Wie kent nog de B2B van Rolf Biland?

Janenjoep

MF veteraan
21 jun 2010
2.989
1.050
Sittard
Ik was al even op zoek naar dit legendarische span omdat ik meen dat Biland bij de Asser TT zich hiermee sneller kwalificeerde op poleposition dan Schwantz met de fabrieks Suzuki! Ik heb alleen beelden via Joetjoep van het speelgoedding van Tamiya, ook leuk maar niet de bedoeling; heeft iemand ergens nog beelden van dit "span"?
Tamiya beelden:
 
Nee, dat kan niet. Dit is een feet forward span. Leuk voor de passagier, maar je zet er geen rondetijden mee.


Oeps, heb er ook helemaal geen verstand van eigenlijk maar dacht dat mijn google skills wel aardig waren :+

Is het deze dan?

full
 
Het Tamiya model is een miniatuur van de BEO waar Biland in 1978 mee heeft gereden met Kenny Williams als bakkenist. De BEO had twee aangedreven achterwielen en een voorwiel dat qua sporing tussen de achterwielen in stond. Het was dus een driesporig voertuig dat eigenlijk meer weg had van een veredelde Reliant dan van een zijspan. Biland zat er op dezelfde manier in/op als bij een conventionele zijspanracer, op zijn knieën en met zijn voeten naar achteren. Williams echter, zat in een kartstoeltje met zijn voeten naar voren en hoefde niets te doen en was gedegradeerd van bakkenist naar passagier.
Het is inderdaad het span uit deze link.

Er werden in die periode meer exotische constructies gebouwd met naafbesturing en meesturende zijspanwielen en de FIM besloot om in 1979 twee wereldkampioenschappen voor de zijspannen te laten verrijden, de B2A klasse voor conventionele spannen met swingarmvoorvorken en de B2B klasse voor spannen met allerlei raceauto-achtige constructies als naafbesturing en triangel ophangingen.
Biland was inmiddels samen gaan werken met de Zwitserse formule V constructeur Louis Christen (LCR) en in 1979 reed Biland met dit span in de B2B klasse.
full

In tegenstelling tot de BEO zat Biland in dit span met zijn voeten naar voren, net als in een raceauto en moest de bakkenist in de bochten wel weer werken om alle wielen op de grond te houden. Ik weet dat Biland een keer sneller heeft getraind dan de snelste in de 500, maar wanneer dat is geweest weet ik niet. Wil ik nog wel uitzoeken maar niet nu, ik ga zo naar m'n mandje. Als hij sneller is geweest dan Schwantz is het zeker niet met één van deze twee spannen geweest want Schwantz is pas in '86 in de 500GP uitgekomen. Er staat me bovendien iets van bij dat het Spencer was ipv Schwantz maar dat wil ik nog wel uitzoeken.

@ Red Force, de foto's van het rood/witte span die je hebt geplaatst zijn van de Schmid waar Biland in de B2A mee reed.
 
Laatst bewerkt:
Het Tamiya model is een miniatuur van de BEO waar Biland in 1978 mee heeft gereden met Kenny Williams als bakkenist. De BEO had twee aangedreven achterwielen en een voorwiel dat qua sporing tussen de achterwielen in stond. Het was dus een driesporig voertuig dat eigenlijk meer weg had van een veredelde Reliant dan van een zijspan. Biland zat er op dezelfde manier in/op als bij een conventionele zijspanracer, op zijn knieën en met zijn voeten naar achteren. Williams echter, zat in een kartstoeltje met zijn voeten naar voren en hoefde niets te doen en was gedegradeerd van bakkenist naar passagier.
Het is inderdaad het span uit deze link.

Er werden in die periode meer exotische constructies gebouwd met naafbesturing en meesturende zijspanwielen en de FIM besloot om in 1979 twee wereldkampioenschappen voor de zijspannen te laten verrijden, de B2A klasse voor conventionele spannen met swingarmvoorvorken en de B2B klasse voor spannen met allerlei raceauto-achtige constructies als naafbesturing en triangel ophangingen.
Biland was inmiddels samen gaan werken met de Zwitserse formule V constructeur Louis Christen (LCR) en in 1979 reed Biland met dit span in de B2B klasse.[afbeelding]
In tegenstelling tot de BEO zat Biland in dit span met zijn voeten naar voren, net als in een raceauto en moest de bakkenist in de bochten wel weer werken om alle wielen op de grond te houden. Ik weet dat Biland een keer sneller heeft getraind dan de snelste in de 500, maar wanneer dat is geweest weet ik niet. Wil ik nog wel uitzoeken maar niet nu, ik ga zo naar m'n mandje. Als hij sneller is geweest dan Schwantz is het zeker niet met één van deze twee spannen geweest want Schwantz is pas in '86 in de 500GP uitgekomen. Er staat me bovendien iets van bij dat het Spencer was ipv Schwantz maar dat wil ik nog wel uitzoeken.

@ Red Force, de foto's van het rood/witte span die je hebt geplaatst zijn van de Schmid waar Biland in de B2A mee reed.


:}

Geweldig al die historische kennis.
 
De Duitser Eckart Rösinger heeft vorig jaar de BEO een aantal keren ingezet in racedemo's en klassieke races. Helemaal in de originele kleuren en met reclame van Rodolphe Deville. Het enige wat wel jammer was, was dat het span niet werd aangedreven door een TZ 750 Yamaha blok, (omgebouwd naar 500 cc. met cilinders van een TZ 250) maar door een Yamaha FZR 1000 motor. Eckart is nu een 1980 LCR aan het restaureren, gelukkig wel met het originele tweetakt blok.
 
Daar zijn er op zijn minst twee van gebouwd, Bruno Holzer is in 1979 wereldkampioen geworden met zo'n zelfde span. Ik heb het span daarna nooit meer gezien maar ik kan me niet voorstellen dat er niet minstens één ergens staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan