Wie wil zijn kennis overdragen aan een leerlingmonteur?

BikeAngel

Rookie
19 mei 2007
4
0
Dordrecht
Onze zoon van 17 heeft net zijn VMBO diploma (sector verzorging) gehaald.
Hij wil dolgraag motorfietstechnicus worden en zo hebben wij hem in april van dit jaar dan ook aangemeld bij het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Zelf had hij een leerwerkplaats gevonden, dus alles was geregeld.

Helaas heeft zijn werkgever gisteren aangegeven niet verder met hem te gaan omdat onze zoon de basis m.b.t. voertuigtechniek mist. Vanuit werkgeversoogpunt begrijpelijk; als je een klein bedrijf hebt en je leerlingmonteur blijkt een echte leerling te zijn dan moet je daar veel energie en tijd in steken en dat kan niet altijd. Over zoonlief zelf en zijn inzet was hij tevreden, het is echt het gebrek aan basiskennis.

Voor onze zoon een grote teleurstelling! De werkgever heeft aangegeven dat hij terug mag komen als hij beschikt over de benodigde basiskennis: hoe zit een motor/koppeling/remmen in elkaar en hoe werken deze onderdelen (ten opzichte van elkaar), eigenlijk de dingen die je leert in de 2 jaar techniek op het vmbo.

Gevolg van het niet hebben van een leerwerkplaats is dat hij ook niet aan de BBL opleiding voor motorfietstechnicus kan beginnen. Opnieuw 2 jaar VMBO doen is geen optie, want de opleiding voor motorfietstechnicus kan gevolgd worden ook door leerlingen die de sector verzorging hebben gedaan.

En dan nu de vragen voor de lezers van dit forum:

Zijn er monteurs of hobbyisten (met het nodige geduld, want hij is handig met zijn handen, maar moet het niet van de boeken hebben) onder ons die hun kennis, m.b.t. de genoemde onderdelen, willen overdragen en wat tijd willen steken in een vriendelijke, sociale knul, die dolgraag eind augustus aan zijn opleiding wil beginnen. Hij is de maanden juli en augustus hiervoor beschikbaar. Over een eventuele vergoeding kunnen we het altijd hebben.

Wie weet eventueel een cursus waar hij op korte termijn de gevraagde kennis op kan doen.

Bent u misschien een werkgever die nog een "echte" leerlingmonteur zoekt of een kans wilt geven en bereid is te investeren in de jeugd.

Alle tips en suggesties zijn welkom! Alvast bedankt!

Maria de Munnik
 
Wil ik alleen nog ff snel zeggen dat het perfect is dat jullie zo voor je zoon bezig zijn :Y


En de omweg is prima natuurlijk. Niets negatiefs aan.
Als je 12-13 bent moet je eigenlijk al kiezen wat je later wilt gaan doen.
Da's vaak te jong en dat blijkt hier ook.
Die verzorgende opleiding zal hem echt geen kwaad doen de komende jaren ;)
 
..... Je kunt je doel ook met een kleine omleiding bereiken....
Helemaal mee eens !
Ik denk dat dit juist een heel goede manier voor hem is om te leren. Het geeft hem een bredere ontwikkeling, hij zal er later veel voordeel van hebben.

Ik merk het om me heen; collega's die in een andere bedrijfstak hebben gewerkt kijken anders tegen de zaken aan dan mensen die alleen maar in mijn branche geleerd en gewerkt hebben. Ze vergelijken dingen, bekijken de zaken in een breder perspectief, ze zijn vindingrijker... dat is mijn indruk.

Ik zei het al eerder, techniek is techniek; hij kan hier een hoop leren zodat hij zich wat breder kan ontwikkelen dan alleen motorfietsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan