Wie komt er kijken bij een motorrevisie?

boV

MF'er
5 mei 2015
41
0
Enschede
Motormuizen,

Heb een zeer oude duc uit '55 gekocht, dit is een 98cc 4takt. De motor heeft minstens 24 jaar niet gelopen, waarschijnlijk meer. Ik wil dit blokje reviseren alvorens het te starten. Mijn vraag is: hoe ver moet je gaan bij reviseren?

Tot zover heb ik het volgende opgeschreven:

Reviseren van de motor
-Vervangen pakkingen: probeer de originele pakkingen heel te houden. Ondergrond goed reinigen/vlakken en gebruik wat olie of kopervet op de pakkingen bij terugplaatsen.
-Vervangen oliekeeringen
-Vervangen lagers waar nodig
-Nieuwe zuigerringen, zuiger ziet er nog goed uit
-Cilinderwand ziet er nog redelijk uit, hele dunne krasjes maar niet voelbaar met een nagel. Eventueel lichtjes laten honen?
-Nokkenas + nokkenasketting checken (hoe?)
-Cilinderkoprevisie:
•Kop schoon maken: wat diesel of dasty om de koolaanslag te verwijderen, eventuele oneffenheden verwijderen
•Kijken of kop niet lekt - wat vloeistof in de kop gedaan en gekeken of het wegliep - was prima.
•Kleppen, duwstang (ik bedoel pushrods) en veren demonteren
•Bovenkant kop schoonmaken - oliekanalen afdichten en zandstralen? of is dit te grof
•Klepgeleiders en klepzetels moet je bij koprevisie eigenlijk vervangen, maar hier zijn geen nieuwe van te krijgen omdat het zo'n oude motor is.
•Kleppen eventueel inslijpen - lijkt me niet nodig aangezien de kop niet lekt
•Kleppen schoonmaken, ook polijsten??
•Kleppen terug zetten en speling afstellen
-Alle versnellingen bekijken voor slijtage of afgebroken delen.
-Alle lagers checken: doe ik dit door de weerstand te meten?
-Hefboom koppeling checken
-Koppelingsplaten checken voor slijtage
-Ontsteking nagaan: hoe check ik dit goed? Spoelen natuurlijk bestuderen of er geen aanslag/corrosie is en geen wikkels kapot zijn. Wat nog meer?
-Carburateur ultrasoon reinigen, vlotterbak en gasschuif licht polijsten
-Olie vervangen, keertje rond laten lopen, en nog een keer olie vervangen.

Zoals je ziet zijn er nog veel vraagtekens: wie verlost mij? Heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Heb niet zoiets kunnen vinden op het forum, misschien is dit lijstje (als het straks compleet is) handig als checklist voor anderen hier op dit forum.
 
Vervang jij, bij een auto, de waterpomp als je de distributie vervangt ?

Bij bijna alle auto's zijn de waterpompen vervangings artikelen. Ik kan de pomp niet uit elkaar halen, er zijn geen slijtage toleranties bekend. Ik kan dus geen objectieve beoordeling over de pomp geven, daarbij is het een relatief goedkoop artikel dus als ik de distributie riem vervang dan neem ik de pomp mee.

Bij een oude water gekoelde motorfiets zal de waterpomp gewoon in glijlagers ronddraaien en die kan je dus meten en beoordelen , hetzelfde geld voor de distributie ketting waar je ook de slijtage van kan meten en misschien terugplaatsen.

Maar even terug naar een zuiger vervangen als die nog 0.03mm boven de grens ligt.
Je onderbuik gevoel zegt vervangen maar laten we er eens aan gaan rekenen.
Verschil tussen nieuw en versleten zuiger ongeveer 0.1mm ( bij mijn motor )
Dus 0.1mm = 100% levensduur, 0.03mm = 30% overgebleven levensduur.
Stel iemand brengt zijn motor met zeg 70.000 Km voor een revisie en hij heeft hem nieuw gekocht dan met zijn rijstijl slijt de zuiger 0.01mm per 10.000 Km.
Dan zit er nog een levensduur op de zuiger van 30.000 Km, en dat is voor de meeste motorrijders onder ons toch al gauw meer dan 6 jaar! en ik denk voor een hele grote groep dat ze de 30.000 extra km nooit zullen rijden.

Maar zoals Too al zegt de zuiger/cilinder tolerantie combinatie en verwachtingen van de klant doet je anders beslissen.

En voor JanBros ons alwetend en altijd het bij het rechte eind hebbende orakel op dit forum. Je doet me denken aan de auto verkoper van mijn Opa die ook altijd mijn opa wist over te halen om elke 4 jaar een nieuwe auto aan te schaffen.........
 
Bij bijna alle auto's zijn de waterpompen vervangings artikelen. Ik kan de pomp niet uit elkaar halen, er zijn geen slijtage toleranties bekend. Ik kan dus geen objectieve beoordeling over de pomp geven, daarbij is het een relatief goedkoop artikel dus als ik de distributie riem vervang dan neem ik de pomp mee.

Bij een oude water gekoelde motorfiets zal de waterpomp gewoon in glijlagers ronddraaien en die kan je dus meten en beoordelen , hetzelfde geld voor de distributie ketting waar je ook de slijtage van kan meten en misschien terugplaatsen.

Maar even terug naar een zuiger vervangen als die nog 0.03mm boven de grens ligt.
Je onderbuik gevoel zegt vervangen maar laten we er eens aan gaan rekenen.
Verschil tussen nieuw en versleten zuiger ongeveer 0.1mm ( bij mijn motor )
Dus 0.1mm = 100% levensduur, 0.03mm = 30% overgebleven levensduur.
Stel iemand brengt zijn motor met zeg 70.000 Km voor een revisie en hij heeft hem nieuw gekocht dan met zijn rijstijl slijt de zuiger 0.01mm per 10.000 Km.
Dan zit er nog een levensduur op de zuiger van 30.000 Km, en dat is voor de meeste motorrijders onder ons toch al gauw meer dan 6 jaar! en ik denk voor een hele grote groep dat ze de 30.000 extra km nooit zullen rijden.

Maar zoals Too al zegt de zuiger/cilinder tolerantie combinatie en verwachtingen van de klant doet je anders beslissen.

En voor JanBros ons alwetend en altijd het bij het rechte eind hebbende orakel op dit forum. Je doet me denken aan de auto verkoper van mijn Opa die ook altijd mijn opa wist over te halen om elke 4 jaar een nieuwe auto aan te schaffen.........

Slijtage is nooit lineair.
 
Slijtage is nooit lineair.

Exact.
In de praktijk zal dus in ons voorbeeld de eerste 10.000 Km er dus misschien 0.02mm slijtage optreden ( inlopen van de motor ). Dan vlakt de slijtage af totdat de speling te groot wordt en de slijtage dus extreem gaat toenemen.
Dus in de volgende 60.000 Km slijt er nog maar 0.05mm af ( 12000 Km per 0.01 ) dus dat brengt de nog te verwachten levensduur op 36000 Km.
Als we de slijtage logaritmisch gaan doen dan word het allemaal nog veel gunstiger !

Mijn punt is dat er niet word nagedacht maar een algemeen sausje wordt gegooid op revisie werk. Dus dit oude beestje met misschien een verschil van 0.2mm tussen nieuw en versleten zuiger de te verwachten levensduur met 0.03mm te kort word. Maar dat bij een F1 motor de 0.03mm duidt op een eigenlijk nieuwe zuiger.
 
Bij bijna alle auto's zijn de waterpompen vervangings artikelen. Ik kan de pomp niet uit elkaar halen, er zijn geen slijtage toleranties bekend. Ik kan dus geen objectieve beoordeling over de pomp geven, daarbij is het een relatief goedkoop artikel dus als ik de distributie riem vervang dan neem ik de pomp mee.

Bij een oude water gekoelde motorfiets zal de waterpomp gewoon in glijlagers ronddraaien en die kan je dus meten en beoordelen , hetzelfde geld voor de distributie ketting waar je ook de slijtage van kan meten en misschien terugplaatsen.

Maar even terug naar een zuiger vervangen als die nog 0.03mm boven de grens ligt.
Je onderbuik gevoel zegt vervangen maar laten we er eens aan gaan rekenen.
Verschil tussen nieuw en versleten zuiger ongeveer 0.1mm ( bij mijn motor )
Dus 0.1mm = 100% levensduur, 0.03mm = 30% overgebleven levensduur.
Stel iemand brengt zijn motor met zeg 70.000 Km voor een revisie en hij heeft hem nieuw gekocht dan met zijn rijstijl slijt de zuiger 0.01mm per 10.000 Km.
Dan zit er nog een levensduur op de zuiger van 30.000 Km, en dat is voor de meeste motorrijders onder ons toch al gauw meer dan 6 jaar! en ik denk voor een hele grote groep dat ze de 30.000 extra km nooit zullen rijden.

Maar zoals Too al zegt de zuiger/cilinder tolerantie combinatie en verwachtingen van de klant doet je anders beslissen.

En voor JanBros ons alwetend en altijd het bij het rechte eind hebbende orakel op dit forum. Je doet me denken aan de auto verkoper van mijn Opa die ook altijd mijn opa wist over te halen om elke 4 jaar een nieuwe auto aan te schaffen.........

stel jij hebt een reviebedrijf, net een blok gereviseerd zoals je hierboven zegt dat je zou doen.
de klant komt het blok halen en jij zegt :
* wel op 15000km even binnen brengen want dan is de distributieketting te lang geworden.
* en binenn 30.000km even de zuigers vervangen want ik heb berekend/gok erop dat ze tot dan binnen de toleranties vallen
* en op 40.000km gaan we hem nog eens open gooien want vermoedelijk zijn tegen dan je krukas glijlagers te dun.
maar daarna zit je safe hoor :) , allee, toch voor 30.000km want dan is de rest weer toe aan een revisie :+

de dag dat het ooit zo ver zou komen, bel mij ! ik wil het gezicht van die klant en de diskussie die daarop gaat volgen echt niet missen :')
 
stel jij hebt een revisebedrijf,.....

Is dit een forum voor mensen die beroepsmatig motoren reviseren en willen weten hoe dat moet?
Nee, het grootste deel van de vragen die hier gesteld worden zijn door goed bedoelende doe het zelvers of amateurs in jouw gedachte.

De belangrijkste vraag die we aan boV hadden moeten stellen is : Wat wil je met je motor?

antwoord 1 - leren een motorfiets te onderhouden - ons antwoord gaat prima met je lijstje, je leert vanzelf en kan altijd vragen stellen hier.

antwoord 2 - de DUC is een erfstuk - ons antwoord, misschien iemand erbij halen voor je begint

antwoord 3 - ik wil de wereld rond met een 55' DUC - neem contact op met Janbros die kan je wel verder helpen die doet dit beroepsmatig.

Hoe aardig Max Verstappen is, niemand zit te wachten op opmerking van hem dat je rijstijl en materiaal nergens op lijkt als je toevallig een rondje maakt in een gehuurde kart.
 
Terug
Bovenaan Onderaan