Wie rijd er een Aprilia Caponord 1200?

Dag dames en heren, sind kort ben ik ook eigenaar van een Caponord 1200 bj 2016 eerste registratie 2017 ... dacht ik gekocht bij ..... motoren maar blijkt een 2013 motor te zijn qau productie (jammer maar helaas ) zitten hier technische minpunten aan t.o.v. latere bouwjaren ? En klopt het dat de motor op 9000 rpm is afgeregeld ? Benieuwd nasr jullie reacties. Mvg Michiel
 
Ik weet niet hoe Aprilia het gedaan heeft maar om even een parallel te trekken naar mijn Honda Crosstourer.
Eind 2015 kwam Honda met het Model 2016. 2016 was daarna het laatste jaar dat de motor geproduceerd werd en de laatste modellen zijn in 2018 als 2018 modellen verkocht.
Als je dus in 2018 een nieuwe Crosstourer kocht, kocht je in feite een model 2016.

Aangezien de Caponord geen verkooptopper was, is het goed mogelijk dat ook Aprilia meer jaren gewoon uit voorraad geleverd heeft

Wat betreft het maximale toerental.
Gezien de cilinderinhoud (1200cc) en het maximale vermogen (125 PK) lijkt mij 9.000 toeren geen gek toerental voor de toerenbegrenzer. Meer is ook helemaal niet nodig. De 1200 loopt bij lage toeren ook erg lekker
 
Hallo mensen,
Gisteren een enorm wijze motorfiets mogen rijden, een wat matgroene Caponord 1200 Rally uit 2015. Ik werd er heel blij van, nadat een Tiger 1200 van een jaar ouder me wat teleurgesteld had, die ik bij een andere motorzaak heb gereden.
Zijn hier technisch nog zaken waar ik rekening mee moet/kan houden?
Ik las al wat opmerken over software gerelateerde dingen. Vind ik eerlijk gezegd wel wat knullig, als je je beseft dat er een geavanceerd electronisch veringsysteem op zit, en verschillende traction control modi, evenals verschillende rij-modi.
Het gaat mij meer om (beruchte) technische zaken die soms voortijdig de geest geven.
 
Aprilia is een klein merk en het komt uit Italië. Deze 2 dingen samen zorgen er nu eenmaal voor dat dingen zoals de software nu eenmaal niet vlekkeloos ontwikkelt worden.

Ik heb zelf een aantal jaren met de Aprilia Shiver gereden. De Shiver en Caponard zijn duidelijk van dezelfde ontwikkeltafel gekomen. Daarom durf ik de algemene ervaringen van de Shiver wel door te trekken naar de Caponord.

Heel kort gezegd.
Betrouwbaar, laat je niet langs de kant van de weg staan. Maar is niet Japans betrouwbaar. Betrouwbaar met een Italiaans sausje.

Voorbeeld.
Je wast je motor en de volgende dag start de motor eerst niet om bij de volgende poging toch gewoon te starten en weer probleemloos te rijden.

Ander voorbeeld:
Daar waar veel andere merken verschillende functies via relais laten regelen, doet Aprilia alles behalve het starten via de centrale ECU. Dat geeft in de basis geen probleem. Echter een probleem met een remlicht schakelaar zou er maar zo voor kunnen zorgen dat je koplamp niet brandt. Dus storingen zijn niet altijd even eenvoudig te traceren.

Laat je door het bovenstaande niet afschrikken. Ondanks dat is de Aprilia een erg fijne motor om mee te rijden met een erg gaaf geluid uit de 1200cc 2-cilinder. De kans dat je ellendige problemen met de Aprilia is dus echt klein. Een BMW zal vrijwel zeker meer garantie op problemen geven.
 
Stiekem ergens wel jaloers. Ondanks dat ik dik tevreden ben met de Crosstourer, blijf ik toch een zwak houden voor de Multistrada en Caponord 1200 Rally
 
Whuaaaa, wat ben ik blij met deze machine zeg. Had niet verwacht dat ik zo enthousiast zou zijn na de Yamaha FJR1300. Stuurt licht en zuiver, veel glimlachen onder de helm bij het opendraaien en die dikke V-twin die tot leven komt. Nog een paar dingetjes worden er onder garantie opgelost, maar dat gaat goed komen.
 
Whuaaaa, wat ben ik blij met deze machine zeg. Had niet verwacht dat ik zo enthousiast zou zijn na de Yamaha FJR1300. Stuurt licht en zuiver, veel glimlachen onder de helm bij het opendraaien en die dikke V-twin die tot leven komt. Nog een paar dingetjes worden er onder garantie opgelost, maar dat gaat goed komen.
En, hoe bevalt ie tot dusver??
 
En, hoe bevalt ie tot dusver??
Waanzinnig! Een tijd geleden vroeg mijn vrouw wat ik zou kiezen als ik nu motorloos zou zijn en mocht kiezen tussen de Yamaha en de Aprilia. Het duurde ongeveer 2.4 microseconde voor ik "Aprilia!!!" riep.

Heb wel wat garantie dingetjes gehad, zoals een tankmeter die niet goed werkte, schijnt een zwak punt te zijn (en E10 brandstof helpt ook niet). En de servo motor die de klep bij de uitlaat bedient had kuren en we hebben besloten deze eruit te halen, de software te foppen, en de klep constant open. Nu loopt ie onderin nog mooier, en het geluid is nu nog :9~
 
Dag oma :W even dit topic afstoffen.
Zijn er nog actieve caponord 1200 eigenaren hier toevallig? Ga er zeer waarschijnlijk 1 aanschaffen en alle informatie is welkom.
 
Ik was het model alweer vergeten. Zeker een leuk model. Mijn korte proefrit liet een postitief gevoel achter. Toch voor wat anders gekozen destijds. Veel succes met je keuze
 
Ik was het model alweer vergeten. Zeker een leuk model. Mijn korte proefrit liet een postitief gevoel achter. Toch voor wat anders gekozen destijds. Veel succes met je keuze
Bedankt, staan er niet veel te koop dus wellicht wordt er ook nog over de grens gekeken.
 
Wat mij nog bij staat is dat je eigenlijk de rally versie moet hebben (met spaakwielen). Die zou beter rijden.
De koffers van de Rally vind ik minder maar de looks (mede door de kleurstelling) vind ik zelf fraaier.
 
Wat mij nog bij staat is dat je eigenlijk de rally versie moet hebben (met spaakwielen). Die zou beter rijden.
De koffers van de Rally vind ik minder maar de looks (mede door de kleurstelling) vind ik zelf fraaier.
De rally versie is helemaal zeldzaam in Nederland 😄
 
Niet alleen in NL.
Net even op de Mobil.de gekeken. Ook staat er maar 1 op een totaal van 7 Caponord 1200 modellen
 
Heb de mijne nu 2 jaar 2014 travelpack en bevalt prima wel de laatst mogelijke software laten laden, dat was een enorme verbetering in opnemen en rijden bij lage toeren.
Wel altijd gezeur met de klep in de uitlaat, staat nu open met extra eliminator kastje wat meestal werkt maar soms nog de klep error.

Inmiddels al half Europa gedaan en bevalt prima geen gekke dingen anders dan ketting remblokken enzo.

0D336EBD-2ADC-4B5A-A590-A73D3FE1BA00.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Heb de mijne nu 2 jaar 2014 travelpack en bevalt prima wel de laatst mogelijke software laten laden, dat was een enorme verbetering in opnemen en rijden bij lage toeren.
Wel altijd gezeur met de klep in de uitlaat, staat nu open met extra eliminator kastje wat meestal werkt maar soms nog de klep error.

Inmiddels al half Europa gedaan en bevalt prima geen gekke dingen anders dan ketting remblokken enzo.

Bekijk bijlage 1832993
Kijk daar kan ik wat mee. Zit die klep in de standaard demper of er voor? Maw als er een andere demper op zit heb je steeds die error?
Hoe bevalt de elektronische vering? Werkt dat echt of zeg je dat heeft geen meerwaarde?
 
De klep zit in de uitlaat, dus amet andere uitlaat ook steeds dat lampje aan.
Exhaust_Servo_Eliminator_Healtech_ESE_Esclusore_Valvola_Scarico.jpg


Dit ding kost een paar tientjes en moet die error opheffen, werkt bij mij maar voor 80% maar dan heb ik hem ook nog nooit laten afstellen sinds die ese er op zit, 3x starten en lampje is weer uit soms voor een paar uur soms een week kortom niet echt spannend.

Die vering zou ik echt niet meer willen missen zeker in de alpen en dolemieten waar het wegdek nogal eens matig is en ik wel van doorrijden hou zeg maar.
Werkt prima mijn trips zijn vaak 2500-4000Km per keer en dan heb je een heerlijke motor aan deze fiets.

Ik rij al 22 jaar Aprilia en best verslaafd aan het merk plus vind ik deze motor veel mooier dan de meeste in dit sigment, en dan vooral de voorkant.

IMG_E1547.JPG
 
De klep zit in de uitlaat, dus amet andere uitlaat ook steeds dat lampje aan.
Exhaust_Servo_Eliminator_Healtech_ESE_Esclusore_Valvola_Scarico.jpg


Dit ding kost een paar tientjes en moet die error opheffen, werkt bij mij maar voor 80% maar dan heb ik hem ook nog nooit laten afstellen sinds die ese er op zit, 3x starten en lampje is weer uit soms voor een paar uur soms een week kortom niet echt spannend.

Die vering zou ik echt niet meer willen missen zeker in de alpen en dolemieten waar het wegdek nogal eens matig is en ik wel van doorrijden hou zeg maar.
Werkt prima mijn trips zijn vaak 2500-4000Km per keer en dan heb je een heerlijke motor aan deze fiets.

Ik rij al 22 jaar Aprilia en best verslaafd aan het merk plus vind ik deze motor veel mooier dan de meeste in dit sigment, en dan vooral de voorkant.

Bekijk bijlage 1833149
Nog een vraag over de vering, jij bent er blij mee! Voldoet hij ook met zware belading, zeg met duo en bagage of laat hij dan steken vallen?
 
Veelal is de vering af-fabriek afgemeten op personen van ongeveer 75 kilo en ongeveer 25 kg aan bagage. Dat geldt in principe voor alle merken.
Ik heb kunnen vinden dat de Caponord 1200 maximaal met 195 Kg beladen mag worden.
Tot dit gewicht moet de af-fabriek vering dit gewoon kunnen handelen (met de juiste instellingen). Ga je hier ruim overheen (zoals wij), ga je dit in het weggedrag merken omdat de vering het allemaal niet meer kan verwerken. Bochten worden lastiger. Passagier gaat het merken in verminderd comfort (de rug moet dan meer klappen opvangen).
Hiervoor bieden bedrijven als HyperPro dan weer adequate oplossingen.

Het maximaal toelaatbaar gewicht heeft dus vooral met vering te maken. Het frame zelf kan normaal gesproken veel meer dragen dan die 195 kg

Mijn Goldwing mag ook met maar 175 Kg beladen worden. Dat is belachelijk weinig voor een Goldwing. Wij incl. bagage gaan hier heel ver overheen. Gevolg het rijdt gewoon niet lekker. Naar Hyperpro geweest. Andere veren op ons gewicht en gebruik laten installeren en heb nu een totaal andere motor. De af-fabriek vering is dus maar geschikt voor de 175 kg. Dat is nu wel duidelijk.
 
Ja dat is mijn ervaring ook, maar ging mij meer om de elektronische versie van de travel Pack uitvoering
 
Daar veranderd op zich niets aan mijn verhaal. Alleen het instellen van belading gaat dan eenvoudiger. De beperkingen blijven hetzelfde
 
De vering is standaard best comfortabel door mijn wat sportievere rijstijl staat hij op 2 personen per default maar kan nog strakker maar vind het zo prima zo ik rij alleen solo dus ook geen ervaring hoe het met 2 personen is, afgelopen zomer in Zwitserland met 3 volle koffers gereden en eigenlijk nooit het idee gehad dat het te zacht afgesteld staat, voor had wel wat harder gemogen maar is niet hinderlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan