Wie rijdt er voor de lol op een lichte fiets (<250cc)?

Ik heb een Yamaha NMAX 155 motorscooter naast mijn Kawasaki ER6N. Gewoon omdat het leuk is voor er bij. Waarom geen zwaardere motorscooter, zoals 300-400cc? Dan zou ik bijna niet meer op de motor stappen.
 
Fijne discussie dit 👍. Ik rij geen 250 cc, maar rij al 34 jaar CX500, 37 kW. Ik kom er overal mee, met volle bepakking. Heb ook ST1100 gereden en heb nog een GL1000 en een 650 Deauville. Zit af en toe na te denken over een GL1500 (mijn vrouw rijdt er 1 met zijspan).

Bottom line: ik heb geen powerhouse nodig.
 
Voor mij ligt het toch anders. Heb hier 400cc, 600cc en 1000cc.
Ik pak de 400 zeker het vaakst omdat het laagdrempelig is en ik dan niet een heel stuk hoef te rijden voordat de zwaardere motor tot zijn recht komt. Maar als ik eenmaal de tijd heb, een route heb gepland, alle kleding die erbij hoort aangetrokken heb, gaat er (voor mij) niks boven een middag die 172pk in bedwang houden! *O*
 
Moderne 250cc's hoeft dat al niet eens meer zo te zijn.
De 300 van m'n vriendin (heeft A). Gaat zonder plat te hoeven gaan liggen met zijkoffers en al gewoon simpel 150+
Die motor zie je echter wel aan dat hij gewoon goedkoop gebouwd is. Is geen schande nieuw haal je ze vanaf €5000 als ''demo'' model, maar ik vraag me wel af wat er mee kan als het een budget zou hebben dat meer in lijn ligt met de 700 a 1000 cc motoren.
Niemand koopt ze hier waarschijnlijk, want dat past ons ego niet, maar wie weet.

Mijn collectie bestaat uit een 74, 520, 650, 990 en die van m'n vriendin uit een 300 en een 800. De 300 en de 990 maken de meeste km's, maar zijn ook de fijnste fietsen. Mocht die 74 echter op motor kenteken komen kon die ook wel eens km's gaan maken.
 
Ik zie al een paar keer de opmerking dat je met een lichte motor beter technisch moet rijden, omdat je slordigheidjes/foutjes niet kan fixen met een flinke stoot gas.

Waar moet ik dan aan denken? Wat kan je met een zware motor wel wat je niet met een lichte kan? (Behalve heel hard gaan)
 
Als je vrienden harder door de bocht gaan kan je ze op de rechte stukken weer een beetje bijhouden :+
Verder kun je juist op een lichte motor wat makkelijker je foutjes herstellen zonder dat je gelijk van een dijk afglijdt. Er zijn maar weinig foutjes die je kan herstellen met een flinke stoot gas...
 
Ik zie al een paar keer de opmerking dat je met een lichte motor beter technisch moet rijden, omdat je slordigheidjes/foutjes niet kan fixen met een flinke stoot gas.

Waar moet ik dan aan denken? Wat kan je met een zware motor wel wat je niet met een lichte kan? (Behalve heel hard gaan)
Zelfs dat is al een misverstand. Licht fiets of lichte motor is sowieso al verkeerd gekozen. Wat is licht, wat is zwaar? Een motor met meer cillinderinhoud is meestal wel zwaarder, dat klopt wel. Toch is meer cc niet meer vermogen, sneller, of minder handelbaar.
En met minder cilinderinhoud rijden hoeft helemaal niet saai te zijn. Het hangt er maar van af met welke rijstijl, en op wat voor weg/wegdek.
 
Ik zie al een paar keer de opmerking dat je met een lichte motor beter technisch moet rijden, omdat je slordigheidjes/foutjes niet kan fixen met een flinke stoot gas.

Waar moet ik dan aan denken? Wat kan je met een zware motor wel wat je niet met een lichte kan? (Behalve heel hard gaan)

Met een lichte motor kan je denk ik minder snel fouten maken dan met een zware, het reageert allemaal wat rustiger, dus je hebt meer tijd om op fouten te reageren. Maar je kan je met een zware wel uit lastige situaties halen die door anderen worden gemaakt, waar je met een lichte motor alleen kan uitwijken en/of remmen. En dat kan dus met een draai aan het gas, een lichte motor mist een berg koppel. Die trekkracht is het grote verschil. Een zware motor hoeft niet per se moeilijker te besturen te zijn. Een Kawasaki Z H2 is bijv. heel makkelijk te rijden. Tot de supercharger er dan in komt, maar zelfs dat kan wennen, uiteindelijk. Onder de 6.000 tpm is het een hele gemoedelijke motor. Daarboven iets teveel van het goede, als je rijbewijs je lief is. Maar dat koppel is wel fijn, hoef je ook niet te schakelen, gewoon aan het gas draaien en je bent weg. En schakel je wel terug... dan ga je echt als de brandweer. Voor je met je ogen knippert ga je echt zo gruwelijk hard, dat je naast je rijbewijs ook de motor mag inleveren. Vaak kopen mensen ook een 1000cc+ vanwege dat koppel en echt niet om knetterhard te knallen. Maar goed, vaak zijn ze zwaarder en lomper. Met mijn NMAX 155 kan ik door de kleinste gaatjes kruipen. Die mist dus alleen weer koppel, maar ik verdom het om voorlopig een zwaardere scoot te kopen, want dan ga ik echt weinig motorrijden.
 
Een echt voordeel van een motor met meer trekkracht is dat als je off-road gaat en je in een extreem mul stuk terecht komt je een flinke stoot gas kunt geven om de voorkant wat lichter te maken.
Echter heeft een lichtere motor daar al hele andere grote voordelen.

Ook als je met kameraden op pad bent en ze zijn allemaal wat vlotter door de bocht kun je t verbloemen door een stoot gas te geven zodra je uit de bocht komt.

Ik ben ook schuldig aan het hebben van een grote motor met meer vermogen dan ik gebruiken kan.
Heb alleen nog geen lichtere gevonden die me bekoren kan in de juiste prijsklasse.
 
Een echt voordeel van een motor met meer trekkracht is dat als je off-road gaat en je in een extreem mul stuk terecht komt je een flinke stoot gas kunt geven om de voorkant wat lichter te maken.
Echter heeft een lichtere motor daar al hele andere grote voordelen.

Ook als je met kameraden op pad bent en ze zijn allemaal wat vlotter door de bocht kun je t verbloemen door een stoot gas te geven zodra je uit de bocht komt.

Ik ben ook schuldig aan het hebben van een grote motor met meer vermogen dan ik gebruiken kan.
Heb alleen nog geen lichtere gevonden die me bekoren kan in de juiste prijsklasse.
Ik vraag mij wel eens af hoeveel vermogen je nodig hebt om lekker offroad te gaan?
Met mijn xtz750 offroad heb je een overkill aan vermogen waardoor je achterwiel snel spint.
(Hier kan je natuurlijk ook een 100% crossband voor kiezen zodat je wat minder spint en meer snelheid hebt)
Door het gewicht zak je sneller weg in het mulle zand waardoor je een hogere snelheid moet rijden.
Neem ik dan mijn ttr250 dan ben je zo wendbaar en licht.
In de stad is het echt veel beter rijden dan een zware motor.

Hopelijk komt in 2021 de ttr naar Nederland en gaat een xtz750 naar Spanje.
Deze wissel is nu al 2 x uitgesteld door covid19
Ben benieuwd wat een ttr250 in de Hollandse drek doet.
 
De Versys 300 van m'n vriendin schiet aan vermogen niks te kort, maar wel iets aan direct beschikbaar vermogen.
Het is mierenneuken, maar voor het fijne mocht die motor wel een paar Nm meer op een paar duizend toeren lager hebben. We gaan dr wel een tandje kleiner voorop zetten dus waarschijnlijk doet dat ook een boel.

Met de 9 kW van mijn bromfiets en de 6 kW van de bromfiets van mijn maat kunnen we ons ook prima vermaken op de TET dus ach... Alles is relatief. Scheelt wel dat die brommers krap 90 kg wegen en dus ook wel een keer te corrigeren zijn.
 
Ik vraag mij wel eens af hoeveel vermogen je nodig hebt om lekker offroad te gaan?
Met mijn xtz750 offroad heb je een overkill aan vermogen waardoor je achterwiel snel spint.
(Hier kan je natuurlijk ook een 100% crossband voor kiezen zodat je wat minder spint en meer snelheid hebt)
Door het gewicht zak je sneller weg in het mulle zand waardoor je een hogere snelheid moet rijden.
Neem ik dan mijn ttr250 dan ben je zo wendbaar en licht.
In de stad is het echt veel beter rijden dan een zware motor.

Hopelijk komt in 2021 de ttr naar Nederland en gaat een xtz750 naar Spanje.
Deze wissel is nu al 2 x uitgesteld door covid19
Ben benieuwd wat een ttr250 in de Hollandse drek doet.
40 pk is ook nog te veel. Ook vaak zat dat het te lomp gaat. Ik denk dat je in het zand aan een 50cc brommertje ook al te veel kan hebben.
 
Heb naast mijn 600cc Fazer ook een 250cc SM gekocht van het niet zo bekende Chinese merk Orion.
Had hiervoor een Fireblade als 2de motor en daar kan je in NL gewoon niet fatsoenlijk mee rijden (moet je wel ooit keer gereden hebben :-P).

De 250cc viertakt heeft weliswaar maar 17 pk en een maximum snelheid van geijkt 106km/ph (ca. 126 op teller), maar de snelheidsbeleving is heel anders.
Je kan gewoon vol gas geven zonder dat je rijbewijs weg is of je levensgevaarlijk bezig bent.
Een sprintrace tegen een andere motor zul je er niet snel mee winnen (de meeste auto's wel tot een bepaalde snelheid) maarja, daarvoor heb ik dan nog de andere motor :-P
Ideaal voor plezierritjes in de omgeving, naar het strand, naar de stad, over de parkeerplaats met grint, parkeergarage, extra rondjes op de rotonde etc.
Pak nu altijd de 250 in plaats van de 600 mits ik niet meer dan 10 minuten over de snelweg hoef. Ding is ook super zuinig.
Had ook gekeken naar een Honda crf250 maar dat is dan toch weer te duur als 2de motor voor erbij (meer dan dubbele qua nieuwprijs).
Dan maar iets vaker de bouten aandraaien of onderdeel vervangen. Kost toch niets.

Crossers en SM natuurlijk ook zeer geschikt voor lange mensen.


56ecf6b0-952e-4393-b02c-fd27fec0df57.jpg


1baece97-9521-45a6-82ee-de5641f0111fk.jpg

(ohja sticker zegt 50cc omdat ik blauw wilde en die sticker hadden ze niet met 250 erop :-P)
 
Ik vraag mij wel eens af hoeveel vermogen je nodig hebt om lekker offroad te gaan?
Met mijn xtz750 offroad heb je een overkill aan vermogen waardoor je achterwiel snel spint.
(Hier kan je natuurlijk ook een 100% crossband voor kiezen zodat je wat minder spint en meer snelheid hebt)
Door het gewicht zak je sneller weg in het mulle zand waardoor je een hogere snelheid moet rijden.
Neem ik dan mijn ttr250 dan ben je zo wendbaar en licht.
In de stad is het echt veel beter rijden dan een zware motor.

Hopelijk komt in 2021 de ttr naar Nederland en gaat een xtz750 naar Spanje.
Deze wissel is nu al 2 x uitgesteld door covid19
Ben benieuwd wat een ttr250 in de Hollandse drek doet.

Tweetakt of viertakt?
Ik denk zonder teveel naar het koppel te kijken, ongeveer.
40 pk met een motorfiets van 100 kg
75 pk met een motorfiets van 200 kg
Wat er tussenin en onder zit laat zich raden.

De zwaartekracht blijft gelijk, ongeacht het aantal pk's, dus een motor met een hoger eigen gewicht vergt meer inspanning.
Persoonlijk heb ik het liefst 70 pk 2t power en 100 kg :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 125cc motorscooter van 10,5 kw, ik rijd al 8 jaar op 125cc, omdat ik geen motorrijbewijs heb maar ik heb ook geen behoefte om een 'echte' motor te hebben. Snelweg rijden doe ik niet dus kom ik goed genoeg mee met mijn 125cc'tje op de gewone wegen. Ik heb ook nog nooit op een zware motor gereden dus weet ik ook niet wat ik mis. Maar met een 125cc'tje moet je ook opletten dat je niet te snel rijd in en rond de stad/dorp waar ik het meeste rijd. Tegenwoordig mag je hier in Belgie toch overal maar 50/70 of uitzondelijk 90 op de gewone wegen.
 
Misschien nog niet eens zo zeer om de grenzen op te zoeken, maar ik vind het veel leuker om technisch goed te kunnen rijden, dan je eigen gebrek compenseren met een overkill aan vermogen en technische hulpmiddelen. Als je dat een beetje beheerst laat je met gemak een hoop veel zwaardere motoren achter je. Ik rij heel veel in de bergen, en hoe vaak je daar niet ziet dat mensen op de rechte stukken vol op het gas gaan (al dan niet met blerpijp), om vervolgens als een dweil door de bocht te gaan. Daarna weer vol op het gas naar de volgende bocht om te verkloten. Hard rijden is geen kunst aan.
Dat klinkt als mijn skills. Met de XE-250R had ik veel meer lol dan met de ZXR-750. Koning Rechtdoor
 
Ik heb ook nog een GS500, geen 250cc maar wel evenveel vermogen als de moderne 250-300cc machines. Het nadeel is dat het vaak budget fietsen zijn, en dat je qua vering en dergelijke op wat minder niveau zit dan op bijv. de ZX10R.

Een sterke motor is heel leuk voor de kick, maar moet een minder krachtige moet je wel iets meer werken, dat is ook wel leuk. Een paar keer schakelen tijdens t optrekken waarbij je je best doet t allemaal vlot te doen is wel speelser dan in z’n 1 doortrekken tot je je rijbewijs kwijt kan raken. Die kick van die power is echter ook wel erg leuk.

Qua gewicht maakt t niet perse uit de ZX10R is volgens mij zelfs iets lichter dan mijn GS500
 
Ik heb een 125cc motorscooter van 10,5 kw, ik rijd al 8 jaar op 125cc, omdat ik geen motorrijbewijs heb maar ik heb ook geen behoefte om een 'echte' motor te hebben.

Ik dacht, wat een rebel, maar las toen dat je in België 125cc met je autorijbewijs mag rijden. Ik moet bekennen dat als dat een optie was in Nederland, ik wellicht had overwogen om het ook bij 125cc te laten. Ik had het nog nooit onder woorden gebracht, maar in dit draadje noemde verschillende mensen het "opgevoerde brommer gevoel", en dat is blijkbaar waar ik ook naar op zoek ben.

Wel leuk om te lezen dat er toch veel mensen stiekem veel lol hebben op hun kleine underdog!
 
Vermogen = comfort = fun. Maar gek genoeg heb ik ook best lol op een licht fietsje en sinds kort soms op een 50 cc 4T scootertje. Sommige mensen willen hard (snelheid/geluid), maar een grote groep heeft het al gauw naar hun zin als het 2 wielen heeft en je niet hoeft te trappen denk ik. Zodra je echter gedwongen wordt om een weg te nemen die je niet wilt (ik kan niet naar mijn werk zonder de A16 in de spits te nemen en tegen de Moerdijkbrug omhoog te rijden), is het niet fijn om echt vermogen te kort te komen. Dan is het elke keer weer spartelen tussen de snelle en hele grote jongens, die niet altijd begrijpen dat het gewoon niet harder gaat.
 
Ik vraag mij wel eens af hoeveel vermogen je nodig hebt om lekker offroad te gaan?
Met mijn xtz750 offroad heb je een overkill aan vermogen waardoor je achterwiel snel spint.
(Hier kan je natuurlijk ook een 100% crossband voor kiezen zodat je wat minder spint en meer snelheid hebt)
Door het gewicht zak je sneller weg in het mulle zand waardoor je een hogere snelheid moet rijden.
Neem ik dan mijn ttr250 dan ben je zo wendbaar en licht.
In de stad is het echt veel beter rijden dan een zware motor.

Voor echt plezier moet je offroad gewoon 160pk hebben. :+

 
Ik zie al een paar keer de opmerking dat je met een lichte motor beter technisch moet rijden, omdat je slordigheidjes/foutjes niet kan fixen met een flinke stoot gas.

Waar moet ik dan aan denken? Wat kan je met een zware motor wel wat je niet met een lichte kan? (Behalve heel hard gaan)
Als je hard wilt (blijven) gaan op een 250cc dan moet alles eigenlijk perfect gaan. Goed en op tijd schakelen, afremmen, vol gas weer opentrekken. Waar ik in het verleden al mn luie foutjes wel kon inhalen op het rechte stuk is het nu leuk om met je stuurmanskunsten de beste prestatie neer te zetten. Zo beleef ik het in ieder geval.:]
 
Een paar jaar geleden was ik op de TT in Assen en daar hadden ze "voor of na het moto-gp geweld" ook een klasse met hele lichte motoren (geen idee wat het precies was).

Mensen geloven het niet als je het zegt: maar dat "vechten om centimeters op brommertjes" is ook enorm spectaculair om te zien als toeschouwer. Ieder foutje wat een racer maakt wordt meteen afgestraft.
 
Een paar jaar geleden was ik op de TT in Assen en daar hadden ze "voor of na het moto-gp geweld" ook een klasse met hele lichte motoren (geen idee wat het precies was).

Mensen geloven het niet als je het zegt: maar dat "vechten om centimeters op brommertjes" is ook enorm spectaculair om te zien als toeschouwer. Ieder foutje wat een racer maakt wordt meteen afgestraft.

En als ze het rechte stuk op rijden, kun je rustig even koffie gaan halen, voor ze bij de volgende bocht zijn :+
 
Moest ik geld op overschot hebben dan nam ik er zo een 125CC bij. Lekker relaxed tuffen die dingen en in België kom je er overal mee. Snelheden zijn hier 30, 50, 70, zeldzaam 90 en autostrade max. 120 km/u. Veel meer vermogen om 'legaal' te rijden heb je dus niet nodig.

Momenteel aan het overwegen om de NC750X in te ruilen voor iets met een lager vermogen. Het is van moeten. Door chronische ziekte wordt de opstap en het gewicht me jammer genoeg te veel. En als je naar een lager gewicht gaat kijken plus een lage opstap dan kom je vaker uit bij de kleintjes.

Al een boel testritjes gedaan en inderdaad gemerkt dat je slecht rijgedrag niet meer zomaar kunt oplossen met een streepje gas. Goed rijden wordt echt beloond en dat is op zich wel een uitdaging wat het ook leuk maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan