Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

Ik heb net een half uurtje over het industrieterrein gereden , veel starten ,stoppen en tussensprintjes. Ook een paar keer even stilgestaan. Dus wel een aardig worst case scenario denk ik. Geen druppel KVS gezien! *O**O*. Ik hoop dat dit het einde is van mijn problemen met de Magna.

Iedereen onwijs bedankt voor het meedenken. Ik blijf hier gezellig hangen in het Magna topic.
 
Ik heb net een half uurtje over het industrieterrein gereden , veel starten ,stoppen en tussensprintjes. Ook een paar keer even stilgestaan. Dus wel een aardig worst case scenario denk ik. Geen druppel KVS gezien! *O**O*. Ik hoop dat dit het einde is van mijn problemen met de Magna.

Iedereen onwijs bedankt voor het meedenken. Ik blijf hier gezellig hangen in het Magna topic.

Mooi man, goed om te lezen. Veel rijplezier!
 
Nou het volgende probleem heeft zich aangedragen. Bij een koude start zonder choke doet de motor niks. Met choke draait deze maar 2000 toeren. Wat net zoveel is als normaal warm. De motor valt direct uit als ik gas geef.

Vanochtend kregen ik m na een tijdje wel in toeren. Maar zojuist kwam ik niet weg. Constant uitvallen zodra ik gas gaf. Het voelt aan als een brandstof probleem. Het gekke is dat zodra ik de motor een keer in toeren heb kunnen laten stijgen het probleem wel weg lijkt te zijn.

Toch de vaccuumkraan misschien ?
 
Nou het volgende probleem heeft zich aangedragen. Bij een koude start zonder choke doet de motor niks. Met choke draait deze maar 2000 toeren. Wat net zoveel is als normaal warm. De motor valt direct uit als ik gas geef.

Vanochtend kregen ik m na een tijdje wel in toeren. Maar zojuist kwam ik niet weg. Constant uitvallen zodra ik gas gaf. Het voelt aan als een brandstof probleem. Het gekke is dat zodra ik de motor een keer in toeren heb kunnen laten stijgen het probleem wel weg lijkt te zijn.

Toch de vaccuumkraan misschien ?
Met Choke erop is dat een prima toerental, op normale bedrijfstemperatuur is dat veel te veel, moet ca 1200 zijn. Dat de motor zonder choke bij koude start niets doet is ook normaal, zeker bij huidige temperaturen.
De oorzaak av je andere beschrijving klinkt idd als een carburatie/brandstof- probleem. Worden wel allevier de cilinders warm als hij zo slecht loopt of slechts 2?
 
Snel terugstellen dan , ik dacht dat die hoger hoorde te lopen stationair.

Normaal worden alle cilinders warm, maar ik zal morgen eens voelen wanneer die zo slecht loopt. Goed om te horen dat de choke nodig hoort te zijn.

Toch de carbs eraf dan vrees ik.
 
Nou het volgende probleem heeft zich aangedragen. Bij een koude start zonder choke doet de motor niks. Met choke draait deze maar 2000 toeren. Wat net zoveel is als normaal warm. De motor valt direct uit als ik gas geef.

Vanochtend kregen ik m na een tijdje wel in toeren. Maar zojuist kwam ik niet weg. Constant uitvallen zodra ik gas gaf. Het voelt aan als een brandstof probleem. Het gekke is dat zodra ik de motor een keer in toeren heb kunnen laten stijgen het probleem wel weg lijkt te zijn.

Toch de vaccuumkraan misschien ?

Op zich is dat wel normaal gedrag.
De Magna starten met de choke erop, en als je direct gas geeft valt ie uit.

Ik weet niet hoe de situatie exact was?
Bij mij noest de super eerst wel een minuutjedraaien voordat je iets gas kon geven.
Eerst begin je na aanslaan met klein minuutje wachten ( en dan loopt het toerental geloof ik nog geleidelijk wat op)
Daarna kun je iets gas geven (teveel, dan slaat ie af)
Daarna kun je de gaskraan steeds iets verder losdraaien, en dan rijden.
 
Mijn beide supermagna's starten direct met de choke vol open en ik kan per direct gas geven. Binnen een halve minuut is het toerental dermate hoog dat ik de choke bijna dicht kan zetten en als ik de straat uitrijd en de hoek om ben gaat de choke helemaal dicht en loopt het als een naaimachien.
 
Ik moest mijn super bijna altijd starten met de choke erop.
Dus 99 van de 100 keer bij een koude start.
Alleen als het 25+ is, dan geen choke.

Het schijnt dat je met de choke meer benzine toevoegd.
Normaal schijnt het meestal andersom te werken met een choke, de luchttoevoer word meestal afgeknepen?
 
Volgens mij heb je gelijk. Bij de oude Norton gaat er met choke een schuifje naar beneden zodat de gasschuif wel omhoog gaat als je gas geeft, maar de inlaat blijft voor het grootste deel gesloten.

Bij de SM druk je op de carbs een pennetje ij waardoor er denk ik een extra benzinetoevoer wordt geopend. Een koude motor heeft een rijker mengsel nodig om te starten.
 
Net weer even een poging gedaan. Maar 1 of 2 minuten is niet genoeg om gas te kunnen geven. Het is echt ruim 5 minuten met het gas spelen voor de motor in toeren komt uiteindelijk. Als die eenmaal warm is rijd die wel goed. Elke keer 5 minuten warmlopen is wel een beetje vervelend. Vooral op kantoor hebben ze er denk ik een beetje last van. :P

Ik merkte net met het peilen van de olie, dat er lucht uit de peilstokopening komt als de motor loopt. Dit lijkt mij ook niet normaal.
 
Net weer even een poging gedaan. Maar 1 of 2 minuten is niet genoeg om gas te kunnen geven. Het is echt ruim 5 minuten met het gas spelen voor de motor in toeren komt uiteindelijk. Als die eenmaal warm is rijd die wel goed. Elke keer 5 minuten warmlopen is wel een beetje vervelend. Vooral op kantoor hebben ze er denk ik een beetje last van. :P

Ik merkte net met het peilen van de olie, dat er lucht uit de peilstokopening komt als de motor loopt. Dit lijkt mij ook niet normaal.
Nja, zo'n Magna is onverwoestbaar.
Kan niet wat je allemaal vertelt.
 
Volgens mij heeft de vorige eigenaar er nooit iets aan gedaan. Hij stond ook al twee jaar in de regen. Maar hij rijdt heerlijk hoor , als die eenmaal op gang is :P.

Ik kijk dit nog maar even aan denk ik. Als die loopt gaat het super.
 
Begrijpelijk dat je er zo onderhand even klaar mee bent:9

Het is alleen niet erg bevorderlijk om hem zo lang stationair (scheef op de standaard) warm te laten draaien en dan ook nog eens op de choke. Prima als je af en toe rijd, maar 2x per dag lijkt me op de lange termijn niet erg handig.

Ben aan het knutselen met mijn Magna en daar hangt momenteel een trechtertje aan de carbs.. op de choke, gewoon stationair, moet ik echt continu bijvullen. Dure hobby hoor met de huidige prijzen :')

Mijn Sabre start ik op de choke en ik rijd meteen weg, de straat uit en de choke kan eraf. juist niet stilstaand warm draaien.
 
Ik vrees dat je hier wel een punt hebt supervaags. Ik vind sleutelen harstikke leuk hoor, maar niet aan een motor die ik nodig heb als vervoer. :P

Misschien maar een keer een weekendje inplannen en heel het brandstofsysteem nakijken.
 
Gisterenmiddag een toerritje gemaakt, 1,5 uur door Rotterdam gereden. En de motor deed het super. Na het avondeten dacht ik, ik ga even bij een vriend langs op de motor. En toen begon de ellende.

In eerste instantie viel de motor ineens uit bij het stationair lopen. Dus even gestopt in het gras naast de weg, even alles bekeken en de motor weer proberen te starten. De motor deed het toen weer. Hierna is dit nog een paar keer gebeurt. De motor kwam steeds minder hoog in toeren en het vermogen viel weg. Net als de eerste keer tijdens de motorproblemen. De laatste keer kon de motor alleen nog maar stationair lopen met de choke erop, bij gas geven viel deze helemaal uit.

De eindstand is dat de motor nu langs de weg staat ergens in de middle of nowhere. Ik ga de motor één dezer dagen ophalen. Ik denk dat ik heel het brandstofsysteem ga nakijken. Dus carburateurs eraf en schoonmaken. Nieuwe pakkingen erin. Ik heb al nieuwe inlaatrubbers. Deze kwam ik tegen op marktplaats en deze heb ik toen maar gekocht aangezien de oude knetterhard zijn. Ook ga ik de tank leeghalen en het benzinefilter vervangen. Ik denk dat ik de vacuümkraan er even tussenuit haal. Ik heb al een keer benzine in de olie gehad na een lange tijd stilstaan, dus volgens mij werkt deze niet.
 
Gisterenmiddag een toerritje gemaakt, 1,5 uur door Rotterdam gereden. En de motor deed het super. Na het avondeten dacht ik, ik ga even bij een vriend langs op de motor. En toen begon de ellende.

In eerste instantie viel de motor ineens uit bij het stationair lopen. Dus even gestopt in het gras naast de weg, even alles bekeken en de motor weer proberen te starten. De motor deed het toen weer. Hierna is dit nog een paar keer gebeurt. De motor kwam steeds minder hoog in toeren en het vermogen viel weg. Net als de eerste keer tijdens de motorproblemen. De laatste keer kon de motor alleen nog maar stationair lopen met de choke erop, bij gas geven viel deze helemaal uit.

De eindstand is dat de motor nu langs de weg staat ergens in de middle of nowhere. Ik ga de motor één dezer dagen ophalen. Ik denk dat ik heel het brandstofsysteem ga nakijken. Dus carburateurs eraf en schoonmaken. Nieuwe pakkingen erin. Ik heb al nieuwe inlaatrubbers. Deze kwam ik tegen op marktplaats en deze heb ik toen maar gekocht aangezien de oude knetterhard zijn. Ook ga ik de tank leeghalen en het benzinefilter vervangen. Ik denk dat ik de vacuümkraan er even tussenuit haal. Ik heb al een keer benzine in de olie gehad na een lange tijd stilstaan, dus volgens mij werkt deze niet.

Acuut.
Kraan van de tank draaien en dan zie je het benzinefilter.
Waarschijnk zit er ook rotzooi in de tank, waarschijnlijk voornamelijk blanke lak slierten, of velletjes verf.
En waarschijnlijk wat roest.

En inderdaad de vacuumafsluiter.
 
Het zou ook nog kunnen dat het een elektrisch probleem is.

Een gare spanningsregelaar/gelijkrichter die af en toe raar gaat doen als het té heet word.
Hoe is de accu eraan toe?
 
@timmie1993
klinkt toch echt in mijn beleving als een vacuum probleempje.
ikzelf ook gehad afgelopen twee weken geleden toen de fiets uit de winterslaap werd gehaald.
vacuum slangetje vervangen en verkeerd bij de benzinekraan gemonteerd en gaf excact dezelfde probleempjes.
naderhand terugtracen wat ik nu gedaan had en het slangetje dit keer wel op het juiste "tuutje" aangesloten bij de benzinekraan.
geen enkel probeleem meer en soepeldepoepel rijden.
 
@Boevie Het is inderaad het california model. Er zit een onwijze zooi aan cannisters, valves en slangetjes op voor de emissies 8)7Ben een dag bezig geweest om uit te vinden hoe de carbs er weer op moesten.

@ferluci Was het bij jou ook zo ineens? of liep de constant slecht? Goede tip, ik ga heel het systeem nalopen.

Ik zal beginnen met de tank eraf halen en het filter vervangen. En dan gaat de vacuümkraan er ook gelijk tussenuit. Ik zal ook de Carbs schoonmaken en alle aansluitingen nog een keer goed nalopen, misschien is er toch iets fout gegaan met monteren. Wel vreemd dat die dan af en toe wel loopt.

Ik ga denk ik lekker de tijd ga nemen om de motor te repareren. Ik breng deze naar de garage bij een familielid, sleutelen op de stoep hier is niks. Misschien haal ik wel een goedkoop motorscootertje voor erbij, zodat ik rustig alles kan repareren zonder elke keer zonder vervoer te zitten.
 
Je hebt valse lucht ergens bij de canisters, en nog waarschijnlijker bij de mechanische Valve's.

Die hele Californiatroep moet er als eerste af.
Weg met die spaghetti.
Daarna de openingen op het depoorten luchtdicht afdoppen, behalve de ontluchting van de vlotterkamer.

En misschien de sproeiers in de carbs 1 maatje groter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan