wie kent dit schakelprobleem

cbrjochem

Die hard MF'er
27 jun 2001
352
0
Utrecht

Help, mijn motor heeft problemen met schakelen.
Alleen met de eerste 3 versnellingen heb ik steeds gedonder.
Terugschakelen gaat niet altijd goed, vaak moet ik de koppeling laten opkomen, iets optrekken, en inknijpen om hem een versnelling lager te krijgen. En dan wil die ook nog vaak uit zijn 1 schieten '(

:? |( :(

Al twee flink gevaarlijke situaties mee gehad.

Het is een CBR600 uit 93.

Heeft iemand dat toevallig al een meegemaakt ?



 
Klinkt alsof je motor niet ver genoeg ontkoppelt.... :?
Heb je een kabelkoppeling of een hydraulische ???
Kabel --> kabel wat strakker zetten... ( met spanner bij het stuur of bij motorblok.)
Hydraulisch --> Waarschijnlijk helpt een keer ontluchten en meteen ook nieuwe vloeistof.
 
De kabel is 100% in orde en ik heb hem al stakker gehad (kan niet strakker), en ook al losser.
Maar helaas, niet het gewenste resultaat.
EN hij heeft dat alleen maar op de eerste 3 versnellingen.....
 
De kabel is 100% in orde en ik heb hem al stakker gehad (kan niet strakker), en ook al losser.
Maar helaas, niet het gewenste resultaat.
EN hij heeft dat alleen maar op de eerste 3 versnellingen.....
Misschien dat de koppeling zelf of de synchromeshes rot zijn.
Omdat je schrijft dat je schakelproblemen hebt én dat 'ie uit zijn versnelling schiet weet ik zo ff geen betere suggestie.

Zelf zou ik ff bij een dealer langsgaan, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de bak zomaar uit zijn versnelling schiet. {edit} Stel je voor dat je een stoplichtsprintje doet of dat het met een koude motor gebeurt {/edit}

[ Dit Bericht is bewerkt door: MartijnL op 2001-06-27 16:25 ]
 
De kabel is 100% in orde en ik heb hem al stakker gehad (kan niet strakker), en ook al losser.
Maar helaas, niet het gewenste resultaat.
EN hij heeft dat alleen maar op de eerste 3 versnellingen.....

Daarom denk ik dat dus ook juist. Net bij de eerste 2 a drie versnellingen is de koppeling het belangrijkst... bij de rest al een stuk minder ... dan schakelt een motor ook makkelijk zonder koppeling. Ik hoop toch echt voor je dat het je koppeling is.... anders gaat het je heel veel centjes kosten....

Drie schakelvorken krom lijkt me namelijk sterk.... Kan natuurlijk wel...

_________________
Ik
worshippy.gif
mijn YZF-R1 waarmee ik lekker kan
crossy.gif
.
fuckyou.gif
snelheidscontroleurs.

[ Dit Bericht is bewerkt door: HELLdesker op 2001-06-27 17:05 ]
 
Wat dat uit je versnelling schieten betreft,dat klinkt me heel erg bekend in mijn oren.

Heb je gekeken hoe de staat van je tandwielen is, en dan met name je voortandwiel?? Die was bij mij destijds behoorlijk rond geworden en dat reed ook niet echt fijn, anders zoals hierboven werd vermeld kunnen het ook synchromesh ringen zijn die niet goed meer zijn.

Als je exact wilt weten wat syncheomesh ringen doen moet je het maar zeggen, dan duik ik even in mijn monteursboeken, dat is theorie die inmiddels behoorlijk vervaagd is.......



_________________
System error, hit any user to continue

[ Dit Bericht is bewerkt door: BYM op 2001-06-27 17:14 ]
 
Ik heb een tijdje geleden een Shadow 750 zn bak moeten repairen, had geen sychromesh.
Maar was wel duur, 3 tandwielen en een pakkingset kwamen op 1200,-
De 4e en de 5e waren gaar geworden, de tandwielen moeten elkaar aan de zijkant meetrekken ( de nokken aan de zijkant ) en die waren rond afgesleten, de vorken waren 100% inorde de drum zelf ook.
Maar het hele blok moest eronderuit, beide cilinders er af, dan splijten, bak uitelkaar trekken, en in de omgekeerde volgorde weer inelkaar.
Hier en daar wat speciaal gereedschap nodig voor bepaalde moeren ed.
En 1 weekje elke avond aan de gang, (kan je gelijk alles nalopen en reinigen)
Hoop niet dat je dit hoeft te doen........ :}
 
Ik heb een tijdje geleden een Shadow 750 zn bak moeten repairen, had geen sychromesh.
Maar was wel duur, 3 tandwielen en een pakkingset kwamen op 1200,-
De 4e en de 5e waren gaar geworden, de tandwielen moeten elkaar aan de zijkant meetrekken ( de nokken aan de zijkant ) en die waren rond afgesleten, de vorken waren 100% inorde de drum zelf ook.
Maar het hele blok moest eronderuit, beide cilinders er af, dan splijten, bak uitelkaar trekken, en in de omgekeerde volgorde weer inelkaar.
Hier en daar wat speciaal gereedschap nodig voor bepaalde moeren ed.
En 1 weekje elke avond aan de gang, (kan je gelijk alles nalopen en reinigen)
Hoop niet dat je dit hoeft te doen........ :}

Dus als ik jouw verhaal goed begrijp bestaat de mogelijkheid dat hij geeneens syncromesh ringen heeft, omdat de tandwiel vorm zodanig is dat deze overbodig zijn, hmmm zou behalve een ***klus dus ook nog wel eens een aanslag op de portemonaie kunnen zijn.......

[edit] Dam'ned typo's [/edit]
_________________
System error, hit any user to continue

[ Dit Bericht is bewerkt door: BYM op 2001-06-27 18:51 ]
 
idd, veel geld en een hoop tijd
meeste motoren die wat ouder zijn hebben geen synchromesh.
nieuwe motoren heb ik nog niks van gezien, dus kan ik niks over vertellen

extra :
wat wel is, dat bij motoren de tandwielen recht vertand zijn en niet schuin, daarom geen synchromesh
_________________
 
Laatst bewerkt:
zover ik weet heeft geen een motorfiets synchromeshringen!.
uit de versnelling schieten is meestal versleten versnellingbak tandwielen en dan de delen die in elkaar geschoven worden.
deze zijn negatief geslepen een soort van zwaluwstaart verbinding.
als deze rond worden springt hij uit de versnellingen.
uit je bericht maak ik op dat je terug schakelt als je stil staat
dit gaat bij de meeste motoren niet goed.
het uit de eerste versnelling springen duid toch op een bak probleem
als je teminste zeker weet dat hij er goed instaat.

 
Ik voel het alweer aankomen........

Dat wordt weer sparen.

Zelf had ik het idee dat er een schakelvork niet goed meer is, of de drum.
Juist omdat het probleem zich alleen voordeed bij de eerste 3 versnellingen.

En dat mijn tandwielen in mijn bakje versleten zijn....zucht laten we het niet hopen. Echter denk ik daar niet helemaal aan, tenslotte is het blok nog lekker gezond, met heel weinig foute mechanische geluiden.
Het uit de 1e versnelling schieten doet hij alleen maar bij stilstand, en alleen maar nadat ik hem in zijn 1 heb gezet. Meteen daarna zegt ie doei en knalt hem weer in zijn vrij. (niet altijd, en ook alleen maar als tie warm is)
Gebeurt alleen in zijn 1 , en nooit tijdens het optrekken.

Juist daarom ging mijn gedachte naar de schakelvork voor de eerste paar versnellingen.....(wat kost zo'n vorkje eigenlijk ongeveer ??)

Zijn er meerdere mensen die daar ook aan denken ?

Alvast bedankt voor alle reacties.
*D
 
om de kosten van de onderdelen hoef je het niet te laten.
maar als je het niet zelf kan doen en dat zijn de meeste,maak dan je borst(en) maar nat. er zitten namelijk nogal wat uurtjes werk in.
maar voor schakelvorkassen schakelvorken en tandwielen moet toch echt het blok open.
je kunt waarschijnlijk wel aan de koppelingskant de bediening van de schakelklok zien en de schakelas .
maar laat een dealer er eens naar kijken (een betrouwbare) .

joske

_________________
Al heb je nog zoveel pk's onder je kont een gek op een F@zer rij je er niet zomaar uit.

[ Dit Bericht is bewerkt door: f@zertje op 2001-06-28 19:17 ]
 
Terug
Bovenaan Onderaan