Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

@rentenier
Deze in het filmpje lijkt mij een echte Japanner, aan dat rooie lampje te zien op het balhoofd, dat gaat branden bij 100km/uur.
Dat verklaard de teller ook, alleen in km per uur.
En ook het framenummer denk ik, ipv van een VIN.

Het lijkt mij dus een Japanse1987 750CC, geïmporteerd in Ierland.

Hebben alleen de origineel in Japan geleverde motoren zo'n rood lampje in het balhoofd. Dat heeft de mijne ook. En er zit werkelijk een lampje in. Als ik er weer op rijd zal ik er eens op letten of deze bij 100km aan gaat.
 

Bijlagen

  • 20201201_143302.jpg
    20201201_143302.jpg
    250,7 KB · Weergaven: 12
  • 20201201_143258.jpg
    20201201_143258.jpg
    224,5 KB · Weergaven: 14
  • 20201201_142725.jpg
    20201201_142725.jpg
    316,5 KB · Weergaven: 14
Hebben alleen de origineel in Japan geleverde motoren zo'n rood lampje in het balhoofd. Dat heeft de mijne ook. En er zit werkelijk een lampje in. Als ik er weer op rijd zal ik er eens op letten of deze bij 100km aan gaat.
Hoe, bij mijn weten is dat rooie lampje puur Japan en verplicht ja. Of het moet wezen dat het in Azië in meer landen verplicht is. Maar dat lijkt mij sterk, zijn allemaal wild west, alles mag, landen.

Nu is alleen de vraag wat er voor bouwjaar op het kenteken staat? Je praat zelf over een 87er, dat klopt dus. Maar soms word het jaar van import aangehouden bij de RWD omdat het soms gewoon niet bekend is. Vooral als er geen VIN is, en alleen maar een framenummer.
 
Rood waarschuwingslampje bij 80km/h komt idd enkel bij origineel japanse modellen voor, net als een begrenzing op 180Km/u (en bijbehorende teller die tot 180 gaat. Zelf heb ik een VF750F (interceptor) gehad die origineel Japans is geweest.
blijkbaar is het vermogen ook beperkt tot 77Pk : Japanese domestic market - Wikipedia
Normaal hebben de 750 modellen ca. 82 Pk
 
De zoon van mijn zus had voorheen een 750cc Super en die haalde op de afsluitdijk ermee 210 km/u en dat is een boom van een vent. Ik ben een slank ventje van 68 kg en bij mij zou hij nog sneller zijn. Ik heb het nooit geprobeerd en ga het ook niet doen, maar in zijn vijfde gaan de mijne bij 5000 rpm ongeveer 100 km/u, dus dat zou bij 10.000 rpm 200 km/u zijn en dan heb je nog een zesde versnelling.

Ik haalde laatst een paar truttenschudders in op de N506 (80 km max) en zag even verder nog een tractor rijden, dus ik hield het gas er op en met dat ik die voorbij was ging ik 165 km/u en dat is echt secondenwerk voor zo'n SM, Je rijdt 80, zit er zo'n treuzelaar voor je die 60 rijdt, je geeft gas en in no time ga je twee keer zo snel. Wat een heerlijke machine.
 
210 is toch echt wel de max. Heb ik een paar keer getest op de A31 in Duitsland en veel verder komt het niet op de teller.
Het is trouwens ook een ramp, die snelheid. Helemaal groggie ben je daarna. Is meer iets voor een buikschuiver.
 
Ook ik heb in Duitsland het gas een keer opengetrokken en haalde toen ongeveer 235-240 Km/h op de snelheidsmeter.
Geen last van trillingen of zoiets gehad, ik heb er wel een schermpje opzitten zodat ik uit de wind zit, anders waai je er echt wel vanaf.
Volgens mij ligt het er aan hoe deze is ingereden en hoe er mee gereden wordt.
Maar aangezien ik helemaal geen hardrijder ben, is dit dus een eenmalige actie geweest.
 
Hoe, bij mijn weten is dat rooie lampje puur Japan en verplicht ja. Of het moet wezen dat het in Azië in meer landen verplicht is. Maar dat lijkt mij sterk, zijn allemaal wild west, alles mag, landen.

Nu is alleen de vraag wat er voor bouwjaar op het kenteken staat? Je praat zelf over een 87er, dat klopt dus. Maar soms word het jaar van import aangehouden bij de RWD omdat het soms gewoon niet bekend is. Vooral als er geen VIN is, en alleen maar een framenummer.

Het is een leuke puzzel. Net even een stukje gereden. Het lampje is niet stuk, maar gaat ook niet aan. Getest tot 180km/h
Het staat ook niet vermeld in mijn Electra schema. :(
 
Het is een leuke puzzel. Net even een stukje gereden. Het lampje is niet stuk, maar gaat ook niet aan. Getest tot 180km/h
Het staat ook niet vermeld in mijn Electra schema. :(
Ik denk niet dat het aan de ontsteking hangt, want het is waarschijnlijk geen slim systeem die kan zien in welke versnelling je zit, enz.
Dus dan moet het aan de mechanische teller hangen?

Ergens binnenin de snelheidsmeter zit een extra slimmigheidje.
De Japanse teller is ook anders dan welke andere teller, want de Max dat ie aangeeft is 180.
En volgens Maniac is de motor ook nog eens ergens begrenst op 180.
Hmmm. Ook dat moet een dom systeem wezen, dus ook de schuld van de snelheidsmeter.

Ik zou denken, vervang de kmteller en het ding kan minimaal 210?
Tenminste, als je dat leuk zou vinden..
 
Laatst bewerkt:
Rood waarschuwingslampje bij 80km/h komt idd enkel bij origineel japanse modellen voor, net als een begrenzing op 180Km/u (en bijbehorende teller die tot 180 gaat. Zelf heb ik een VF750F (interceptor) gehad die origineel Japans is geweest.
blijkbaar is het vermogen ook beperkt tot 77Pk : Japanese domestic market - Wikipedia
Normaal hebben de 750 modellen ca. 82 Pk

Weer een stukje van de puzzel opgelost.
Leuk om te weten waar de motor origineel is geleverd.
Ik ga nu op zoek naar documentatie waar in staat hoe die begrenzer precies werkt.
hoe het lampje word aangestuurd. enz enz.

mocht jij of iemand anders hier informatie over hebben of een Japanse gebruikers handleiding met bijbehorend e-schema dan hoor ik dat graag.
 
Interessant. Bij mijn skyline r33 gtr heb ik de begrenzing eruit. Die rijd origineel vanuit japan ook max 180km/h. Maar omdat het een auto uit 1996 is , is de begrenzing vrij eenvoudig. Pin 27 van de ECU onderbreken en hij is ontgrenst. Misschien geld voor de oudere motoren ook zoiets.
 
Interessant. Bij mijn skyline r33 gtr heb ik de begrenzing eruit. Die rijd origineel vanuit japan ook max 180km/h. Maar omdat het een auto uit 1996 is , is de begrenzing vrij eenvoudig. Pin 27 van de ECU onderbreken en hij is ontgrenst. Misschien geld voor de oudere motoren ook zoiets.
Het lijkt mij sterk dat deze motor uit 1987 een ecu heeft, of iets wat daar op lijkt, omdat het grote gros dat niet heeft.
Maar je weet het niet.
 
Het lijkt mij sterk dat deze motor uit 1987 een ecu heeft, of iets wat daar op lijkt, omdat het grote gros dat niet heeft.
Maar je weet het niet.
Misschien een klein iets.
Of wat eerder zo kan zijn, Vernauwingen in het inlaattraject of iets dergelijks. Ik ben wel benieuwd naar de begrenzing. Maar eigenlijk moet je dat ook merken aan de manier van begrenzing op die snelheid. Bij de auto van mij hoorde je duidelijk dat hij de ontsteking laat haperen op die snelheid. En met 300pk voelt dat heel apart aan.
 
Misschien een klein iets.
Of wat eerder zo kan zijn, Vernauwingen in het inlaattraject of iets dergelijks. Ik ben wel benieuwd naar de begrenzing. Maar eigenlijk moet je dat ook merken aan de manier van begrenzing op die snelheid. Bij de auto van mij hoorde je duidelijk dat hij de ontsteking laat haperen op die snelheid. En met 300pk voelt dat heel apart aan.
Oké, daar heb je wel een punt met het luchtfilterhuis.
Ik kon zogauw niets anders bedenken dan de teller om de boel eenvoudig en goedkoop mechanisch te begrenzen.
 
ja een directe begrenzing op snelheid zou via de teller moeten maar hoe. als je teller 180 bereikt moet er dan elektronisch een signaal gegeven worden naar bijvoorbeeld de bobines, maar dat zou je moeten voelen tijdens het proberen.

Of er moet al een motortje of iets dergelijks aan bevestigd zitten dat dan weer mechanisch iets anders begrensd. qua snelheid dan. Vermogen is ja een stuk makkelijk te begrenzen (kijk maar bij 35kw motoren).
 
ja een directe begrenzing op snelheid zou via de teller moeten maar hoe. als je teller 180 bereikt moet er dan elektronisch een signaal gegeven worden naar bijvoorbeeld de bobines, maar dat zou je moeten voelen tijdens het proberen.

Of er moet al een motortje of iets dergelijks aan bevestigd zitten dat dan weer mechanisch iets anders begrensd. qua snelheid dan. Vermogen is ja een stuk makkelijk te begrenzen (kijk maar bij 35kw motoren).
Ik denk toch dat je goedzit met de inlaat.
Door de versnellingen heen is het smoren niet echt merkbaar, totdat je in de 5 of 6 zit.
Dan kom je vermogen en dus snelheid te kort.

En er moet "maar" 30 of 40 km van de top afgehaald worden om op maximaal 180 km/uur uit te komen.
Ik vind zo'n systeem alleen niet betrouwbaar genoeg. Het lijkt mij moeilijk om elke motor op mechanisch op max 180 te zetten. Dan lopen er ook altijd een paar max 170.
 
snelheids begrenzer zit inderdaad in de teller. duidelijk. elektronische wordt bij 180kmh de rev-limiter ingeschakeld.
Er worden meerdere motoren besproken en inderdaad aangegeven wat ze doen om te ontgrenzen.

Dit stond op een forum:
most jap 400s that were speed restricred thet went to the uk had a restrictor in the speedo as karitane pete says ,this would be my first thought ,replace with one from an aussie bike and try that.if that doesnt work try talking people who bring other grey imports in and they should be able to point you in the right direction.
i believe that 400s of the time had a simple pin in the speedo that caused the rev limiter to cut in at 180kmh no matter what gear you were in ,or revs you were doing.hope this
 
snelheids begrenzer zit inderdaad in de teller. duidelijk. elektronische wordt bij 180kmh de rev-limiter ingeschakeld.
Er worden meerdere motoren besproken en inderdaad aangegeven wat ze doen om te ontgrenzen.

Dit stond op een forum:
most jap 400s that were speed restricred thet went to the uk had a restrictor in the speedo as karitane pete says ,this would be my first thought ,replace with one from an aussie bike and try that.if that doesnt work try talking people who bring other grey imports in and they should be able to point you in the right direction.
i believe that 400s of the time had a simple pin in the speedo that caused the rev limiter to cut in at 180kmh no matter what gear you were in ,or revs you were doing.hope this
Logisch beredeneerd zit het inderdaad in de teller ja.
Een simpele pen met een elektrisch dingetje eraan die de ontsteking bij 180 onderbreekt.
En zo werkt het rode lampje bij 80 ook, dat kan niet anders.
 
Logisch beredeneerd zit het inderdaad in de teller ja.
Een simpele pen met een elektrisch dingetje eraan die de ontsteking bij 180 onderbreekt.
En zo werkt het rode lampje bij 80 ook, dat kan niet anders.
Op mijn Honda ss50 brommer zit af fabriek ook een begrenzer. Hier hebben ze de begrenzer in het vliegwiel gemaakt. Ze hebben van de mechanische ontsteking vervroeger een vertrager gemaakt. De brommer gaat dan niet harder als 40km/u. Zet je deze vast dat gaat hij als 50km/u. Zet je er een vliegwiel met vervroeger op rijd hij 65km/u.

Nu met 70cc, snelle nokkenas en het juiste vliegwiel 100. 😊 😊.

Maar goed terug naar de magna. Als het weer het toelaat zal ik eens kijken wat voor extra bedrading de kilometer teller in gaat welke niet op het standaard e-schema staan. Het moet dan toch een kwestie zijn van een draadje los halen lijkt mij.

We gaan deze puzzel oplossen.
 
Op mijn Honda ss50 brommer zit af fabriek ook een begrenzer. Hier hebben ze de begrenzer in het vliegwiel gemaakt. Ze hebben van de mechanische ontsteking vervroeger een vertrager gemaakt. De brommer gaat dan niet harder als 40km/u. Zet je deze vast dat gaat hij als 50km/u. Zet je er een vliegwiel met vervroeger op rijd hij 65km/u.

Nu met 70cc, snelle nokkenas en het juiste vliegwiel 100. 😊 😊.

Maar goed terug naar de magna. Als het weer het toelaat zal ik eens kijken wat voor extra bedrading de kilometer teller in gaat welke niet op het standaard e-schema staan. Het moet dan toch een kwestie zijn van een draadje los halen lijkt mij.

We gaan deze puzzel oplossen.
De teller kan trouwens niet los, of je moet de blikken rand ombuigen tot het glas eruit kan. (Of bedoelde men daar alleen het vervangen van de mijlenteller plaat mee:/, kweet het niet meer)
 
Een goedendag allemaal op dit forum

Ik heb weer eens iets waarbij ik de hulp vraag aan alle supermagna rijders op dit forum.
Ik was van plan om de kleppen eens te controleren van mijn super deze winter, maarrrrr eenmaal los en gecheckt (gesteld) zullen er waarschijnlijk nieuwe pakkingen moeten komen en hier zit em nu de crux.
Op het hele internet is geen klepdekselpakking te vinden voor een super?????
Voordat ik daadwerkelijk over ga op kleppen controleren en/of stellen wil ik eerst zeker weten of er ergens nog klepdeksel pakkingen te vinden zijn.
Hebben jullie als super rijders een idee waar te zoeken of wie aan te pingen is voor deze pakkingen danwel een alternatief?
Internet geeft aan dat overal waar ik kan bestellen het spul uitverkocht is (CMSNL, Wemoto, E-bay, zelfs the "gasketking")
Ik hoor graag van jullie als iemand iets weet.
Mijn dank.
 
Het lijkt mij sterk dat er helemaal geen OEM kleppendekselpakkingen meer zijn. Maar je weet het niet.
Ik zou eens informeren bij de plaatselijke Honda dealer, misschien zijn er ook wel alternatieven van een ander model Honda met dezelfde pakking (die alleen een ander partnummer heeft, doordat men bijv ander materiaal gebruikt heeft).

En er zijn nog zoveel Magna's in omloop wereldwijd, dat er vast ook wel aftermarket spul is.
 
Een goedendag allemaal op dit forum

Ik heb weer eens iets waarbij ik de hulp vraag aan alle supermagna rijders op dit forum.
Ik was van plan om de kleppen eens te controleren van mijn super deze winter, maarrrrr eenmaal los en gecheckt (gesteld) zullen er waarschijnlijk nieuwe pakkingen moeten komen en hier zit em nu de crux.
Op het hele internet is geen klepdekselpakking te vinden voor een super?????
Voordat ik daadwerkelijk over ga op kleppen controleren en/of stellen wil ik eerst zeker weten of er ergens nog klepdeksel pakkingen te vinden zijn.
Hebben jullie als super rijders een idee waar te zoeken of wie aan te pingen is voor deze pakkingen danwel een alternatief?
Internet geeft aan dat overal waar ik kan bestellen het spul uitverkocht is (CMSNL, Wemoto, E-bay, zelfs the "gasketking")
Ik hoor graag van jullie als iemand iets weet.
Mijn dank.
Geen idee waar je die wel kan krijgen maar...
waarom heb je nieuwe pakkingen nodig? Zijn de oude kapot?

:W
 
Ik heb ze ooit eens vervangen omdat ze onder de kliederpakking zaten. De vloeibare pakking was keihard geworden.
Tja, dat zou een reden van vervangen kunnen zijn!
Ik heb de mijne (2002 a 3) een opknapbeurt gegeven en de pakkingen weer teruggeplaatst:
 

Bijlagen

  • kleppendeksel1.jpg
    kleppendeksel1.jpg
    48,5 KB · Weergaven: 10
  • kleppendeksel7.jpg
    kleppendeksel7.jpg
    44,2 KB · Weergaven: 6
Lekken de pakkingen nu? Nee, dan zijn ze meestal prima te hergebruiken. Als je wel last hebt van zweten, dan de pakkingen en de pasvlakken goed ontvetten en DUN!!!!!!! insmeren met vloeibare pakking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan