Wie kan mij helpen met kettingset vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mr.m17

MF'er
9 sep 2009
135
0
Zoetermeer
Fijn dat je op deze topic heb geklikt :W

Het gaat hier om een gsf 600 bj '02 (Bandit) waarvan de kettingset vervangen moet worden.

de reden is een gebrek aan kennis alhoewel ik veel theorie heb gelezen, onder andere de howto. Alleen de praktijk wil nog wel eens anders uitpakken en dat risico wil ik niet nemen vooral omdat het mijn 1e keer is.
En verder wil ik het ook graag leren zonder een al te hoge prijs voor neer te hoeve leggen.

ook miss handig om te melden: beschik niet over een middenbok/paddockstand
enn uhmm... heb ook niet de juiste gereedschap hiervoor. Beginner he..gehe :$

Wie kan mij helpen ?? (liefst omgeving Zoetermeer)

much aprisia appricie appreciated
 
Kan dat volgens jou niet met dat merk of denk je dat met geen enkel merk kan ?
Mijn buurman heeft een fireblade waarmee hij met de originele ketting en tandwielen al ruim 50.000km mee heeft gereden. En ik weet zeker dat hij behoorlijk aan het gas hangt.


Orginele kettingsets zijn doorgaans zeer goed, al hebben ze de zelfde naam als de aftermarkt kettingen.
 
Kan dat volgens jou niet met dat merk of denk je dat met geen enkel merk kan ?
Mijn buurman heeft een fireblade waarmee hij met de originele ketting en tandwielen al ruim 50.000km mee heeft gereden. En ik weet zeker dat hij behoorlijk aan het gas hangt.

Met een originele set heb ik dat idd ook weleens vaker gezien, bv een TDM met ruim 50.000 km met de eerste set.
Bijna altijd is de originele set de béste keus, kost in begin wel wat meer, maar is ook écht goed.
 
Met een originele set heb ik dat idd ook weleens vaker gezien, bv een TDM met ruim 50.000 km met de eerste set.
Bijna altijd is de originele set de béste keus, kost in begin wel wat meer, maar is ook écht goed.

Eigenlijk ben je dom bezig Paul.
De marge op orgineel is een heel stuk kleiner dan op een aftermarket exemplaar, terwijl die dan nog langer mee gaat.
Maar hoe meer bagger hoe meer marge erop zit, dat is bij mij een vuistregel.
 
Waarvan 49.5K op de aanhanger achter de auto :?
Slechts dán is het geloofwaardig, in alle andere gevallen denk ik persoonlijk dat je met 99,999999999999999999999999999999999999999999% zekerheid flink uit je nek zit te praten..
Maarja, er zijn immers mensen die een leugen gaan geloven als ze zichzelf er maar vaak genoeg mee confronteren :+
Wat jij wilt, alleen kettingsets die bij jou besteld en gemonteerd zijn halen dit waarschijnlijk. Ik heb 50K met die kettingset rondgereden. Netjes elke week in het vet zetten en verder niet aankomen. :W
 
Volgens mij gaat het niet zozeer om het aantal kilometers waar aan getwijfeld wordt, maar meer aan de combinatie van de manier van monteren en dan ook nog eens veel kilometers ermee gemaakt........
De ketting was zonder het juiste gereedschap gemonteerd, maar bleef perfect zitten. De '2 hamers' methode vind ik veel te riskant, je kan de schakel gewoon vastslaan. De pen zat er gewoon netjes in zoals het hoorde. Over kilometers gesproken, dit gaat Paul helemaal niet geloven, een maat van mij verving zijn kettingset (origineel Honda CBR1000F) pas bij 83000 kilometer.
 
ik koop mijn motor onderdelen gewoon bij de lokale motorzaak, dan heb ik de juiste spullen, de motorzaak verdient er ook wat aan, en ik kan lekker een beetje hobby uitoefenen.
iedereen gelukkig.

zo doe ik het ook, en dan weet je zeker dat je de juiste spullen koopt en je hebt er vaak nog wat tips en adviezen bij ook. (ik heb dan ook geen motorboer die me af loopt te zeiken dat ik een prutser ben en geen geld kwijt wil omdat ik het zelf doe)

het gaat op dit topic naar mijn idee toch wel erg ver, wat een gelul over wie het beter kan en iedereen die het zelf doet besteld goedkope onderdelen.
ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het de motorzaakhouders frustreert dat veel mensen zelf sleutelen en dat het in veel gevallen nog goed gaat ook.

het gaat hier om een simpel kettingsetje te monteren, je kan het of je kan het niet,
en natuurlijk heeft een monteur die het dagelijks doet veel meer kennis en ervaring, maar dat zegt niet dat een ander het niet kan, heb een beetje respect voor de zelfsleutelaar en loop niet direct alles af te zeiken.
niemand weet van elkaar wat zijn/haar kennis is.
 
het gaat hier om een simpel kettingsetje te monteren, je kan het of je kan het niet,
en natuurlijk heeft een monteur die het dagelijks doet veel meer kennis en ervaring, maar dat zegt niet dat een ander het niet kan, heb een beetje respect voor de zelfsleutelaar en loop niet direct alles af te zeiken.
niemand weet van elkaar wat zijn/haar kennis is.

beetje recpect voor de zelfsleutelaar is prima hoor, daar reken je ook de personen onder die ooit eens, met waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid, met 2 bankhamers een schakel hebben geklonken op wie weet wat voor hok dan ook??
Punt van oa kevinblade en dhr ritzen is volgens mij ook voor een groot deel gebaseerd op bescherming van ts (in mijn ogen dan). Voor hetzelfde geld komt 'harry de hork' dit gewoon even op de trots van ts demonstreren en zit deze straks met een losgeschoten ketting die gemakshalve even een hoekje uit het carter slaat, vrolijk wat netjes gepoetst lakwerk ruineert en, wie weet, ook even een liefkozend tikje op het been van ts slaat.
Grappig genoeg zal dan een groot deel van bovenstaande reacties nog eens anders nagelezen worden...
 
Ik heb ooit eens een ketting geklonken met een:
- moer
- poelietrekker
- spaanplaatschroef :')
De ketting heeft 50K op de GSXF gezeten (DID kettingset met JT tandwielen, Jos Smit).

ik ben heel blij voor je dat het heeft gewerkt, en dat het zolang mee is gegaan. Maar ik ben het wel met de 'garagehouders' eens dat dit soort 'advies' tot ellende kan leiden. Want in alle redelijkheid zou je met beperkte middelen inderdaad een ketting goed kunnen klinken, mits je weet wat je doet. Dus de boel netjes behandelen en weten wanneer de pen goed genoeg vervormd is.

iemand die dit voor de eerste keer doet weet dit niet! je weet niet wat de technische kennis en ervaring is van de TS (neem ik nu even aan) dus is het riskant om aan te namen dat hij weet wanneer het goed zit. Vandaar dat het advies om goed gereedschap en goed materiaal te gebruiken gewoon boerenverstand is. De mannen die het vaak doen hebben die mening, en die geven ze. In hun eigen tijd, zonder er wat aan te verdienen. Misschien komt dit er wat 'authoritair' uit, maar het is wel goedbedoeld advies, en je kan het accepteren of negeren, toch?

Zelf doe ik zo goed als alles aan m'n motoren. Het meeste spul bestel ik op internet. Ik zorg ervoor dat ik driedubbel controleer of het het goede is. Mocht de kwaliteit tegenvallen, is het mijn verantwoordelijkheid, en zal ik de volgende keer wat anders monteren. Ondertussen heb ik nog steeds goed contact met mijn lokale garage. Ik kan ze bellen voor tips, en als ik ergens niet uitkom of ik heb het juiste gereedschap niet, dan ga ik langs.

heet de TS inmiddels zijn ketting al kunnen monteren? :+
 
ik ben heel blij voor je dat het heeft gewerkt, en dat het zolang mee is gegaan. Maar ik ben het wel met de 'garagehouders' eens dat dit soort 'advies' tot ellende kan leiden. Want in alle redelijkheid zou je met beperkte middelen inderdaad een ketting goed kunnen klinken, mits je weet wat je doet. Dus de boel netjes behandelen en weten wanneer de pen goed genoeg vervormd is.
Point made. Ik heb expres ook geen how to ervan gemaakt, puur omdat het domweg knooien is. Op dat moment dacht ik een kettingpons te hebben, maar die werkte niet. Dan ga je eens rondkijken wat je hebt. De klinknagel was een mooi pluutje geworden, net als bij een normale pons.
 
Volgens mij gaat het niet zozeer om het aantal kilometers waar aan getwijfeld wordt, maar meer aan de combinatie van de manier van monteren en dan ook nog eens veel kilometers ermee gemaakt........

Nou had ik toch eerder de indruk dat het over de km's gaat en niet over de manier van klinken.
Er wordt enkel een verband gelegd tussen origineel en after market spul, maar er wordt geen woord gerept over de manier van klinken.
Als ik me goed herinner, heb jij ook niet te klagen over jou setje.
Mij lukt zoiets niet, ondanks goed smeren :N
Kan dat volgens jou niet met dat merk of denk je dat met geen enkel merk kan ?
Mijn buurman heeft een fireblade waarmee hij met de originele ketting en tandwielen al ruim 50.000km mee heeft gereden. En ik weet zeker dat hij behoorlijk aan het gas hangt.

Met een originele set heb ik dat idd ook weleens vaker gezien, bv een TDM met ruim 50.000 km met de eerste set.
Bijna altijd is de originele set de béste keus, kost in begin wel wat meer, maar is ook écht goed.
 
Mij lukt zoiets niet, ondanks goed smeren :N
Mijn ervaring, en let op: dat hoeft absoluut geen waarheid te zijn, heeft het rijgedrag zeer veel te maken heeft met het aantal kilometers wat je er mee kan rijden. Het hard optrekken in de eerste versnelling is funest voor een kettingset. Dat heb ik vermeden, ook veel lange ritten op één tempo gereden. De levensduur van mijn banden was ook goed, 20.000 kilometer met een BT020 achterband was goed te doen. Wel zeer vierkant na veel snelwegkilometers. Als ik tegenwoordig 10K haal klap ik in mijn handen :+
Zo zag de BT020 achterband er na 20.000 kilometer uit:
full
 
Mijn ervaring, en let op: dat hoeft absoluut geen waarheid te zijn, heeft het rijgedrag zeer veel te maken heeft met het aantal kilometers wat je er mee kan rijden. Het hard optrekken in de eerste versnelling is funest voor een kettingset. Dat heb ik vermeden, ook veel lange ritten op één tempo gereden. De levensduur van mijn banden was ook goed, 20.000 kilometer met een BT020 achterband was goed te doen. Wel zeer vierkant na veel snelwegkilometers. Als ik tegenwoordig 10K haal klap ik in mijn handen :+
Zo zag de BT020 achterband er na 20.000 kilometer uit:
[afbeelding]


Dat was zo te zien nog met je mooie GSX750F :Y
 
Vraagje, afgelopen weekend de ketting van mijn Hornet vervangen. Redelijk soepel gegaan, alleen viel het ons op dat er geen borgplaat zit bij het voortandwiel? Moet die er standaard wel zitten?

Ik heb er zo ongeveer 10k op rondgereden, maar de bout zat dan ook muurvast. Weet niet hoe die ooit vast is gedraaid, maar wij konden de bout niet strakker aandraaien, want dan draaiden we door de versnelling heen.

Oh en nog maar een vraagje, waar scoor ik goedkoop een stelplaatje voor het achterwiel. Die aan de rechterkant ben ik blijkbaar 'verloren'. Hoop niet dat dit op de snelweg is gebeurd. Ga maandag in ieder geval even Roukama bellen...
nee hoor, wordt je niet cynisch van :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring, en let op: dat hoeft absoluut geen waarheid te zijn, heeft het rijgedrag zeer veel te maken heeft met het aantal kilometers wat je er mee kan rijden. Het hard optrekken in de eerste versnelling is funest voor een kettingset. Dat heb ik vermeden, ook veel lange ritten op één tempo gereden. De levensduur van mijn banden was ook goed, 20.000 kilometer met een BT020 achterband was goed te doen. Wel zeer vierkant na veel snelwegkilometers. Als ik tegenwoordig 10K haal klap ik in mijn handen :+
Zo zag de BT020 achterband er na 20.000 kilometer uit:

[afbeelding]

Daar zit het 'm dus O-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan