Wie weet waar de afkorting zrx voor staat?

Ik heb dat ook als een gevraagd check dit topic

Honda afkortingen wat betekend CBR ??????

Kwam uiteindelijk dit antwoord op:
CBR-F = supersports 600/1000/1100. nederlands= CB=aand:kuibieke of vierkant F=viercilinder.

CBR-RR= supersport extreem 400/900 (mini) fireblade. CB= alsboven. RR= afgeleid racer.

De "R"in beiden gevallen staat voor roadbike.

Deze namen zij verzonnen/gecreerd door Soichiro Honda himself.

Deze man was ook zeer betrokken bij de ontwikkeling van Freddy Spencer z'n race machine.

Dus voor alle duidelijkheid Mr Honda himself


De rest honda's afkortingen kon ik wel verklaren

VFR volgens mij V blok F(our) 4 cilinders race geörienteerd
VFC volgens mij V blok F(our) 4 cilinders custom
VTC volgens mij V blok T(win) 2 cilinder custom
VTR volgens mij V blok T(win) 2 cilinder race
XR volgens mij X is cross R race
XL volgens mij X is cross L lessure
XLV volgens mij X is cross L lessure V blok

Misschien zit ik met mijn uitleg van die afkortingen wel helemaal verkeerd
maar ik vroeg het mij gewoon af

Kijk NTV kan ook niet helemaal begrijpen N (...) het is wel een V blok (T)win
Heb het genoegen :Z gehad er even mee rond te mogen rijden (leen motor)
Maar ik denk dat ze gewoon een spel foutje gemaakt hebben |(
NTV => NVT
 
Kawa is helemaal vaag

Z750/1000
ZRX
ZXR
ZZR
ZX
Zx-..R

Meneer Kawasaki is gek op Z, X en R :+
Het is op zich niet zo vaag..

Z = basic
ZRX = Basic, groot en lomp
ZX = Race
ZXR = Errug Race
ZZR = Heeel snel touren
Oh ja en dan ook nog GPZ etc..
 
GPZ/GPX was voor het Z tijdperk he ;) weet niet hoe lang die gemaakt zijn of wanneer de ZXR uitkwam :?
 
Blijft natuurlijk de vraag:
Yammie: FZR? FZ? YZF? YZF?
Bij Yamaha zat er ook een systeem in dacht ik, al zijn ze er niet erg consequent mee.
X staat dacht ik voor twee-cilinders
F voor viertakt vs. T voor tweetakt
Z voor vloeistofkoeling
S voor luchtkoeling
R uiteraard voor racy
Etc.
Maar dan heb je nog de TDM en de TDR die roet in het eten gooien.
 
Bij Yamaha zat er ook een systeem in dacht ik, al zijn ze er niet erg consequent mee.
X staat dacht ik voor twee-cilinders
F voor viertakt vs. T voor tweetakt
Z voor vloeistofkoeling
S voor luchtkoeling
R uiteraard voor racy
etc.
En XT dan?
viertakt eencilinder

en de Y staat waarschijnlijk :) voor Yammie
 
En XT dan?
viertakt eencilinder
en de Y staat waarschijnlijk :) voor Yammie
Argh, ja precies, zo zijn er dus weer veel te veel tegen-voorbeelden te noemen. :) Ik zei het al, ze zijn gewoon niet consequent. O-) Maar dat kan ook eigenlijk niet, want dan heb je je typeaanduidingen ook al snel verbruikt.
 
dasnie waar, je had (heeeeeeeeeeeeeeeel) vroeger (eind '70 / begin '80) ook al Zed's
Ja toen was ik er wel maar geen idee welke dat zijn :+

Zie net dat de zxr eind jaren 80 werd geintroduceerd..

dus we hadden gpz/gpx
dat werd opgesplitst in zx-10 en de zxr750
en daarna kwam de zzr/zx serie en de zx-..r

snap nog steeds niet waarom het in europa gpz/zzr.. heet in in de US gpx/zx-..

maar zie ook net dat de gpz/gpx nog tot zeker halverwege jaren 90 is gemaakt..waarom dat dan :?

[me]M-71 maakt hier een kawa geschiedenis topic van O-) [/me]
 
Harley is nog mooier...

DYNA Glide
FX: Superglide, Kick start
FXB: Sturgis Belt (80,81&82)
FXD: Dyna Super Glide
FXDB: Dyna Sturgis (1991)
FXDC: Dyna Super Glide Custom
FXDG: Dyna Glide/Sturgis
FXDL: Dyna Low Rider
FXDS-CON: Dyna Convertible
FXDWG: Dyna Wide Glide
FXDX: Dyna Super Glide Sport
FXDXT: Super Glide T-Sport
FXE: Superglide Electric Start
FXEF: Fatbob
FXLR: FX Lower Rider/Evolution
FXR: Rubber Mount Super Glide
FXRDG - Disc Glide
FXRP - Police or pursuit - Defender
FXRS: FXR Sport
FXRS-CON: FXR Sport Convertible
FXRS-SP: Low Rider Sport Edition
FXRT: FXR Touring
FXS: Low Rider/Shovelhead
FXSB: Low Rider Belt

Softail
FXST: Softail Standard
FXSTB: Night Train
FXSTBI: Night Train EFI
FXSTC: Softail Custom
FXSTD: Softail Deuce
FXSTS: Springer Softail
FXWG: Wide Glide
FLST: Heritage Softail
FLSTC: Heritage Classic
FLSTF: Fat Boy
FLSTN: Nostalgia and 2005 Softail Deluxe
FLSTS: Heritage Springer
FLSTSC: Springer Softail Classic

Touring
FL: 4-Speed Dresser
FLH: 4-Speed Electra Glide
FLHS: FLT with windshield and less goodies S = Sport
FLHPI: Road King police model
FLHR: Road King
FLHRCI: Road King Classic
FLHS: Electra Glide Sport
FLHT: Electra Glide Standard
FLHTC: Electra Glide Classic
FLHTCSE: Screamin Eagle Electra Glide
FLHTPI: Electra glide police model
FLHTCUI: Ultra Classic Electra Glide
FLT: Rubber Mount Dresser
FLTC: Rubber Mount Dresser Classic
FLTCU: Rubber Mount Dresser Classic Ultra
FLTR: Road Glide
FLTRI: Road Glide EFI
FLTRSEI: Screamin Eagle Road Glide

VRSC (V-TWIN Racing Street Custom)
VRSC CVO: 1250cc adds 14 percent more displacement and only 9 pounds than the standard VRSC
VRSCA: 1st model of the V-ROD family.
VRSCB: Same as VRSCA except: Adjustable tubular handlebars, minimalist instrumentation, black painted frame, calipers, hand controls, shock springs and engine highlights.
Sportsters:
XL: Sportster 883
XL883: Sportster Hugger
XL883C: Sportster 883 Custom
XL 883L: Sportster (specifically designed to fit smaller riders)
XL1100: Sportster 1100
XL1200: Sportster 1200
XL1200C: Sportster 1200 Custom
XL1200R: 1200 Roadster
XL1200S: Sportster 1200 Sport
XLCH: 4-Speed Sportster, Kick start
XLCR: Cafe Racer 1000
XLH: Sportster 883
XLH883: Sportster 883 Hugger
XLH883R: Sportster 883R
XLH1200: 1200
XLH1200S: Sport
XLS: 4-Speed Sportster Roadster
XLX: 4-Speed 1000cc Ironhead
XR1000: XLH with XLR Heads (XR750 heads - completely different)

X - Sportsters. These descend from the K series, 1952-56
XL- Series started in 1957. They are "unit construction" (engine & transmission share a common case).
L - High compression (7.5:1 in 1957).
H - Starting in 1958 came the XLH, meaning Higher-power or High-compression (9:1) or Hot .
C - Also in 1958 was the XLCH. The C was intended to mean "Competition".
CR- Cafe racer style, with bikini fairing.
LT- Touring, with bigger tank, thicker seat, and hard bags.



The first letter of the model designator reveals the engine series:
First character:
G - Servicar three wheeler, 1937 to 1972
E - Overhead valve 61 cubic inch "big twin" (Engine/trans separated)
F - Overhead valve 74,80 or 88 cubic inch "big twin"
FL - 80 to 88 cubic inches and a fat front tire. (Also 74" 1941-82)
K - Side valve 45 and 55 cubic inch sports bike that replaced the WL in
1953 and was replaced by the Sportster in 1957. It had many design
features that were carried over to the Sportster.
U - Side valve 74 or 80 cubic inch "big twin"
V - Side valve 74 cubic inch 1930-36. (Also 1935-36 VLH, VHS 80)
W - Side valve 45 cubic inch made 1937 to 1952
X - Sports and special construction. Applied to 1918-1922 opposed twin
Sport, 1944 military opposed twin, and 1957 to present Sportster.

The second letter of the model designator reveals the Front end (except sportsters):
X - Narrow tire and sport forks.
L - Wide front tire and Hydra-Glide front forks.
(FX originally meant "Factory Expirimantal" The first one was the Super Glide FX)


The third letter of the model designator reveals the frame style:
D - "Dyna" frame (with the rubber mounted motor)
HT - "Highway Touring" frame
ST - "Softail" frame



The next letter(s) indicates the model bike within the frame family:
A - Military (Army) version (except GA, Servicar without tow bar)
B - Battery start (early models), Belt drive (early 80's) Black paint.(1995-6 model, the Bad Boy)
C - Classic, Competition, Custom, various others meanings.
D - Dyna, the newest frame and engine mount design.
DG - Disc Glide
E - Electric start
F - Foot shift (when the standard was hand-shift) and now "Fat Boy®"
H - varied between High performance and Heavy duty.
I - Signifies Fuel Injection.
L - Big fat front tire
LR- Low Rider (though many Low Riders don't include LR in the model ID)
N - Nostalgia
P - Police version
R - Rubber mounted engine (some models) racing version (other models)
ST- Soft Tail
S - Springer
S - (without following T) Sports version
T - Touring
WG - Wide Glide
X - Sportster or sportster-type front end and Skinny front tire.

Dat gaat dus nergens over, maar in elk geval is de info ergens te vinden :)
 
Bij Yamaha zat er ook een systeem in dacht ik, al zijn ze er niet erg consequent mee.
X staat dacht ik voor twee-cilinders
F voor viertakt vs. T voor tweetakt
Z voor vloeistofkoeling
S voor luchtkoeling
R uiteraard voor racy
Etc.
Maar dan heb je nog de TDM en de TDR die roet in het eten gooien.

en ik heb een FZS600 fazer. dus een viertakt met lucht en vloeistofkoeling :? wel gunstig want hoe zal nooit oververhitten :)
 
Bij Yamaha zat er ook een systeem in dacht ik, al zijn ze er niet erg consequent mee.
X staat dacht ik voor twee-cilinders
F voor viertakt vs. T voor tweetakt
Z voor vloeistofkoeling
S voor luchtkoeling
R uiteraard voor racy
Etc.
Maar dan heb je nog de TDM en de TDR die roet in het eten gooien.

Mijn GTS1000 valt ook buiten de boot. Vier cylinder waterkoeling.

Ik heb trouwens altijd gedacht dat CB bij Honda voor Citizen Bike stond. Toevoeging R als in CBR voor race.
 
NTV staat voor Naked Touring V-twin! (heb ik ooit eens gehoord...)

Twee mensen uit het NTV topic hebben er een STV (Sport Touring V-twin) van gemaakt. Spraken ze een keer met een Honda dealer. Hij raakte helemaal in de war door dat STV. "STV, STV, nee die ken ik niet, hoe kan dat nou?" Ging 'ie het helemaal uitzoeken LOL :}

Edit: net even gechecked Special moet Sport zijn, zie het NTV topic onder Naked Bikes.
 
Laatst bewerkt:
Hallo oma :W



Wie weet waar de afkorting zrx voor staat ? (bij een kawasaki zrx 1200 )
 
Laatst bewerkt:
CBR staat volgens mij voor Closed Body Racer wat ik een keer ergens gelezen heb:)
 
'voor welke afkortingen staan cbr rr ??' > 'Wie weet waar de afkorting zrx voor staat?'

Ik denk dat het niet specifiek een afkorting van een woord is. Meer een type aanduiding binnen een serie modellen.
 
zet er x, met andere worden: Het is gewoon een X!!!
z x r, met andere woorden: z keer r, is zr!!!

weghalen die stickers dus, en vervangen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan