Wie sleutelt zelf aan zijn BMW

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Ik speel met de gedachte om voor woon-werk een BMW K75RT aan te schaffen. Nou wil ik niet voor iedere wissewasje naar de dealer gaan (zonde van het geld en zonde van de tijd). Over sleutelen aan de BMW hoor ik tegenstrijdige verhalen: de één zegt: dat is niet te doen, de ander zegt juist dat het prettig sleutelen is.
Wat zeggen de BMW rijders er hier van?
 
Maakt niet zoveel uit, ik heb zelf ook een K, een R is inderdaad wel simpeler, maar een K is ook redelijk eenvoudig. zeker voor simpel onderhoud, maakt het allemaal niet zoveel uit. Het enige is het olie filter, je hele blok moet echt droog en dan moet je het er echt nog even af zien te krijgen en dat is wel eens lastig omdat veel dealers de neiging hebben om dat veel te vast te zetten. K75 is een hele fijne fiets en met een WPLB is alles heel goed zelf te doen.
 
ik heb verscheidene 2 kleps boxers gehad, prima dingen.
makkelijk sleutelen.
omdat ik inmiddels alle kwaaltjes van die dingen wel ken wilde ik iets moderners voor woon-werkverkeer.
nu rij ik dus op een k75 (kaal) van 1990.
in het begin heb ik wat electrische problemen gehad (simpele storing in de bedrading)en een kapotte achterschokdemper (30.000 km)
er staat nu een ton op en ik heb buiten olieverversen, filters en banden er nog geen sleutel opgehad, het is net zo eenvoudig als een boxer.
nu net heb ik voor het eerst één klepstelplaatje moeten vervangen.
als je makkelijk wil sleutelen moet je een boxer hebben, als je niet wil sleutelen een flying brick *D

ik zie net dat je een 400 fourtje hebt, als je daaraan gesleuteld hebt is iedere bmw een verademing :}
 
Laatst bewerkt:
ik zie net dat je een 400 fourtje hebt, als je daaraan gesleuteld hebt is iedere bmw een verademing :}

Moet zeggen dat ik dit nog nooit heb mee gemaakt heb met een Honda, maar dat had de dealer ook niet, heb het toen wel zelf opgelost. Was toen even langs Harry Meyer geweest, was bij mijn werk om de hoek, en die was tot de conclusie gekomen dat dit de enige mogelijkheid zou zijn. :} overigens voor de service daar, Koste allemaal niets, behalve de onderdelen, maar das logisch. Zelf vind ik een CB400f wel gemakkelijker, maar dat komt doordat ik die fiets veel beter ken. Daar heb ik er overigens 2 van ;)
 
ik heb zelf ook een aantal honda enkelnokkertjes gehept en regelmatig koppakkingen verwisseld.
niet omdat de koppakking lek was maar omdat de oliekanalen weer eens begonnen te zweten en ik vette laarzen kreeg.
prima fietsen overigens, nix mis mee.
dat verhaal van die koppakking van die k100 heb ik toen met verbazing gelezen, naar mijn idee moet je iets unieks hebben gedaan.

als je een k-bmw qua regulier onderhoud vergelijkt met een fourtje is alles zo veel simpeler: oliefilter is een cartridge, luchtfilter een cassette, kleppencontroleren doe je zittend op een kistje, ketting heb je niet, nokkenasketting vervang je niet voor de 100.000 km, synchroniseren is practisch niet nodig.

je kan toch niet beweren dat je lekker kleppen stelt door die inspectiegaatjes? :+

dit alles alleen om gilles aan te geven dat een bmw zeer eenvoudig sleutelt als je een fourtje gewent bent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan