Wie rijdt er voor de lol op een lichte fiets (<250cc)?

Veel vermogen is alleen leuk als je het daadwerkelijk kan gebruiken. Heb nu een CB500 met iets kortere vertanding, sportbandjes, heel leuk voor rondjes om de kerk en lekker low budget. Zit misschien wel op de grens van wat je licht kunt noemen. Heb ook een NX250 (26pk) en een WR250R (31pk) gehad maar die vond ik op straat dan net wat te kort komen, misschien wel leuk als 3de fiets.
 
Hierom heb ik mijn brommer nooit verkocht :9
Met een beetje geluk begin volgend jaar op motor kenteken.

In Azië meerdere 150/250 cc's gehuurd. Meeste lol dat ik ooit op een motor heb gehad denk ik.
 
Ik heb een tijd een Firestorm gehad. Toen ik daarbij een GS500 kocht (eigenlijk als pekel fiets). Merkte ik dat ik die Firestorm nooit meer gebruikte. Al heeft die storm het dubbele vermogen, maar die GS is veel wendbaarder en sneller op smalle polder weggetjes wat ik veel leuker vind dan die paar keer rechtdoor gas geven.
En zelfs met een GS kan je prima op de snelweg mee komen. Zeker nu je toch maar 100 mag overdag.

@JBi Over welke sportbandjes heb je het dan? Volgens mij liggen nagenoeg dezelfde maat op de GS.
 
Ik ben met vrij grote regelmaat op m'n AWO te vinden..

Daarnaast ook 50cc Hondaatjes..ook leuk
 

Bijlagen

  • 20200320_102348-COLLAGE~2.jpg
    20200320_102348-COLLAGE~2.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 9
Ik heb een tijd een Firestorm gehad. Toen ik daarbij een GS500 kocht (eigenlijk als pekel fiets). Merkte ik dat ik die Firestorm nooit meer gebruikte. Al heeft die storm het dubbele vermogen, maar die GS is veel wendbaarder en sneller op smalle polder weggetjes wat ik veel leuker vind dan die paar keer rechtdoor gas geven.
En zelfs met een GS kan je prima op de snelweg mee komen. Zeker nu je toch maar 100 mag overdag.

@JBi Over welke sportbandjes heb je het dan? Volgens mij liggen nagenoeg dezelfde maat op de GS.
Bridgestone S22 in 110/70 & 140/70 i.p.v. 110/80 & 130/80 origineel.
 
Ik doe met veel plezier ongeveer 40 a 50k per jaar op een 300cc (29kw) Versys-X. Nog geen behoefde aan meer vermogen gehad.
 
Ik heb momenteel geen geld om een extra motor te onderhouden, verzekeren en voeden, maar ik zou naast mijn SV650s (70ish pk) nog wel een lichtere willen.
Zoals Frazer al zei, het is met een snelle motor gewoon te gemakkelijk om slechte techniek te compenseren met een stoot gas. Ik vind het geen uitdaging om hard te rijden met de SV. En alhoewel de SV al niet extreem veel vermogen heeft, kan ik zelfs die 70ish PK nooit ten volle benutten voor meer dan een paar seconde zonder op rijbewijskwijt snelheden te zitten. Ik zou wel eens gewoon het maximale uit een motor willen (leren) halen, maar dan moet ik dus iets hebben waarbij het wat langer duurt voordat je op illegale snelheden zit.
Misschien 'n ouwe XT600, of zo'n sub-500cc 4 cylinder supersport uit de 90s zoals een cbr250rr of de zxr400... Of of of. Het 'N+1' verhaal dreigt toe te slaan zodra m'n geldkraan weer open kan, hihi.
Maar ik heb nog niet op 250cc motoren gereden. Alleen een keer op de Kalk elektrische crossmotor met 11kw vermogen, maar dat was me net te weinig + hij ging niet harder dan 75km/h.
Maar de SV is gewoon superchil in het dagelijks leven, en vlot inhalen in z'n 6 is fijn als je gewoon wil rijden zonder super actief bezig te zijn. Dus die zou ik hoe dan ook houden.
 
Wat wordt met licht bedoeld? Gewicht of vermogen? Ik heb een klassieker, 500 cc 1 cilinder. Ik vind het de leukste motorfiets ooit, maar bij alle leuke eigenschappen, prestaties horen daar niet bij. 100 rijden kan wel, maar moet je niet te lang doen. Maar een lichte motor zou ik het niet noemend, nogal massief opgebouwd.
 
Als het op vermogen aan komt zijn 3 van mijn 4 motoren onder die 35Kw (ook al is de cilinderinhoud boven die 250cc). Uit het lijstje uit mijn onderschrift is alleen die BMW 35KW+ en die rijdt op jaarbasis het minst....
Voor twee van de vier motoren geldt overigens wel wat @BadSlipper hier boven al meldt: "iets" ouder en niet gemaakt om de hele dag te blazen, maar met 90 kruissnelheid en af en toe een uithaal als het verkeer er om vraagt kom ik er ook. Hoe langer ik rijd, hoe kleiner mijn vermogensbehoefte wordt denk ik wel eens. Er is meer op de (motor)wereld dan boertig hard accelereren en een hoge topsnelheid.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij (nog) niet op een lichte fiets. Op mijn suzuki sp370 na, die is redelijk gestript en wendbaar. Ik kijk af en toe wel eens naar een nx250. Sinds ik wat mountainbike en een lichte stadsfiets heb merk ik hoe leuk het is om lekker wendbaar te zijn, snelheid vergroot niet meteen het plezier. In elk geval offroad..

Nu rij ik een transalp, de ideale allrounder. Maar ook geen hele lichte jongen. Als ik bedenk waar ik die cc’s voor nodig heb dan is dat louter snelweggebruik op vakanties. Dan ga ik liever voor een kleine motor en zet ik die wel op de kar als ik ver weg moet. Rijdt ook relaxter..

oh waar ik tevens naar zoek is een yamaha mt01, de andere kant van het spectrum, maar daar heb ik weer een andere reden voor.
 
Wel leuk dat de TS vraagt naar motoren onder de 250 cc, en dat bijna alle reacties zijn van mensen met een motor van 250cc of meer, maar die wel heel hard roepen dat het een lichte motor is. _O-

Ik heb zelf een SZR 660 erbij, qua cilinderinhoud niet heel licht, maar omdat het een 1 pitter is wel beperkt in vermogen, en een qua gewicht ook redelijk mager.
Fantastisch ding, maar ik merk toch dat ik wel erg gewend ben aan het gemak van de wat dikkere fietsen (o.a. mijn Tracer 900) en de SZR word dan nauwelijk bereden.
 
Honda innova 125 en Kawasaki versys 300x. Al 21 jaar A-rijbewijs maar geen behoefte om mezelf ten opzichte van anderen te bewijzen. Lichte motorfietsen zijn gewoon hartstikke leuk.

Net als zware motorfietsen trouwens.. Vandaag heb ik namelijk een Suzuki SV 1000 aangeschaft.. _O-
 
Wel leuk dat de TS vraagt naar motoren onder de 250 cc, en dat bijna alle reacties zijn van mensen met een motor van 250cc of meer, maar die wel heel hard roepen dat het een lichte motor is. _O-

Ach, dat vind ik niet zo erg, ik kom echt niet langs om ze te wegen hoor ;-)
 
Niet perse licht, maar wel traag :) Jawa 350cc 2takt, en een AJS 500cc 1 cilinder.
Lekker rustig door de polder ploffen, heerlijk!
voor de rest pak ik de GSX wel :)
 
Wel leuk dat de TS vraagt naar motoren onder de 250 cc, en dat bijna alle reacties zijn van mensen met een motor van 250cc of meer, maar die wel heel hard roepen dat het een lichte motor is. _O-
Komt denk ik ook omdat er bijna geen motoren zijn van onder de 250cc. En volgens mij is het concept van een A2 motor of minder hetgeen wat TS bedoelt.
 
Hiervoor alleen maar zwaarder gereden, de laatste zelfs een r6 maar ik moet zeggen, ik reed niet naar de kunnen van een r6, dat gaat nu wat makkelijker_O-! Dus nee ik heb er geen spijt van. Zuinig, fun en vaak niet duur.
Er zijn natuurlijk betere fietsen voor woonwerk of het betere offroad maar ik kan het iedereen die zn ego thuis kan laten aanraden:+ (rijd eens een proefrit!)
20200921_193802.jpg
 
Hiervoor alleen maar zwaarder gereden, de laatste zelfs een r6 maar ik moet zeggen, ik reed niet naar de kunnen van een r6, dat gaat nu wat makkelijker_O-! Dus nee ik heb er geen spijt van. Zuinig, fun en vaak niet duur.
Er zijn natuurlijk betere fietsen voor woonwerk of het betere offroad maar ik kan het iedereen die zn ego thuis kan laten aanraden:+ (rijd eens een proefrit!)Bekijk bijlage 1553389

Paar weken mee gehad in Thailand. Enorm schik van gehad!
Komt ook goed mee op de snelweg nu we dezelfde snelheden mogen als in ontwikkelingslanden.

1 ''probleem'' van de 125cc a 400cc klasse in Europa is dat ze eigenlijk niet voor het rijke Europa bestemd zijn.
Goedkoop materiaal gebruik waardoor het zwaarder is dan nodig en meer budget aanvoelt terwijl wij toch meet het ''premium'' gevoel willen hebben.
Nu zijn motoren in de 700 a 1000 cc ish klasse soms in dezelfde gewichtsklasse als de 200 a 400's. Je hebt dus alle nadelen van een grote motor, maar zonder het vermogen. Dat is jammer, er is veel meer te halen in die lichte klasse.
 
Het door de polder rijden op de 125 die ik heb is best grappig, beetje het oude brommergevoel van vroeger. Meekomen met het verkeer is hard werken, je moet behoorlijk op toeren rijden om niet voor je donder gereden te worden en op de snelweg overleef je het waarschijnlijk niet lang. Hij is voor mijn zoon, in afwachting van zijn A1 papiertje. Ik hou de 125 in beweging, stilstaan knapt niets van op.

Voordeel is wel, dat als ik direct daarna dan op de 700 cc stap, het lijkt alsof je een raket hebt ondergebonden :+
 
Paar weken mee gehad in Thailand. Enorm schik van gehad!
Komt ook goed mee op de snelweg nu we dezelfde snelheden mogen als in ontwikkelingslanden.

1 ''probleem'' van de 125cc a 400cc klasse in Europa is dat ze eigenlijk niet voor het rijke Europa bestemd zijn.
Goedkoop materiaal gebruik waardoor het zwaarder is dan nodig en meer budget aanvoelt terwijl wij toch meet het ''premium'' gevoel willen hebben.
Nu zijn motoren in de 700 a 1000 cc ish klasse soms in dezelfde gewichtsklasse als de 200 a 400's. Je hebt dus alle nadelen van een grote motor, maar zonder het vermogen. Dat is jammer, er is veel meer te halen in die lichte klasse.
De WR250R was wel aardig premium qua vering etc. Verkocht alleen slecht in Nederland omdat die duur was.. :9
 
Zelf vanaf dag 1 al A-onbeperkt, maar destijds niet de snelste motor gekozen. Een Kawasaki ZR-7, daarna een X-Max 250, toen een nieuwe CB500F 2015, 35kw was meer dan voldoende om lol te hebben. Die een jaar geleden aan puin gereden, toen zelf 2 maanden herstellen, toen zoeken naar een opvolger. De Honda MSX en PCX waren allebei kanshebber, beide 125cc’s, en de Yamaha N-Max maar wat mij eigenlijk heeft tegengehouden na een proefrit was toch wel de topsnelheid.
Momenteel rij ik geen snelweg voor woon/werk, maar heb het wel jaren gedaan. En dan is het toch wel lekker om boven de 100 te kunnen rijden zonder het gevoel te hebben dat je alles zwaar belast. Sure, het zal vast gemaakt zijn om dat wel gewoon aan te kunnen, maar het voelde gewoon fout. Dus nu een X-Max 300, ook weer 35kw dus.

Voor erbij zou ik wel een 125cc Aprilia RS willen ofzo, een 2takt. Legaal het “opgevoerde-brommer-gevoel” lijkt me echt heerlijk :Y

Edit: Of zoiets als wat Dutchy hierboven laat zien 8-):9~
 
Laatst bewerkt:
1 ''probleem'' van de 125cc a 400cc klasse in Europa is dat ze eigenlijk niet voor het rijke Europa bestemd zijn.
Goedkoop materiaal gebruik waardoor het zwaarder is dan nodig en meer budget aanvoelt terwijl wij toch meet het ''premium'' gevoel willen hebben.

Ik neem aan dat je het over moderne motoren hebt?
Want tot 1965 was het heel normaal dat Jan met de Pet woon-werkte op een DKW, een Adler, Victoria, BSA Bantam of ander licht duits of engels machientje.

Premium zit tussen de oren..veel merken gillen om het hardst 'premium' te zijn, maar zijn kwalitatief gewoon ruk...
Zelfs binnen hetzelfde moederconcern: VW zou beter, 'premium' zijn tov Skôda of Seat.
Tis allemaal bagger...

Koop een leuk oud motortje, laat iedereen maar lachen..; JIJ lacht het hardst..echt
 
Ik neem aan dat je het over moderne motoren hebt?
Want tot 1965 was het heel normaal dat Jan met de Pet woon-werkte op een DKW, een Adler, Victoria, BSA Bantam of ander licht duits of engels machientje.

Premium zit tussen de oren..veel merken gillen om het hardst 'premium' te zijn, maar zijn kwalitatief gewoon ruk...
Zelfs binnen hetzelfde moederconcern: VW zou beter, 'premium' zijn tov Skôda of Seat.
Tis allemaal bagger...

Koop een leuk oud motortje, laat iedereen maar lachen..; JIJ lacht het hardst..echt

Wat zie jij als modern?
Jaren 90 vind ik al oude motoren. 1965 museumstukken in positieve zin des woords.
 
Wel leuk dat de TS vraagt naar motoren onder de 250 cc, en dat bijna alle reacties zijn van mensen met een motor van 250cc of meer, maar die wel heel hard roepen dat het een lichte motor is. _O-

Ik heb zelf een SZR 660 erbij, qua cilinderinhoud niet heel licht, maar omdat het een 1 pitter is wel beperkt in vermogen, en een qua gewicht ook redelijk mager.
Fantastisch ding, maar ik merk toch dat ik wel erg gewend ben aan het gemak van de wat dikkere fietsen (o.a. mijn Tracer 900) en de SZR word dan nauwelijk bereden.
250cc, 20pk is zo'n beetje het minimum dat je in Nederland wil hebben. Ga je daar onder zitten dan word het spannend om continu 100 te rijden en een vrachtwagen in te halen. Daarbij, vorig jaar mochten we nog 130, dan moet je met 20pk al plat op de tank liggen.
Vandaar dat alle respondenten boven de 250cc zitten.

Ik heb jarenlang op een CB400Four gereden, fantastische fiets. Alle versnellingen doorhalen, geen remmen en smalle bandjes, heerlijke gooi en smijt fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan