Wie kent dit fenomeen ? -> Sipes ..

Ferrekau

MF veteraan
Donateur
27 jul 2002
22.558
7
elst
:? gaat niet helemaal lekker geloof ik


Zal ik de vraag dan maar voor je stellen?

Hoezittat????
 
signs009.gif


http://images.google.com/images?hl=nl&c2coff=1&q=sipes&btnG=Zoeken&lr=lang_nl&sa=N&tab=wi
 
Is toch een vrachtwagen truc voor meer grip enzo? Die hebben voldoende rubber op de band, met die dunne motorbanden lijkt het me link. En anders had de fabrikant het zelf wel gedaan.
 
voor een motorband lijkt dit me niet zo fijn :N

misschien als je met noppen rijdt ???
Waarom niet? Een winter band voor een auto ziet er vergelijkbaar uit. Het zal de slijtage niet ten goede komen. Maar als het zou kunnen zou ik het graag eens proberen.

In plaats van echte plakkers zoals in de zomer een paar hardere bandjes met dit systeem erop.
 
Het is een manier van meer grip krijgen op vooral natte en gladde ondergrond.
Voor zachte banden kan het nadelig zijn i.v.m. hogere temperatuursontwikkeling, maar daar heb je met regen of kou minder last van.

Het is ontdekt door een amerikaan die problemen had met de zolen van zijn rubber laarzen, en die is gaan experimenteren met het bewerken van die zolen..... :Y :Y :Y

Is naderhand overgenomen door enkele bandenboeren, en het schijnt aldaar goed te werken
 
Het is een manier van meer grip krijgen op vooral natte en gladde ondergrond.
Voor zachte banden kan het nadelig zijn i.v.m. hogere temperatuursontwikkeling, maar daar heb je met regen of kou minder last van.

Het is ontdekt door een amerikaan die problemen had met de zolen van zijn rubber laarzen, en die is gaan experimenteren met het bewerken van die zolen..... :Y :Y :Y

Is naderhand overgenomen door enkele bandenboeren, en het schijnt aldaar goed te werken
Voor (vracht)auto banden schijnt het goed te werken. Ik vraag me echter af of dat voor motorbanden ook op zou gaan, gezien de andere krachten die op de band komen en de andere vorm van de band.
 
Sipen is in mijn ogen voornamelijk intressant voor rijden in sneeuw. Een sneeuwband heeft ook deze constructie met lamellen die opengaan en de sneeuw soortement vastknijpen tussen de lamellen. Kijk maar eens goed als je een winterband bij een bandenboer ziet staan.

Op droge ondergrond heeft het IMHO geen nut en wordt de band alleen maar onstabieler door de flexibelheid van de lamellen.
 
Laatst bewerkt:
Door de kerfjes in je loopvlak word de structuur van het loopvlak soepeler en flexibeler waardoor je een zeer hoge bandenslijtage krijgt. Bij nat of glad weer moet je toch opletten en je rijstijl aanpassen dus waarom zou je dan je banden laten sipen? :?
 
Ik heb het bij mijn auto laten doen... kan niet echt verschil merken. slipt nog net zo makkelijk met glad weer (bridgestone :r :r )... winterbandjes doen het in ieder geval een stuk beter... B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan