Wie rijd er een Aprilia Caponord 1200?

24 mei 2015
3
0
35
gendt
Dag dames en heren, sind kort ben ik ook eigenaar van een Caponord 1200 bj 2016 eerste registratie 2017 ... dacht ik gekocht bij ..... motoren maar blijkt een 2013 motor te zijn qau productie (jammer maar helaas ) zitten hier technische minpunten aan t.o.v. latere bouwjaren ? En klopt het dat de motor op 9000 rpm is afgeregeld ? Benieuwd nasr jullie reacties. Mvg Michiel

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
4.971
7
46
Zwolle
Ik weet niet hoe Aprilia het gedaan heeft maar om even een parallel te trekken naar mijn Honda Crosstourer.
Eind 2015 kwam Honda met het Model 2016. 2016 was daarna het laatste jaar dat de motor geproduceerd werd en de laatste modellen zijn in 2018 als 2018 modellen verkocht.
Als je dus in 2018 een nieuwe Crosstourer kocht, kocht je in feite een model 2016.

Aangezien de Caponord geen verkooptopper was, is het goed mogelijk dat ook Aprilia meer jaren gewoon uit voorraad geleverd heeft

Wat betreft het maximale toerental.
Gezien de cilinderinhoud (1200cc) en het maximale vermogen (125 PK) lijkt mij 9.000 toeren geen gek toerental voor de toerenbegrenzer. Meer is ook helemaal niet nodig. De 1200 loopt bij lage toeren ook erg lekker

IQski

MF veteraan
17 jan 2011
3.307
1
49
Jutrijp
www.iqwebs.nl
Hallo mensen,
Gisteren een enorm wijze motorfiets mogen rijden, een wat matgroene Caponord 1200 Rally uit 2015. Ik werd er heel blij van, nadat een Tiger 1200 van een jaar ouder me wat teleurgesteld had, die ik bij een andere motorzaak heb gereden.
Zijn hier technisch nog zaken waar ik rekening mee moet/kan houden?
Ik las al wat opmerken over software gerelateerde dingen. Vind ik eerlijk gezegd wel wat knullig, als je je beseft dat er een geavanceerd electronisch veringsysteem op zit, en verschillende traction control modi, evenals verschillende rij-modi.
Het gaat mij meer om (beruchte) technische zaken die soms voortijdig de geest geven.

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
4.971
7
46
Zwolle
Aprilia is een klein merk en het komt uit Italië. Deze 2 dingen samen zorgen er nu eenmaal voor dat dingen zoals de software nu eenmaal niet vlekkeloos ontwikkelt worden.

Ik heb zelf een aantal jaren met de Aprilia Shiver gereden. De Shiver en Caponard zijn duidelijk van dezelfde ontwikkeltafel gekomen. Daarom durf ik de algemene ervaringen van de Shiver wel door te trekken naar de Caponord.

Heel kort gezegd.
Betrouwbaar, laat je niet langs de kant van de weg staan. Maar is niet Japans betrouwbaar. Betrouwbaar met een Italiaans sausje.

Voorbeeld.
Je wast je motor en de volgende dag start de motor eerst niet om bij de volgende poging toch gewoon te starten en weer probleemloos te rijden.

Ander voorbeeld:
Daar waar veel andere merken verschillende functies via relais laten regelen, doet Aprilia alles behalve het starten via de centrale ECU. Dat geeft in de basis geen probleem. Echter een probleem met een remlicht schakelaar zou er maar zo voor kunnen zorgen dat je koplamp niet brandt. Dus storingen zijn niet altijd even eenvoudig te traceren.

Laat je door het bovenstaande niet afschrikken. Ondanks dat is de Aprilia een erg fijne motor om mee te rijden met een erg gaaf geluid uit de 1200cc 2-cilinder. De kans dat je ellendige problemen met de Aprilia is dus echt klein. Een BMW zal vrijwel zeker meer garantie op problemen geven.

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
4.971
7
46
Zwolle
Stiekem ergens wel jaloers. Ondanks dat ik dik tevreden ben met de Crosstourer, blijf ik toch een zwak houden voor de Multistrada en Caponord 1200 Rally

IQski

MF veteraan
17 jan 2011
3.307
1
49
Jutrijp
www.iqwebs.nl
Whuaaaa, wat ben ik blij met deze machine zeg. Had niet verwacht dat ik zo enthousiast zou zijn na de Yamaha FJR1300. Stuurt licht en zuiver, veel glimlachen onder de helm bij het opendraaien en die dikke V-twin die tot leven komt. Nog een paar dingetjes worden er onder garantie opgelost, maar dat gaat goed komen.