Wie komt er kracht tekort bij het sturen?

Valkyrie

Die hard MF'er
3 jun 2003
493
4
Venray
Ik krijg regelmatig opmerkingen over of ik wel sterk en zwaar genoeg ben voor mijn Valkyrie (alleen van de mensen die me er nog nooit mee hebben zien rijden trouwens ;) ) en die vragen krijg ik dus ook regelmatig van ervaren motorrijders waarvan je zou denken dat ze er wel verstand van hebben. Ik ben zelf 1,82m en weeg 70kg maar heb dus nog nooit veel spierkracht of gewicht nodig gehad om motor te RIJDEN en ik kan me niet voorstellen dat als ik sterker of zwaarder zou zijn, ik de motor dan beter onder controle zou hebben (en ik heb er toch al echt heel veel en geregeld ook ontzettend snelle kilometers mee gereden). Je kunt datzelfde gewicht van de motor toch weer gebruiken om hem onder controle te houden? En natuurlijk heb je wel wat spierkracht nodig, maar daarom ook mijn vraag of er iemand ooit kracht tekort komt?
 
Ik weeg net 60kg.. ben dus een schriel menneke :) Ben tot nu toe nog geen problemen tegengekomen bij mijn cbr .. en die weegt toch een kleine 200kg
 
Zeker vragen / opmerkingen van mensen die geen motor rijden?

Als motorrijder weet je immers dat de motor je blik volgt (evenwicht van je lichaam). Een zijwaarts beweging is het gevolg van een lichte duw tegen het stuur, waardoor onbalans en gyroscopische effecten de bocht effectueren.
 
Zeker vragen / opmerkingen van mensen die geen motor rijden?

Als motorrijder weet je immers dat de motor je blik volgt (evenwicht van je lichaam). Een zijwaarts beweging is het gevolg van een lichte duw tegen het stuur, waardoor onbalans en gyroscopische effecten de bocht effectueren.

Euhm... leuk gezegt... :Z
Maareh je kan ook zeggen dat je door de gewichtsverplaatsing en vorm van de band de bocht maakt....

Als je op internet zoekt op "naloop, balhoofdshoek, e.d." kan je wel meer vinden erover.
 
laatst gewogen 62 kilo
en 1.92 meter
moest dus gekeurd worden voor een levens verzekering
dachten zeker dat ik schijndood was ofzo :?
 
Hehehe, over schriel gesproken... :+
Ik ben maar 1.64 en weeg 50 kg. Ik heb totaal geen moeite met sturen. Ook niet bij langzaam rijden (bijvoorbeeld file). Als je op snelheid zit, ga je al door licht met je heupen en/of schouders te bewegen al door de bocht :]
 
haha, krijg ik ook regelmatig te horen. Wat een zware motor heb jij |(
Als ik dan zeg dat ik misschien wel wat groters wil, kunnen zedat maar moeilijk bevatten :? . Maarja, dat zijn dan weestal ook niet motorrijders en ik word er een klein beetje moe van om telkens weer te vertellen dat je het gewicht van de motor helemaal niet zo erg voelt met sturen :)
 
Euhm... leuk gezegt... :Z
Maareh je kan ook zeggen dat je door de gewichtsverplaatsing en vorm van de band de bocht maakt....

Als je op internet zoekt op "naloop, balhoofdshoek, e.d." kan je wel meer vinden erover.


Ga nou niet de betweter spelen,... en hem een beetje uitgapen, als jezelf niet eens precies weet hoe het zit,...

anyway,.. ik heb wel eens last van mijn triceps als ik lange ritten maakt op hoghe snelheid,. maar dat heb niks met de zwaarte van de motor te maken,.. meer het gemis van een ruitje,...
 
Euhm... leuk gezegt... :Z
Maareh je kan ook zeggen dat je door de gewichtsverplaatsing en vorm van de band de bocht maakt....

Als je op internet zoekt op "naloop, balhoofdshoek, e.d." kan je wel meer vinden erover.


Ga nou niet de betweter spelen,... en hem een beetje uitgapen, als jezelf niet eens precies weet hoe het zit,...

anyway,.. ik heb wel eens last van mijn triceps als ik lange ritten maakt op hoghe snelheid,. maar dat heb niks met de zwaarte van de motor te maken,.. meer het gemis van een ruitje,...
 
Eet je wel genoeg jongen? :P

[me]DerRudy is zelf ook 1,92, maar is ruim 50% zwaarder.
[/me]



[ontopic] Goed sturen heeft volgens mij weinig met kracht te maken, maar meer met een goede stuur- en kijktechniek.
en een portie lef
 
1.73 en 55 kilo

Nooit problemen gehad. Wel loop je met je motor naast je wat voorzichtiger in het begin want als i maar een beetje overheld gaat i :X

Maarja oefening baart kunst...

Dennizz, die volgens mij martinR1 (soort kabouter :+ ) zag lopen met ze motor (blauw en krachtig :} in Weert bij de testbankdag part 2.

Ik keek van hem op hoe makkelijk hij met z`n motor liep/keerde/draaide... Dat doe ik nog niet zo snel...
 
Ik ben 170 cm en weeg (helaas) 75 kilo.
Motor weegt 270 kilo.
Is wel eens lastig als ik hem moet verplaatsen terwijl ik er op zit, maar dat komt ook omdat hij hoog is (voor mijn doen). Ik heb een verlaagd zadel laten maken en dat scheelt al een hoop.
Tijdens het rijden merk ik niks van het gewicht, dan doet hij alles wat ik wil :}
 
Okee,

ik ben 1,83 en weeg zelf 83 kilo. Geeft verder geen problemen bij motorrijden. Maar ik denk dat motorrijden op zich geen problemen op zal leveren voor wat ielere mensen onder ons. Maar speciale manouvres kunnen denk ik wel wat voor problemen zorgen.

DE motor op de bok zetten is voor mij ook geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat mensen het hierbij laten afweten.....
 
Als ik al die lengtes/gewichten lees realiseer ik me dat ik weer nodig aan de lijn moet. Aan de andere kant heb ik nog nooit gemerkt dat bijvoorbeeld 10 kg extra lichaamsgewicht wat scheelde bij het motorrijden.

Daarom kan ik me altijd zo verbazen als een motor weer 2 kg lichter is geworden. Een weekendje Duitsland met Apfelstrudel mit Sahne en dan zit dat er zo aan.

Wat betreft het wel of niet licht sturen: Dat is sterk afhankelijk van de motor. Mijn GSXR1000 was niet bepaald een makkelijk te sturen motor. Vooral op snelle stukken (Veenslang bijv) moest je hard werken om de snelle bochten een beetje soepel te maken. Ik ben nu aan het experimenteren met het verder doorsteken van de voorpoten. Tot nu toe 4 mm extra en hij stuurde beter. Nu nog 4 mm erbij gedaan en eens kijken wat ie de volgende keer doet. En zo moet je een beetje proberen. Houd je trouwens ook mooi van de straat!!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan