Wie rijd er een Aprilia Caponord 1200?

Voor wie nog in de race voor een nieuwe Caponord 1200 moet wellicht haast maken. In de Motoplus stond dat Aprilia zijn 2 cilinders niet geschikt gaat maken voor de Euro-4. Dat betekent dat deze volgend jaar niet meer nieuw verkocht mogen worden.
Degene die er nog nieuw staan kunnen vlgd jaar nog verkocht wslijk worden zij het dan als overjarig model met wat korting eroverheen.. :+
 
Er zit inderdaad wel wat speling in maar volgens mij mag de importeur ze vanaf 2017 niet meer leveren. Voorraad bij dealers is een ander verhaal.
 
Er zit inderdaad wel wat speling in maar volgens mij mag de importeur ze vanaf 2017 niet meer leveren. Voorraad bij dealers is een ander verhaal.
Vlgs mij staan er ook niet zoveel nieuwe op voorraad .Loop altijd wel wat te kijken her en der op internet maar veel zie ik er niet..
 
Ik zou graag willen proefrijden op een Rally maar als ik de Aprilia site mag geloven staan er alleen demo's in Belgie. Ik hoop dat de Voorraad modellen volgend jaar wat goedkoper worden dan is het eventueel mogelijk een nieuwe-overjarige te halen in NL. Anders zal ik moeten uitwijken naar een 2de hands in Duitsland.
 
Ook ik zou graag eens proefrijden omdat ik vooral benieuwd ben naar de gasreactie aangezien het een dikke tweecilinder is. Hoe pakt de motor op? Heeft ie een grote on/off reactie? Of juist lekker smooth?
 
De Gasreactie is goed. Het is een krachtige maar niet overdreven krachtige twin.
De aan/uit reactie valt reuze mee. Het is direct maar niet rukkerig. Dus waarschijnlijk niet smooth (carburateur gedrag) wat jij volgens mij verwacht/hoopt/voor ogen hebt. De gasrespons heeft Aprilia sinds de invoering van drive-by-wire behoorlijk weten te verbeteren. Het blokt loopt gewoon erg lekker.

Tweedehands Rally's zijn er bijna niet. Gewone versies wel. Voor een proefrit kan je deze ook wel pakken. Het motorkarakter is hetzelfde. Het sturen/weggedrag zou van de Rally iets beter zijn dan van de gewone versie.
 
De Gasreactie is goed. Het is een krachtige maar niet overdreven krachtige twin.
De aan/uit reactie valt reuze mee. Het is direct maar niet rukkerig. Dus waarschijnlijk niet smooth (carburateur gedrag) wat jij volgens mij verwacht/hoopt/voor ogen hebt. De gasrespons heeft Aprilia sinds de invoering van drive-by-wire behoorlijk weten te verbeteren. Het blokt loopt gewoon erg lekker.

Tweedehands Rally's zijn er bijna niet. Gewone versies wel. Voor een proefrit kan je deze ook wel pakken. Het motorkarakter is hetzelfde. Het sturen/weggedrag zou van de Rally iets beter zijn dan van de gewone versie.

Dank voor je snelle reactie! Als het een Aprilia wordt zou het sowieso een Travel zijn, en geen rally. :)
Heb je toevallig de gasreactie vergeleken met andere motoren? Ik ben erg benieuwd hoe dat is bevallen. Mijn FZ6 uit 2010 is erg slecht; als je vanuit geen gas weer op het gas gaat duurt het eventjes voordat er daadwerkelijk weer benzine verbrand wordt, wat gepaard gaat met een ruk. Erg vervelend, zeker als je bochten rijdt. Iets wat mijn nieuwe motor absoluut niet meer mag hebben...

Is de motor/ECU van de Travel overigens gelijk aan de rally?
 
Laatst bewerkt:
amc motoren heeft een witte TP staan uit 2013 met ffe uit mijn hoofd 38500 km.De TP koffers vindt ik wat minder mede omdat ze gespoten zijn en dus snel beschadigen als je er zoals wij doen ook spullen bovenop legt.De kmstand vindt ik eigenlijk wat te hoog voor me tegen de 10500 euro vraagprijs ex aflevering wslijk.Wit is wel mooi vindt ik maar ook wel heelllll snel smerig lijkt me duszzz...
.
 
Vandaag een TP rijder tegen gekomen in het "Wild",aardige kerel, vol lof en erg tevreden over de Capo....
Leuk gesprek,
Groet, AJ
 
Dank voor je snelle reactie! Als het een Aprilia wordt zou het sowieso een Travel zijn, en geen rally. :)
Heb je toevallig de gasreactie vergeleken met andere motoren? Ik ben erg benieuwd hoe dat is bevallen. Mijn FZ6 uit 2010 is erg slecht; als je vanuit geen gas weer op het gas gaat duurt het eventjes voordat er daadwerkelijk weer benzine verbrand wordt, wat gepaard gaat met een ruk. Erg vervelend, zeker als je bochten rijdt. Iets wat mijn nieuwe motor absoluut niet meer mag hebben...

Is de motor/ECU van de Travel overigens gelijk aan de rally?

De rally schijnt andere headers te hebben waardoor deze soepeler in de onderste toeren zou rijden. Maar komende vanaf een Dorsoduro 750 valt mij op dat de Caponord soepeler is dan de 750. De Dorso reed ik vrijwel nooit in de sportstand (aan/uit gedrag, zenuwachtig) en de caponord wel.
 
Ik reed nog Shiver toen ik de Caponord uitgeprobeerd heb. Vergelijkbare situatie dus.
Reed overigens de Shiver wel altijd in de Sportstand. Vond het wel lekker direct. Ook klinkerwegen kon het wel eens vervelend worden. Overige momenten kon ik heel goed met het directe gas overweg.

Vergelijken met de sportstand van de Shiver is de toerstand van de Caponord heerlijk soepel en smeuïg. Ook onderin de toerenkelder.
 
Het is al een tijdje rustig hier in het capo 1200 topic, is iedereen lekker aan het rijden en heeft geen tijd om te posten?

Ik houd al een tijdje de occasion prijzen in het oog omdat ik het gewoon een ontzettend mooie fiets vind. Alleen een paar keer op gezeten en de houding vond ik erg prettig.
Helaas zijn er weinig dealers met demo's en/of occasions om een proefritje te maken.

Ik rijd nu een futura 1000 wat nog steeds een erg fijne motor is, rijd met een ton op de teller nog steeds heerlijk. Maar naar 7 jaar wil ik toch wel eens wat anders proberen..

Zijn er van de capo nog bepaalde zwakke punten? Ik begrijp dat het ADD een fijne optie is, maar werkt dat met 50K op de teller nog steeds feilloos?
Electronica problemen? De futura stond er bekend om, met eenvoudige mods is dat echter gewoon betrouwbaar te maken
 
Met ADD heb ik geen ervaring. Ik heb 4 jaar Shiver gereden. Die komt in feite uit hetzelfde ontwikkeltraject. Mijn ervaring met de Shiver is dat deze je onderweg niet stil laat staan maar de electronica is wel degelijk een Italiaans ontwerp. Dat begint dat er van tijd tot tijd wel eens wat kleine rare dingen voorkomen.
 
De Caponord 1200 lijkt me erg geschikt voor lange mensen, klopt dit? Hoe is het rijden met een passagier?
 
Langere mensen kunnen inderdaad wel goed een plaats vinde. Een passagier gaat ook goed. Het is geen BMW GS o.i.d. Daarmee wil ik zeggen dat het comfort voor passagier waarschijnlijk wel wat aan de sportieve kant van het spectrum is.
Mijn vrouw zit beter achterop een VFR1200X dan op de Caponord. Maar dit wil dus niet zeggen dat het waardeloos zit.
 
Zijn er hier mensen met een Nederlandse digitale versie van de owners manual?

Voorheen waren die via de aprilia site te downloaden, maar dat is helaas niet meer zo..
 
Bij Premium Motors in Apeldoorn stond tweede kerstdag een Capo Nord 1200 in de showroom voor de geïnteresseerden.
 
Was deze verlaagd?
Ik heb 'm ook zien staan maar de motor leek verlaagd te zijn. Wel een gave motor.
 
Was deze verlaagd?
Ik heb 'm ook zien staan maar de motor leek verlaagd te zijn. Wel een gave motor.
Verlaagd weet ik niet. Stond tussen andere motoren en een Capo Nord valt me dan gelijk op als die tussen zeg maar de meer gangbare motoren staat.
 
Ik heb de mat groene Caponord 1200 Rally 2dehands gekocht met 1660km, geeft alle opties: add automatische vering, cruisecontrol, valbeugels, led mist lichten en handvatverwarming, ik heb al de Givi topbox gemonteerd die dezelvde is zoals de originele zijkoffers (originele zij koffers zijn Givi koffers met Aprilia label).

Caponord was wel in verwaarlozende staat, geeft lang buiten gestaan want bruine algen zaten aan contact slot, en ook lichtjes sporen van roest op schijfrem, bepaalde schroefjes en veel roest op de abs modulle houder, mudulle houder ontroest en herschilderd, bepaalde schroefjes worden nog vervangen, en schrijfremmen met was glas wol ontroest. Ik heb hem verse olie gegeven en al mooi gewassen met wax en ziet er terug in nieuwstaat uit. Ik heb hem al direct naar 3400km geklokt vanwege een reisje naar zwarte woud in duitsland. Ik heb nog geen deftige foto's maar zal deze nog wel eens posten.

Wel paar electronica foutjes gevonden,

dachbord geeft alarm door servo motor van uitlaat klep, (word niet meer aangestuurd door het alarm en staat constant open) servo motor die niet zijn eindpunten vind (zegt daeler) zou een software bug zijn...

Ook geef benzine meter mooi volle tank aan maar van zodra je aan +-80km met tank gereden hebt heb je plots lege tank (1 streepje) dit blijft dan aanhouden tot dat tank echt leeg is en geel tank lichtje op ligt + met km teller van op reserve. Volgens nog andere mensen met zelvde probleem op aprilia forum.com sensor in tank defect, volgens daeler ook software probleem...

Nog iemand ervaring mee?

Verder beste moto ooit gehad, maakt die kleine bugs goed, ik heb al Diversion 600 (saai en wendbaar), Shiver 750 (bloed mooie technische details met ontspannen houding en sportief), Tuono 1100 (super krachtig en mooi design, maar te sportieve houding of moto te klein voor mij) gehad. Maar de Caponord geeft alle voordeel kenmerken van deze voorhangers die ik had, is wendbaar, comfortabel, mooie technische details, mooi design en sportief met verslavend blok.

Caponord 1200 is zeker een aanrader voor de twijfelaars
 
Laatst bewerkt:
Als echte Italiafan mocht de Caponord ook niet ontbreken in jouw rijtje met motoren.
Overigens. Nooit aan een Multistrada gedacht?
 
Hey Athome,

nee aan Ducati zelf denk ik niet direct aan, ik weet niet waarom, maar als Ital fan kijk ik erg op op Aprilia, waarom weet ik ook niet, misschien omdat ze zeldzamer zijn, ook Moto Guzzi vind ik best wel cool. MV Agusta geeft ook iets, maar denk dat ik bij zoals ik me er nu bij voel op 2 cilinders blijf.
Mocht het (ik hoop van niet Aprilia geen model meer maken waar ik op past of zelf niet meer bestaan zou ik misschien wel naar Ducati gaan. Maar voorlopig blijf ik het kleine Aprilia trouw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan