Wie wil mij advies geven voor een leuke vakantie?

Sheila12

Rookie
16 apr 2016
16
3
Rotterdam
Hi motorvrienden,

Ik ben bezig met mijn rijbewijs en hoop deze in het voorjaar toch wel te hebben.
Nu willen mijn vriend en ik van de zomer op motorvakantie.
Hij heeft nu 3 jaar zijn rijbewijs en ik dan nog maar net.
Heeft er iemand leuke tips en adviezen voor ons welke land(en) geschikt zijn?
We willen graag met eigen motor en vanaf huis vertrekken.
 
Misschien is het handig iets meer informatie te verstrekken.

Hoeveel uur per dag wil je besteden aan rijden ?
Wil je naar de warmte of de kou ?
Hoeveel km denk je in totaal te willen maken ?
Hoeveel dagen heb je de tijd ?
Wil je natuur of steden en cultuur ?

Ik zeg: Zuid / Oost Frankrijk.
 
aanvullend dichter bij huis: Ardennen, eifel.
daar heb ik ook aardig leren rijden en is al heel anders als nl.
en mocht t toch tegenvallen (o.a. qua weer) ben je zo thuis.
 
We hebben drie weken de tijd.
En het liefst willen we mooie natuur en in Europa.
In de zomer is het volgens mij nergens echt koud.
Ik zou zelf het liefst naar Nood Noorwegen gaan maar dat werd mij afgeraden gezien ik beginnend bestuurder ben.
Mijn vriend leek Oostenrijk wel leuk, maar ook dit schijnt dan geen aanrader te zijn.
 
Onzin dat je beginnend bestuurder bent! Leren rijden doe je niet in Nederland maar in de Alpen en op soortgelijke wegen. Heel veel tips ideeën voor motorvakanties kun je halen uit het topic in mijn onderschrift. En specifiek wil ik je wijzen op dit reisverslag waarin ik samen met een vriend die 3 weken zijn rijbewijs had in 11 dagen een rondje Alpen deed, inclusief de meest gekke onverharde passen en de Stelvio. Pas door lang achter elkaar op je motor te zitten leer je 'm kennen. En dat doe je niet van rotonde naar stoplicht naar drempel hier in een overvol Nederland.
Rondje Europa 2011: 23 sept. t/m 3 okt. 2011
 
Onzin dat je beginnend bestuurder bent! Leren rijden doe je niet in Nederland maar in de Alpen en op soortgelijke wegen. Heel veel tips ideeën voor motorvakanties kun je halen uit het topic in mijn onderschrift. En specifiek wil ik je wijzen op dit reisverslag waarin ik samen met een vriend die 3 weken zijn rijbewijs had in 11 dagen een rondje Alpen deed, inclusief de meest gekke onverharde passen en de Stelvio. Pas door lang achter elkaar op je motor te zitten leer je 'm kennen. En dat doe je niet van rotonde naar stoplicht naar drempel hier in een overvol Nederland.
Rondje Europa 2011: 23 sept. t/m 3 okt. 2011


Bedankt voor je reactie. Ik vond het zelf ook een beetje onzin. Ik snap dat je voorzichtig moet zijn maar het is toch juist mooi leermoment.
De foto's van je verslag zijn prachtig. Dit is precies wat ik bedoel met mooie natuur!
Ik ga zeker je verslag nog lezen, heb nu alleen even foto's gekeken.
Ik zag dat jullie met de tent zijn geweest hoe beviel dit?
Ik vind de tent namelijk ook erg leuk, maar mijn vriend wil liever wat meer luxe hotels etc.
 
Hotels zijn een noodoplossing als je echt heel erg moe bent maar meestal moet ik hotels aan werk denken (muv motorhotels / herbergen of met wintersport) en als ik ergens niet aan wil denken dan is het werk in mijn vakanties ;) In het verzameltopic heb ik een hele reeks verslagen staan waarvan de meesten lekker met het tentje. Ten eerste is het een heel stuk goedkoper en kun je voor hetzelfde geld een heel stuk langer op vakantie. Op een camping kun je ook gewoon lekker gaan zitten voor je tentje met een flesje wijn of bier terwijl je in een hotel meestal al duurdere terrassen of kroegen op moet zoeken. En soms wil je gewoon even niks om je heen. En in de buitenlucht slapen vind ik gewoon heerlijk. 's ochtends lekker buiten een bakkie koffie zetten en voor je tentje eten. Zoek van te voren het type camping op wat jeleuk lijkt (voor mij zo min mogelijk sterren en geen animatie etc... dan blijven mensen met kinderen ook weg)
 
We hebben drie weken de tijd.
En het liefst willen we mooie natuur en in Europa.
In de zomer is het volgens mij nergens echt koud.
Ik zou zelf het liefst naar Nood Noorwegen gaan maar dat werd mij afgeraden gezien ik beginnend bestuurder ben.
Mijn vriend leek Oostenrijk wel leuk, maar ook dit schijnt dan geen aanrader te zijn.

Waarom zou je niet naar Noorwegen gaan als beginnend bestuurder?
De gravel wegen zijn uitstekend en de enige slechte wegen die ik getroffen heb had ik makkelijk kunnen ontwijken maar dat vond ik niet leuk.


Verslag motortrip Noordkaap 2012
 
De wegen in Europa zijn voor iedereen goed te rijden. Je hoeft ook niet de moeilijkste passen uit te zoeken, en als wel wat complexer wordt gewoon je eigen tempo rijden.
Waar je wel rekening mee mag houden zijn de dagafstanden, je bent nog niet gewend om lange ritten te maken, en dan is de kans op wat fysiek ongemak (zadelpijn bijvoorbeeld) wel te verwachten.
Ook kan het zijn dat je wat eerder je concentratie kan gaan verliezen aan het einde van de dag, als de wegen wat bochtiger worden en/of als het eens een dag slecht weer is.
Even in de gaten houden en verstandig zijn en niet overmoedig worden, wat meer stoppen als nodig is etc.
Verder gewoon lekker je vakantie plannen en gaan rijden, daar heb je je pasje voor gehaald tzt !
 
Zoo echt een mooie reis heb je gemaakt. En lang! hoeveel km was het in totaal en hoelang heb je erover gedaan?

Was zeker een mooie reis maar Zweden ga ik niet meer heen. Bomen en weer een meer, niet mijn smaak.
Staat in het verslag als het goed is, maar 7400km en in 2 weken.
Maar ik ging dan ook puur voor het rijden en niet om van alles te bekijken. Pak je hier 3 weken voor is het al redelijk doorzetten als je nog niet zoveel rijervaring hebt.
 
Ik vind Zwitserland veruit het mooiste, en dan vooral het gebied van de Sustenpas/Grimselpas/Furkapas tot aan Graubünden (inclusief de Stelvio, op de grens van Zwitserland en Italië). Voordeel is ook dat het niet zo ver is. In Oostenrijk liggen de mooie wegen vaak vrij ver uit elkaar, met lange relatief saaie stukken er tussen in. Het aantal echt mooie passen is er ook kleiner dan in Zwitserland. Daar rij je vaak van de ene pasweg naar de andere, en meestal over superstrak asfalt. Qua prijs valt Zwitserland ook wel mee als je de dure hotels vermijdt en halfpension neemt.

Landen als Zwitserland en Noorwegen zijn juist heel goed geschikt voor beginners, omdat de mensen er netjes rijden en de infrastructuur er goed onderhouden en goed doordacht is. Dat er (in Zwitserland) veel bochten zijn is alleen maar leuk; als je je snelheid aanpast aan je rij-ervaring is elke weg veilig te rijden.

Veel passen gaan trouwens volgens mij pas in juni open, en Noorwegen zou ik ook niet echt aanraden voor een motorvakantie in het voorjaar.
 
Laatst bewerkt:
Dichtbij huis zijn er genoeg leuke routes te vinden. De Eifel is niet dusdanig ver en al compleet een andere wereld.
Heuvels, stuurbochten, mooie uitzichten, je vind het daar allemaal. Voor mij de plek om een paar leuke dagen te sturen.
 
Eiffel... Alleen nog meer controles dan in Nederland en in plaats van dat je hier voor het stoplicht in de file staat is het daar vaak filerijden in de haarspeldbochten... En ja de natuur is er mooi maar om te rijden maar ik kom er niet meer. Ik doe dan liever een dagje Semois en / of Luxemburg.
 
Gewoon tentje achterop en gaan!
Dan heb je de keuze, campings of hotelletjes.
in 3 weken kan je overal heen, maar hou er wel rekening mee dat 3 weken in hotelletjs best prijzig kan worden.(2 pers is vaak 100,- per nacht)

Ik ga het liefste beetje duitsland in, en dan richting hamburg is mooi, en dan richting de poolse grens.
We hebben alles op de bonnefooi gedaan echt leuke routes gereden.
Gewoon tomtom op kronkelroute (snelwegen vermijden) en gaan.

Frankrijk is ook goed te doen, alleen iets minder gezellig.
Ik ben ooit eens via de kust van belgie naar de spaanse grens gereden, dat was ook erg mooi.
Probeer trouwens niet te veel km per dag te rijden, jagen is alleen maar vermoeiend en niet leuk (geldt niet voor iederen)
Groet
Sebas
 
Een mooie min of meer aansluitende trip is van Zuid-Duitsland/Beieren, Oostenrijk (als het moet: de Grossglockner, al heeft dat wel een hoog Efteling gehalte), als je tijd hebt: een stukje Slovenië, dan de oostelijke Dolomieten (met Corvara of Arabba als middelpunt), door de Zwitserse Alpen (bijv. Andermatt) naar de Vercors en Drome in Frankrijk en dan als toetje een week door de Pyreneeën heen en weer steken tussen Frankrijk en Spanje. In omgekeerde richting kan ook, afhankelijk van het weer. Op de heen- en terugreis een paar leuke stukjes meepakken, vakantie begint tenslotte op KM0. Goed te doen in drie weken.

Dat zou mijn keuze zijn voor een eerste lange Europa trip, sterker: dat is ongeveer de trip die ik in 2009 heb gemaakt.
Mooi vooruitzicht, veel plezier met plannen!
 
Frankrijk is ook goed te doen, alleen iets minder gezellig.

Daar verschillen de meningen heel erg over... de laatste verslagen die ik las (en de ervaring die ik heb), en dan met name over de vervelende duitse campingeigenaren met hun zelfverzonnen regeltjes etc... Nee doe mij maar gewoon lekker Frankrijk en Spanje. Duitsers en gezelligheid heb ik nog niet meegemaakt. En ja ik spreek mijn talen zowel Frans als Duits dus dat ik iets niet begrijp daar kan het niet aanliggen. En ook al spreek je de taal maar heel beperkt (Spaans) ook daar zijn ze zo superbehulpzaam en aardig. Als ik op vakantie wil dan wil ik geen Pünktligkeit und Orndung en nog meer regeltjes en wegen die alleen voor motorrijders afgesloten zijn...
Vercors is sowieso een aanrader!
 
Eiffel... Alleen nog meer controles dan in Nederland en in plaats van dat je hier voor het stoplicht in de file staat is het daar vaak filerijden in de haarspeldbochten... En ja de natuur is er mooi maar om te rijden maar ik kom er niet meer. Ik doe dan liever een dagje Semois en / of Luxemburg.

Ik kom er al jaren, zowel doordeweeks, in het weekend en in de vakantieperioden, maar heb dat nog nooit meegemaakt.
Zo lang je wat rustiger aan doet in de dorpen is mijn ervaring dat er niet zoveel aan de hand is. Ik heb nog maar een enkele controle
meegemaakt en daar waren we, na een kleine controle van papieren, gauw weer vertrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan