Wie rijdt er voor de lol op een lichte fiets (<250cc)?

Om ook een foto te plaatsen: dit is mijn lichte fiets, een Kawasaki Z250LTD (met ander stuur en zadel). De zijkapjes en tank zijn inmiddels matzwart en er komen zelfgemaakte custom 3D geprinte Kawa logootjes op, en ook wat kleinere knipperlichten en achterlicht. Oh, en onderkant cilinder is zwart gemaakt met kachelpoets voor die ouwe Engelse look :-)

Dikke vette 14kW en zo licht als een veertje!

IMG_3847.JPG
 
Laatst bewerkt:
Als je hard wilt (blijven) gaan op een 250cc dan moet alles eigenlijk perfect gaan. Goed en op tijd schakelen, afremmen, vol gas weer opentrekken. Waar ik in het verleden al mn luie foutjes wel kon inhalen op het rechte stuk is het nu leuk om met je stuurmanskunsten de beste prestatie neer te zetten. Zo beleef ik het in ieder geval.:]
Het kan ook niet anders dan dat je op die manier een betere motorrijder/weggebruiker wordt
 
Ik lees hier veel dat 250cc of lichter te klein is want het schiet niet op, plat liggen vereist en blablabla..

Er zijn zóveel wegen die dat allemaal niet vereisen, anders zou de jeugd zich ook niet op brommertjes kunnen verplaatsen.

Mijn AWO (1958, 12pk) komt met span aan een topsnelheid van 75-80km/u...nou en?
Voor in de stad en landelijke omgeving is het heerlijk tokkelen.
Ondanks hun 'museumstatus' (??) krijgen de AWO en mijn ouwe zijklepper meer kilometers dan de veel modernere Vif te verstouwen..

Ik hoef geen 150+pk (de Vif heeft er 100) om lol te hebben..
Dat heb ik ook op m'n 1968 50cc Hondaatje
 
Heb hier een bami 125cc Monkey op motorplaat staan. Ideaal om 's avonds in de zomer ff een blokje om te gaan; (pot)helmpje op, leren jas aan en gas er op. Topsnelheid hooguit 95 km/h plat op het miniscule tankje, maar ik heb er net zo veel schik mee als op een grote motor.
Het 's avonds een blokje om op de (grote) motor ging mij uiteindelijk tegenstaan, je bent zo een half uur bezig (pak aantrekken, ding uit de schuur trekken, pak uittrekken, motor in de schuur op de bok etc. aan ander werk. Voor een uurtje of 2 rijden hooguit. Na een tijdje heb je de omgeving ook wel gezien.
Dan is zo'n legaal opgevoerde brommer veel leuker. Beetje de wannabe hooligan uithangen op het achterwieltje, vol gas BBK optrekken met je open pijp, lachen!
 
Ik lees hier veel dat 250cc of lichter te klein is want het schiet niet op, plat liggen vereist en blablabla..
Mijn AWO (1958, 12pk) komt met span aan een topsnelheid van 75-80km/u...nou en?
Ik hoef geen 150+pk (de Vif heeft er 100) om lol te hebben..
Dat heb ik ook op m'n 1968 50cc Hondaatje
Minder dan 250cc moet 't dan echt niet worden! :X
Dan niet meer mogelijk om op de snelweg gewoon 120 mee te kunnen met 't andere verkeer.
Je wordt er ook niet blij van om noodgedwongen 'plat' te moeten liggen om mee te komen in de stroom.

Ik had een scooter maar die heb ik weggedaan want de snelheid was gewoon veel te laag.
Om ergens buiten de eigen regio een leuk rondje te kunnen rijden kostte veel te veel tijd om daar te komen.

Het was een Vespa motorscooter van 150cc.
Leuk ding, maar om er mee te rijden was waardeloos. Haalde ook maar net aan 75.
Dan bedoel ik vooral op de snelweg. Steeds worden ingehaald door trucks word je dan niet blij van.
Op binnenwegen was 't wel prima rijden.

Nu heb ik 2 motoren ruimschoots 100PK.
Mogelijk wordt dan een rit in de Eiffel rijden en daar lekker rondtoeren. 's Avonds gewoon weer thuis.
Nee, en dan ben je bij thuiskomst echt niet 'kapot'.

Maar zoals gezegd hoef je echt geen PK-pakhuis te rijden om fun te hebben.
Met mijn Vespa Ciao (niet meer de wettelijke 49.9cc) maak ik nog wel eens rondjes iets verder van huis.
Tijdens een ritje over dijkjes in de Betuwe reed ik met Ciao gewoon mee met een clubje (suffe) Harley's.
Een groep luie 'Amerikanen' met achteraan een Italiaans snerpend 'dames-brommertje'................🤪
Ja, dan heb je met een simpele Vespa echt ook wel plezier.
 
Laatst bewerkt:
Een lichte motor is natuurlijk prima, de meerwaarde van 100 of 200 pk kan niemand uitleggen. Ik heb op verschillende lichte motoren gereden en vond ze heerlijk rijden. Je leert het beste eruit te halen en dat is gewoon leuk. Zo heb ik 10 jaar lang in totaal ca 80.000 km gereden. Sinds dit jaar heb ik een opvolger (750). Hij draait precies de helft van de toeren in zijn hoogste verzet. Het verbruik is daardoor lager en het onderhoudsinterval is 2x zo lang. Dus lichter is niet altijd goedkoper.
 
Zit er aan te denken om door een flink terug gelopen inkomsten stroom weer te beginnen met motorrijden op bijvoorbeeld een 125cc skyteam dax.

Iemand wellicht tips voor een lichte bike die in zowel aanschaf als onderhoud goed is voor de kleine portefeuille?

Onderhoud zoals ketting stellen of als het niet moeilijk is kleppen stellen breekt mij geen zweet van uit.
Er komt waarschijnlijk binnenkort een moment sleutel een breekstang bij dus kettingen vervangen lijkt me dan ook best mogelijk.
 
Persoonlijk zou ik voor een èchte Honda gaan ipv zo'n chinees bami-kloontje, maar dat ben ik... kwaliteit en zo..
Die 125-jes zijn prima vermaak-fietsjes, en retezuinig!

 
Zit er aan te denken om door een flink terug gelopen inkomsten stroom weer te beginnen met motorrijden op bijvoorbeeld een 125cc skyteam dax.

Snap best dat de centjes soms een probleem kan zijn.

Maar een 125cc dat is 't nu net HELEMAAL niet.
Het is geen brommer en het is geen motor. (wel zien veel auto's jou vaak WEL als brommer)
Ik zou dan toch gaan voor een 250, of juist overstappen op wel een bromfiets, die je natuurlijk motorisch iets gaat 'opvrolijken'.
Ik denk dat een 250 echt niet veel duurder gaat zijn dan een 125. Met een 125 op de snelweg ben je je leven niet zeker............... :X
Bedenk bij een brommer dat de verzekering duurder zal zijn. Geen no-claim-opbouw. Altijd volle mep aan premie.
 
Laatst bewerkt:
Voor €200-400 koop je een nineties GSX600F tegenwoordig..

Suzuki GSX600f // OPKNAPPER
€ 300,00

Suzuki GSX600F 1996 - Opknapper
€ 350,00

..voor de Handige Harry met kleine beurs
 
Laatst bewerkt:
Voor €200-400 koop je een nineties GSX600F tegenwoordig..

Suzuki GSX600f // OPKNAPPER
€ 300,00

zo ongeveer het tegenovergestelde van een lichte fiets? Wat een zware hokken zijn dat zeg.... toen was aluminium nog te duur blijkbaar.
 
Klopt; maar als je noodgedwongen moet downsizen door cashflow troubles, dan is €4k voor een nieuwe 125cc Honda ook niet reëel...
Ik gaf alleen aan dat er voldoende alternatieven zijn dan voor peanuts
 
Zit er aan te denken om door een flink terug gelopen inkomsten stroom weer te beginnen met motorrijden op bijvoorbeeld een 125cc skyteam dax.

Iemand wellicht tips voor een lichte bike die in zowel aanschaf als onderhoud goed is voor de kleine portefeuille?

Onderhoud zoals ketting stellen of als het niet moeilijk is kleppen stellen breekt mij geen zweet van uit.
Er komt waarschijnlijk binnenkort een moment sleutel een breekstang bij dus kettingen vervangen lijkt me dan ook best mogelijk.
Dat komt goed uit, ik heb de mijne te koop :P

Die van mij gaat weg omdat ik er een Honda C70/C90 voor in de plaats wil (en ook nog een grote motor).
Qua kwaliteit, het is maar net hoe je er mee om gaat. Ze zijn gewoon betrouwbaar (wel op tijd oliewissel en de klepjes stellen, maar dat is letterlijk 5 minuten werk), ja, ze roesten iets sneller als je ze vol in de regen laat staan, maar verder is er weinig mis mee imo.
En nee, het is geen vervanging voor een echte motor, maar ik rij er alleen maar hier buitenaf mee (omgeving Achterhoek), dus dat is prima rondtuffen. Incidenteel pak ik ook de provinciale weg (N18) en zelfs dat gaat eigenlijk wel prima (als je de dB-killers er uit trekt, houden de auto's achter je vanzelf wel afstand 8-):Y)
 
Om ook een foto te plaatsen: dit is mijn lichte fiets, een Kawasaki Z250LTD (met ander stuur en zadel). De zijkapjes en tank zijn inmiddels matzwart en er komen zelfgemaakte custom 3D geprinte Kawa logootjes op, en ook wat kleinere knipperlichten en achterlicht. Oh, en onderkant cilinder is zwart gemaakt met kachelpoets voor die ouwe Engelse look :-)

Dikke vette 14kW en zo licht als een veertje!

Bekijk bijlage 1553602
Volgens mij heb ik op zo,n ding mijn rijbewijs gehaald. Wat haatte ik dat ding.
 
Volgens mij heb ik op zo,n ding mijn rijbewijs gehaald. Wat haatte ik dat ding.

Als je het niet zeker meer weet, het kan ook een Suzuki GN250 zijn geweest. Da's de tegenhanger van deze Kawa, en een veel meer voorkomende 250cc wannabe-chopper. Als ik het goed begrijp was dat een populaire lesmotor:

1602764584541.png
 
Wie denkt dat een 250cc langzaam is moet maar eens op een RGV,RS,KR1-S of andere 250cc 2 takt stappen ,top van rond de 210
is haalbaar,je heb dan echt geen zwaardere meer nodig,ik heb er meerdere gehad,en zelfs een 50cc met motorkenteken met een
top van 115km.Ik heb ook nog een CB125twee cilinder gehad ,met een top van zo,n 130 nog heel aardig mee te komen in het verkeer.
Dit is een van mijn oude 250cc motoren een TZR250 reverse cilinder,top van rond de 200.
zzz5.jpg

yRXP5IcKWXNejfFCBLcXeQzz-1.jpg

Of mijn oude KR1-S,top van rond de 220
lcmap2.jpg

Mijn oude RD250LC,top van zo,n 165.
GroteFoto-EOFHTASR.jpg

Mijn oude 60cc Kreidler,top 115-120
 
Laatst bewerkt:
Na mn hele leven op van alles en nog wat te hebben gereden, doe ik het de laatste jaren op dezeIMG_2607.JPGIMG_2606.JPG:

350 cc twin met asfaltverscheurende 36PK aan de kruk. })

Motorrijden zit tussen de oren: het maakt geen drol uit waarmee.....;)
 
Dat komt goed uit, ik heb de mijne te koop :P

Die van mij gaat weg omdat ik er een Honda C70/C90 voor in de plaats wil (en ook nog een grote motor).
Qua kwaliteit, het is maar net hoe je er mee om gaat. Ze zijn gewoon betrouwbaar (wel op tijd oliewissel en de klepjes stellen, maar dat is letterlijk 5 minuten werk), ja, ze roesten iets sneller als je ze vol in de regen laat staan, maar verder is er weinig mis mee imo.
En nee, het is geen vervanging voor een echte motor, maar ik rij er alleen maar hier buitenaf mee (omgeving Achterhoek), dus dat is prima rondtuffen. Incidenteel pak ik ook de provinciale weg (N18) en zelfs dat gaat eigenlijk wel prima (als je de dB-killers er uit trekt, houden de auto's achter je vanzelf wel afstand 8-):Y)


Ziet er gaaf uit het enige probleem is dat 1300 euro er voor mij echt even niet in zit zeker het komende jaar niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan