf paddockstand is noodzaak. Een momentsleutel kan ook zeer handig zijn, misschien eerst lenen?

Kettingset kun je online voordelig kopen, ik had heb via Jos Smit voor 110euro incl de tandwielen. Natuurlijk wel X òf O ring ketting kopen.

Er zijn twee werkwijzen: gesloten ketting kopen en je achterbrug er uit halen...òf een open ketting kopen en deze zelf ponsen. Ik heb het laatste gedaan. Vereist wel een ketting-tool a 40euro.

Uiteindelijk is het mij erg meegevallen! Zolang je maar de tijd en tools er voor hebt, valt het best mee. Succes!

Lekker open ketting kopen. Kettingpons is niet eens nodig, met 2 hamers (eentje met bolle kop) sla je hem wel dicht.
Middenbok/paddock is inderdaad erg handig, kost ook de hele wereld niet. Slijptolletje is ook wel erg prettig om je oude ketting door te slijpen (wel eerst voortandwiel lossen).
 
beetje raar, al die negatieve reacties. ik zit ook niet echt in de buurt, maar zoals meerdere mensen al hebben gezegd zit het meeste werk in een goede voorbereiding. goed gereedschap, goede onderdelen, en genoeg ruimte en tijd om te werken.

Ik weet niet of een bandit ook een middenbok heeft, maar dat is wel minimaal nodig om een beetje te kunnen werken. een paddock stand is beter.
haal eerst de moer los van het voorste tandwiel! deze zit vaak allejezus vast, dus vraag een helper om de achterrem te bedienen. (een luchttol werkt hier geweldig maar ik ga er even van uit dat je die niet hebt liggen)

kettingpons is niet al te duur en heb je je leven lang plezier van. ik hoor wel vaker tips over hamers, maar persoonlijk vind ik dat een hoop gedoe. Let goed op de gebruiksaanwijzing de eerste keer, en gebruik niet teveel kracht bij het vastzetten van de pin, beter om af en toe te kijken of de pin goed vervormd is.

nog een tip: als er een borgring of splitpen bij de moer zit vervang deze dan voor een nieuwe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan