Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

Hallo mede (super)magna fanaten!

Ik heb afgelopen vrijdag mijn aller eerste motor gekocht. Een mooie blauwe Supermagna uit 1989.

Ik heb helaas thuis geen garage en ben nu op zoek naar een goede buitenhoes. Momenteel staat ie onder de overkapping, maar wil hem wel beschermen tegen kou en vocht. Welk formaat hoes zou ik nodig hebben?

Ik ben van plan om de winter door te rijden, behalve bij gladheid en sneeuw. Dus zoek een hoes die ademt en waterdicht is.

Verder zoek ik:
- een druppellader (ben niet technisch onderlegd)
- een windscherm die niet al te groot is, maar op de snelweg genoeg wind voor me opvangt.
- een sissybar

Kunnen jullie mij helpen en/of hebben jullie tips?
Goede druppelladers zijn die van Optimate of Ctek,zelf heb ik de Ctek MXS 5.0 prima ding voor de meeste accu,s.
Windscherm die niet al te groot is hebben vaak het nadeel van turbulentie rond je helm,is dat het geval moet je
zeker ook goede hoorbescherming dragen anders kan je daardoor oorsuizen oplopen.
 
Even een paar betere foto's gemaakt, dat verstelbaar opzetschermpje helpt heel goed tegen de turbulentie.
En een foto van de Optimate 4 terwijl deze aangesloten is.
 

Bijlagen

  • 20211128_144254.jpg
    20211128_144254.jpg
    219,7 KB · Weergaven: 33
  • 20211128_144325.jpg
    20211128_144325.jpg
    246,2 KB · Weergaven: 33
  • 20211128_144308.jpg
    20211128_144308.jpg
    128,4 KB · Weergaven: 33
Even een paar betere foto's gemaakt, dat verstelbaar opzetschermpje helpt heel goed tegen de turbulentie.
En een foto van de Optimate 4 terwijl deze aangesloten is.
Klopt,zo,n opzet ruitje heb ik ook,werkt inderdaad heel goed tegen de meeste turbulentie.
Ik heb er 1 van MRA,die zijn best prijzig met rond de 80,-.op Ali zijn ze ook te koop voor weinig,weet
alleen niet of de kwaliteit goed is.
 
Hallo mede (super)magna fanaten!

Ik heb afgelopen vrijdag mijn aller eerste motor gekocht. Een mooie blauwe Supermagna uit 1989.

Ik heb helaas thuis geen garage en ben nu op zoek naar een goede buitenhoes. Momenteel staat ie onder de overkapping, maar wil hem wel beschermen tegen kou en vocht. Welk formaat hoes zou ik nodig hebben?

Ik ben van plan om de winter door te rijden, behalve bij gladheid en sneeuw. Dus zoek een hoes die ademt en waterdicht is.

Verder zoek ik:
- een druppellader (ben niet technisch onderlegd)
- een windscherm die niet al te groot is, maar op de snelweg genoeg wind voor me opvangt.
- een sissybar

Kunnen jullie mij helpen en/of hebben jullie tips?
Mooie super, zo op het 1e oog nog origineel en erg netjes chroom en aluminium.
Als jhe wil dat hij er na de winter er ook nog zo uit ziet, maar 1 advies: Niet meer mee rijden zodra er gestrooid is tot zeker een week/flinke regenbui na de laatste keer strooien. Anders is daarna gegarandeerd het aluminium en chroom (flink) aangetast, zeker omdat ze buiten moet logeren.
 
En als je er wel mee moet rijden, alles inspuiten met iets als vaselinespray en niets vergeten en goed bijhouden. Deze motoren worden zeldzaam en zeker in deze staat en de prijzen stijgen.
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Goede tip magnamanic met het rijden en strooien!
Welke websites voor accessoires bevelen jullie aan.

Mbt de hoes ben ik niet veel wijzer. Welke grootte hoes en waar zou ik deze het beste kunnen aanschaffen?
 
De SM is vrij lang, uit mijn hoofd 2.40 m, maar ik kan het ff meten want ik heb er twee in de garage staan.

Kijk even bij de Action, daar zag ik onlangs hoezen voor iets van 10 euro, ga je niet aan failliet.
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Goede tip magnamanic met het rijden en strooien!
Welke websites voor accessoires bevelen jullie aan.

Mbt de hoes ben ik niet veel wijzer. Welke grootte hoes en waar zou ik deze het beste kunnen aanschaffen?
Accessoires specifiek voor de super zul je (zeker nieuw) vrijwel niet meer vinden. De motor is slechts 2 jaar gebouwd en zelfs in die tijd was de spoeling al dun.
 
Ik heb een.super magna gehad en gebruikte een verheul hoes. Is waterdicht en.ademend.
Ik gebruik hem niet meer. Is een hoes speciaal voor choppers en paste prima op de sm.
Stuur mij ff een pm...mss woon je niet te ver bij mij vandaan
 
Hallo mede (super)magna fanaten!

Ik heb afgelopen vrijdag mijn aller eerste motor gekocht. Een mooie blauwe Supermagna uit 1989.

Ik heb helaas thuis geen garage en ben nu op zoek naar een goede buitenhoes. Momenteel staat ie onder de overkapping, maar wil hem wel beschermen tegen kou en vocht. Welk formaat hoes zou ik nodig hebben?

Ik ben van plan om de winter door te rijden, behalve bij gladheid en sneeuw. Dus zoek een hoes die ademt en waterdicht is.

Verder zoek ik:
- een druppellader (ben niet technisch onderlegd)
- een windscherm die niet al te groot is, maar op de snelweg genoeg wind voor me opvangt.
- een sissybar

Kunnen jullie mij helpen en/of hebben jullie tips?
@Denden.ltd

1638178985252.png


Ik had dit scherm om mijn 3rd gen Magna, maar gebruikt het niet meer (mede omdat ik een andere koplamp unit heb)
Scherm is aftermarkt van het Merk GiVi en in prima staat: geen krassen.
 
Hi

Ik heb eind december een Magna 750C gekocht uit '86. Mijn eerste motor na het halen van het rijbewijs in Oktober.

Is wel het nodige wat er aan moet gebeuren waar ik dit weekend ga beginnen. Hij rijdt verder wel gewoon goed.

Radiateur moet eraf. Zoiezo lekkage aan de dop zelf en gelijk kijken of radiateur zelf en leiding etc nog in orde zijn.
Benzine slang ( Zwarte onder de tank ) is nat en ruikt naar bezine dus denk dat die leiding een lekkage heeft. Blijft ook benzine lucht rond de motor hangen ook al staat hij al een week stil buiten onder een hoes.
UItlaat gaatje aan de onderkant van de demper (op de naat zeg maar)
Uitlaatspruitstuk aan de achterkant van het blok controleren. Komt rook / uitlaatgassen onder het hitteschild vandaan.

Ik heb het wphb van Haynes en hierin las ik dat het niet zo eenvoudig is om dat hitteschild en spuitstuk eruit te krijgen. Ze verwezen naar het model 700 waarbij zelfs het blok eronder vandaan zou moeten? Iemand hier mee bekend / eerder gedaan?

Zijn er nog meer bekende Honda Magna issues welke het inspecteren waard zijn die ik mee kan nemen?
heb vanaf dit weekend tijdelijk een zeecontainer als "werkplaats" beschikbaar zodat ik droog kan sleutelen en niet afhankelijk ben van het weer.

Ben benieuwd

1642596082294.png
 
heb je een betere/grotere foto van de motor? Want als ik dit zo zie is dit geen '86 model, maar een '84. Te herkennen aan uitlaat, zijstandaard en wielen.
Wees voorzichtig met de dikke benzineslang tussen de 2 tanks, als deze niet kapot is, probeer dat te houden. Deze is voorgevormd en slect/niet meer te krijgen (dus als je er een vind, duur)
Aan de voorzijde van de demper hoort een klein condensgaatje te zitten, maar meer ook niet.
De achterste bochten zijn idd een kreng om er uit te krijgen, bij een 1100 lukt het NET zonder blok of achterzijde (wiel, binnenspatbord, 2e tank, accu, etc) te demonteren, een 750 zou ik zo niet weten. Als daar rook uit komt is het meestal eerder een kapotte pakking of een slecht vastzittende wartel dan een rotte uitlaatbocht, ik heb nog niet eerder gezien dat die bochten rotten, hooguit bij de tussendemper/collector.
Als je de radiator er toch al af haalt, kijk dan sowieso naar de staat van de nokkenassen, ook meteen bij de achterste cilinders (ja, het kleppendeksel kan echt tussen de cilinderkop en frame door om eruit te komen! :+ )
 
@magnamaniac zie onderstaand een grotere foto.

Zat niet veel papieren bij, zelfs niet eens instructie boekje. Alles wat ik heb zegt 1986 dus vandaar.
Ik denk idd niet dat de achterste bocht rot is maar hij rookt wel aardig dus goed zit het niet.
Was eerst bang dat er benzine op mijn blok zou lekken maar dat heb ik inmiddels wel uit kunnen sluiten.

Hoe groot zou dan condensgaatje moeten zijn? Als ik hem koud start met de choke rookt hij uiteraard uit de uitlaat maar uit dat gat komt ook behoorlijk wat. Is overigens alleen aan de rechterkant. Linkerkant is er niks te zien.

Thanks voor de feedback.



Honda.jpg
 
Ja, dit is(voor mij) duidelijk een '84 model. Registratie of import zal dan wel van '86 zijn. Kijk eens een keer aan de linkerzijde van het balhoofd of daar een plaatje met een jaartal zit.
Kan verder natuurlijk ook helemaal geen kwaad en de motor zal er niet slechter door rijden of minder waard zijn, maar bij bestellen van onderdelen kan het van belang zijn om het juiste modeljaar te weten. Er zitten het en der toch kleine en grotere verschillen in.
Wat betreft het gaatje, een millimeter of 2-3 zoiets, meer niet.
 
Hoeveel onderhoud en kennis van motoren vergt het nou om een Magna uit de jaren 80 te hebben? Ik heb er echt totaal geen verstand van en hoewel ik best wel het een en ander wil leren, ben ik bang dat ik allerlei problemen niet ga herkennen.
 
Hoeveel onderhoud en kennis van motoren vergt het nou om een Magna uit de jaren 80 te hebben? Ik heb er echt totaal geen verstand van en hoewel ik best wel het een en ander wil leren, ben ik bang dat ik allerlei problemen niet ga herkennen.
Zou daar niet aan beginnen als je geen technische achtergrond heb en kennis van de Magna VF uit die tijd,als je zo nodig
iets uit die tijd wil schaf dan wat redelijk simpels aan, een 1 of 2 cilinder, ook de kosten hou je zo redelijk laag.
 
Hoeveel onderhoud en kennis van motoren vergt het nou om een Magna uit de jaren 80 te hebben? Ik heb er echt totaal geen verstand van en hoewel ik best wel het een en ander wil leren, ben ik bang dat ik allerlei problemen niet ga herkennen.

Zou daar niet aan beginnen als je geen technische achtergrond heb en kennis van de Magna VF uit die tijd,als je zo nodig
iets uit die tijd wil schaf dan wat redelijk simpels aan, een 1 of 2 cilinder, ook de kosten hou je zo redelijk laag.
Klopt! Alleen al de carburateurs eraf halen en weer monteren is een moeilijk klusje. Geen beginners klusmotor denk ik ..
 
Ik zou de carborateurs op een motor eerlijk gezegd niet eens kunnen aanwijzen en ik weet ook niet waar die voor dienen ...
Maar ik ben wel bereid om te leren hoor
 
Ik zou de carborateurs op een motor eerlijk gezegd niet eens kunnen aanwijzen en ik weet ook niet waar die voor dienen ...
Maar ik ben wel bereid om te leren hoor
Er valt nog heel veel te leren voor je en op dit forum is heel veel kennis en buiten dit forum op het www is ook alles te vinden.
De carburateur is een apparaat dat benzine en lucht met elkaar mengt en dat wordt door de motor naar binnen gezogen, samengedrukt en dan geeft de bougie een vonk en ontploft het mengsel, waardoor de zuiger met kracht naar beneden wordt gedrukt.

De zuiger zit middels een drijfstang met de krukas verbonden die de op en neergaande beweging van de zuiger omzet in een draaiende beweging.

De Magna is een vrij gecompliceerde motor, wel betrouwbaar, maar zoals gezegd niet geschikt voor beginnende sleutelaars.
Maar we zijn allemaal met niks begonnen en al doende leert men.
 
@magnamaniac zie onderstaand een grotere foto.

Zat niet veel papieren bij, zelfs niet eens instructie boekje. Alles wat ik heb zegt 1986 dus vandaar.
Ik denk idd niet dat de achterste bocht rot is maar hij rookt wel aardig dus goed zit het niet.
Was eerst bang dat er benzine op mijn blok zou lekken maar dat heb ik inmiddels wel uit kunnen sluiten.

Hoe groot zou dan condensgaatje moeten zijn? Als ik hem koud start met de choke rookt hij uiteraard uit de uitlaat maar uit dat gat komt ook behoorlijk wat. Is overigens alleen aan de rechterkant. Linkerkant is er niks te zien.

Thanks voor de feedback.


Welkom hier natuurlijk. De uitlaat bij een VF700C uit 1985 of een VF750C uit 1983, is het beiden mogelijk deze te demonteren zonder het blok eruit te halen. Je monteert ze juist achteraf. Het enigste dat echt moeilijk is, is het hitteschild op zijn plek krijgen. Hiervoor had ik de achterbrug losgehaald waardoor ik meer bewegingsruimte kreeg. Ik heb beiden bovengenoemde motoren tot het frame uit elkaar gehad en laten poedercoaten.

De carburateurs zijn een "pain in the ass" om aan te werken. Bij het uit elkaar halen moet je weten wat je doet. En weten dat er verschil zit tussen de voorste en achterste 2 carbs.

Ik vind het leuk om eraan te sleutelen :):9
 
Kleine update... de zogenaamde werkplaats ging niet door ivm Corona die me effe uit het veld geslagen had.
Mag vanaf maart gaan rijden ( Overgangsregeling ) dus tijd begint te dringen en ben dus maar in de tuin bezig als het droog is.

Radiateur is er inmiddels vanaf en nieuwe ( tweede hands ) ook binnen.

Bleek dus dat de radiateur helemaal niet meer vast zat en alleen aan de slangen hing zeg maar.
De beugels aan de zijkanten horen volgens mij gelast te zijn maar zaten beide los. Op de nieuwe radiateur zitten deze wel vast gelast zeg maar alleen komen de gaten niet overheen waar de schroef doorheen moet om de boel vast te zetten.
Ventliator heb ik nog niet verwijderd en moet er ook nog af om te kijken hoe ik de boel vast kan zetten.

Daarnaast vraag ik me af hoe het aan de bovenkant vast hoort te zitten. De radiateur ( Zowel de oude als nieuwe ) heeft boven een pin die door een gat heen gaat om hem op zijn plek te houden.
Hij zou dan alleen aan de zijkanten vast zitten en die pin om te zorgen dat hij niet naar voren kantelt ofzo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan