wie o wie heeft er tips voor me remproef?

Jullie zeggen dus eigenlijk allemaal het zelfde; Remmen met je voorrem en zorgen dat de achterrem bijzaak wordt. Klinkt allemaal erg simpel. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je op een bepaald punt moet remmen. Naarmate die pionnen dichterbij komen zit ik al te piekeren hoe ik het nu weer het beste op kan lossen B|

Maar goed ik heb met me instructeur afgesproken dat we in de aanloop naar me examen veel aandacht aan de remproef gaan besteden. En afrijden per 1 april vind ik 1 nog veel te lang duren en 2 gaat dat 2X zo veel kosten. Dus ik ga er voor zorgen dat ik, als ik in feb. afrij, gewoon ga slagen *D
 
Jullie zeggen dus eigenlijk allemaal het zelfde; Remmen met je voorrem en zorgen dat de achterrem bijzaak wordt. Klinkt allemaal erg simpel. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je op een bepaald punt moet remmen. Naarmate die pionnen dichterbij komen zit ik al te piekeren hoe ik het nu weer het beste op kan lossen B|

Maar goed ik heb met me instructeur afgesproken dat we in de aanloop naar me examen veel aandacht aan de remproef gaan besteden. En afrijden per 1 april vind ik 1 nog veel te lang duren en 2 gaat dat 2X zo veel kosten. Dus ik ga er voor zorgen dat ik, als ik in feb. afrij, gewoon ga slagen *D

Precies! En dat gaat je lukken; heel veel succes ;)
 
Belangrijkste is dat je laat zien dat je snel tot stilstand kan komen. Beide remmen dus gebruiken. 2/3 van je remvermogen komt van je voorem. Betekend dus dat je nog steeds 1/3 uit je achterrem moet halen. Kunst is om uit beide remmen het maximale te halen waarbij blokeren dus uit den boze is. Gewoon flink oefenen tot je goed aanvoelt op welk punt je wielen ( vooral achter )gaan blokeren.

De optie vna niet je achterrem gebruiken moet je vergeten. De examinator verwacht dat je beide remmen gebruikt en staat zo opgesteld dat hij kan zien of je dit ook doet. Suc6.
 
Eindelijk is het zover het afrijden komt eraan. Alles gaat feilloos behalve de remproef :( Maakt niet uit wat ik doe, iedere keer blokkeerd me achterwiel. ( om gek van te worden) Nou zegt me instructeur wel dat ik meer op me voorrem moet remmen en minder op me achterrem, maar voor mijn gevoel doe ik dat al. Hebben jullie hier soms foefjes voor? Ik heb namelijk geen zin dat ik dalijk ga zakken op me remproef.

Ik had precies hetzelfde probleem. Alles lukte maar bij de remproef blokkeerde mijn achterwiel. Ik heb toen een tijdje alleen met de voorrem de remproef gedaan. Dus je voet op het steuntje houden. Toen kreeg ik meer vertrouwen in de remkracht van alleen het voorwiel. Daarna liet ik mijn rechter voet slechts rusten op de rem en remde dus nog steeds met de voorrem. Remde ik dus alles af met de voorrem en daarna ben ik gewoon mijn rechtervoetje gaan bewegen zodat de instructeur en de examinator zagen dat ik de achterrem ook gebruikt. Wat ik ook deed was tijdens het rondrijden gewoon wisselen van rem. Als ik moets bijremmen remde ik alleen met de achterrem en dan weer alleen met de voorrem. Zo kreeg ik er meer gevoel voor en toen lukte het prima.

Succes ermee
 
Klopt in 99% van de gevallen, alleen jammer dat je hem bij het examen wel moet gebruiken........

Hmm, mij is nooit verteld dat ik m'n achterrem moest gebruiken. Remde ook alleen met de voorrem, ook op m'n examen. Ben overigens van mening dat die achterrem weinig uithaald. Straks leer je jezelf aan dat je je achterrem ook moet gebruiken en trap je'em zo hard in bij een onverwachte remactie dat je achterwiel je inhaalt. Ik zou zeggen alleen voorrem gebruiken.
 
Ik zou ook alleen voor remmen en alleen voor de show m'n voet bij de rem houden. Ze zien toch niet dat je nauwelijks of niets met de achterrem doet.
 
Ik wil in een linker bocht niet mijn tenen eraf schuren! :)

effe terug naar de foto, die gozer remt dus niet. Kijk eens naar zijn rechjter pols.
Die is gewoon aan het driften op zijn motor, niks slippen op zijn rem.

Van mijn part heeft zijn achterrem voice-control, hij gebruikt hem op de foto niet.

:)


remmen in een bocht |( Als je dat kan, kan je ook gasgeven
en dat is de essentie van racen })
 
Ik zou ook alleen voor remmen en alleen voor de show m'n voet bij de rem houden. Ze zien toch niet dat je nauwelijks of niets met de achterrem doet.
denk dat het ook een beetje een probleem is dat ik me 2x onderuit geremd heb met me voorrem. Dus erg fanatiek remmen met me voorrem durf ik niet, is dat erg raar?? :?

[me]lady j vind dat het motorrijden best tegen valt, gelukkig is het wel heel leuk *D [/me]
 
nog wat belangrijke dingen ...

- zorg dat je je knieen goed om je tank 'knijpt'. hiermee vergroot je je gevoel bij de motor en zal ie minder onstabiel aanvoelen bij het remmen. hij zal ook minder naar links of rechts trekken.

- blijf recht naar voren kijken. je zal geneigd zijn naar beneden te gaan kijken en je weet het, waar je heen kijkt ga je heen. als je recht naar voren blijft kijken heb je een beter gevoel hoe hard je aan het remmen bent. je zal ook stoppies beter kunnen controleren. kijk naar de horizon (of iets wat hiervoor door kan gaan)
 
denk dat het ook een beetje een probleem is dat ik me 2x onderuit geremd heb met me voorrem. Dus erg fanatiek remmen met me voorrem durf ik niet, is dat erg raar?? :?

[me]lady j vind dat het motorrijden best tegen valt, gelukkig is het wel heel leuk *D [/me]

Nee, dat is dan natuurlijk niet raar. Voorzichtig doseren dan maar. Volgens mij gaat het om het eerste stukje niet te hard te remmen, dan aanvoelen en zo hard mogelijk remmen en op het laatste weer wat lossen. Altijd je wiel laten rollen. En wat mij betreft nog steeds zonder achterrem.....
 
Altijd! Met beide remmen remmen. Oefening baart kunst, als je dat vaker doet kan je in een noodsituatie hem ook beter gebruiken. Ik rem altijd met beide remmen.

Wat betreft je probleem, het was met 50 in 3 ofzo aankomen en bij de pion zodanig remmen dat je ter hoogte van de examinator/instructeur stilstaat en in de 1 of neutraal staat?
Dan gewoon aankomen en voor je kijken en remmen waarbij je een de achterrem maar voor een klein deel gebruikt. Jou probleem is alleen dat je het gevoel van bijna blokkeren nog niet hebt gevonden waardoor je dus al 2x op je plaat bent gegaan en nu niet zo hard meer durft te remmen. Wat dat betreft is er maar 1 tip:

Oefenen oefenen oefenen!

Het is wel van belang dat je ook op een echte noodstop oefend. Zodat je in een noodsituatie ook weet hoe hard je maximaal kan remmen. Dit is zoals iemand al zei, een precisiestop. Succes!
 
ja, maar die motor van Ac Farias met duim rem is toch echt een andere categorie. Waarom zou je op een racer je duim gebruiken als je voet op de steppies laat staan. :?

Een duimrem op racers is populair gworden sinds Mick Doohan zijn rechter voet niet meer kon gebruiken en is gaan linkerduimremmen. Sindsdien zijn veel meer racers dit gaan doen. w.o. ene JvdG.

Arthur, wiens achterremschijf en remblokken nog nagenoeg hagelnieuw zijn (in tegenstelling tot de voorremmen, rem eigenlijk alleen achter als ik met losse handen op een stoplicht afrol, en geen zin heb om m'n stuur vast te pakken).
 
Op zondag 11 januari 2004 19:47 schreef Arthur het volgende:Een duimrem op racers is populair gworden sinds Mick Doohan zijn rechter voet niet meer kon gebruiken en is gaan linkerduimremmen. Sindsdien zijn veel meer racers dit gaan doen. w.o. ene JvdG.

Arthur, wiens achterremschijf en remblokken nog nagenoeg hagelnieuw zijn (in tegenstelling tot de voorremmen, rem eigenlijk alleen achter als ik met losse handen op een stoplicht afrol, en geen zin heb om m'n stuur vast te pakken).

stoer he? :X
 
denk dat het ook een beetje een probleem is dat ik me 2x onderuit geremd heb met me voorrem. Dus erg fanatiek remmen met me voorrem durf ik niet, is dat erg raar?? :?

[me]lady j vind dat het motorrijden best tegen valt, gelukkig is het wel heel leuk *D [/me]

Onderuitremmen komt vaak doordat je te abrupt remt waardoor het voorwiel gaat glijden. Ga niet bij het pionetje direct vol knijpen maar bouw het op en knijp steeds harder in je remmen. Je zult zien dat de motor hierdoor verder op z'n neus gaat staan (lijkt eng maar je valt er echt niet af als je je tank goed vast houdt) zodat je meer druk op je voorwiel krijgt zodat je meer grip krijgt en dus remvermogen.


Over Rossi: die gebruikt gewoon een voetrem en niet om te remmen maar om het vermogen te controleren en bij het sliden. Dus hij zou ook zakken voor z'n remproef maar wel een stuk sneller stilstaan. Belachelijk dat je de achterrem moet gebruiken |(
 
Ik moet binnenkort weer afrijden (best spannend) en het probleem is, na alle voorgezette opleidingen, waar ik geleerd heb mijn achterrem niet te gebruiken, ik ook daadwerkelijk mijn achterrem nooit en te nimmer meer gebruik. Nu ben ik mij weer aan het aanleren om mijn achterrem weer in te duwen. Dit is dus niet echt nodig met een geconbineerd remsysteem. Het is zo'n onzin om je achterrem te gebruiken ! Kan alleen maar fout gaan , wanneer je een noodstop moet maken.

Dus, duw je achterrem een beetje in , zonder echt te remmen, zodat je slaagt. Wanneer je geslaagd bent, achterrem niet meer gebruiken :] (Behalve voor krappe bochten).

Succes
 
Ik had het tijdens mijn lessen ook heel vaak, dat ik met een blokkerend achterwiel de remproef deed.

Ik heb met mijn instructeur afgesproken dat we een halve les alleen maar remproeven gingen doen.

Hierdoor kreeg ik echt het juiste gevoel om een remproef te kunnen maken.

Ik heb zelfs remproeven gedaan bij 70 en 100 KM per uur.

En wat is nou een halve les?
Rijden gaat toch perfect? D
 
Ik ging de les voor m'n examen ook nog ff oefenen en teon gebruikte ik m'n achterrem ook nog iets te fanatiek dus het achterwiel blokkeerde. Daarna gewoon m'n voet erop gezet en amper op het pedaaltje getrapt, ging perfect!!

Net zoals velen voor mij al gezegd hebben, gewoon focussen op die voorrem!

SUCCES!!!
 
Let op LadyJ (en andere lessers), je kunt WEL ZAKKEN op het niet of te weinig gebruiken van je achterrem. Ik heb hem tijdens het rijden op de weg bij mijn examen nauwelijks gebruikt omdat we nauwelijks snelheid gemaakt hebben en mijn les-Shadow toch al gelijk stilstond als je het gas dichtdraaide. Wel zette ik mijn voet op de rem. Die paar keer dat ik harder moest remmen, waaronder de remproef, had ik de achterrem wel echt ingeduwd. Bleek dat de examinator de hele rit op mijn rechtervoet heeft zitten letten en liet me dus zakken omdat ik die niet consequent gebruikt had. Sloeg nergens op, maar je zit er wel mooi mee. :(

Om de belangrijkste reeds gegeven tips te herhalen: oefenen met alleen voor en alleen achter om het gevoel te krijgen, achterrem wel gebruiken maar je vooral concentreren op maximaal gebruik van de voorrem en remdruk opbouwen in plaats van abrupt te remmen

Succes!
 
En wanneer is de grote dag dan Joyce?? Zaterdag heb ik Arjan nog gesproken, maar ik ben eigenlijk vergeten te vragen hoe het met je gaat :o
Doe hem maar de groeten en zeg maar dag ik geen GS ga kopen 8-)
Wat betreft de remproef.... blijven oefenen want hij zit gegarandeerd in het examen. Een gerusstelling is dat je er eentje van de 4 oefeningen mag verprutsen dus als je de andere oefeningen goed doet is er nog nix aan de hand!
 
Terug
Bovenaan Onderaan