Wie wil mij helpen om het plakken van een binnenband onder de knie te krijgen?

Heintje Davids gaat all road rijden dus de kans dat je dan meerdere keren een lekke band krijgt is groter en dan is plakken geen optie meer maar noodzakelijk.
Hangt een beetje af van hoe lomp je doet. Ik zou als ik lekrij met de motor en mijn reserve binnenband moet gebruiken gewoon zorgen dat ik weer een nieuwe haal iln het volgende dorp/stadje.
 
Tijd scheelt wel eenorm veel. Tegen de tijd dat je een gaatje hebt gevonden met een emmertje water ben je alweer 10 minuten verder. Dan moet je nog beginnen met plakken. Een nieuwe binnenband pak je uit het schap en kost 5 euro. En bovendien is de klant er vaak blijer mee. Een band die 1x lek is gegaan (zonder duidelijke reden zoals een spijker) zal vaker lek gaan. Kun je er beter een nieuwe op leggen.

(De bron van dit alles is trouwens omdat ik een aantal jaar geleden nog een hele tijd als fietsenmaker heb gewerkt)

scheelt enorm veel zelfs, nou dan zal ik wel een snelle plakker zijn :+ 10 min om een lek te vinden vind ik ook wel erg lang.
Ik geloof je best dat het bij jou fietsenmaker niet gedaan wordt of werd.
De mijne is nog wat van de oude stempel, misschien is het meer service en verdiend hij er weinig tot niks aan. Zou zomaar kunnen.

Maar dat een klant liever een nieuwe band wil voor een paar euro meer dat geloof ik ook meteen.
Neemt niet weg dat het (zeker onderweg) voor mij een goede optie blijft.
 
Die binnenbanden zijn ook niet bepaald klein. Als ik er 2 meeneem heeft dat dezelfde afmeting als een klein tentje.
En hoe lichter hoe beter met offroad iedergeval.
 
Ooit wel ja.
Moderne binnenbanden zijn verrekte lastig te plakken.

Dus kun je beter natuurlijk rubber kopen.
Heidenau maakt uitsluitend binnenbanden van natuurlijk rubber dan heb je dat risico niet als je ergens bent waar hulp niet direct in de buurt is:

 
Eens! Ik was ook wat teveel offtopic.

Heb nog nooit een binnenband van een motor geplakt, maar zou niet weten waarom het anders is dan een fiets of kruiwagen. Gaatje zoeken door te luisteren of met je oog (je oog is heel gevoelig voor wind, dus met je oog een paar cm van de band af werkt heel goed), opschuren, volklatsen met lijm, even wachten en mooie plakker er op. Niet te snel monteren daarna, want dan lijm je de biba aan de buba vast.
en altijd zoeken (voelen) of er niks in de buitenband zit even de plek zoeken waar de plakker zit t.o.v. het ventielgat, je zal de eerste niet zijn die een gaatje in zijn plakker prikt met iets scherps wat in de buitenbamd zit.
 
Gelukt! Zelf wiel verwijderd en binnenband vervangen onder toeziend oog van een ervaren monteur! Maar wat een motherf**ker is die band los te krijgen van de velg! Ik ben geen kleine jongen maar het vergt toch wel heel veel kracht om zo'n band eraf te krijgen. Wow, veel filmpjes gezien, maar om het zelf te doen is wel erg leerzaam, speciaal en leuk!!

IMG_8392.jpg


IMG_8383.jpg
 
Mijn 1e reactie is, niet doen, gewoon een nieuwe binnenband kopen!
Maar oke, bij off-road zal je dan veel biba's moeten meenemen. In dat geval dan toch maar plakken.

Maar het plakken van een binnenband, maakt niet uit voor step-fiets-brommer-motor whatever............... dat kan toch niet moeilijk zijn.
Heb jij dan nooit een vader gehad?? Want een 'beetje vader' leert zijn kind (iig als ie jongen is) om een band te plakken.
Of is dat tegenwoordig niet meer met de nieuwe game-generatie?? Die leven alleen nog digitaal, maar echt iets doen dat lukt niet.

Als 7-jarig kereltje werd ik er al door mijn vader bijgehaald. Want die was 't natuurlijk ook zat na de 25e lekke band.
Eerst liet ie me precies zien hoe je een band plakt. Bij de volgende was het: 'Doe zelf maar' en stond ie ernaast met aanwijzingen.
Bij de lekke band daarna was het: Je kan het nu zelf wel. Als het echt niet lukt dan roep maar.
Een tijdje later en 5 lekke banden verder was ik een ervaren bandenplakker geworden. Het aantal lekke banden verminderde na dat moment drastisch.
Stoeprandjes en door glas rijden dat deed je niet meer, want dan wist je dat je er zelf weer druk mee zou gaan zijn. Dat leert HEEL SNEL!!

Al met al 2 'grote lessen' geleerd: 1. Niet meer door glas rijden en 2. Banden plakken kan je nu ook zelf!
 
Terug
Bovenaan Onderaan