Wie weet..

Michel-srad

Die hard MF'er
21 sep 2003
427
0
Capelle aan den IJssel
wat er mis kan zijn met mijn SRAD-je???

De laatste 2 dagen heb ik het probleem met mijn gixxer dat hij niet direct reageerd op het gas. Als ik bijvoorbeeld in wil halen op de snelweg en een dot gas geef gebeurd er in eerste instantie niets.. hij maakt dan een raar brommend geluid, gaat langzaam harder of zelfs helemaal niet en dan opeens wil hij er vandoor. Ik dacht in eerste instantie misschien aan mijn koppelingsplaten.. :? maar het voelt en klinkt heel anders dan wanneer de koppelingsplaten van de auto versleten zijn.

Daarnaast knalt de uitlaat als ik het gas helemaal los laat en de motor uit laat rollen. hierbij dacht ik weer aan een verkeerde afstelling..

Heb ik 2 verschillende problemen of zou het aan een ding kunnen liggen??

en dan natuurlijk wat kan ik eraan doen..??

Grz,

Michel
 
heb inderdaad carburateurs..

zou het echt zo simpel kunne zijn dat dat het probleem is?? Motor staat wel in een ijskoude schuur en de laatste 2 dagen is het een stuk kouder dan de vorige keren dat ik heb gereden.

is daar wat tegen te doen?? (behalve hem in een verwarmde schuur zetten :z )
 
heb inderdaad carburateurs..

zou het echt zo simpel kunne zijn dat dat het probleem is?? Motor staat wel in een ijskoude schuur en de laatste 2 dagen is het een stuk kouder dan de vorige keren dat ik heb gereden.

is daar wat tegen te doen?? (behalve hem in een verwarmde schuur zetten :z )


dan heb je idd last van bevriezende carburateurs. Dat heeft niks te maken het staan in een koude schuur maar ontstaat tijdens het rijden door de kou van de rijwind en de verdampende benzine in je carb. Ik heb hier ergens een heel mooi artikel liggen uit een blad daarover, maar dat kan ik even niet vinden :P


Wat je zou kunnen doen als tijdelijke oplossing is een stukkie karton voor je radiator plakken zodat ie warmer wordt, daardoor wordt je carbverwarming ook wat warmer en heb je er minder last van. ;)
 
Karton voor je radiator heeft weinig zin bij een watergekoelde fiets. Bevriezen treedt meestal bij de eerste kilometers op en dan is je thermostaat nog niet eens open.....

Je zou de carb.verwarming eens kunnen nakijken (als die er op zit?) Soms is dat een apart slangetje van de radiator (loopt rond de carbs), dat bij sommige motoren gauw verstopt raakt.

Je hebt toevoegingen voor de benzine die dat verhelpen (maar da's best prijzig als je de hele winter doorrijdt). De goedkoopste oplossing is een 55W gloeilampje in je airbox. Dat verwarmt de lucht net genoeg om bevriezen te voorkomen.

Gek genoeg treedt bevriezen niet op als het vriest.... maar alleen bij temperaturen boven 0 tot ongeveer 8 a 10 graden. Dan zit er veel vocht in de lucht, die in de carbs bevriest door de onderdruk die daar heerst.
 
Karton voor je radiator heeft weinig zin bij een watergekoelde fiets. Bevriezen treedt meestal bij de eerste kilometers op en dan is je thermostaat nog niet eens open.....

bij mij helpt het wel :P
Ik heb het juist pas na een tijdje rijden dat ie daarmee begint

Je hebt toevoegingen voor de benzine die dat verhelpen (maar da's best prijzig als je de hele winter doorrijdt). De goedkoopste oplossing is een 55W gloeilampje in je airbox. Dat verwarmt de lucht net genoeg om bevriezen te voorkomen.

yup, klein lampje in je airbox verhelpt het ook, zijn een paar mensen op mf die dat vorig jaar gedaan hebben.

Gek genoeg treedt bevriezen niet op als het vriest.... maar alleen bij temperaturen boven 0 tot ongeveer 8 a 10 graden. Dan zit er veel vocht in de lucht, die in de carbs bevriest door de onderdruk die daar heerst.

Niet zo gek, bevroren lucht bevat geen water ;)
Het is idd de temperaturen zo tussen de 0 en 6-8 graden ofzo.
Zodra het eenmaal echt vriest heb je er bijna geen last meer van.
 
Je zou de carb.verwarming eens kunnen nakijken (als die er op zit?) Soms is dat een apart slangetje van de radiator (loopt rond de carbs), dat bij sommige motoren gauw verstopt raakt.

moet ik dat gewoon zo simpel zien als een vittinkje in mijn airbox bevestigen en deze aansluiten op bijvoorbeeld mijn koplamp?? Ik rij altijd met licht aan dus dan zou dat lampje ook branden als ik rij..
 
Karton voor je radiator heeft weinig zin bij een watergekoelde fiets. Bevriezen treedt meestal bij de eerste kilometers op en dan is je thermostaat nog niet eens open.....
Volgens mij treedt het normaliter juist pas na een aantal km's op omdat het even duurt voordat de carbs zover afgekoeld zijn dat ze gaan bevriezen. :?
 
In de carbs verdampt benzine. Verdamping is warmte onttrekken van de omgeving (natuurkunde). Door de warmte te onttrekken daalt de temperatuur (denk aan ether/aceton op je huid). Dus met vochtig weer, tussen 0-8 graden meestal last van bevroren carbs. (als het vriest, is de lucht meestal droog, kan er dus ook geen vocht uit de lucht aanvriezen in je venturi's van de carbs !

De Kale
 
KICK KICK KICK DIT IS HET BERICHT WAAR EVENTUEEL OP GEREAGEERD MOET WORDEN

Hey, het is alweer een tijdje geleden dat ik heb motorgereden i.v.m. slecht weer en het niet hebben van een textielen pak, dus daarom zijn de symptomen misschien niet helemaal volledig. Maar toch, het volgende:

Symptomen:

Direct na start en wegrijden, niks aan de hand.
Na +/- 300 meter rijden, duidelijke ratel en trilling, lijkt van voorste cilinder af te komen, rond de 4000 tpm, daaronder en daarboven beduidend minder.
Na nog eens +/- 3 km, als hij wat warmer is, is het weer weg en lijkt is er geen vuiltje aan de lucht.

Bij oliewissel geen metaaldeeltjes of iets dergelijks aangetroffen..


Rarara, wat kan het zijn..
 
Bevriezen van je carbs is dan wel een aardige mogelijkheid ja...... :Y

Zoals je vertelt, dat het alleen gedurende een relatief korte periode gebeurt, dan lijkt me de afstelling/luchtfilter niet het probleem.

Wil je het zeker weten, gewoon ff zo'n flesje toevoeging bij de motorboer halen en kijken of het probleem dan weg is. Ik schat in van wel......
 
Laatst bewerkt:
Als bevroren carburateurs idd de oorzaak zijn,
kan je overwegen om via een aftakking van jou koelwatersysteem een extra
leiding naast of onder de carburateurs te leggen,
zodat het warme koelwater er voor zorgt dat de
carburateurs niet bevriezen,dit is o.a. ook gedaan als
modificatie setje bij sommige type Ducatie's en Kawasaki's.
En het schijnt te werken,als je een beetje handig bent doe je het zelf.
 
KICK KICK KICK DIT IS HET BERICHT WAAR EVENTUEEL OP GEREAGEERD MOET WORDEN

Hey, het is alweer een tijdje geleden dat ik heb motorgereden i.v.m. slecht weer en het niet hebben van een textielen pak, dus daarom zijn de symptomen misschien niet helemaal volledig. Maar toch, het volgende:

Symptomen:

Direct na start en wegrijden, niks aan de hand.
Na +/- 300 meter rijden, duidelijke ratel en trilling, lijkt van voorste cilinder af te komen, rond de 4000 tpm, daaronder en daarboven beduidend minder.
Na nog eens +/- 3 km, als hij wat warmer is, is het weer weg en lijkt is er geen vuiltje aan de lucht.

Bij oliewissel geen metaaldeeltjes of iets dergelijks aangetroffen..


Rarara, wat kan het zijn..
Mischien gebruik je te dik olie
 
Terug
Bovenaan Onderaan