Wie rijdt er voor de lol op een lichte fiets (<250cc)?

Zou zelf ook wel een kleintje voor erbij willen willen hebben.
Helaas niet de ruimte om deze te kunnen stallen.

Honda CRF250 lijkt me wel leuk voor erbij:

c3.jpg




Moet het dus doen met een compensatie brommer.
Tegenwoordig een Suzuki Vstrom650 en voorheen een Honda Transalp650.
Beiden ook geen straf om op te rijden, valt rustig mee te tokkelen en ook hooligan acties zijn geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ach, met een klein fietsje kom je er uiteindelijk ook wel.
Er zijn er genoeg de wereld rond gegaan met een MZ, CZ of Honda C90..

Kwestie van genoegen nemen met de belemmering van een kleine cylinderinhoud, en vreselijk lol hebben met wat je er wèl mee kunt..

Gaaf. Toevallig deze gevonden toen ik google naar "hoe ziet een volwassen mens eruit op die mini hondaatjes". Ze lijken de grooste lol te hebben op de kleinste fietsjes:

 
Een kennis van me gebruikt die dingen voor op de camping en om in de buurt rond te kachelen..
 
Een kennis van me gebruikt die dingen voor op de camping en om in de buurt rond te kachelen..
Daar werd de onderste ook voor gebruikt door de vorige eigenaar,die had hem nieuw gekocht en er stond maar 3400km op toen ik hem kocht,
hij was te oud om er nog op te rijden.
 
Ik rijd al 44 jaar motor,en heb van alles gereden.De laatste jaren steeds vaker op ééncilinders(vaak projecten)zoals de Yamaha Mt03 met 35kw.Ik kon me daar kostelijk mee vermaken.
Heb sinds twee jaar een Bmw Scarver met 37kw en ga elk jaar met een maat naar de Jura/Alpen.Hij rijd een Hypermotard 1100,maar ik blijf lekker in z'n wiel.
Voordeel vind ik het lage gewicht met daardoor een heerlijke wendbaarheid en hoge bochtsnelheid.Hardrijden is sowieso niet meer mogelijk.
IMG_0268.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Momenteel heb ik geen rijdend exemplaar, maar heb jaren veel plezier gehad met m'n nx250, meer pret als met m'n div900, zolang je op de binnenwegen blijft.
Heb er nu weer een om nog op te knappen en als alles meezit wil ik er komend jaar mee de route des Grandes alpes rijden.
 
Ik vind de Benelli Imperiale 400 wel een mooie "moderne klassieker". En met 400cc nog wel een lichte fiets, in mijn ogen. Ik vind het tof dat 'ie over moderne technieken beschikt (remschijven, ABS, injectie, bestand tegen moderne benzine neem ik aan). Ik vind hem wel erg "druk": veel friemels en details en dingetjes overal. Zou wel eens een uitgeklede versie van dit ding willen zien, bijv. bratstyle of caferacer of hoe je het ook wil noemen.

1603706916290.png
 
Ik heb nu een aantal motorfietsen gehad en moet zeggen dat ik het meeste lol heb gehad met motoren tot de 500cc. Meestal waren dat ook young- / oldtimers. Sinds kort week een Suzuki GS 450 L als project erbij :9
 
temporary_zps3f7cd3b6.JPG

Ik heb een tijd lang een Suzuki TS185 gehad. Naast 4 andere motoren, dat wel.
120 kilo, 11 kW tweetakt. Een grote brommer, meer niet. Erg leuk ding.
Hiermee ben ik voor het eerst wat gaan proberen om terrein/offroad te rijden.
Enorm veel lol mee gehad, heel veel mee gevallen, erg veel van geleerd maar toen ik er een F650 op noppenbanden bij kocht reed ik er nooit meer op.

Voor mij is de 35kW van de F650 het lichtste (in vermogen) dat ik zou willen. Ik hou nou eenmaal van wat vermogen in m'n rechterhand. Lichter gewicht is altijd fijn. Lichter in cilinder inhoud mag best als het vermogen en koppel maar niet minder wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Bekijk bijlage 1557881
Ik heb een tijd lang een Suzuki TS185 gehad. Naast 4 andere motoren, dat wel.
120 kilo, 11 kW tweetakt. Een grote brommer, meer niet. Erg leuk ding.
Hiermee ben ik voor het eerst wat gaan proberen om terrein/offroad te rijden.
Enorm veel lol mee gehad, heel veel mee gevallen, erg veel van geleerd maar toen ik er een F650 op noppenbanden bij kocht reed ik er nooit meer op.

Voor mij is de 35kW van de F650 het lichtste (in vermogen) dat ik zou willen. Ik hou nou eenmaal van wat vermogen in m'n rechterhand. Lichter gewicht is altijd fijn. Lichter in cilinder inhoud mag best als het vermogen en koppel maar niet minder wordt.
Koppel is zowat inherent aan cilinderinhoud. Enige manier voor een groot verschil in koppel is geforceerde inductie. En vermogen is kort door de bocht koppel maal rotaties. Dus voor jou is een zware daadwerkelijk de ware. :9

Een 125cc met turbo lijkt me wel grappig, ga je toch altijd vol gas mee dus die turbo blijft wel spoelen. Zal alleen waarschijnlijk duurder zijn dan een NA 250cc.
 
Mijn AWO/ Simson 425 is een staande ééncylinder van 250cc...die heeft best wel koppel voor de gegeven inhoud.
Ik heb een paar keer mogen spelen met een NX250, ook een staande eenpitter...maar voelde minder sterk dan het ouwe AWOotje...ondanks veel meer vermogen.
Ik zou aan een NX250 geen zijspan durven hangen; de AWO heeft er totaal geen moeite mee...
 
Gok dat dat puur gevoel is. AWO is laagtoeriger/langere slag. Weet niet welke je hebt maar als ik de sterkste pak (1960 sport) zal die waarschijnlijk ergens op zo'n 17 á 19Nm zitten. NX250 heeft 23,5Nm, maar zal wat piekeriger zijn vergeleken met de AWO. :)
 
Ik heb een Touren motorblok, dus 12 pk.
De Sport begon met 14pk, en uiteindelijk had het 15,5pk.
Ik gok vooral dat het koppel bij een lager toerental vrijkomt, en de Honda vooral op toeren gereden wordt..
De AWO trekt veel mooier "van onderuit"..
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
250cc, 20pk is zo'n beetje het minimum dat je in Nederland wil hebben. Ga je daar onder zitten dan word het spannend om continu 100 te rijden en een vrachtwagen in te halen. Daarbij, vorig jaar mochten we nog 130, dan moet je met 20pk al plat op de tank liggen.
Vandaar dat alle respondenten boven de 250cc zitten.

Ik heb jarenlang op een CB400Four gereden, fantastische fiets. Alle versnellingen doorhalen, geen remmen en smalle bandjes, heerlijke gooi en smijt fiets.
Ik ook, was 1 van m'n eerste motoren toen ik begon met motorrijden. En een week of 2 geleden heb ik er weer 1 gekocht! Is wel wat werk aan, maar ik kijk er naar uit om er hier in de omgeving lekker te gaan rijden ermee. Ik heb ook een 1100 en een 1200, beide ZRXén, maar zo een licht fietsje is heerlijk rijden en inderdaad, gooi en smijt werk. Hij staat nu nog in de woonkamer te wachten tot ik klaar ben met werk aan de 1200 R, maar als die klaar is gaat het Hondaatje weer de liefde krijgen die ze verdient. Deze is het, bijna geheel origineel, op de tanksticker na dan, maar die zijn al onderweg naar me.
Huiskamer fotootje CB 400 F deel 2..jpeg
 
Met onverwoestbare 8,5 pk uit 110 cc sleurt dit monster mij tot volle tevredenheid door de omgeving. Met veel geduld haalt hij de 100 km/u op de teller. Honda AFS 110i Wave. Superding. De halfautomaat haalt met speels gemak 50 km op een litertje peut. Kicks voor bijna niks.
 

Bijlagen

  • waveje.jpg
    waveje.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 5
Mooi ding en met de originele uitlaatcollector. Het zadeldekje hoort natuurlijk met de klinknagels. De achterlicht steun had ik ook zwart geschilderd, die roest. Zijn jouw spatborden boven de verstijvingen nog goed? Die zijn meestal ook krokant.
 
Mijn -voormalig-250cc jawa uit '67.
Licht motortje, doet dapper zijn best. Met z'n 16 inch wieltjes zeer handelbaar en vlotjes over rotonde's.
Uitgerust met 12V dynamo van latere datum en MZ zuiger die de cylinderinhoud naar 300 cc brengt.
 

Bijlagen

  • jawa559.jpg
    jawa559.jpg
    209 KB · Weergaven: 5
Na een intensief circuitdagje op de S1000RR geen zin om te rijden, behalve met de..
BMW G310GS met 34 pk.. verbruik 1:26.5 bij constant 115 km/u. ;)

DSC_1884.jpg


Voor dagelijks gebruik ook ideaal.
Met een dikke motor moet je overal acceleratie en bochten scoren.
Maar met 34 pk blijft zelfs deze 99.99% van het autoverkeer voor.
Stipjes in de spiegels bij stoplichten. :P

Je kan gewoon veilig buiten het bereik rijden van medeweggebruikers.

Ik ben nu wel 15 kilo afgevallen. :+
 
Mooi hoe veel mensen een 500-600cc motor als "licht" beschouwen.:)

Ik kan echt enorm lol hebben op de Duke 200 van m'n vriendin. Je weet niet wat je meemaakt als je van een "normale" 200kg wegende motor overstapt op zo'n vlieggewicht van 130kg. En je kan op elk moment de volledige 26pk benutten :]
Helaas heb ik met 193cm niet echt het postuur voor zo'n lichte fiets...
Mijn 700cc zit qua gewicht dichter bij die 130 dan bij die 200 ;)

Maar met 80 pk en 160 kilo was dat voor mij al een hele overstap van mijn vorige 125pk/195kg. Veel minder vermogen is mss voor op de weg prima, maar aangezien ik maar ruimte heb voor 1 motor en daar ook graag af en toe een circuitsessie op meepak vind ik lichter niet echt een optie en is dit voor mij een sweet spot. Anders zou ik bv een Husky 401 best willen combineren met een circuitfiets. Ben er wel achter dat vermogen op de weg verre van zaligmakend is en dat een laag gewicht en gooi en smijt-karakter veel leuker zijn.
 
Over Jawa gesproken, ik kom er nu pas achter dat ze nog steeds nieuwe motoren maakten. Bij Jawa denk ik altijd aan die oostblokkerige tweetakjes, maar dit is een best net modern-klassiek™ retrofietsje:

1603791645155.png


(Van JAWA 350OHC, JAWA 350OHC Special en Scrambler - Jawa Motoren genomen)

Als ik snel kijk lijkt het wel een beetje op een Mash (of andersom, mag ook). Of misschien is dat de vibe die alle modern-klassieke™ motoren afgeven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan