Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

Mss die speling nog eens kontroleren. Mogelijk stonden de merktekens/vliegwiel niet goed tijdens het stellen?
 
Misschien eens laten draaien zonder achterste kleppendeksel? Die van mij tikt ook wel een beetje, maar dit gaat wel erg hard.
Als het koud iets tikt zou het opgewarmd over moeten zijn.
Als het koud harder tikt zou het opgewarmd minder moeten zijn.

Klopt dit? (IK heb met 2 blokken eigenlijk nooit een echt merkbare tik gehad. Tenminste, ik herinner het mij niet echt dus dan zal het wel meegevallen zijn)
 
idd, met warme motor is het nagenoeg verdwenen. Heb de kleppen dan ook iets te ruim afgesteld.
Maar met koude motor komt het qua volume totaal niet in de buurt bij wat er in het filmpje te horen is.
 
O
idd, met warme motor is het nagenoeg verdwenen. Heb de kleppen dan ook iets te ruim afgesteld.
Maar met koude motor komt het qua volume totaal niet in de buurt bij wat er in het filmpje te horen is.
Oke, ik heb het alleen maar van horen zeggen, van meer dan 10 jaar geleden op het Magnaforum.

Net zo als een iets grotere klepspeling aanhouden van 2 honderdste.
 
Bij mn V65's stond de inlaat op 0.10 en uitlaat op max. 0.12mm.
Er zat echter wel een oilmod op!
Heerlijk stil blok en daarna nooit meer hoeven stellen.
Geen kleppen of nokkenasproblemen oid gehad.(120K)
 
Bij mn V65's stond de inlaat op 0.10 en uitlaat op max. 0.12mm.
Er zat echter wel een oilmod op!
Heerlijk stil blok en daarna nooit meer hoeven stellen.
Geen kleppen of nokkenasproblemen oid gehad.(120K)
Ik ken dit verhaal ook, er zijn goeie ervaringen mee, met meer olietoevoer naar de koppen :t

Mijn ervaring met een Supermagna VF750 van 1988 is dat na een blokwissel met een blok met 4000 mijl op de klok, dit blok klonk als een stofzuiger.
Her was net een racer, je hoorde dat er lucht werd aangezogen via het luchtfilter.
Ongelooflijk soepel en fel op het gas.
Helaas, na een paar maanden kakte dit in8)7
 
sorry ben een beetje traag op het forum. Ik moet zeggen dat ik hem niet heb laten lopen met deksel eraf. Heb wel beide nokkenassen gecontroleerd en de tuimelaars voelde en zag ik geen bijzonderheden op.
 
Hoi allen.

Ben even bezig geweest met een Magna Vf700c die een tik heeft. Volgende is gecontroleerd.

Klepspeling
Nokkenas intake achter vervangen
Klepstoters
Timing

Niets te zien verder aan oneffenheden een de nokken en de stoters

De tik blijft. Iemand anders nog een suggestie?

Klein grapje.

1 ding is me nog niet helemaal duidelijk in het verhaal.
Ik lees dat er 1 nokkenas vervangen is en dat er nu een tik inzit.

Maar ik neem aan dat de tik er al was vóór het vervangen van de nokkenas?
 
ja klopt. Reden was juist de tik. Iemand had onderhoud gedaan en als adviespunt meegegeven de nokkenas te vervangen. Ik had mezelf aangeboden dit te doen ivm mijn ervaring met de supermagna en kosten te besparen. Na vervangen nog steeds problemen. Heb de schroevendraaier tegen de zijkant aangezet om te luisteren en het komt echt van rechtsachter. Er zat geen pitting in de kop ook. tuimelaar ook mooi glad
 
ja klopt. Reden was juist de tik. Iemand had onderhoud gedaan en als adviespunt meegegeven de nokkenas te vervangen. Ik had mezelf aangeboden dit te doen ivm mijn ervaring met de supermagna en kosten te besparen. Na vervangen nog steeds problemen. Heb de schroevendraaier tegen de zijkant aangezet om te luisteren en het komt echt van rechtsachter. Er zat geen pitting in de kop ook. tuimelaar ook mooi glad
Eigenlijk/om het goed te doen heb je de bijbehorende slepers van de nokkenas ook nodig, omdat het spul op elkaar is ingelopen.

Als de tik exact hetzelfde is als met de oude nokkenas ligt het dus waarschijnlijk niet aan de nokkenas?
Of zou het in een sleper kunnen zitten, als je tenminste de oude orginele hebt hergebruikt?

Het zou wel een sleutelmisser zijn als je de orginele slepers hebt hergebruikt. Dan weet je nog niet waar het exact aan ligt.
 
Laatst bewerkt:
ja daar heb je ook een punt. Echter konden we er die niet bij krijgen toen. Zal eens kijken of ik nog wat mee kan maar ben er bang voor.
 
Tikken kan denk ik door 2 dingen komen.
Klepspeling te krap of er is wat met de distributieketting/spanner.

De spanning van de ketting is goed? Kijk anders even naar YouTube filmpjes over de spanner, en of dat eenzelfde geluid veroorzaakt.
Die dingen staan bekend als brak.
De spanner zit met een haak in het onderblok gehaakt, dus je moet er via het carter bij. Bovenaan zit het gebout.

En wat ik al eerder zei over slechte oliesmering (en het kan daar het slechtst de hitte kwijt) rechts achter als de motor lang stationair draait op de zijstandaard.
Ik zit daarom ook nog steeds te denken aan een lagering van de nokkenas met téveel speling, door een slechte oliefilm.
Je denkt dat je de klepspeling goed hebt afgesteld, maar als de motor eenmaal loopt zal de klepspeling gaan variëren door het vibreren van de nokkenas in een uitgelubberde aluminium lagering?
De speling kun je controleren met zo'n plastiek (soort van kunststof liniaaltje).
Maar dit is nu even een theorie van mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoorde trouwens ook nog van de eigenaar dat er mogelijk wat lucht ontsnapt langs de pakking van de uitlaatbocht maar dat zou andere klappen moeten maken volgens mij. Heb de ketting laten zitten maar geen noemenswaardige speling gevoeld bij het vervangen van de nokkenas. Dat laatste punt zou nog kunnen idd. Denk dat ik m wel een keer op de aanhanger zet. Staat niet zo 1 2 3 bij mij om de hoek namelijk
 
Ik hoorde trouwens ook nog van de eigenaar dat er mogelijk wat lucht ontsnapt langs de pakking van de uitlaatbocht maar dat zou andere klappen moeten maken volgens mij. Heb de ketting laten zitten maar geen noemenswaardige speling gevoeld bij het vervangen van de nokkenas. Dat laatste punt zou nog kunnen idd. Denk dat ik m wel een keer op de aanhanger zet. Staat niet zo 1 2 3 bij mij om de hoek namelijk
Bij een ander sleutelen is KüT.

Snel snel snel, met de nodige afleiding erbij en je sloopt meer dan er kapot was.

Inderdaad dus ophalen dat ding, of er niet meer aan sleutelen.
 
Beste Magnaten, ik wil de fan schakelaar vervangen voor een ander type. De huidige schakelt pas bij 100 gr. Nu lees ik op internet dat er M16x1,5 draad op zou zitten. Maar ik heb met een schuifmaatje gemeten, en dan meet ik ongeveer 14 mm. En zeker geen 16 mm.
Verder ziet de sensor er wel precies zo uit. Kan het zijn dat mijn Supermagna `87 VF700C een ander type heeft.
 

Bijlagen

  • download.jpg
    download.jpg
    5,3 KB · Weergaven: 5
@michel_magna Ik heb geen idee. Ik heb de sensor er bij mij wel uit gehad. Maar ik heb deze niet nagemeten. Misschien heb je een radiator van een ander model erop zitten?

Ik ga komend weekend een poging doen om het emissiesysteem en de vacuümkraan te verwijderen. Ook ga ik de tank schoonmaken en een extra brandstoffiltertje plaatsen. Heeft iemand ervaring met het emissiesysteem verwijderen?

Volgens mij kan ik de Blowby laten zitten. Hiermee bedoel ik de ventilatie van het carter naar het luchtfilter.
1396732

Ik heb op het onderstaande plaatje alles wat volgens mij weg moet aangegeven en alles wat afgedopt moet worden heb ik een groene stip met zwarte rand op getekend. Denken jullie dat dit zo gaat werken?

1396733
 
Op zich is dat allemaal goed, alleen de vlotterskamers van de carbs staan met elkaar in verbinding, en in de normale situatie zit er midden tussen de carbs een zwart plastic t-stuk (Wat de benzine aanvoer is).
Daar zit dan weer een stukje slang aan naar boven, met een haakse bocht zodat de opening/uiteinde naar beneden wijst. Dit is dus de beluchting van de vlotterkamers.

En de slang die je van de benzinetank wilt halen is ook een beluchting.
Dus je zult een normale tankdop moeten monteren met een beluchtingsgaatje.

En inderdaad de ontluchting van het carter naar het luchtfilterhuis kan blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Gday, nog een nieuwe Magna eigenaar die zich presenteert...
Ik volg met interesse alles wat timmie1993 neerpent, ook al gaat het in mijn geval om een iets nieuwere versie van 97.
Een dijk van een motor, wel jammer dat ie na 140km probleemloos te rijden, plots begint te haperen alstie warmer loopt...

Na wat ik zo lees, best eerst het koelsysteem maar eens onder de loep nemen.

Mijn schoonbroer opperde de stroomregelaar als boosdoener, accuspanning staat nochtans mooi op 13V en bij draaiende motor vanaf 2000tpm 14,4V.
Het mooie ding:
1397044


Groeten,
Joren.
 
Ik denk er over om een windscherm op mijn SM te zetten, hij is van 1988. Heeft iemand ervaring met een goed scherm?
 
Even inpikken bij timmie1993, hoe kan ik de ventilator testen op werking, is dit voldoende met enkel de temperatuursensor te overbruggen?
 
Eentje, ik had het intussen gevonden met te proberen: contact gemaakt met de massa van de temperatuursensor en de ventilator draait.
Eerste rit was 70km, bij een temp van 15°, ik heb de ventilator niet horen aanslaan moet ik zeggen.
Grootste kanshebber zal die sensor zijn zeker?
 
Als het 15° is slaat de ventilator normaal gesproken niet aan.
Of je moet lang voor een stoplicht staan in de zon.

Ik weet niet of dit nieuwere model net zo warm afgesteld staat als de jaren tachtig familie.
Eigenlijk moet je de sensor eerst testen.
Maarrr, meestal komt er in de loop van de jaren zo'n glazige aanslag op te zitten, wat isoleert.
22 jaar oud, is niet verkeerd om te vervangen, dat is gewoon preventief.
 
Gday, nog een nieuwe Magna eigenaar die zich presenteert...
Ik volg met interesse alles wat timmie1993 neerpent, ook al gaat het in mijn geval om een iets nieuwere versie van 97.
Een dijk van een motor, wel jammer dat ie na 140km probleemloos te rijden, plots begint te haperen alstie warmer loopt...

Na wat ik zo lees, best eerst het koelsysteem maar eens onder de loep nemen.

Mijn schoonbroer opperde de stroomregelaar als boosdoener, accuspanning staat nochtans mooi op 13V en bij draaiende motor vanaf 2000tpm 14,4V.
Het mooie ding:
Bekijk bijlage 1397044

Groeten,
Joren.
Een paar aandachtspuntjes.

Het zou iets kunnen zijn wat niets te maken heeft met een blok dat op zijn werktemperatuur komt.
Het zou dus zo maar de tankbeluchting kunnen zijn.
-Gaatje in de tankdop verstopt. Test is rijden met een paar liter in de tank, en met de dop open.
-afwateringsgaatjes in de koppen bij de bougies niet verstopt?

Bij haperingen bij het op temperatuur komen is de eerste verdachte inderdaad iets elektrisch.
-Bobines die doorslaan.
-bougiekabels/doppen of bougies die niet lekker meer zijn.
- er zit iets niet goed vast. Bijv de accuklemmen, of de andere kant.
-slecht contact makende of zelfs smeulende stekkerverbindingen.
-Ik denk dat je een benzinepomp hebt? Ik weet niet precies hoe die werkt, maar die zou kunnen haperen.

En dan komen we gelijktijdig aan bij de vlotternaalden.
Als die niet goed afdichten gaat de benzinepomp vaker pompen, en zou het niveau in een vlotterbak te hoog kunnen worden.
Als het niveau echt te hoog word (denk dat de afwijking echt niet meer mag zijn dan 1 mm, maar dat staat in het werkplaatshandboek) gaat één of meerdere cilinder te rijk lopen ,en doet niet meer mee/haperen.

Haperingen met een opwarmende motor zou eventueel ook nog de elektronische ontsteking/CDI kunnen zijn, of de pick-up spoelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan