Wie kan mij helpen? (motorrijles en eerste motor)

Ron de Rooy

Rookie
23 okt 2001
9
0
Stein (L)
Hallo allemaal,
Ik ben niet alleen nieuw op dit forum, maar ook in de \"motorwereld\". Afgelopen zomer heeft een vriend mij geintroduceerd op het fenomeen motorrijden (achterop een ZX6R). Binnenkort wil ik dan ook gaan proberen het motorrijbewijs te gaan halen. Weten jullie mij hierover de volgende vraagjes te beantwoorden?

- Hoe lang duurt het (hoeveel lessen) gemiddeld voordat je je rijbewijs behaald hebt? (heb reeds 5 jaar mijn autorijbewijs, maar heb nooit op een schakelbrommer gereden)

- Wat raden jullie mij aan (uitgebreide) snelcursus of gewoon rustig lessen nemen? (wegen lagere kosten op tegen wel of niet juist les krijgen?)

- Waar moet ik op letten (vignetten) als ik een instructeur ga uitkiezen? (iemand tips in de regio Zuid-Limburg?)

Als ik het danook uiteindelijk gehaald heb, wil ik mij natuurlijk ook een motor aanschaffen (een occassion). Stel ik heb zo\'n 7.500 gulden, wat is dan nu een goede (zo niet de beste) beginnersmotor? Het liefst zou ik een toer- of naked-bike willen met een drie-cilinder-motor (voor het vette geluid). Wat zouden jullie me dan aanraden?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groeten van Ron.

:]
 
Om te beginne, Goeie smiddagsssssss :P
Nee, ff serieus...snel of langzaam lessen maakt niet uit...gewoon doen wat je wil....aantal lessen zal rond de 30 liggen denk ik....En beginnersfiets? ZZR600 :) kan je een leuke uit 94 kopen voor 8000 ongeveer...wel een beetje zoeken, maar moet lukken :)
Succes ;)
 
Ik heb 10 lessen gehad, 10 x fl 100,- = fl 1000,-
Theorie en aanvragen, fl 50,- + fl 350,- = fl 400,-

In totaal dus ongeveer fl 1400,-

Motorkeuze moet je zelf bepalen, door eens eentje te huren.

[edit]
Ik heb 10 x 1,5 uur = 15 uur les gehad.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Ik ben niet alleen nieuw op dit forum, maar ook in de \"motorwereld\". Afgelopen zomer heeft een vriend mij geintroduceerd op het fenomeen motorrijden (achterop een ZX6R). Binnenkort wil ik dan ook gaan proberen het motorrijbewijs te gaan halen. Weten jullie mij hierover de volgende vraagjes te beantwoorden?

- Hoe lang duurt het (hoeveel lessen) gemiddeld voordat je je rijbewijs behaald hebt? (heb reeds 5 jaar mijn autorijbewijs, maar heb nooit op een schakelbrommer gereden)

- Wat raden jullie mij aan (uitgebreide) snelcursus of gewoon rustig lessen nemen? (wegen lagere kosten op tegen wel of niet juist les krijgen?)

- Waar moet ik op letten (vignetten) als ik een instructeur ga uitkiezen? (iemand tips in de regio Zuid-Limburg?)

Als ik het danook uiteindelijk gehaald heb, wil ik mij natuurlijk ook een motor aanschaffen (een occassion). Stel ik heb zo\'n 7.500 gulden, wat is dan nu een goede (zo niet de beste) beginnersmotor? Het liefst zou ik een toer- of naked-bike willen met een drie-cilinder-motor (voor het vette geluid). Wat zouden jullie me dan aanraden?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groeten van Ron.

:]

1. Ik heb er 15 uur over gedaan, dat waren dus 7 avondjes 2 uur rijden, en 1 uurtje voor het examen. Had allemaal wel sneller gekunt, maar je moet tenslotte wachten tot je je praktijk examen kan doen. Ik neem aan dat jij het ook wel in 15 lessen moet kunnen, dat zijn er nog aardig wat.
Je rijd al auto, dus gas/koppeling ken je. (tenzij je automaat rijd) :)

Ik heb zelf 3 jaar schakelbrommer gereden, dus ik kon al redelijk goed overweg met motoren, al was het alleen even wennen aan het felle vermogen onderin, aangezien je dat niet echt met 2 takt hebt.

2. Ik zou zelf kiezen voor een normale cursus, snelcursus vind ik maar niets, je vergeet misschien sommige dingen te snel, echter ken je al wel de verkeersregels uit je hoofd, het enige wat je moet leren te beheerzen is de motor. (en dan voornamelijk de bijzondere verrichtingen)

Ik heb zowel auto als motor met een normale cursus gedaan, te snel is niet altijd goed zeg ik maar zo ;)

3. Kijk gewoon eens wat rond in je buurt, kijk in de gouden gids of het telefoonboek. Je kan altijd een proef-lesje aanvragen. Op die manier weet je hoe de instructeurs zijn. Vraag ook naar het slagingspercentage van de rijschool, en dan met name voor motoren.. als die erg hoog ligt, dan kan je daar gaan lessen.


En voor 7500 piek kan je een leuke naked bike kopen hoor.. 3 cilinders heb je geloof ik niet echt al te veel op de weg, maar ga niet alleen voor het geluid van een motor, dat kan je namelijk altijd veranderen met een andere uitlaat.


Ik hoop dat je hiermee een klein beetje geholpen bent..
 
Duur hoor, 100,- per uur.

Ikzelf was 70,- kwijt per les, heb 2 maanden les gehad (dus geen spoedcursus... das best zwaar) en heb in totaal 14 lessen nodig gehad.

Let er wel op dat je je theoriecertificaat Motorrijbewijs moet halen. Lijkt veel op theorie-examen van de auto.

Al met al was ik iets van 1450,- kwijt (afgerond).
Wanneer je examen hebt aangevraagd (praktijk) moet je ongeveer twee maanden wachten voordat je op mag.
Je kan dus zo snel mogelijk je theorie halen en als je die gehaald hebt gelijk je praktijk aanvragen.
 
Ik heb 15 lessen gehad. Nooit schakel brommer gereden. Ik had geen tijd voor een snelcursus dus heb het gewoon op zaterdag ochtend gedaan.

Probeer eerst een aantal motoren uit voordat je er eentje koopt. Pas dan kun je een goede mening vormen over de diverse types.
 
Als je slim bent ga je nu beginnen met lessen. Laat de kou en de regen je niet tegenhouden want daar merk je toch weinig van als je goede kleding aanhebt. Het voordeel is dan namelijk dat je hebt leren rijden in deze condities en dat je dadelijk niet ineens je eerste regenbui binnenrijd als je je rijbewijs hebt. Tevens heb je dan voor het echte motorseizoen (de lente en zomer) je rijbewijs al en misschien ook al je motor. Kun je gelijk lekker gaan rijden met een zonnetje.

Doe het wel rustig aan met lessen. Niet alles in 2 dagen proppen, want dat levert (volgens mij) geen reet op. Smeer het in ieder geval uit over een maand of twee. Dan kun je rustig wat ervaring opbouwen.

Motor moet je zelf gaan zoeken, maar kijk eens rond op internet en ga eens langs bij wat motorzaken. Testritje (mits je je rijbewijs hebt) is snel gemaakt.
 
Heui, welkom op de site, ben hier zelf ook nog maar een weekje of zo maar is lache en ook nog nuttig ook!! Blijft lekker op de hoogte.

1) Heb 9 lessen gehad van een uur, kostte toen nog iets van 50,-- p/u denk ik, weet dat niet meer precies. Zal nu wel anders liggen....

2) Ik heb als puistekoppie vroeger altijd op (snelle) schakelbrommers gereden en heb daar veel voordeel van gehad bij motorlessen. Daarnaast had ik voor motorrijles veel km\'s gemaakt in auto dus verkeersinzicht was aanwezig. Wordt wel verdiept trouwens als je gaat motorrijden.

Heb je niet een neefje of broertje of zo met een schakelbr. dan zou ik die gewoon eens een paar keer een dagje lenen :] en zo de basis van schakelen, (ont-)koppelen, gasgeven onder de knie krijgen. Staat lullig :( maar is wel nuttig want dat hoef je dan niet meer in een paar uur met een instructeur te gaan doen (de meter tikt wel bij die boys!!).

3) Als een instructeur een KNMV-insigne heeft geeft dit wel kwaliteit aan. Ik zeg niet dat andere instructeurs dat niet kunnen bieden maar KNMV is een kwaliteitskenmerk voor motorrij-instructeurs.
op KNMV-site kun je zien wie er bij jou in de buurt gecertificeerd is.

Verder, wat voor motor is bij mij een inkoppertje: word Happy with Honda: cb500 of cbr600.... Is leuke beginnersfiets

Have fun.
 
Alles in 1 mep betaald na een avondje geluk met het kaartspel in de kroeg. *D 10 lessen van 2 uur voor de prijs van 1 uur (destijds een gulden of 40)en aanvraag voor examen. Rijschoolhouder was kennis en motorliefhebber we maakten er altijd een uitje van. \'t Was wel midden in de winter; december begonnen, februari afgereden.
 
Heb toevallig voor mijn vader nog gekeken wat het allemaal moest kosten. Soms 55,- voor 60 minuten of 75,- voor 50 :(

Vergelijk dus even een aantal instructeurs. KNMV hoeft niet duurder te zijn dan een niet KNMV gediplomeerd intructeur.
 
OK, bedankt allemaal voor de snelle reactie.
Ik ga meteen beginnen met sparen en dan op naar de KNMV-instructeur....
Gr. v. Ron.
 
Wat misschien ook wel een handige tip is: kijk anders de komende maanden gewoon eens rond voor motorkleding. Ik heb gewoon alles in de zomer gekocht en dus overal de hoofdprijs voor betaald. Op dit moment zijn er hele leuke aanbiedingen en ergens in Februari is er altijd een beurs waar je helemaal leuk schijnt te kunnen shoppen voor niet te veel geld.
 
Je kan inderdaad ook nog een schakelbrommertje kopen.. voor 300 piek koop je dan een Honda MT om een beetje te leren rijden ;) Ik deed er ook 2 maanden over, en was nog bezig met m\'n auto ondertussen. Betaalde iets van 70 per les.

En kleding nu al uitzoeken is inderdaad wel verstandig, in het \'hoog-seizoen\' is het echt duur, net als de motoren zelf ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan