Wie weet waar de afkorting zrx voor staat?

Deze vraag ga je toch niet menen he ;)
maar vooruit dan maar.

Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
 
Allemaal mensen die niet toe durven geven dat ze het niet weten. :P

Nou, ik weet het niet. En ik rij nog wel op een CBR (F weliswaar, maar toch).

Nu we het er toch over hebben waar staatn GSX-R, ZXR en dat soort afkortingen dan voor?
 
Waar CB precies voor staat weet ik (nog) niet, maar volgens mij heeft dit te maken met de bouwwijze van het blok.

Een CB-blok was volgens mij (correct me if i'm wrong) traditioneel 4-cyl, DOHC en 8-klepper of zoiets ? Volgende versie kon door voortschrijdend inzicht en beter materiaal meer toeren draaien en daar hebben ze een toen maar een 'r' achter geplakt => cbr

Hetzeflde geldt volgens mij voor bijvoorbeeld GSXR: begon als een GS, volgende versie was een GSX-type blok en vervolgens voor de mode GSX-R.

Yamaha deed het weer wat anders. Alles stamt af van de FZ-blokken. Vervolgens kwamen de FZR blokken en toen zijn ze gaan rommelen met letters, want toen ging de marketing zich ermee bemoeien => er moet een Y van Yamaha in en FZ moet ZF worden => YZF.

Nu alleen nog iemand die weet wat de basis was: waarom CB, GS en FZ ?? :?
 
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het R, RR, F, enz in bepaalde landen (japan toevallig?)te maken heeft met de verzekering.
 
Ik heb dat ook als een gevraagd check dit topic

Honda afkortingen wat betekend CBR ??????

Kwam uiteindelijk dit antwoord op:
CBR-F = supersports 600/1000/1100. nederlands= CB=aand:kuibieke of vierkant F=viercilinder.

CBR-RR= supersport extreem 400/900 (mini) fireblade. CB= alsboven. RR= afgeleid racer.

De "R"in beiden gevallen staat voor roadbike.

Deze namen zij verzonnen/gecreerd door Soichiro Honda himself.

Deze man was ook zeer betrokken bij de ontwikkeling van Freddy Spencer z'n race machine.

Dus voor alle duidelijkheid Mr Honda himself


De rest honda's afkortingen kon ik wel verklaren

VFR volgens mij V blok F(our) 4 cilinders race geörienteerd
VFC volgens mij V blok F(our) 4 cilinders custom
VTC volgens mij V blok T(win) 2 cilinder custom
VTR volgens mij V blok T(win) 2 cilinder race
XR volgens mij X is cross R race
XL volgens mij X is cross L lessure
XLV volgens mij X is cross L lessure V blok

Misschien zit ik met mijn uitleg van die afkortingen wel helemaal verkeerd
maar ik vroeg het mij gewoon af

Kijk NTV kan ook niet helemaal begrijpen N (...) het is wel een V blok (T)win
 
X = cross :? heb ik een gemodificeerde crosser :? nou ja hij was wel stabiel toen ik het gras een keer inschoot :o
 
Ik geloof dat alle lijn blokken (2,4 en 6 cilinders) van honda CB's zijn.
Toch bestaat er ook een CB125 1 cilinder, dus dat gaat weer niet op.

Denk dak maar met Dr.Bral mee ga en kies voor teveel sake.
 
Ik geloof dat alle lijn blokken (2,4 en 6 cilinders) van honda CB's zijn.
Toch bestaat er ook een CB125 1 cilinder, dus dat gaat weer niet op.

Denk dak maar met Dr.Bral mee ga en kies voor teveel sake.

CB staat alleen maar voor kubieke inhoud de cb 125 (is kubieke inhoud 125 cc)
en dat kan dus best een 1 cilinder zijn

volgens het verhaal en niet vierclinder daar staat de F van Four voor

de RR is super race zeg maar dus je hebt het verhaal ander gelezen als bedoelt

maar ik hebt het ook maar gevraagd
 
De juiste uitleg staat in dat topic.

CBR - This is what it means.

First, the Japanese don't use letters as initials for words. They ain't like us Yanks, Brits, Canuks, and Aussies.

Second, after looking at the Official Honda Motorcycle Identification Guide, 1959-2000 ($33 at www.motorcyclebooks.com/honmotidguid.html ), the C means the bike is/was a Japanese spec model sold in the United States (the major market for their product. The CA model is a US only spec bike which may or may not have been sold in other markets.) The B is a street bike, the L a dual sport bike, R a sport bike, etc...
 
De juiste uitleg staat in dat topic.


Klopt niet want dan zouden er in Amerika CAB's moet rondrijden van Honda, die rijden er wel maar dat zijn vaak GELE auto die je voor betaling meenemen

In Amerika heten die dingen ook gewoon CB en dan nog wat !! In dat zelfde topic staat ook dit verhaal ik ben er zelf de topic starter ZOT
 
Klopt niet want dan zouden er in Amerika CAB's moet rondrijden van Honda, die rijden er wel maar dat zijn vaak GELE auto die je voor betaling meenemen

In Amerika heten die dingen ook gewoon CB en dan nog wat !! In dat zelfde topic staat ook dit verhaal ik ben er zelf de topic starter ZOT

Lieverd, gefeliciteerd.

Nooit een CA gezien? Het verhaal wat daar staat is niet compleet, maar het gaat om de historische opbouw. Niet om wie topic starter is of wie de grootste heeft.
 
Een CB-blok was volgens mij (correct me if i'm wrong) traditioneel 4-cyl, DOHC en 8-klepper of zoiets ?

Nope, de CB550 was bijvoorbeeld een SOHC. Daarnaast zijn er (zoals al eerder genoemd) ook CB's met een 1 of 2 cilinder blok. Voor zover ik weet wel allemaal met recht-op staande (lijn-)cilinders met OHC.

Wat ik me dan weer afvraag is hoe ze bij de CB-1 kwamen. Waar komt die -1 vandaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan