Wie komt er kijken bij een motorrevisie?

boV

MF'er
5 mei 2015
41
0
Enschede
Motormuizen,

Heb een zeer oude duc uit '55 gekocht, dit is een 98cc 4takt. De motor heeft minstens 24 jaar niet gelopen, waarschijnlijk meer. Ik wil dit blokje reviseren alvorens het te starten. Mijn vraag is: hoe ver moet je gaan bij reviseren?

Tot zover heb ik het volgende opgeschreven:

Reviseren van de motor
-Vervangen pakkingen: probeer de originele pakkingen heel te houden. Ondergrond goed reinigen/vlakken en gebruik wat olie of kopervet op de pakkingen bij terugplaatsen.
-Vervangen oliekeeringen
-Vervangen lagers waar nodig
-Nieuwe zuigerringen, zuiger ziet er nog goed uit
-Cilinderwand ziet er nog redelijk uit, hele dunne krasjes maar niet voelbaar met een nagel. Eventueel lichtjes laten honen?
-Nokkenas + nokkenasketting checken (hoe?)
-Cilinderkoprevisie:
•Kop schoon maken: wat diesel of dasty om de koolaanslag te verwijderen, eventuele oneffenheden verwijderen
•Kijken of kop niet lekt - wat vloeistof in de kop gedaan en gekeken of het wegliep - was prima.
•Kleppen, duwstang (ik bedoel pushrods) en veren demonteren
•Bovenkant kop schoonmaken - oliekanalen afdichten en zandstralen? of is dit te grof
•Klepgeleiders en klepzetels moet je bij koprevisie eigenlijk vervangen, maar hier zijn geen nieuwe van te krijgen omdat het zo'n oude motor is.
•Kleppen eventueel inslijpen - lijkt me niet nodig aangezien de kop niet lekt
•Kleppen schoonmaken, ook polijsten??
•Kleppen terug zetten en speling afstellen
-Alle versnellingen bekijken voor slijtage of afgebroken delen.
-Alle lagers checken: doe ik dit door de weerstand te meten?
-Hefboom koppeling checken
-Koppelingsplaten checken voor slijtage
-Ontsteking nagaan: hoe check ik dit goed? Spoelen natuurlijk bestuderen of er geen aanslag/corrosie is en geen wikkels kapot zijn. Wat nog meer?
-Carburateur ultrasoon reinigen, vlotterbak en gasschuif licht polijsten
-Olie vervangen, keertje rond laten lopen, en nog een keer olie vervangen.

Zoals je ziet zijn er nog veel vraagtekens: wie verlost mij? Heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Heb niet zoiets kunnen vinden op het forum, misschien is dit lijstje (als het straks compleet is) handig als checklist voor anderen hier op dit forum.
 
ik zou je lijstje eerder een grondige check-up noemen dan een revisie.
een echte complmete revisie houdt in dat de toleranties van alle aan slijtage onderhevige onderdelen weer op fabriekswaardes wordt gebracht, waarbij het kan zijn dat onderdelen die er nog goed uit zien en zelfs binnen de toleranties vallen, toch vervangen (moeten) worden.
als je 60mm zuiger (ik zeg maar iets) er nog god uit ziet en zelfs nog binnen de toleranties valt (slijtgrens 59.85 en hij meet 59.88), zou hij best toch vervangen worden omdat hij al vrij snel de grens toch gaat bereiken.
of zelfs al valt hij ruim binnen de toleranties (59.95) maar je boring is te fel uitgesleten waardoor de zuiger-cylinder speling te groot is, moet er toch een overmaat in en de cylinder laten boren.
 
Laatst bewerkt:
Veel hangt met een dergelijke motor af van de verkrijgbaarheid van onderdelen. Je hebt het ook over dat kleppen slijpen niet nodig is omdat ze niet lekken, maar ik zou zeker alles demonteren en even met fijne slijppasta inslijpen en kijken of er putjes in de kleprand en zitting zitten.

De hoofdlagers goed inspecteren en nameten op slijtage indien het een glijlager is met losse schaaltjes. Goed nameten op het rond zijn en kijken naar slijtagesporen.
 
Bedankt voor de tips, op verzoek van patrick hier wat foto's:

Algehele staat
iyepnk.jpg


Kop closeup
30usmrd.jpg


Kop
30mts1f.jpg


Kleppen bovenkant
2d6qnw5.jpg


Cilinder zonder flits
2utjn5u.jpg


Cilinder met flits, krassen tonen zo een stuk meer dan wat je ziet met het blote oog
1gt892.jpg



Overigens heb ik ook een tweede blokje erbij. Er is dus het een en ander uit te wisselen :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips, op verzoek van patrick hier wat foto's:

Algehele staat
[afbeelding]

Kop closeup
[afbeelding]

Kop
[afbeelding]

Kleppen bovenkant
[afbeelding]

Cilinder zonder flits
[afbeelding]

Cilinder met flits, krassen tonen zo een stuk meer dan wat je ziet met het blote oog
[afbeelding]


Overigens heb ik ook een tweede blokje erbij. Er is dus het een en ander uit te wisselen :)
Is dat een (haar)scheur in de cilinderwand?

Kop, zuiger en cilinder breng je naar een revisiebedrijf.
Die kunnen veel voor je betekenen, zonder dat het heel erg duur wordt.

Qua onderdelen moet je gaan zoeken. Geen idee wat er bijvoorbeeld aan pakkingen nog leverbaar is.
 
Is dat een (haar)scheur in de cilinderwand?

Kop, zuiger en cilinder breng je naar een revisiebedrijf.
Die kunnen veel voor je betekenen, zonder dat het heel erg duur wordt.

Qua onderdelen moet je gaan zoeken. Geen idee wat er bijvoorbeeld aan pakkingen nog leverbaar is.
Dank je. Ik had de mazzel dat de man van wie ik hem kocht ook nog volledige originele pakkingsset had liggen.

En dank je Alex, dat vond ik nou ook 😄
 
Dank je. Ik had de mazzel dat de man van wie ik hem kocht ook nog volledige originele pakkingsset had liggen.

En dank je Alex, dat vond ik nou ook 😄
Dan ga je alle lagers controleren, of eigenlijk gewoon vervangen :)
Cilinder en zo naar revisie bedrijf.
Blokje in elkaar en testen.
Dan de rest opknappen.
 
op de foto van de cilinderwand met flits zie je aan de bovenkant hoonsporen (zo hoort het) en de rest zijn slijtage sporen. cilinderwand moet dus opgemeten worden op maat, rechtheid en rondheid en dan beslissen of opnieuw honen of uitkotteren en honen nodig is.
je schrijft dat je nieuwe zuigerveren wilt plaatsen. is niks mis mee maar met zo'n cilinderwand zonder hoonsporen gaat dat nooit goed inslijten.
deze motor is zo oud dat die nog gemaakt is met het principe dat er lood in de benzine zou zitten voor de smering van de kleppen en klepzittingen. als je toch gat reviseren en je wilt hem ook daadwerkelijk gaan gebruiken zou ik je aanraden om de zittingen en kleppen te laten aanpassen aan de huidige benzine anders blijf je bezig met klepstellen en kan je over een korte tijd weer omdat de kleppen zijn ingeslagen in de kop.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn toevoegingen voor de benzine die de loodverbindingen vervangen welke in de vroegere benzine zaten. Of dat goed werkt weet ik niet, het stinkt wel.
 
op de foto van de cilinderwand met flits zie je aan de bovenkant hoonsporen (zo hoort het) en de rest zijn slijtage sporen. cilinderwand moet dus opgemeten worden op maat, rechtheid en rondheid en dan beslissen of opnieuw honen of uitkotteren en honen nodig is.
je schrijft dat je nieuwe zuigerveren wilt plaatsen. is niks mis mee maar met zo'n cilinderwand zonder hoonsporen gaat dat nooit goed inslijten.
deze motor is zo oud dat die nog gemaakt is met het principe dat er lood in de benzine zou zitten voor de smering van de kleppen en klepzittingen. als je toch gat reviseren en je wilt hem ook daadwerkelijk gaan gebruiken zou ik je aanraden om de zittingen en kleppen te laten aanpassen aan de huidige benzine anders blijf je bezig met klepstellen en kan je over een korte tijd weer omdat de kleppen zijn ingeslagen in de kop.

Volgens mij smeerde het lood in de benzine alleen de Klepsteel tov de klepgeleider, met de zitting heeft het niks te maken.
Ook dit is iets waar een revisiebedrijf wel raad mee weet.
 
beide de halve waarheid.
voordat het verbrand werd was het inderdaad een loodverbinding na de verbranding was het weer gewoon lood damp.
en dat sloeg neer op plekken waar het nodig was (en waar het niet nodig was). vooral waar het gas langs stroomde en het wat kouder was als het uitlaatgas (de net gekoelde klep).
en daar fungeerde het als slijtlaag waar het nodig was. het smeert niet echt maar het geeft een heel dun laagje van zeer zacht metaal dat mag wegslijten omdat het elke keer aangevuld wordt. het zachtste metaal slijt (lood) en de andere metalen blijven daardoor heel. en dit gebeurd zowel tussen klep en zitting als tussen klepsteel en klepsteelgeleider.
toen bekend werd dat lood verboden zou gaan worden is de industrie over gegaan op geharde klepzittingen en kleppen om op die manier de slijtage tussen de 2 te beperken (hardere materialen slijten minder snel) en ook de klepgeleiders zijn aangepast aan de verminderde "smering" cq het ontbreken van slijtmateriaal.
 
Laatst bewerkt:
als je 60mm zuiger (ik zeg maar iets) er nog god uit ziet en zelfs nog binnen de toleranties valt (slijtgrens 59.85 en hij meet 59.88), zou hij best toch vervangen worden omdat hij al vrij snel de grens toch gaat bereiken.

De door de fabrikant opgegeven slijtage grens is niet de grens waarop een onderdeel opeens niet meer zal werken. De slijtage grens is een inschatting van de fabrikant of het onderdeel zal blijven functioneren tot de volgende revisie. Dus als je een zuiger hebt die 0.03mm boven de slijtage grens ligt dan gaat zo'n zuiger makkelijk nog 20.000 km mee voor een oude motorfiets en ik denk 50.000 km voor een moderne motorfiets.
 
De door de fabrikant opgegeven slijtage grens is niet de grens waarop een onderdeel opeens niet meer zal werken. De slijtage grens is een inschatting van de fabrikant of het onderdeel zal blijven functioneren tot de volgende revisie. Dus als je een zuiger hebt die 0.03mm boven de slijtage grens ligt dan gaat zo'n zuiger makkelijk nog 20.000 km mee voor een oude motorfiets en ik denk 50.000 km voor een moderne motorfiets.


blablabla
wie heeft het over niet meer werken ?

ik heb enkel maar geschreven wat een echte revisie is, en gezegd dat ook al valt een onderdeel nog binnen de tolerantie het toch nog zou kunnen dat het vervangen wordt. en dat is enkel afhankelijk van wat de eigenaar en de uitvoerder overeen komen.
 
dat is redelijk simpel. als de zuiger nog binnen de tollerantie valt maar de cilinderwand beschadigd is en deze uitgekotterd moet worden naar de eerste overmaat om de beschadiging weg te werken dan zal je ook de zuiger moeten vervangen om het weer goed passend te krijgen.
en toleranties werken 2 kanten op dus een bijna versleten zuiger samen met een bijna versleten cilinderwand zal je theoretisch gezien best weer in elkaar kunnen zetten na honen en nieuwe zuigerveren. maar nieuwe zuigerveren veroorzaken slijtage tijdens het inlopen. maar na het inlopen is dan waarschijnlijk de zuigerwand alsnog versleten en dan ben je zeer binnenkort weer aan de beurt om weer de hele motor uit te bouwen weer nieuwe pakkingen te kopen en nieuwe rekbouten en weer arbeid betalen. dus dan heb je in 10.000 km 2 keer een dure rekening die in totaal veel lager was geweest als je alles in 1 keer had gedaan.
als ik eigenaar van een zaak was zou ik financieel gezien het liefste alleen dat vervangen wat nu strikt noodzakelijk is zolang als de klanten maar blijven terugkomen en elke keer weer de rekening betalen je verdient tenslotte het meest aan onderdelen en arbeidsloon. maar zo zijn klanten niet die gaan klagen "je hebt hem vorige maand ook al gerepareerd en nu is die weer stuk en moet het hele blok weer uit elkaar had je het niet in een keer goed kunnen doen", dat er nu andere dingen stuk zijn doet er niet toe het is weer stuk en dat geeft ergernis en kosten.
 
Jij.........Waarom vervangen als het onderdeel binnen tolerantie valt?

ik wist niet dat lezen zo moeilijk is dezer dagen.
ik zeg nergens dat de zuiger niet meer zou werken. ik zeg dat een revisie alles weer binnen de toleranties brengen is. en dat als een onderdeel bijna aan de maximum slijtgrens zit, je het dan beter toch ook vervangt omdat het anders vrij snel toch de limiet bereikt, en het bij een revisie de bedoeling is dat de motor langer dan "even" goed blijft.
als DAT de bedoeling niet is, zie ik niet in waarom je een revisie zou doen of waarom je het een revisie zou noemen. dat is zoals ik al zei een nazicht/kontrole !
 
Laatst bewerkt:
Cilinder zou ik eens contact over opnemen met Power seal in Nuenen.
Die mensen maken je wand op je gewenste maat, BV's op de bijgeleverde zuiger.
Misschien laten nicasilen?, en klepzittingen met geleiders laten maken, mss een handige Harrie hier op t forum die dit kan?

Bedoel maar, ben je er wel vanaf 😏
 
Terug
Bovenaan Onderaan