Wie rijdt er voor de lol op een lichte fiets (<250cc)?

Wat voor kawa heb jij? Ik was in de veronderstelling dat je ongeveer alleen maar FZR'en en mogelijk nog wat RD's had
Dat is juist, ik wilde er een klein motorfietsje bij hebben voor lokaal verkeer, boodschappies, effe hier of daar heen...
1602837891126.png
 
Ik wil er onwijs graag een 125 ééncilinder tweetakt bij: TZR 125, DT 125, RD125, maakt niet uit...
 
Ik neem aan dat je het over moderne motoren hebt?
Want tot 1965 was het heel normaal dat Jan met de Pet woon-werkte op een DKW, een Adler, Victoria, BSA Bantam of ander licht duits of engels machientje.

Premium zit tussen de oren..veel merken gillen om het hardst 'premium' te zijn, maar zijn kwalitatief gewoon ruk...
Zelfs binnen hetzelfde moederconcern: VW zou beter, 'premium' zijn tov Skôda of Seat.
Tis allemaal bagger...

Koop een leuk oud motortje, laat iedereen maar lachen..; JIJ lacht het hardst..echt

De prijs is premium en de marketing en je premium gevoel ook toch. echt heel belangrijk allemaal.
Ik krijg er uitslag van .
Het gaat om het rijden toch al is het op een puch .
 
Geen 120?? Nou èn?? Het adagium "op de motor moet je altijd iets sneller rijden dan het overige verkeer" is ongeveer net zo veel waard als het "loud pipes saves lifes": gewoon een smoesje om te kunnen doen wat motorrijders leuk vinden met het excuus van "veiligheid".

Ik rijd dagelijks snelweg met motoren die de 100 kruissnelheid niet halen. Al heel lang. Ettelijke tonnen uitgedrukt in kilometers inmiddels. Kleine lichte fietsjes zijn ideaal voor randstedelijk woon-werkverkeer. Als dat me iets geleerd heeft dan is dat wel dat als je betrouwbaar 85-90 kunt, kun je ook fatsoenlijk snelweg kunt rijden. Het vergt een ietsje andere rijstijl en iets meer anticiperen. Een goede plek op de weg helpt ook. Net als met bochten: je kunt niet opeens wegtrekken met een dot gas als compensatie voor een inschattingsfoutje, maar zolang je gewoon in de stroom op de rechterbaan mee kunt rijden en af en toe een vrachtwagen in kunt halen is er niks aan de hand. Gek genoeg word je er voor andere verkeersdeelnemers ook een stuk voorspelbaarder door als manoeuvres met minder snelheidsverschil plaat vinden... .
Ach je heb ook nog de Cagiva Mito,125cc en een top van tegen de 170,of een Aprilia RS125,daar kan je heel goed mee de snelweg op,
een 125cc met minder vermogen kan je beter op de binnenwegen blijven.
 
De prijs is premium en de marketing en je premium gevoel ook toch. echt heel belangrijk allemaal.
Ik krijg er uitslag van .
Het gaat om het rijden toch al is het op een puch .

Klopt, maar had t over het standaard wensen pakket in NL (en stiekem een beetje mezelf).
Als de keuze daar is vind ik een high-end veren/schokbreker set die verstelbaar is wel heel fijn. (Hydraulische) koppeling en remmen die mooi vloeiend werken. Wat licht in gewicht naar verhouding.
eigenlijk gewoon een grote motor in het klein.
KTM schijnt dat met zijn 390's redelijk te doen, maar nog niet echt mee gereden.
De Versys 300 van m'n vriendin is een prachtige fiets, was die echter met een 650/1000 budget gemaakt geweest had daar een heel andere motor kunnen staan die mogelijk (buiten de prijs) een stuk meer mensen aangesproken. Nu straalt het "budget" er wel een beetje van af, wat nieuwe motor kopend NL wel wat afschrikt. Verder een heerlijke motor die met knallen door Sauerland niet eens achterblijft bij de 600/650's die er wel mee rijden. Op m'n 990 moet ik zelfs flink aanpoten om dr bij weg te rijden.
 
Klopt, maar had t over het standaard wensen pakket in NL (en stiekem een beetje mezelf).
Als de keuze daar is vind ik een high-end veren/schokbreker set die verstelbaar is wel heel fijn. (Hydraulische) koppeling en remmen die mooi vloeiend werken. Wat licht in gewicht naar verhouding.
eigenlijk gewoon een grote motor in het klein.
KTM schijnt dat met zijn 390's redelijk te doen, maar nog niet echt mee gereden.
De Versys 300 van m'n vriendin is een prachtige fiets, was die echter met een 650/1000 budget gemaakt geweest had daar een heel andere motor kunnen staan die mogelijk (buiten de prijs) een stuk meer mensen aangesproken. Nu straalt het "budget" er wel een beetje van af, wat nieuwe motor kopend NL wel wat afschrikt. Verder een heerlijke motor die met knallen door Sauerland niet eens achterblijft bij de 600/650's die er wel mee rijden. Op m'n 990 moet ik zelfs flink aanpoten om dr bij weg te rijden.
Omdat een klein zuigertje ongeveer evenveel kost als een grote, vind je de lage prijs van een 300 cc Kawa terug in de uitrusting en de afwerking. Anders zou hij net zo duur zijn als een KTM 1290.
 
Klopt, maar had t over het standaard wensen pakket in NL (en stiekem een beetje mezelf).
Als de keuze daar is vind ik een high-end veren/schokbreker set die verstelbaar is wel heel fijn. (Hydraulische) koppeling en remmen die mooi vloeiend werken. Wat licht in gewicht naar verhouding.
eigenlijk gewoon een grote motor in het klein.
KTM schijnt dat met zijn 390's redelijk te doen, maar nog niet echt mee gereden.
De Versys 300 van m'n vriendin is een prachtige fiets, was die echter met een 650/1000 budget gemaakt geweest had daar een heel andere motor kunnen staan die mogelijk (buiten de prijs) een stuk meer mensen aangesproken. Nu straalt het "budget" er wel een beetje van af, wat nieuwe motor kopend NL wel wat afschrikt. Verder een heerlijke motor die met knallen door Sauerland niet eens achterblijft bij de 600/650's die er wel mee rijden. Op m'n 990 moet ik zelfs flink aanpoten om dr bij weg te rijden.
Als ik jou was zou ik die KTM 990 dan maar weg doen.
 
Mijn collega rijdt een MG 1100 en heeft "ernaast" een Cagiva 250 uit medio '80 (want ooit eerste motor).
Ding komt intussen meer buiten dan de Guz..😉

Ach, met een klein fietsje kom je er uiteindelijk ook wel.
Er zijn er genoeg de wereld rond gegaan met een MZ, CZ of Honda C90..





Kwestie van genoegen nemen met de belemmering van een kleine cylinderinhoud, en vreselijk lol hebben met wat je er wèl mee kunt..
 
Laatst bewerkt:
Honda heeft 87 miljoen 'Supercubs' verkocht...jammer dat het niet één model betreft..
In 1958 begonnen als de C(A)100 OHV, vanaf 1965 geëvolueerd in de C50/70/90 met OHC-motor.
 
Honda heeft 87 miljoen 'Supercubs' verkocht...jammer dat het niet één model betreft..
In 1958 begonnen als de C(A)100 OHV, vanaf 1965 geëvolueerd in de C50/70/90 met OHC-motor.
Tja, de kopers waren te klein voor een echte motor.
 
O ja, heb ooit een Cagiva Mito 125 gehad. Dat was een schaap in wolfskleren. Helaas was het niets voor mij en ik heb hem dan ook maar 2 maanden gehad ofzo. Had hem ingeruild op een XL600LM die door de 1e eigenaar en door mij in nieuwstaat was gehouden. Wat een spijt had ik...Van 600 cc 1 pitter met dikke klappen naar een naaimachine die pas wakker wordt bij een rpm waar de XL allang ophield.

Ik vind 2 takt erg leuk bij een ander (ook een 250 cc crosser in aktie mag ik graag horen), zelf heb ik er niks mee. Dan wel de wat dikkere 2 takts. De 50 cc scootertokkiesnerpers kan ik niet waarderen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik echt effe wil relaxen, trap ik één van deze 1968 schatjes aan;

50cc viertakt (dûh..) top van 50-55 km/u, verbruik van 1 op 65.....and so much fun
 

Bijlagen

  • 7293531060.jpg
    7293531060.jpg
    895 KB · Weergaven: 10
Wat is de definitie van een lichte fiets?
Licht in gewicht altijd goed.
Licht in vermogen is niet altijd lekker, PeeKaatje of 60 is voor mij de grens om lekker te :]

Vermaak me ook prima op een trapfiets of Puch Maxi met blauwe plaat (snorfiets), maar rijden op de 200KG zware Vstrom650 (72PK) geeft toch meer voldoening. Hooligannen op de 'loodzware' V-Strom 650 ook geen probleem. Trambanen en stoeprandjes geen probleem.
Heb ik geen 250 voor nodig.
 
Afwisseling is ook leuk. Vraag maar aan @Yosra87, die is ineens heel blij met een GS500, die toch een stuk langzamer is dan haar Z750

maar beide is gewoon t leukst, kun je kiezen (en altijd minimaal een motor uit elkaar hebben liggen)

Het zit zelfs zo @Carburateur, dat ik er daarbij pér sé een schakelbrommer wil gaan hebben: 50cc. Want daarmee kan je mooi polderweggetjes in waar motoren en auto's niet mogen komen (=lekker rustig). Bovendien ga je zo langzaam dat je beter opgaat in je omgeving.

Hele andere verhouding tussen rijplezier en omgevingsbeleving op een schakelbrommer. :]
 
Mooi hoe veel mensen een 500-600cc motor als "licht" beschouwen.:)

Ik kan echt enorm lol hebben op de Duke 200 van m'n vriendin. Je weet niet wat je meemaakt als je van een "normale" 200kg wegende motor overstapt op zo'n vlieggewicht van 130kg. En je kan op elk moment de volledige 26pk benutten :]
Helaas heb ik met 193cm niet echt het postuur voor zo'n lichte fiets...
 
Terug
Bovenaan Onderaan