Wie rijdt er voor de lol op een lichte fiets (<250cc)?

Grappig topic !
Maar goed, ik rij voor de LOL deze:

Huidig 1200GS + Dappie.jpg

Voor een ijsje op de dijk (Lek) in de zomer en soms zomaar een rondje!

Dit is een Zuignapp Sprinter 49cc
Naast zijn grote broer, R1200GS

:W
 
Ik heb een Touren motorblok, dus 12 pk.
De Sport begon met 14pk, en uiteindelijk had het 15,5pk.
Ik gok vooral dat het koppel bij een lager toerental vrijkomt, en de Honda vooral op toeren gereden wordt..
De AWO trekt veel mooier "van onderuit"..
:Y

Awo zal al vrij vroeg z'n max koppel hebben en meer verspreidt over het toerenbereik (tot hij buiten adem raakt). NX250 is toeren maken, WR250R is daar nog erger in (maar wel 31pk uit een 250cc 1 cilinder :)).
 
Over Jawa gesproken, ik kom er nu pas achter dat ze nog steeds nieuwe motoren maakten. Bij Jawa denk ik altijd aan die oostblokkerige tweetakjes, maar dit is een best net modern-klassiek™ retrofietsje:

Bekijk bijlage 1558120

(Van JAWA 350OHC, JAWA 350OHC Special en Scrambler - Jawa Motoren genomen)

Als ik snel kijk lijkt het wel een beetje op een Mash (of andersom, mag ook). Of misschien is dat de vibe die alle modern-klassieke™ motoren afgeven?
Omdat ze niet meer uit het land van oorsprong komen, maar ook uit het verre Oosten. :)
Deze modellen zijn er nog niet zo lang trouwens.
Leuke fietsen (maar geheel niet Jawa volgens de die-hard fans). :Y :t
 
Mooi ding en met de originele uitlaatcollector. Het zadeldekje hoort natuurlijk met de klinknagels. De achterlicht steun had ik ook zwart geschilderd, die roest. Zijn jouw spatborden boven de verstijvingen nog goed? Die zijn meestal ook krokant.
Dat klopt, het zadeldekje hoort met klinknagels bevestigd te zijn, ga ik ook bestellen bij Rene van Maanen. Die heeft ze op voorraad. Het voorspatbord is nog helemaal roestvrij tussen de vorkpoten waar ze bijna allemaal gaan roesten. Achterspatbord is wel wat krokant, waar het aan het frame bevestigt zit, en een stukje erachter. Je ziet er niks van met het zadel erop, maar toch ga ik op zoek naar een nette. Zal wel lastig worden denk ik zo.
 
Mijn 700cc zit qua gewicht dichter bij die 130 dan bij die 200 ;)

Maar met 80 pk en 160 kilo was dat voor mij al een hele overstap van mijn vorige 125pk/195kg. Veel minder vermogen is mss voor op de weg prima, maar aangezien ik maar ruimte heb voor 1 motor en daar ook graag af en toe een circuitsessie op meepak vind ik lichter niet echt een optie en is dit voor mij een sweet spot. Anders zou ik bv een Husky 401 best willen combineren met een circuitfiets. Ben er wel achter dat vermogen op de weg verre van zaligmakend is en dat een laag gewicht en gooi en smijt-karakter veel leuker zijn.

Een 696 weegt volgens de specs 160kg droog en 185kg rijklaar. Zet hem voor de gein eens op een weegschaal.

Heb zelf toevallig pas onze eigen fietsen gewogen. Toen bleek mijn G650X (op papier 160kg rijklaar) 185kg te wegen. Al is dat verklaarbaar door toevoeging van valbeugel, bagagerek, extra brandstoftank, skidplate, etc.

Wat ik verrassender vond was dat de duke200 (130kg rijklaar op papier) in de praktijk 140kg rijklaar bleek te zijn, terwijl die motor 100% origineel is. :?

Zo'n 401 is voor mij ook een zwakke plek 🤩
 
Het zal gerust iets zwaarder zijn inderdaad, al is de fiets momenteel wel iets lichter dan origineel, met name door een ander uitlaatsysteem, (veel) lichtere voetsteunen zonder duosteps. Wel leuk om een keer te wegen in ieder geval, ben wel benieuwd.
 
Ik rij voor woon werk op een BMW R1100S maar voor de lol heb ik 2 FT500's erbij uit 1982.
Beide hebben slechts iets van 35 PK, 500cc 1 cilinder en ligt gewicht. Zeker de Bratstyle rijdt echt als een brommertje.
In geen velden of wegen te vergelijken met de BMW of mijn voorgaande motoren (Fireblades, ZX6RR etc) waar ik ook wel circuit mee reed maar ik heb meer dan lol genoeg op deze kleine dingen, zeker op de openbare weg.
 

Bijlagen

  • 20201016 04.jpg
    20201016 04.jpg
    226,9 KB · Weergaven: 10
  • 20200814 01.jpg
    20200814 01.jpg
    299 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan