Wie moet in deze situatie voorrang verlenen?

Wie moet voorrang verlenen?

• Rode pijl

Stemmen: 15 25,0%
  • Blauwe pijl

Stemmen: 45 75,0%

• Totaal aantal stemmers
    60
15 apr 2004
151
0
In de buurt van het bedrijf waar ik werk komt de volgende situatie voor:
full

De rode pijl is de motorrijder (ik dus :) ) en de blauwe pijl het andere verkeer. De verhoging waar de blauwe pijl overheen gaat is een drempel.
Op het werk komen we er niet uit: wie moet in deze situatie nou voorrang verlenen? Ik weet voor 90% zeker dat ik (=de rode pijl) eerst mag maar volgens een collega heeft een agent beweerd dat de blauwe eerst mogen, dat komt in de praktijk helaas ook veelvuldig voor.
Wie heeft hier antwoord op?

Ervan uitgaande dat alles deel uitmaakt van de openbare weg en er niks van borden/wegmarkeringen zijn heeft blauw voorrang volgens mij...

Ervan uitgaande dat alles deel uitmaakt van de openbare weg en er niks van borden/wegmarkeringen zijn heeft blauw voorrang volgens mij...
Helemaal gelijk. Een drempel is alleen om de snelheid uit het verkeer te halen en heeft niets te maken met voorrang. Als het een gelijkwaardige kruising is dan heeft blauw voorrang. Vaak weten mensen dit niet. Bij mij in de buurt heb ik dezelfde situatie. Op de motor laat ik iedereen voor gaan en neem ik geen voorrang (terwijl ik er wel recht op heb). In mijn blikje duw ik altijd door en krijg ik, onterecht, vreselijk verontwaardigde reacties.

Is een uitrit altijd doodlopend? Dan is het geen uitrit maar een doorgaande weg.
De weg van de rode pijl is trouwens asfalt en het stukje voor de verkeersdrempel is van rode (vierkante) stenen. Maar volgens mij maakt wegdektype niet uit.

ik ben het met sjaak eens is het een drempel of loopt dat gelijk met de stoeprand want dan is het een uitrit en diegene die uit ene uitrit komt moet al het verkeer voor laten gaan
dus moet je ff kijken of de stoeprand gelijk loopt met de verhoging

Is een uitrit altijd doodlopend? Dan is het geen uitrit maar een doorgaande weg.
De weg van de rode pijl is trouwens asfalt en het stukje voor de verkeersdrempel is van rode (vierkante) stenen. Maar volgens mij maakt wegdektype hier niet uit.

wegdektype zou iets uitmaken indien het ging om een kruising van een onverharde landweg met een verharde weg. De onverharde weg moet dan voorrang verlenen.

echter, in deze situatie heeft de blauwe pijl voorrang. Rood maakt een maneuver. Blauw heeft voorrang. Tenzij er uiteraard 'haaietanden '( omgekeerde driehoeken) of verkeersborden of verkeerslichten staan die de situatie omdraaien.

[edit: sh=t, zijn ze me wéér voor]

Het ligt er idd een beetje aan de drempel en of er borden staan, en wat er op staat.

Is de drempel een doorgetrokken stoep, dan is het een uitrit en heeft rood voorrang.

Is de drempel geen doorgetrokken stoep, dan hangt het af van de borden die er staan.... staat dit bord er
full
, dan buigt de voorrangsweg zich af naar links en heeft rood voorrang. Staat dat bord er niet, dan gelden de gewone verkeersregels en heeft blauw voorrang (rechtdoor op dezelfde weg gaat voor)

Vond dit stukje tekst bij gratistheorie.nl
Als je van een weg een inrit wil oprijden of vanuit een uitrit de weg wil oprijden moet je al het overige verkeer voor laten gaan.
In de wet staat geen definitie van een inrit of uitrit. In ieder geval als je een erf verlaat, dan verlaat je een uitrit. Dan moet je dus iedereen voor laten gaan.
Ook is er sprake van een inrit of uitrit als het gaat om een oprijpad van een gebouw of bijvoorbeeld een boerderij.
Tevens is er sprake van een inrit of uitrit als het trottoir of de trottoirband doorloopt.

Als ik dit stukje lees, dan heeft rood voorrang. Nu weet ik het helemaal niet meer...
Misschien moet ik een keer een foto maken van de situatie aldaar.

Laatst bewerkt:
beetje verwarrende situatie idd

volgens mij maakt het wel uit wat voor drempel het is... als deze aan weerskanten dezelfde hoogte heeft als de stoepranden (die nare drempels dus) wordt het dan niet gezien als een uit rit :?

Als ik de blauwe motorrijder was zou ik lekker blijven wachten tot dat het overige verkeer gepasseerd is je staat immers toch bijna stil op die drempel
(uitritdrempeldinges). Er zijn ook drempels waar je niet eens voor van je gas hoeft, slechts een klein bultje in het asfalt... in zo'n situatie is het zeker geen uitrit en kun je lekker doorvlammen (de blauwe) mits er geen auto van rechts komt natuurlijk :X

[edit]
zat net ff de post van mijn bovenbuurman te lezen. Daaruit haalde ik wat ik vermoede met die hoge drempels
Tevens is er sprake van een inrit of uitrit als het trottoir of de trottoirband doorloopt
in dat geval heeft de rode motor dus voorrang lijkt me
[/edit]

Laatst bewerkt:
Vond dit stukje tekst bij gratistheorie.nl
Als je van een weg een inrit wil oprijden of vanuit een uitrit de weg wil oprijden moet je al het overige verkeer voor laten gaan.
In de wet staat geen definitie van een inrit of uitrit. In ieder geval als je een erf verlaat, dan verlaat je een uitrit. Dan moet je dus iedereen voor laten gaan.
Ook is er sprake van een inrit of uitrit als het gaat om een oprijpad van een gebouw of bijvoorbeeld een boerderij.
Tevens is er sprake van een inrit of uitrit als het trottoir of de trottoirband doorloopt.

Als ik dit stukje lees, dan heeft rood voorrang. Nu weet ik het helemaal niet meer...
Misschien moet ik een keer een foto maken van de situatie aldaar.
Waar lees je dan dat rood voorrang heeft. Het is gewoon een rechtdoorgaande weg. Het is geen uitrit of inrit en er is geen sprake van een trottoir, maar van een drempel. :)

Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor...

Blauw heeft dus voorrang, tenzij blauw uit een woonerf komt, en in dat geval moet er het volgende bord staan.

Bord-G06.gif

Als de naar links buigende weg een voorrangsweg is (blijft):

Bord-B01.gif

en deze buigt af naar links, gaat rood uiteraard voor.

Mogelijk kan er dan inderdaad ook dit bord staan, als de naar links buigende weg een voorrangsweg blijft:

Bord-0703.gif

Ik zal morgen heel goed opletten, maar volgens mij staat er op dat punt geen enkel bord.

ak geef alles wat groter en/of zwaarder is dan mijn motor gewoon voorrang, liever ff stoppen, dan gelijk hebben en op mijn bek gaan ;)

Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor...

Blauw heeft dus voorrang, tenzij blauw uit een woonerf komt, en in dat geval moet er het volgende bord staan.

(Afbeelding)

Als de naar links buigende weg een voorrangsweg is (blijft):

(Afbeelding)

en deze buigt af naar links, gaat rood uiteraard voor.

Mogelijk kan er dan inderdaad ook dit bord staan, als de naar links buigende weg een voorrangsweg blijft:

(Afbeelding)

Deze klopt precies.

Kijk even of de blauwe pijl uit een woonerf of iets dergelijks komt, een verkeersdrempel is niets meer of minder dan een snelheidsremmer, een verhoogde rijbaan daarentegen geeft in combinatie met een bord aan dat het een "begin/einde woonerf" betreft.

als het een verkeersdrempel is dan heeft blauw voorrang

is het een uitrit dan is het rood
Volkomen juist.

Lees het antwoord bij verkeersquiz vraag nr 4.

p.s.
Of er borden staan, of de weg doodlopend is, of het een kleine of grote weg is, dat is allemaal niet van belang.

Verkeer op een verharde weg heeft nog steeds voorrang boven verkeer dat uit een onverharde weg komt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan