wie kan mij vertellen wat een revisie inhoud?

pol1975

Rookie
6 mrt 2011
1
0
leidschendam
ik heb een kawasaki zzr 600 uit 1992.
ik heb een rammel in mijn block en aangezien het toch al een oud beestje is ben ik van plan om hem te laten reviseren.maar ik wil even weten of dan alle ondedelen worden vervangen die in het blok zitten.
en heeft iemand het idee wat dat zou gaan kunnen kosten.

alvast bedankt groetjes johan
 
bij een totale revisie word er kort gezegd, alles wat versleten is vervangen.
maar meestal komt dat neer op nieuwe lagers in het hele blok.
nieuwe zuigers en zuigerveren.
nokkenasketting en de cilinderkop opknappen.
maar dat is erg duur zoals al gezegd of je moet het zelf kunnen.
laat er eerst eens naar luisteren door iemand met voldoende ervaring.
 
Zoek liever uit wat er mis is.. Is het niet alleen je distributie ketting of je klepspelling :+

Reviseren van een motorblok is typisch zo'n kreet die nogal eens misbruikt wordt omdat het natuurlijk nogal rekbaar is wat daar onder valt. Als je nog geen 100 000 km ofzo erop hebt staan zou het meeste nog gewoon in orde moeten zijn.

*met misbruikt bedoel ik alleen de claim 'gereviseerd' bij een advertentie ofzo zetten vind ik zo niets zeggend, zet er dan minstens een lijstje bij wat er nieuw in gegaan is en wat nog in orde is. Als je dan ook nog een bon kunt overleggen van de onderdelen zie ik de meerwaarde bij verkoop, anders niet echt.
 
Laatst bewerkt:
Zoek liever uit wat er mis is.. Is het niet alleen je distributie ketting of je klepspelling :+

Reviseren van een motorblok is typisch zo'n kreet die nogal eens misbruikt wordt omdat het natuurlijk nogal rekbaar is wat daar onder valt. Als je nog geen 100 000 km ofzo erop hebt staan zou het meeste nog gewoon in orde moeten zijn.

*met misbruikt bedoel ik alleen de claim 'gereviseerd' bij een advertentie ofzo zetten vind ik zo niets zeggend, zet er dan minstens een lijstje bij wat er nieuw in gegaan is en wat nog in orde is. Als je dan ook nog een bon kunt overleggen van de onderdelen zie ik de meerwaarde bij verkoop, anders niet echt.

Helemaal mee eens.
En bij een goede revisie hoor je imho een lijst met meetwaardes en de vervangen delen te krijgen, anders weet je nog niks.
 
Ik had pol1975 een prive bericht willen versturen met een aantal tips (en een zooitje algemene zzr info) maar die optie is uitgeschakeld.

Als je dat bericht alsnog wil ontvangen lees ik het wel :P
 
Reviseren houd over het algemeen in meten. h'e'el veel meten: Zuigers, cilinders, nameten van de kop (ingesleten nokkenassen?) kijken naar/meten van de tandwielen in de versnellingsbak: Alles wat draait wordt visueel ge"inspecteerd, nagemeten (met duuuuuur gereedschap wat je nergens anders voor gebruikt) en zoals eerder gezegt: Sommige onderdelen (o-ringen, krukaslagers, en pakkingen) lopen het risico preventief vervangen te worden.

Maar het is inderdaad best ingrijpend, en voor een zzr600... sorry, maar dat is geen motorfiets die over nog eens 20 jaar geld waard is denk ik...
 
meeste japanse blokken hebben in vele belangrijke delen "glijlagers". Vaak betekent dit dat de krukas of nokkenas in het gegoten deel van het blok loopt. Dan valt er niet veel meer te reviseren.

Kijk eens ( of bel eens rond) wat een vervangend blok kost, misschien is dat een makkelijkere oplossing.
 
meeste japanse blokken hebben in vele belangrijke delen "glijlagers". Vaak betekent dit dat de krukas of nokkenas in het gegoten deel van het blok loopt. Dan valt er niet veel meer te reviseren.

Kijk eens ( of bel eens rond) wat een vervangend blok kost, misschien is dat een makkelijkere oplossing.

je bedoeld enkele japanse motoren hebben enkele delen met glijlagers...
en de meeste glijlagers zijn gewoon te vervangen hoor
 
je bedoeld enkele japanse motoren hebben enkele delen met glijlagers...
en de meeste glijlagers zijn gewoon te vervangen hoor

Zijn er nog japanse fietsen met echte lagers om de nokkenas te begeleiden?

het is niet om ze af te zeiken, maar om duidelijk te maken dat er vaak niets meer te reviseren valt voor een nette prijs, welteverstaan. Vervangen is vaak de oplossing
 
600e heeft glijlagers, 600d weet ik niet. Als zn nokkenassen hoorbaar liggen te rammelen in zn lagers eet ik overigens mn helm op. Geloof er voor alsnog niets van dat er iets nodig is wat ook maar in de buurt van een revisie komt.

Glijlagers vind ik ook best 'echt' trouwens :+ gaat lang genoeg mee imo, kawa blok wat in behoorlijke oplage verkocht is zal sowieso niet financieel aantrekkelijk worden om te reviseren.
 
Zijn er nog japanse fietsen met echte lagers om de nokkenas te begeleiden?

het is niet om ze af te zeiken, maar om duidelijk te maken dat er vaak niets meer te reviseren valt voor een nette prijs, welteverstaan. Vervangen is vaak de oplossing

Glijlagers gebruik je als het minimaliseren van de roterende massa van belang is. Kogellagers gebruik je als de roterende massa niet van belang is.

Aangezien de roterende massa een direkt invloed heeft op de hoeveelheid PK's die uit het motorblok geperst kunnen worden, zie je het dus alleen op Japanse blokken. :+

Overigens kunnen kogellagers ook kapot. En drie seconden nadat eentje kapot loopt is er een hoop meer kapot en kun je het halve blok wel weggooien. Met glijlagers hoef je hooguit de cylinderkop weg te gooien.

Of als het een glijlager is met lagerschaaltjes (in plaats van rechtstreeks op het geharde aluminium), dan kun je de lagerschaaltjes vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan