Wie weet wat voor onderdeel dit is? (Honda CB500)

Toon2

Rookie
4 mrt 2022
8
0
Hallo,

Wellicht een gekke vraag, maar ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een CB500 uit 98' (mijn eerste motor). Onlangs heb ik een eerste ritje gemaakt en daarbij kwam ik stil te staan met een lege tank (beginners fout). Gelukkig zat er nog wat brandstof in de reserve tank waarmee ik naar huis gereden ben. Nu 3 a 4 weken later heb ik een een jerrycan(kleintje) brandstof erin gegooid maar krijg ik de motor niet meer aan de praat (startmotor draait prima, maar de motor slaat niet aan). Om te checken of de brandstof leidingen nog goed zijn en werken heb ik een kapje links voor los geschroefd. Tot mijn verbazing lag daar het volgende onderdeel los op het blok achter het betreffende kapje (zie foto). Heeft iemand enig idee wat dit is? En kan dit te maken hebben met het feit dat de motor niet meer aan gaat?

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • IMG_20220304_215559.jpg
    IMG_20220304_215559.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 84
Dat is de carburateur beluchting(?) Er zit tussen de carbs een redelijk grote T-splitsing met een stuk slang wat aan het deel hoort wat je in je handen hebt op de foto.

In het kastje aan het uiteinde hoort een stukje filter materiaal te zitten (als in, luchtfilter schuim achtig) om schone lucht aan te voeren. Meestal is dit vergaan en liggen de resten tussen het vacuum membraan en de carb body. Beste even schoonmaken en een stukje universeel schuim materiaal kopen en op maat knippen.

Of de motor niet start zonder dat dit stukje aangesloten zit betwijfel ik. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat er een heleboel vervuiling in de carbs is beland door het ontbreken van het filter, waardoor het het starten niet bevordert. Maar ook dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Als de motor een tijdje staat kan het wel langer duren voor die aanslaat. Mijn beide CB's moeten wat langer rond draaien voor ze aanslaan na langere stilstand. (doe je er wel e5 in?)
 
Dank voor de snelle reactie! Ah duidelijk. Ik ga morgen gelijk even checken. Wat betreft brandstof, had ik er E10 in gedaan (er zat nog +/- 1,5 liter in de jerrycan). Ik had begrepen dat E10 zou volstaan, maar begrijp uit uw verhaal dat E5 gewenst is?

Wat betreft de slang op de foto, er zat inderdaad ook nog een losse slang die uit de kant van de carburateur kwam waarvan een los eind erbij hing (kon niet goed zien wat dit was, maar nu begint het kwartje te vallen).

Morgen gelijk ermee aan de slag en kijken of ik hem weer aan de praat krijg. Was/is toch even een tegenvaller voor een eerste motor dat die niet start 😅.
Nogmaals dank!
 
Dat is de carburateur beluchting(?) Er zit tussen de carbs een redelijk grote T-splitsing met een stuk slang wat aan het deel hoort wat je in je handen hebt op de foto.

In het kastje aan het uiteinde hoort een stukje filter materiaal te zitten (als in, luchtfilter schuim achtig) om schone lucht aan te voeren. Meestal is dit vergaan en liggen de resten tussen het vacuum membraan en de carb body. Beste even schoonmaken en een stukje universeel schuim materiaal kopen en op maat knippen.

Of de motor niet start zonder dat dit stukje aangesloten zit betwijfel ik. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat er een heleboel vervuiling in de carbs is beland door het ontbreken van het filter, waardoor het het starten niet bevordert. Maar ook dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Als de motor een tijdje staat kan het wel langer duren voor die aanslaat. Mijn beide CB's moeten wat langer rond draaien voor ze aanslaan na langere stilstand. (doe je er wel e5 in?)
Ik heb de tank vol gegooid met e5, helaas nog geen verbetering. Nu toch maar de tank eraf gehaald. Daar zag ik gelijk de T-splitsing die u bedoelde. Enkel zie ik ook een los slangetje zitten (zie foto). Deze komt uit de cilinderkop (?). Het lijkt mij dat dit niet zo hoort. Hoe hoort dit wel?

Wederom alvast dank!
 

Bijlagen

  • IMG_20220305_133536.jpg
    IMG_20220305_133536.jpg
    265,5 KB · Weergaven: 33
Terug
Bovenaan Onderaan