Wie rijdt er voor de lol op een lichte fiets (<250cc)?

Kizmiaz

Die hard MF'er
20 aug 2020
780
940
Limbürg
Dus niet omdat het moet van je rijbewijs, maar gewoon omdat het kan. Ik zie eigenlijk alleen maar zware motoren op de weg, op 't forum en op social media. Lijkt wel of lichte fietsen alleen goed zijn voor beginnende bestuurders. Of heb ik dat mis?
 
Dus niet omdat het moet van je rijbewijs, maar gewoon omdat het kan. Ik zie eigenlijk alleen maar zware motoren op de weg, op 't forum en op social media. Lijkt wel of lichte fietsen alleen goed zijn voor beginnende bestuurders. Of heb ik dat mis?
Ik denk dat je dat heel goed ziet, waarom zou je nog kleiner dan 250 cc willen rijden als dat niet hoeft?
 
Dat heb je mis. Kijk maar eens rond in het 11/35kw subforum. Rijden heel veel mensen die het gewoon leuke dingen vinden.

En onder de 35 kw rijden er echt veel. Ik heb zelf nog een XT600 met 30kw, @Frazer reed heel lang (of rijdt nog steeds) met een XT660 met <35kw.

Maar het zijn meestal wel de mensen die meerdere motoren hebben ja.
 
Ja, ikke.
8kw omdat het gewoon lachen is. Ook lange stukken.
Heb ook zware motoren staan maar moet eerlijk bekennen dat ik die amper gebruik...
 
Waarom zwaarder rijden, wanneer dit niet hoeft?
IMG_20191014_144939.jpg


Heb in Japan een lucht gekoeld 1 cilindertje gehuurd 125 cc. Fantastisch mooie dag gehad, niet mooier dan op m'n eigen 750 cc gixxer. Alleen de snelheidskick is anders.

Maarja de rest van de maten/motor ploeg rijd ook allemaal zwaar, als je daar achteraan moet pruttelen heb je er weinig lol aan_O-
 
Ja, heb sinds kort een 300 cc motor. Bevalt me prima. Heb hiervoor een FZS1000 gehad, die was ook leuk maar zo'n kleine motor is lekker wendbaar. Op vakantie kon ik ook prima meekomen met de zwaardere motoren.
 
Nog niet, maar zit wel sinds langere tijd te denken aan een tweede en dus lichte motor voor naast de R1200RT. Gewoon voor de afwisseling en aangezien heel NL inderdaad max. 100 km/h is geworden: waarom nóg zo'n grote fiets?

Mogelijk probleempuntje is alleen wel m'n lengte (1,93), over het algemeen zijn de lichtere motoren minder geschikt voor langere mensen.
 
In principe heb ik niks tegen lichte(re) motoren. Vooral ook omdat je toch nergens meer sneller mag dan 100.
Verder meet ik net als @rolandkamp 1.93m en ben niet echt een lichtgewichtje/aangeklede paling, dus dan oogt het en zit het al snel niet goed meer.
hoewel ik voor de grap eens op een honda monkey heb gezeten en je daar best nog aardig op zit ondanks z'n formaat.
 
niet beneden de 250cc, want 373cc, 32 KW maar wel met groot plezier. Rij een Husqvarna Svartpilen 401 van 2020 en vind dit veel leuker rijden dan mijn DL650 Vstrom. Op lange stukken snelweg biedt een Vstrom meer comfort, maar voor de rest verkies ik de Svartpilen vanwege de fun :)
 
Ik denk er wel eens aan om in de toekomst een SM voor erbij aan te schaffen <11KW. Lijkt me enorm leuk. Een naked of tour o.i.d. met <11KW dan weer totaal niet.
 
Ah ja, dat "fun gehalte", dat ben ik vaker tegengekomen. Dan denk ik bijna, waarom zou je ooit iets kiezen wat minder fun is? (Antwoord: omdat het praktischer is, Kizmiaz! Niet alles hoeft leuk te zijn)
 
Dat heb je mis. Kijk maar eens rond in het 11/35kw subforum. Rijden heel veel mensen die het gewoon leuke dingen vinden.

Ja klopt, maar omdat het onderschrift voor dat subform "Hét forum voor de beginnende motorrijder." is, lijkt het dus alsof je alleen maar voor een lichte fiets kiest als je beginnende motorrijder bent.

En dat terwijl er hele landen/steden zijn die draaien op lichte motortjes (Vietnam, Indonesië, Parijs)
 
Ik heb van verschillende mensen die graag grenzen opzoeken gehoord dat het een stuk leuker is de grenzen van de (lichte) motor op te zoeken dan die van jezelf (op een zware motor).
 
Ah ja, dat "fun gehalte", dat ben ik vaker tegengekomen. Dan denk ik bijna, waarom zou je ooit iets kiezen wat minder fun is? (Antwoord: omdat het praktischer is, Kizmiaz! Niet alles hoeft leuk te zijn)
Klopt. Daarom zie je de meeste die rijden met lichte motoren ook een grote motor hebben. Groot voor praktisch, klein voor het leuk.

Ja klopt, maar omdat het onderschrift voor dat subform "Hét forum voor de beginnende motorrijder." is, lijkt het dus alsof je alleen maar voor een lichte fiets kiest als je beginnende motorrijder bent.

En dat terwijl er hele landen/steden zijn die draaien op lichte motortjes (Vietnam, Indonesië, Parijs)
Ik denk dat die tekst er al heel lang staat, en dat het de laatste jaren pas echt aan het veranderen is.
 
Mogelijk probleempuntje is alleen wel m'n lengte (1,93), over het algemeen zijn de lichtere motoren minder geschikt voor langere mensen.

Je hebt licht, en je hebt heel licht. Ik rij al jaren met veel plezier op een Tenere. Ik heb hem iets aangepast, waardoor ik nu een zithoogte van 94cm heb, dat is prima geschikt voor lange mensen. Is misschien niet zo licht als de 250cc waar TS op doelt, maar met 35kw/660cc is het in de huidige allroad markt nog steeds een kleintje.

Ik heb gewoon een volledig A rbw, heb motoren (gehad) met het driedubbele aan vermogen, maar de Tenere steekt wat rijplezier betreft overal nog steeds met kop en schouders bovenuit. Ik heb er al een dikke ton mee gereden, en nog steeds is het de motor waarmee ik de meeste lol heb. Niks mooier dan op een leuke slingerweg gewoon puur op techniek de veel zwaardere jongens achter je te laten.
 
Het is dat ik geen ruimte meer in de schuur had... Anders had ik hem nog. Heb enorme pret gehad met mijn 125cc Hondatje, die ik inderdaad niet reed vanwege een rijbewijs beperking. Er is geen sneller vervoermiddel in de stad dan zo'n 'opgevoerde brommer'.
 
Ik heb van verschillende mensen die graag grenzen opzoeken gehoord dat het een stuk leuker is de grenzen van de (lichte) motor op te zoeken dan die van jezelf (op een zware motor).

Misschien nog niet eens zo zeer om de grenzen op te zoeken, maar ik vind het veel leuker om technisch goed te kunnen rijden, dan je eigen gebrek compenseren met een overkill aan vermogen en technische hulpmiddelen. Als je dat een beetje beheerst laat je met gemak een hoop veel zwaardere motoren achter je. Ik rij heel veel in de bergen, en hoe vaak je daar niet ziet dat mensen op de rechte stukken vol op het gas gaan (al dan niet met blerpijp), om vervolgens als een dweil door de bocht te gaan. Daarna weer vol op het gas naar de volgende bocht om te verkloten. Hard rijden is geen kunst aan.
 
Misschien nog niet eens zo zeer om de grenzen op te zoeken, maar ik vind het veel leuker om technisch goed te kunnen rijden, dan je eigen gebrek compenseren met een overkill aan vermogen en technische hulpmiddelen. Als je dat een beetje beheerst laat je met gemak een hoop veel zwaardere motoren achter je. Ik rij heel veel in de bergen, en hoe vaak je daar niet ziet dat mensen op de rechte stukken vol op het gas gaan (al dan niet met blerpijp), om vervolgens als een dweil door de bocht te gaan. Daarna weer vol op het gas naar de volgende bocht om te verkloten. Hard rijden is geen kunst aan.
Dat zou verboden moeten worden.:P
 
Naast de 790 Duke en 390 Duke (wat al een leuk ding is) heb ik hier ook een V-Strom 250 staan (winterfiets). Voor lekker rustig rondtuffen is het echt meer dan genoeg die 25pk's, en de ervaring is er verder niet minder om (maar snelheid bocht in, is zo goed als de snelheid bocht uit :+). Nu is de 390 ook geen vermogensmonster maar echt pure fun met het lage gewicht en 1 cilinder, dus als ik wat meer in de 'hooligan mood' ben dan pak ik deze. Toch zou ik de 790 niet willen missen, dat rijdt dan toch ook wel heel erg leuk met lekker wat vermogen. Zo makkelijk dan, ook met de QS. Maar ook zo snel op bv de 150km/u dat is niet leuk meer.

Zeker het combineren tussen deze 3 is erg grappig. Gaat nooit vervelen. Je moet alleen geen 790 verwachten op de 250. Dus lekker genieten van de motoren zoals ze zijn en waar ze goed in zijn. Maar kortom, ik vermaak me ook meer dan prima op de 250cc.
 
Toen ik naar een nieuwe motor op zoek was (ik vond mn Vstrom 650 wat te lomp voor het zogenaamde rondje om de kerk), werd het bíjna een Versys X-300. Ik was erg onder de indruk van die motor.

Uiteindelijk toch voor iets anders gegaan omdat de motor meer dan 8000 toeren liep op de snelweg bij 105 km/h. Er was nog voldoende ruimte over (maximale vermogen is bij 11.500, redline bij 13.000), maar het voelde me heel onnatuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan