Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

Dag Allen,
20210923_163502.jpg
DSC00059.JPG

Ook even voorstellen. Trotse eigenaar van de Super Magna 750, sinds een paar week. En al meer dan twintig jaar eigenaar van de Magna VF700 uit 1984. Helaas ziet de Magna van 1984 er niet zo mooi meer uit als op deze foto. Te lang in de schuur gestaan. Die moet even flink opgeknapt worden. 15 jaar stil gestaan. Blij met de Super Magna. Rijdt echt super geweldig.
 
De Super ziet er super uit, alleen vind ik het jammer van die uitlaten, maar smaken verschillen.
Op de andere foto ziet de Magna er inderdaad ook mooi uit.
 
Dank je. Ziet er ook erg mooi uit. De uitlaten zaten er op. Originele is niet aan te komen heb ik gehoord.
 
Als jij zelf ze goed vind zou ik ze laten zitten.
Om originele uitlaten te vinden moet je, denk ik, het hele internet afstruinen.
Mijn SuperMagna is nog compleet origineel en dat probeer ik ook zo te houden.
 
Zouden jullie zeggen dat een Super Magna geschikt is voor een beginner?
Ik sta op het punt om een Super Magna te kopen als eerste motor. Ik kan kiezen uit een die volledig origineel is en 3k kost. Of een met custom paintjob en andere headlights en zadel en stuur, die 2700 kost. Ik vind de custom variant mooier, maar is van een onbekende kleine dealer, dus meer risico. Wat raden jullie aan?

Hoe zit het trouwens met onderhoud en gebreken? Ik sprak een monteur die mij sterk afraadde een oude chopper te nemen omdat de carburateur veel gereinigd zal moeten worden en dat de euro 95 (en in mindere mate 98) niet geschikt zijn voor die oude motors. Hierdoor zal je door de jaren heen veel kosten maken volgens hem. Hoe ervaren de mensen hier dat?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :)
 
Een super is prima geschikt als beginner. Je kunt er relaxed mee rijden, maar ook behoorlijk pittig mee rijden als je wil. Persoonlijk zou ik voor de originele gaan (puur afgaand op jouw beschrijving, technische staat is voor mij van beide onbekend), maar dat is omdat ik m origineel IPV verkloot customized gewoon het mooiste vind. Ze hebben hun kwaaltjes, lees daarvoor het topic door en doe wat onderzoek, maar laat je aan de andere kant niet gek maken over de verhalen van slechte nokkenassen.
Wat betreft oudere cruisers (het is geen chopper :+) en problemen met benzine, tank GEEN 95/E10, maar alleen 98/E5 en het liefst degenen helemaal zonder ethanol. (BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+, tamoil 98, tango 98). Dan loop je daar geen extra risico mee.
 
Ik heb er twee en de eerste kocht in in 2015 voor 950 euro met 36.000 mijl en die loopt er rijdt heerlijk en moet zijn eerste verkeerde klap nog geven. Hij is niet meer origineel, andere lak, dubbele koplampen en Faser uitlaten.

De tweede kocht ik voor 1500 euro, helemaal origineel en in bijna nieuwstaat met 12.000 mijl en die kocht ik in 2018. Rijdt ook fantastisch.
Het is wel een relatief lange motor, dus grote wielbasis en een vrij schuine vorkstand, dus je moet hem wel even leren kennen, maar als je hem doorhebt is het puur genieten.

Zoals MM zegt kun je er heel rustig mee toeren, maar hij kan ook behoorlijk tekeer gaan en is sneller dan je denkt. Dat komt omdat hij een heel breed toerengebied heeft met relatief veel vermogen. Vanaf pakweg 2500 toeren gaat hij er als een speer vandoor en dat stopt niet eens bij 10.000 toeren.

Let goed op wat je koopt, hij moet stationair heel mooi rond lopen en geen klap missen en hij mag geen overmatig mechanisch geluid maken en geen blauwe rook uit de uitlaat laten komen. Volgens de specificaties gaat hij van 0 naar 100 binnen vier seconden, dus als je een proefrit maakt en hij is op temperatuur, trek even een sprintje op een rustig stuk weg en verbaas je over zijn trekkracht.

Je hebt niet vermeld of het de 700cc is of de 750 cc. Die laatste is zeldzamer omdat er iets van 3500 in totaal zijn gefabriceerd.
Je herkent ze aan de kapjes op de nep luchtfilters onder de tank. Bij de 700 staat daar Magna op en bij de 750 staat er V45 op.

Succes. En die monteur moet je laten lullen.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de uitgebreide reacties!

Het gaat om de 750cc variant met V45 onder de tank.

Goede tips met betrekking tot proefrit.

Heb er nog niet op gereden, maar als alles goed voelt ga ik denk ik toch voor de originele variant ook omdat het betrouwbaarder aanvoelt. Overspuiten en ander stuurtje kan altijd nog als ik eenmaal een paar maanden verder ben en beter weet wat ik wil :)

Ik schrik wel als ik hoor hoe goedkoop die dingen waren een paar jaar terug. Zijn ze zeldzamer geworden of is t net als de huizenmarkt alsmaar aan het groeien? 8)7
 
Het is meer dat @Han S best wel geluk heeft gehad, zeker die van €950. Da's ERG weinig voor een super. €2000 _ €2500 is al jaren niks vreemds voor een GOEDE super. Maar de laatste 2 jaar zijn vraagprijzen wel gestegen. Overigens zijn het, zeker particulier, VRAAGprijzen he. Staan ze op marktplaats?
 
Ze zijn wel in waarde gestegen en in Amerika vragen ze e nog veel meer voor. Maar voor 3000 moet je een vrijwel perfecte kunnen vinden in NL.
Ik weet je locatie niet, maar bij je in de buurt is vast wel iemand met een SM en daar kun je even gaan kijken om te te orienteren.
 
Ik ben zeer tevreden over mijn SuperMagna VF750CJ, die loopt als een tierelier en is bijna niet van de weg te krijgen.
Een proefrit is nooit weg, maar doe dit voorzichtig, een goed afgestelde Super vliegt er inderdaad als een speer vandoor, gewoon even rustig beginnen.
Ik heb er diverse VRO's (Voortgezette Rij Opleiding) mee gedaan en ook achtjes draaien vergde even wat oefening maar gaat daarna perfect, kijken in de richting waar je heen wil.
Ook ik zou voor de originele versie gaan, blijft het mooiste.

Veel succes.
 
Toevallig gisteren een gekocht. Nog nooit custom/chopper gehad maar dat wilde mijn vrouw altijd al :)Paar jaar geleden mijn st1300 verkocht (we gingen toen erg vaak weekenden rijden) en nu voor af en toe een motor en dat is dus deze geworden.
 

Bijlagen

  • IMG_2605.jpeg
    IMG_2605.jpeg
    618,1 KB · Weergaven: 27
Heb de Honda VF 750 C Super Magna besteld en kan hem volgende week ophalen *D
*D

Had wel een vraagje over forward controls. Iemand ervaring mee en zit er nog veel verschil in? Ik zie online een aantal sets van rond de 300 euro. Weet er verder weinig van behalve dat ik wel graag forward controls wil omdat ik een klein beetje opgevouwen zat bij de proefrit.
Beetje info hierover zou heel fijn zijn!
 
Toevallig gisteren een gekocht. Nog nooit custom/chopper gehad maar dat wilde mijn vrouw altijd al :)Paar jaar geleden mijn st1300 verkocht (we gingen toen erg vaak weekenden rijden) en nu voor af en toe een motor en dat is dus deze geworden.
Ook deze ziet er heel goed uit, veel plezier er mee.
 
Heb de Honda VF 750 C Super Magna besteld en kan hem volgende week ophalen *D
*D

Had wel een vraagje over forward controls. Iemand ervaring mee en zit er nog veel verschil in? Ik zie online een aantal sets van rond de 300 euro. Weet er verder weinig van behalve dat ik wel graag forward controls wil omdat ik een klein beetje opgevouwen zat bij de proefrit.
Beetje info hierover zou heel fijn zijn!
Ik vind dit een hoop geld, ik zou eerst eens proberen met highway steps.
Meestal ben je niet continue aan het schakelen of remmen en zijn deze steps misschien een goedkopere oplossing om toch je benen te kunnen strekken.
 
Ik heb er gewoon twee stepjes op gebeund, onder een bout die vooraan op het frame zit en daar zet ik alleen mijn voeten op als ik op een lang recht stuk rijd. Maar ik ben 1.74 en als je lang bent en erg lange benen hebt is het wat anders. De SM is best wel geschikt voor kleinere mensen.
 
Ik heb er gewoon twee stepjes op gebeund, onder een bout die vooraan op het frame zit en daar zet ik alleen mijn voeten op als ik op een lang recht stuk rijd. Maar ik ben 1.74 en als je lang bent en erg lange benen hebt is het wat anders. De SM is best wel geschikt voor kleinere mensen.
Ik ben 1.94 m dus ik ben best wel geinteresseerd in Forward Controls. Ben (gezien de gangbare prijzen) bijna geneigd om ze dan zelf maar te gaan fabriceren.
 
Uiteindelijk heb ik geen forward controls kunnen vinden wat specifiek op deze motor past.. Iemand een goede site of idee waar je zoiets kan vinden? Had een universeel setje gezien van 200 euro maar volgens de monteur past die ook niet op de Super Magna |(

Highway pegs zijn ook een goede optie maar ik ben van plan niet super vaak de snelweg te pakken en denk dat ik daar dan weinig meerwaarde van zal hebben.
 
Hallo mede (super)magna fanaten!

Ik heb afgelopen vrijdag mijn aller eerste motor gekocht. Een mooie blauwe Supermagna uit 1989.

Ik heb helaas thuis geen garage en ben nu op zoek naar een goede buitenhoes. Momenteel staat ie onder de overkapping, maar wil hem wel beschermen tegen kou en vocht. Welk formaat hoes zou ik nodig hebben?

Ik ben van plan om de winter door te rijden, behalve bij gladheid en sneeuw. Dus zoek een hoes die ademt en waterdicht is.

Verder zoek ik:
- een druppellader (ben niet technisch onderlegd)
- een windscherm die niet al te groot is, maar op de snelweg genoeg wind voor me opvangt.
- een sissybar

Kunnen jullie mij helpen en/of hebben jullie tips?
 

Bijlagen

  • IMG-20211126-WA0004.jpg
    IMG-20211126-WA0004.jpg
    298,4 KB · Weergaven: 22
Deze super is volgens mij van 1988.
Een goede hoes moet in ieder geval kunnen ademen, anders blijft alles er onder vochtig.
Een scherm moet je niet te groot nemen, je moet er bij normale zit overheen kunnen kijken. (mijn mening en ervaring.)
Mijn beste ervaring met de druppellader is een Optimate 4, mijn Super is er doorgaans altijd op aangesloten en de accu blijft daardoor echt jaren goed.
Ik kan je helaas niet aan deze accessoires helpen, nieuw is alles te koop en tweede hands vind je misschien op marktplaats.
Een oude foto met mijn scherm, dit houdt mij goed uit de wind tot snelheden van ongeveer 225 kmh. en dat heb ik er echt een keer mee gereden in Duitsland maar dat vind ik niet echt prettig rijden.
 

Bijlagen

  • MotorAvatar.JPG
    MotorAvatar.JPG
    2,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan