Wie weet dit onderdeeltje te vinden en hoe makkelijk is het te vervangen?

Moksel

MF'er
6 jan 2019
32
17
Utrecht
Ha MF leden,

Vandaag had ik pech: ketting is versleten en ging ik vandaag laten vervangen, maar nét te laat. Op de rotonde deed mijn koppeling opeens niets meer.
Wegenwacht erbij, want ik had geen sleutelspullen in de buurt. Kastje opengemaakt waar de ketting om het kleine tandwieltje gaat. Inderdaad: die zat zo los dat hij een pinnetje kapot heeft geslagen.
Nou is dit best een stevige reparatie volgens de garage, maar de onderdelen zelf zijn goed te betalen. Zouden jullie met mij mee kunnen denken hoe ver ik op weg ben, en in hoeverre deze reparatie zelf haalbaar is?

Plaatje van een andere motor, maar dit pinnetje is kapot geslagen:
1398756


Dat is, denk ik, deze pin:
1398755


Ik ben handig, maar heb nog weinig ervaring met klussen aan de motor. De ketting moet dus ook vervangen worden, dus al met al is het echt voordelig het zelf te doen. Voor het vervangen van de ketting vragen ze al bijna 300,-. Dan kan ik misschien toch nog met vakantie. Moet ik nog meer dingen preventief vervangen (zoals nummer 20), of alleen de kapotte onderdelen? Als ik tóch bezig ben...

Oeh, en niet onbelangrijk: ik heb een Yamaha Fazer uit 2001, dus de fzs 600.
Alvast bedankt!!
 
Nou, beetje geluk bij een ongeluk: de garage waar ik heb gekocht heb wil wel meedenken met de oplossing: voor €340 inclusief vervangen ze de ketting met tandwielen + het koppelingsheuveltje. Vinden jullie dat een faire prijs? Daarvoor komen ze hem ook ophalen.
 
Nou, beetje geluk bij een ongeluk: de garage waar ik heb gekocht heb wil wel meedenken met de oplossing: voor €340 inclusief vervangen ze de ketting met tandwielen + het koppelingsheuveltje. Vinden jullie dat een faire prijs? Daarvoor komen ze hem ook ophalen.
Er moet geld verdiend worden dus ja! halen en brengen is al 2 uur werk, pushrod en keerring 50 eurie, kettingset voor 200??? blijft er 150 over voor reparatiearbeid, alleszins netjes
 
Is het een garage of een motorzaak?

Sturgis motoren in Andijk, prettige zaak met vriendelijke medewerkers die de tijd nemen. Het is vooral de wereldwijde aanbieder van Goldwing Trikes, maar ik ben er via Marktplaats gekomen voor een motor die daar was ingeruild voor een andere.

Dus meer een motorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig 17 is van de drukstift. Was al bang dat het om de keerring van de uitgaande as zou gaan. Ken een Yamaha waar het héle blok uit elkaar moet om een keerring van (nog geen?) twee tientjes te vervangen :(
Dat heeft de RD ook maar vanaf ongeveer '73 is het wel héél eenvoudig gemaakt: Tanwiel eraf, bus eruit, met een schroevedraaier de keerring eruitwippen en het zelfde verhaal van achter naar voren maar dan netjes om de boel weer dicht te maken. Krukaskeerringen hebben zo'n rand, die trek ik er met veel geweld en geschreeuw en bier en zonder verdoving uit (van de tandarts geleerd), de nieuwe een beetje van de borgrand wegsnijden dat er nog 0,4543268 mm staat en jawel, met dop 32 erintikken met een beetje locktite, gaat weer jaaaaren mee, nee ik ga een blok splitsen... :N
 
Nou, beetje geluk bij een ongeluk: de garage waar ik heb gekocht heb wil wel meedenken met de oplossing: voor €340 inclusief vervangen ze de ketting met tandwielen + het koppelingsheuveltje. Vinden jullie dat een faire prijs? Daarvoor komen ze hem ook ophalen.

Dat is een nette prijs.

Laat ze er dan meteen nieuwe motorolie in doen voor een paar tientjes extra, ben je weer helemaal klaar.
 
Als ze m toch uitelkaar halen: kleppen stellen, nieuwe banden, carbs reinigen, accu vervangen, led verlichting... :N

:+ niet doen hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan