Wie weet iets van deze gillet af?

Juupke

MF veteraan
21 sep 2004
1.650
0
Gronsveld
full


Deze heeft mijn vader al 20 jaar op zolder staan. Wiet weet het exacte bouwjaar en type van deze Gillet Herstal. We hebben er al vaker gezien maar dan waren ze of met riemaandrijving of hadden ze een ronde ipv vierkante tank.

Edit: is een 350 cc 2takt met 2 versnellingen
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de link

als ik zo kan zien (de motor staat onder een hele berg dekbedden, kampeerspullen etc.) is de koppeling met voortand wiel orgineel dus niks aan gepruts (of het moet heel proffesioneel zijn.

edit hier op zolder staat hij wel perfect zodat er niets mee gebeurd en hij wordt er nog een keer vanaf gehaald om te restaureren als de andere twintig of zo restauratie projecten af zijn
 
gillet tour du monde, heel lang gemaakt,
het type zoals daar hangt van 1922 tot 1927.

Ze bestonden ook in sport versie (niet goed te zien bij jou op de foto) Maar die hadden een andere uitlaatdemper (ik denk dat er bij jou gewoon geen demper op zit }) ) Daarenboven was er dan een extra, met de hand te bedienen oliepomp in de benzinetank.

Al bij al een erg leuke fiets en één van de betere tweetakten in die tijd...

En, als ik even nieuwsgierig mag zijn, wat zijn die andere restauratieprojecten die op aandacht wachten???

full
 
Bij die van ons zit idd geen demper en ketting. Het oliepompje in de tank dat jij beschrijft kan ik ook niet vinden dus het zal dan wel geen sportuitvoering zijn. Maar op de site die BM Werner mij gegeven heeft stond dat de sport uitvoering tov de gewone een roterende inlaat heeft en dat heeft die van ons weer juist wel. Zowiezo bedankt voor de mooie pic.

Andere projecten waar we mee bezig zijn heeft niets met motorfietsen te maken maar om je toch een indruk te geven zijn we bezig met het restaureren van een Deutz stationaire motor van 1894 (alle bewegende delen blank maken en conserveren en een gloeibuis ipv magneetontsteking opzetten)
Lanz tractor (nieuwe zuiger)
Franse stationaire schuivenmotor +/- 1885 (niet van ons, moet nieuwe schuif + toebehoren krijgen)
Junior hulpdieselmotorje (licentie lohmann is carb van weg en moet onder een mooie fiets worden gehangen)
Nekaf jeep (versnellingsbak kapot + spuiten)
Honda C310 + 320 lopend maken om te restaureren of verkopen
etc

Mijn bandit wil ik nog een ander stuurtje en veren geven en ik heb nog zoiets als een opleiding waar ik me dit jaar toch wel heel goed voor moet gaan inspannen.


 
ze bestaan inderdaad zuigergestuurd en roterend. Maar dat houdt geen verband met het al dan niet sport zijn, enkel met het bouwjaar.
De oudere types (met riem) geproduceerd vanaf 1920 zijn altijd zuigergestuurd.

In '22 wordt overgeschakeld op ketting voor de secundaire overbrenging. Meteen draait men de motor in het frame en maakt men hem roterend. In 1928 wijzigt het uiterlijk opnieuw en gebruikt men een zadeltank.

Het pompje kan je moeilijk over het hoofd zien, het ziet er zo uit

full
 
Bedankt voor alle info guazzoni :}

Het is dus zeker geen sportuitvoering want er zit geen pompje op en ook geen aansluitingen op tank of cilinder voor het pompje.

Alleen heeft die van ons een soort stuurdemper en voetschakeling. weet je of dat orgineel is?
Er zit trouwens wel het oog op voor de hendel voor handschakeling.

Nogmaals Bedankt

Juupke

edit: weet iemand of je deze motor nog op kenteken kunt krijgen. We hebben niks van papieren erbij
 
Laatst bewerkt:
Ik vind niet alleen de fiets, maar ook de foto schitterend. Zoiets hoop je toch op elke zolder tegen te komen !!
Heb zelf met de vrouw overlegd of mijn Honda niet beter ingevet en in onderdelen op zolder is te leggen, zodat ik over 23 jaar iets te doen heb als ik met pensioen ga... Was geen goed plan..... ;)

cu,
John
 
Stuurdemper kan best origineel zijn. Geen idee wat voor soort stuur er op zit, maar toen hadden heel veel motoren een stuurdemper. (post er anders eens een plaatje van)

De voetschakeling is waarschijnlijk niet origineel :( (anders zou het oog er wellicht ook niet zitten) Maar je ziet soms oude foto's (van toen ze nog bijna nieuw waren) die dan ook omgebouwd zijn naar voetschakeling (net zoals er vaak extra frictiedempers op voorvorken werden geplaatst).
Ik zou zeggen, bekijk eens of het netjes gedaan is (en goed functioneert) en dan kan je het eigenlijk wel laten. Het is tenslotte "tijdsorigineel" en practisch :]

Kenteken? In belgie vrij probleemloos, maar in nederland? geen idee, maar zou eigenlijk ook geen probleem mogen vormen, niet? :?

P.S. gillet is niet mijn specialiteit (heb er ook wel eentje maar is ook helemaal niet voor direct...)
Maar als je meer wil weten over gillet, beginnen bij "de gillet herstal motorfietsen" door yves campion. (het is sowieso het enige boek over gillet dat je niet tweedehands hoeft te zoeken)
 
Voetschakeling en stuurdemper zijn erg mooi gemaakt daarom was ook mijn vraag of het orgineel is. Als we aan de gillet gaan beginnen zullen we het waarschijnlijk ook zo laten zitten omdat het iddook historisch is en bovendien praktisch. Hier een paar foto's van het stuur en de voetschakeling

img_1966.jpg

img_1964.jpg


het stuur is er eentje waar menig streetfighter jaloers op zou worden :)
 
Hoi,

Als je me een berichtje stuurt kan ik je het tel.no. doen van iemand uit Westervoort wie met de restauratie van een Gillet Herstal (de luxe, kan dat?) bezig is.
Ik heb een half jaar geleden een nieuwe vooras voor hem gedraaid omdat de lagers waren ingelopen op de orginele.

Ik zal hem trouwens eerst even vragen of je contact op kunt nemen, lijkt me geen probleem. Mail me maar.

Groeten Frank
 
Sooow heej, een echte klassiekert! :9

Onmiddellijk van die zolder afhalen en rijdbaar maken!
Niet "als nieuw" restaureren, maar zogezegd fixeren in de staat waarin hij is.
Dan heb je pas echt een stukje rijdende geschiedenis!


Oude Brikker wou dat hij ook eens zo'n zolder relikwie tegen het lijf liep.... :9~
 
Hallo,

Je motorfiets is zeker en vast een model sport.
Het is niet omdat er geen oliepomp in zit dat het geen sport zou kunnen zijn.
De sport modellen hadden allen een ketting aandrijving, de tourist daarentegen hadden een riemaandrijving.
Het is ook nog een flattanker, vanaf '28 had men de zadeltank en noemde het model "Tour du monde".
Alle info over deze en nog andere Gillet herstal motoren kan je bekomen op mijn website: http://users.pandora.be/gillet-herstal
Als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Met vriendelijk groeten , Gillet-boy :]

Ps:die voetversnelling was een optie voor het model sport aleen.
 
bedankt voor de informatie Gillet-boy


ik ga zeker eens kijken voor het motor of chassis nr kan vinden om zo het bouwjaar te achterhalen.

Mooie site trouwens

Gr Peter
 
Ok , geen probleem stuur de nummers maar door en ik zie wat ik kan doen.
Ik zal hier in mijn documentatie eens kijken of ik de onderdelen lijs en/ of onderhoudsboek niet van heb.
Groetjes, Marnix. :]
 
Het motornummer staat normaal achter de magneto en het kadernummer staat op de bovenste buis(over de tank) op de verdikking tegen het balhoofd rechts.
De onderdelen lijst en het onderhoudsboek kan ik u in kopie bezorgen.
Bij interesse stuur je me maar een mailtje via mijn site.
Groetjes,g-b :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan