Wie wil er iets verdienen??

Chantal22

Rookie
13 sep 2005
29
0
zoetermeer
Hoi, van mijn fazer is de voorkuip gebarsten bij het omvallen van mijn motor.
Nu lijkt dit me een reparatie die wel meevalt (glasvezel?) maar ik krijg dat nooit mooi
gespoten.

is er iemand in de buurt van zoetermeer die hier wel zin in heeft en op deze mannier wat wil verdienen?

Ik denk dat ik dat ding er zelf wel afkrijg. (ik heb het werkplaatsboek op cd)
Ik wil ook best het eea zelf doen.

Evt mogen er op mijn tank ook een paar plekjes gespoten worden.
 
ABS met MEK repareren gaat prima, evenals ABS lassen. En als je het met MEK fixed moet je ook spuiten. En idd het uitdampen kost een paar weekjes. Dus als je daar niet op kan wachten is lassen de enige optie.
Dashboardje van een ABS koekblik :9
ReparerenABS15.JPG

ReparerenABS24.JPG
 
Laatst bewerkt:
ABS met MEK repareren gaat prima,

IK ben dit met je eens, ik heb ook nadrukkelijk gemeld dat de weergegeven meningen mijn eigen ervaringen zijn wat dus betekend dat ik niemands ervaringen ga betwisten, ik doe het alleen op mijn manier, simpel.

Maar ruwweg spreekt iedereen over 2 reparatiemethodes: smelten of plakken.

Wil men smelten dan worden er allerlei plasticsoorten vermeld die je kan gebruiken van legoblokjes tot koffieroerstaafjes (ook ergens gelezen) onder het motto: ABS is ABS.

Wil met plakken dan komen we in de oplosmiddelensfeer als MEK, Aceton of thinner.

Om met de laatste te beginnen: Ik doe dat vrijwel nooit. Ik heb MEK en Aceton geprobeerd en je kan er inderdaad ABS stukjes in oplossen en het goedje gebruiken om scheuren mee te repareren. Maar het oplosmiddel moet er ook weer uit en dat kan alleen door uitdampen. Ik heb onderdelen gespoten die al weken eerder waren behandeld maar het duurt echt heel lang voordat alle oplosmiddelen eruit vervlogen zijn en tot die tijd blijf je een groot risico op blaasvorming in de lak houden. Dit kan versneld worden door het plastic geforceerd te verwarmen maar ik blijf het kut vinden, al teveel overnieuw kunnen spuiten.

Ik smelt gescheurde delen liever, met de soldeerbout of met een speciaal hulpdingetje voor mijn verfstripper. Ik gebruik gewoon oude kuipdelen als toevoegmateriaal dan heb je zeker hetzelfde soort plastic want dat alle soorten ABS hetzelfde is durf ik te betwijfelen. Voor de "harde" kuipdelen als topkuip en kont wordt vaak ABS gebruikt maar de onderste delen als de zijkuipen vaak een zachtere troep, PE ofzoiets. Dat laatste stinkt ook anders tijdens het smelten dan ABS. Als je 1 kapotte kuip heb liggen heb je genoeg ABS om 100 motoren mee te fiksen dus waarom zou je uitwijken naar totaal andere plastics als legoblokjes en dat soort troep?

Ik las het aan beide kanten, schuur het mooi glad en dan gaat het in de plasticprimer voordat het echt strak getrokken wordt. Nooit problemen mee gehad en ik heb ooit een FZR600 helemaal gerepareerd waarvan de topkuip in 6 stukken lag, en over die motor is 3 maanden later een complete landbouwtrekker heen gereden. Alles aan puin maar de kuipen waren niet gescheurd op mijn lassen dus dat zal wel OK zijn dan denk ik.
 
Laatst bewerkt:
ABS is ABS, dus dan kun je de MEK methode gebruiken. Is het een 'legering' met PE oid dan kan het niet. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De MEK methode is niet heilig. Heb voor het opknappen van het betreffende koekblik deurpanelen van een DAF vrachtwagen gebruikt, is ongeveer drie jaar geleden en het ziet er nog perfect uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan