Wie o wie...

De SR71 is goeddeels niet meer in gebruik.

Ze zijn allemaal in 1990 uit dienst genomen. Daarna zijn er geloof ik nog een paar tests mee gedaan door de NASA maar dat heeft ook niet lang geduurd.

Vorig jaar was ik in New York, daar ligt het vliegdekschip USS Intrepid uit WWII, ingericht als museum. Op het dek staat een A12 Blackbird, de eerste versie van de Blackbird, erg indrukwekkend was dat.
full
 
Das waar... Zo'n Blackbird is zóóó jaren '70... :P

Of was het '60? :X

gheghegheghegheghe *D
LOL

(A-12 1962 eerste vlucht; SR-71 - een doorontwikkeling - in 1964)

Edit: nog wat leuke feitjes afkomstig van wikipedia:

De voorrand van de voorruit bereikt bij topsnelheid een temperatuur van 340 graden Celsius.
De vlieger en RSO (reconnaissance systems officer) warmen tijdens lange vluchten voedsel op aan de binnenkant van hun ruiten.
De vleugelvoorrand bereikt op topsnelheid een temperatuur van 427 graden Celsius.
93% van het toestel is gemaakt van titanium, en de banden zijn met aluminiumpoeder geimpregneerd om beschadiging door hitte tegen te gaan.
De Blackbird is in werkelijkheid heel erg donker blauw, vrijwel niet te onderscheiden van zwart.
De speciale radarabsorberende verf bevat miljarden microscopisch kleine ijzeren balletjes.
Het vliegtuig heeft zijn eigen JP-7 brandstof, die speciaal gemaakt wordt en niet brandbaar is onder normale omstandigheden op de grond en bij 'lage' temperaturen.
De vleugel- en romptanks kunnen meer dan 45000 liter kerosine bevatten, maar zijn bij lage snelheid zo lek als een mandje. Pas op hoge snelheid en bij 260 graden Celsius trekken de speciaal gegolfde huidplaten van het toestel vlak en dichten ze op die manier de spleten af. De Blackbird moet direct na het opstijgen minstens 1 keer bijgetankt worden door een van de speciale KC-135Q tankvliegtuigen.
De SR-71 vloog al regelmatig in Vietnam, maar de noordvietnamese strijdkrachten konden het toestel niet neerschieten. Hun raketten konden alleen worden gericht op het toestel zelf. Tegen de tijd dat de raket die plaats bereikte was de SR-71 al twee kilometer verderop, en bovendien was de SR-71 sneller dan de raket als diens brandstof op was.
De bemanning draagt speciale op maat gemaakte druk-vliegpakken omdat boven een hoogte van 20 Km water kookt bij 37 graden Celsius. Als de cabinedruk zou wegvallen zou de bemanning direkt koken.
Na de landing staat het vliegtuig normaal gesproken een half uur af te koelen voordat het koud genoeg is om door het grondpersoneel te worden afgehandeld.
De SR-71 maakte in 1989 een vlucht dwars over het gehele noordamerikaanse continent in 1 uur en 5 minuten.
De bijnaam Habu komt van de Habu-adder, die op Okinawa voorkomt, en waar dit vliegtuig eveneens een basis had, naast Beale AFB in de USA en Mildenhall in de UK.

En: Stuwkracht 13.610 Kg per stuk
Dat is per motor evenveel als een complete boeing 747, heb ik ooit eens ergens gelezen. :}
 
Laatst bewerkt:
Het is geen aangepaste Blackbird, gewoon een model gebaseerd erop. De Blackbird is zo heilig, die wordt echt niet weg gegeven om versleuteld te worden door een of andere japanse motorfabrikant.
Het is toch wel een van de meest ontzagwekkende vliegtuigen allertijden in mijn ogen. Op de grond staat ie uit alle naden z'n brandstof (ook weer speciale) naar buiten te pissen en pas als ie op hoge snelheid vliegt (nadat ie na de start alweer bijgetankt wordt) sluit alles goed af door de hitte ontwikkeld door de wrijving met de lucht. Eerste vliegtuig dat uit titanium gebouwd is, en ik geloof dat er slechts 1 prototype is neergestort en nooit eentje neergehaald ondanks enkele verwoede pogingen van de Russen.
 
Eeeeeeeeehm, ik doelde dus op die laatste foto in de ondergaande zon O-)
full


Maar is al donker ingescand denk ik, redt het nog niet bij het plaatje in PB
 
Het is geen aangepaste Blackbird, gewoon een model gebaseerd erop. De Blackbird is zo heilig, die wordt echt niet weg gegeven om versleuteld te worden door een of andere japanse motorfabrikant.

Nou ... ik denk dat dat nog wel meevalt. Inmiddels is m'n history vandaag met SR-71 sites zo vol O-) dat ik het niet meer terug kan vinden, maar er zijn er ook al een aantal ontmanteld - meen ik mij te herinneren gelezen te hebben. Dus als meneer Honda nog een paar leuke centen ervoor over heeft om 'n leeg karkas te gebruiken voor een reclamecampagne .....
 
Het is geen aangepaste Blackbird, gewoon een model gebaseerd erop. De Blackbird is zo heilig, die wordt echt niet weg gegeven om versleuteld te worden door een of andere japanse motorfabrikant.
Het is toch wel een van de meest ontzagwekkende vliegtuigen allertijden in mijn ogen. Op de grond staat ie uit alle naden z'n brandstof (ook weer speciale) naar buiten te pissen en pas als ie op hoge snelheid vliegt (nadat ie na de start alweer bijgetankt wordt) sluit alles goed af door de hitte ontwikkeld door de wrijving met de lucht. Eerste vliegtuig dat uit titanium gebouwd is, en ik geloof dat er slechts 1 prototype is neergestort en nooit eentje neergehaald ondanks enkele verwoede pogingen van de Russen.
Zo heilig is dat museumstuk niet meer, die "geheime" technologie van de jaren zestig is alweer voorbij gestreefd. De gevlogen missies daarentegen....
Die bakken staan overal als display en er zullen er best wel een paar zijn die al leeggehaald zijn en prive verkocht zijn, leuk voor in je achtertuin.
 
Zal ik effe helpen met het nog ingewikkelder maken O-)

SR-71 is het Niet

Tis een rus namelijk, MIG heeft ooit een tegen hanger proberen te bouwen van der SR-71 blackbird maar is nooit veder gekomen dan een vull size schaal model (geen motoren helemaal niks er in voor in de windtunnels). Helaas was het budget een beetje groot, daarna heeft mig zich op het project van de Foxhound te strorten (Das pas brute gewelt :9~ )

Maar goed voor de mensen die nog steeds denken dat het een SR-71 is effe een goede vergelijking foto (met de laatste 3 vliegende sr-71 Blackbirds)
full

verschillen zijn toch duidelijk te zien :X
 
Zal ik effe helpen met het nog ingewikkelder maken O-)

SR-71 is het Niet

Tis een rus namelijk, MIG heeft ooit een tegen hanger proberen te bouwen van der SR-71 blackbird maar is nooit veder gekomen dan een vull size schaal model (geen motoren helemaal niks er in voor in de windtunnels). Helaas was het budget een beetje groot, daarna heeft mig zich op het project van de Foxhound te strorten (Das pas brute gewelt :9~ )

Maar goed voor de mensen die nog steeds denken dat het een SR-71 is effe een goede vergelijking foto (met de laatste 3 vliegende sr-71 Blackbirds)
(Afbeelding)
verschillen zijn toch duidelijk te zien :X

Volgens mij was iedereen allang duidelijk dat het geen Blackbird SR-71 is ... :X
 
SR-71 Blackbird? Wasdatdan? :P :+

En die Foxhound....... die moest de Blackbird kunnen onderscheppen als ik het goed hab....... lukte 'm alleen niet.... al was ie wel snel.
 
:} Wat zullen die Russen raar opgekeken hebben als ze die schaduw zagen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan