wie zijn 1ste motor was een 750, 1000cc?

Hoi TS,

ben dus zelf een van de bezitters van de PK kannonen die hierboven vaker is genoemd,...het is zeker waar dat de huidige generatie supersports makkelijker rijden als de generatie's daarvoor, ik merk dat elke keer als ik op de motor zit, hij wil zo makkelijk op een oor, en pakt soepel op etc,...als ik het vanaf die kant bekijk dan denk ik, iedereen kan met zo'n ding overweg zo makkelijk gaat het.....MAAAARRR!!

juist daar zit het grootste gevaar van deze motoren!! de enige grens op dit ding ben je zelf, want de motor doet wel waar hij voor gemaakt is als je hem de kans geeft, maar of je dan het nog in de hand hebt is een tweede, elke bocht is te nemen met een twee keer hogere snelheid als de meeste zelfs ervaren rijders aankunnen...ik geef een beginneling geen enkele kans als hij of zij een keer iets te hard op het gas gaat bij het uitaccelereren of insturen,...je bent hem absoluut kwijt met alle gevolgen van dien....en waarschijnlijk heb je door je gebrek aan ervaring niet eens door dat het fout gaat, tot het al veel te laat is...

oprecht succes met je keuze, mijn mening: ik raad het je sterk af!


zo is het mij ook uitgelegd toendertijd.
ik had mijn zinnen gezet op een GSXR750-W
maar heb uiteindelijk gekozen voor een paar jaar jongere en goedkopere bandit 600n.

78 pk en weegt ongeveer 215 kilo,
het is geen racer maar je komt erg goed mee met het verkeer en je kan er ook genoeg lol op hebben.

ik heb er geen spijt van iig.
 
ik ben begonnen op een Ducati 748S en nog steeds *O*
Prima motor, niet te veel en niet te weinig... maar ja, ieder z'n mening
:]
 
Tijdens rijlessen had ik het er met mn instructeur ook wel over, dat ik zat te twijfelen tussen een gsx-r600/ 750 of een fireblade van '98. Mn instructeur zei toen, en dat kan ik me nog goed herinneren, dat ik beter voor een fireblade ( 900cc) kon gaan, dit omdat een fireblade vergevingsgezinder was en comfortabeler was ( gezien mn lengte/ gewicht) dan een gsx-r. Ik heb ook wel op een R6 (2004) en op een fireblade gereden, een fireblade was voor mij beter handelbaarder. Die R6 was erg giftig met reageren.
 
Wat een tegenstellingen in je posting, Bobbel. Het is uiteraard jouw mening en daar heb je recht op maar.... ik zie wat sterke tegenstrijdigheden.

Je zegt dat nieuwe rijders het al moeilijk genoeg hebben zonder bezig te hoeven zijn met het extra vermogen van hun fiets. Daar ben ik het helemaal mee eens. Vervolgens zeg dat je dat een Gixxer 1000 helemaal geen moeilijke fiets is......

We weten allemaal dat je pas leert rijden als je het rijbewijs eenmaal op zak hebt. Voor een nieuwe rijder is de techniek van het motorrijden al moeilijk genoeg. Je bent bezig met sturen, schakelen, koppelen, bochtenwerk, weersomstandigheden etc. Daarbij komt dan nog dat je op het overige verkeer moet letten. In die omstandigheden moet je ook nog leren wat jouw beperkingen en die van je motor zijn.
Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, rijders die veel meer "gevoel" of talent hebben. Maar dat zijn er slechts heel weinig. Probleem is dan dat iedereen van zichzelf vindt (zeker de nieuwe rijders) dat hij die uitzondering is....

Iets goed leren kun je alleen, als je mensen niet meteen overvoert met een te hoge moeilijkheidsgraad. Dat is ook de reden waarom veel rijscholen op een gesloten terrein beginnen met de lessen. Ze schakelen dan wat extra moeilijkheden uit, zoals het verkeer en onbekend terrein, zodat mensen sneller kunnen wennen aan het rijden op een motor.

Als je mensen vervolgens op een pk-kanon zoals een Gixxer 1000 zet, moeten ze niet alleen leren rijden, maar zet je ze meteen op een motor, die véél meer in zich heeft dan de gemiddelde motorrijder kan beheersen, zeker een nieuwe.....
Ik heb mensen op motoren zien rijden, waar ze bang voor waren.... Dat zorgt niet voor veel zelfvertrouwen, maar zorgt er ook voor dat het veel langer duurt, voor mensen het maximale uit zichzelf en de motor kunnen halen en tóch veilig kunnen rijden.

Ik begon op een Fazer 600. Die heeft dik in de 90pk en kan mensen die hun beperkingen niet (willen) kennen, al héél snel in de problemen brengen.... Maar omdat het qua gewicht, zitpositie en handelbaarheid een "makkelijke" motor is, voel je je niet gauw overweldigd. Je kunt bezig zijn met leren motorrijden en niet met het temmen van "het beest"....
Na twee jaar (ik rijd elke dag) ben ik overgestapt op een Fazer 1000. Het heeft best een paar maanden geduurd voordat ik opnieuw m'n grenzen kon gaan verkennen.... terwijl ook die 1000 geen moeilijke fiets is om mee weg te rijden.

Natuurlijk, je kunt iemand die net z'n rijbewijs heeft gehaald rustig op een Gixxer 1000 laten wegrijden. Ook die motor heeft tenslotte dezelfde remmen, koppeling en gashandle als elke motor..... Maar juist omdát die motor zo makkelijk rijdt zal een nieuwe rijder zichzelf overschatten, al heel snel in de problemen komen en de nodige ervaring missen om zich er uit te redden.
Sorry voor de verwarring, het eerste deel van mijn betoog sloeg op beginners, het relaas over de GSX1000 had betrekking op een proefrit die ik zelf vorig jaar mocht maken :o . Als ex-bezitter van een Kawa Mach III dacht ik dat deze motor me bij het kleinste foutje in een baan om de aarde zou brengen maar ik was verbaasd hoe gebruikersvriendelijk deze motor was en de geweldige remmen en vering maakt snel rijden erg makkelijk en "veilig". Nou ja, als er geen ander verkeer zou zijn dan toch. Het is natuurlijk geen beginnersfiets maar het is ook niet het "onverantwoordelijke monster" dat ik verwachtte en je kunt relatief gemoedelijk je snelheid opbouwen totdat ik 't wel genoeg vond (ik reed op Mallory Park met een collega die ergens in de verte achter me op mijn Buell aan ronkte). Ik geloof dat je weliswaar geen beginner, maar ook geen Valentino Rossi hoeft te zijn om verantwoord op zo'n motor te rijden. Het is niet mijn favouriete soort motor (houd meer van dikke 1 pitters, Buells, Guzzis en andere tractoren) maar het is een razend knap gebouwd apparaat wat lang niet zo intimiderend is als sommigen misschien denken.
 
Mijn eerste was een TL1000s, en rij nu op een R1. Dus kan je het verschil niet vertellen, ben alleen maar 1000cc gewend. Maar de gemiddelde 600 gaat ook al dik over de 200, dus denk niet dat het zo heel veel verschil maakt.
 
Jeetje als ik de voorgaande reacties lees. Dan zal ik bijna naar de motorzaak rennen om een hyper sport te halen. :z :9 ;) |( :9 :]

Hoi
Ten aller eerste moet je het zelf weten natuurlijk.

Ik rij zelf nu zo'n 6 jaar motor en nu toevalig ook opzoek naar een nieuwe. Net een klein jaar motorloos geweest. Dus ik vraag me ook af een 750 of 1000.
De verleiding is groot om nu naar de winkel te rennen om me droom motor te halen ZX10 of de R1 uit 2004. Vooral na de bovenstaande posts *o* Maar aan 1 kant twijfel ik heel erg. Misschien geeft jouw dat een idee over hoeveel respect je moet hebben voor deze 1:1 kanonnen.

Als ik zeg dat ik het gewoon nog niet aan durf. Misschien eerst nog wat meer km maken en een circuit cursus hier en daar. Dan misschien...

Want weet je wel wat je zegt---- 160Kg/170PK en over het het algemeen even veel of meer koppel als een dikke twin racer. Dan vraag ik me af hoe rij je er op weg wanneer je een les motor gewend bent? Je weet totaal niet wat je overkomt volgens mij. -O-
Vorig jaar heb ik een TL1000R gahad. Dus ik weet al een beetje wat je kan overkomen. Teveel gas is voor wiel de lucht in of recht uit ipv de bocht door. Gelukkig wist ik me fouten altijd snel te corrigeren. Maar als je net 40 les uren achter de rug heb en verder geen km extra. Dan vrees ik het ergst.
Je moet het zelf weten. Maar als ik jouw was zou ik er is heel goed over na denken.
Als het dan perse een 1000 moet zijn .Begin dan met een VTR1000 of sv1000. Relatief makkelijken motors met een berg koppel. Zodat je een beetje aan de accelaratie kan wennen. Ik garandeer je dat de eerste 100m het schijt uit je broeks pijpen loopt :P
SUCCES
 
Laatst bewerkt:
Ben nog steeds met m´n eerste motor bezig O-) (heb em ook nog maar 6 maanden)

Het is een GSX-R 750 K4 (japanse zelfmoordkogel ,polyester puch etc) en ja ,het is (moet het toch toegeven :} ) geen beginnersmotor
Het is best te doen als je zelf rustig kan blijven.
Alleen zo´n motor daagt het uit om gebruikt te worden
Het is heel anders dan een lesmotor
Wil je voor een "zwaardere" motor gaan ,blijf er met je verstand bij ,het is zeker geen les BMWtje
Ga de eerste tijd rustig oefenen met zo´n motor ,in iedergeval tot je niet meer constant verrast wordt door het beestje

En ja ,houd je rechterhand onder controle
En blijf er met je verstand bij :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met een GSXR-750 waar ik nog steeds mee rij.

Zolang je rustig begint en het langzaam opbouwd is er heel goed
mee te rijden als beginner. Zou alleen niet bij de eerste proefrit
10.000 toeren proberen want dan heb je kans dat de eerste km niet eens
overleeft. O-)

Verder is het gewoon ook een kwestie van wat wil je.

:]
 
ik ben begonnen op een 750 bol do r ...mijn 2e was een soes 1100 f ....nu heb ik een fjr 1300...............het is zo ;het zit tussen de oren en aan je rechter hand :W :W :W :W
 
Vorig jaar begonnen op een kawasaki gpz 900 (+/- 115 pk).
Zeer rustig mee gegonnen en begin nu pas het volle vermogen te gebruiken.
Was eerst van plan met een lichtere motor te beginnen maar goed zo'n zwaardere motor is natuurlijk fijner op de langere stukken. En er is prima mee te leren sturen, al gaat het wat moeilijker als een 500 of 600. Ondertussen zo'n 15.000 of meer mee gereden en 1 schuivertje gemaakt. En dat had net zo goed met een lichtere motor kunnen gebeuren.
 
Een week nadat ik mij papiertje haalde kocht ik een Bandit1200, brute motor, vooral onderin is hij beresterk. Maar goed, ik denk dat je meer controle moet houden over je rechterhand dan over je motor... :]
 
ben begonnen op een Ducati monster 620... 25kw
jaartje daarna dan toch maar een nieuwe Zx6r gekocht!
Ik ben toch blij dat ik niet ben begonnen met de Zx6r want daar zit toch nog onverwacht véél verschil in qua vermogen!

*O*
 
Ik heb als eerste fiets een Honda cb400f gehad, leuk om mee te beginnen koste 19 jaar geleden geen drol en je hoefde d'r ook niet naar om te kijken.
Fietsje stuurde goed maar ik miste iets en dat was een beetje meer power.
Na zo'n twee jaartjes gebruikt te hebben kon ik een kawasaki zxr 750 kopen, toen 2 maandjes oud en ik kon hem voor weinig overnemen.(stond zo'n 2000 kilometer op de teller net ingereden dus).

D'r ging een wereld voor me open, toen de tijd was het een rap dingetje hoor en ik denk nog steeds (2006) een motor die echt de bochten door snijdt.
Maar afijn ik ben ook het asfalt tegen gekomen en de motor was zo'n beetje total los.

Ik kan je niet vertellen hoe dat voelt dat als je naast je motor ligt en je ziet dat die helemaal in puin ligt.

De schaafwonden en blauwen plekken maaken helemaal niet meer uit op dat moment.

Maar laten we niet afdwalen het gaat d'r om eerste moter 750 of 1000 en het lijkt mij niet uit te maken het gaat d'r om hoeveel plezier je aan je fiets beleeft.

Ik denk tegenwoordig niet kijken naar aantal cc's maar naar hoe stuurt de fiets en wat voor koppel wil je hebben......... :W :W :W

Ik ga in mijn geval voor een 600 en dan kijk ik echt naar stuur eigenshappen en rij prestaties en het geld wat ik d'r voor moet betalen en ik denk met een 600 het meeste lol.

Ik ga voor de nieuwe R6 en over een paar maandjes heb ik hem ....





:9 :9 :9
 
Ik ben ook begonnen op een SP1 en heb ongeveer 1 jaar mijn rijbewijs, zolang je maar met je verstand rijd is er niets aan de hand, echter het maximale uit de fiets halen duurt nog wel ff. *O*
 
ik ben zelf begonnen met een kawa zxr 750, ging prima, goede wegligging allen wat zwaar mbt tot wat ik nu rij ( r1)
Maar ik ben er heel tevreden over.
 
Kawasaki Z200 18 pk eenpitter _O-
zwaar zat om te beginnen.
daar kan je onbeperkt mee knallen, jij bent altijd sterker als de motor.
echt leren sturen heb ik op een oude honda 400 fou supersport met wel 40 pk.
dan moet je altijd op toeren rijden anders heb je niets.
lekker met dat fietsje van nog geen 1000 gulden gsxr-en buitenom voorbij knallen *O*
zwabberen en dweilen maar een enorme fun factor *O*

ik zie ook helemaal geen bezwaar in die 27 kw regel, als je maar een waardeloos fietsje hebt van dik onder de 200 kg.
hoe gekker je kan doen hoe meer je leert, dat gaat niet met nul ervaring op een R1, dan ben je aan het overleven -O-
 
M'n eerste motor was een Suzuki GSX-R750 uit 1985.
Leuk ding, met mechanische bediende flatslide carburateurs.

Daarna ben ik overgestapt naar een Suzuki GSX-R1100W uit 1994, waar ik ±3 jaar mee heb gereden.
Daarna overgestapt op een Ducati 750SS van 1994, maar door prive omstandigheden niet lang genoeg om echt van te kunnen genieten... ;(

Eventjes een "rat-bike" gehad (Honda CB650C) van 1981, daarna een GS450L van 1981 (die ik nog steeds heb)Tussen door ff een ZXR750 gehad, die is verkocht sinds een maanden terug...
Sinds begin Januari dit jaar een Kawasaki GPz750Turbo uit 1984...


Wat betreft auto's :
1ste was een Pontiac Firebird Esprit V-8, 5.0L) uit 1981.
2de was een Porsche 924 'Le Mans' uitvoering.. ( sportiever onderstel, ietsje lager als normaal)
3de was een Mazda RX-7 SA (1979)
De RX-7 SA werd geruild op de Mazda RX-7 FB (1984) die nu te koop staat.
En voor een prikkie een Mazda RX-7 FC uit 1986 erbij...

Dat was het wel zo'n beetje...
 
Mijn eerste motor was een CB750 four, had hem al voordat ik mijn A haalde. Daarna nog diverse andere japanse brikken zoals een KAWA Z750 en een Honda GL1000 (heb ik nog) verder een HD sportster en nu een Moto Guzzi 850T5 met zijspan.
 
Mijn eerste motor toen ik mijn rijbewijs had was een 750. Met wel 27 !! PK
(Een Liberator uit 1942) En hij was beter handelbaar dan de 125 cc 2 takt die ik had met mijn oefenvergunning (Motobecane uit 1974) Ook de 900 BMW die ik later had was beter handelbaar trouwens. Die had 60 PK, voor toen redelijk wat.
Mijn ervaring is dat je, ook als je ervarener bent, meer hebt aan een fiets die fijn aanvoelt en lekker stuurt dan aan een zwaar kanon.
Mijn advies dus: Begin niet te zwaar, zowel in gewicht als in PK's. (Hoewel die Harley ook tegen de 300 kg kwam.)
Ga bij een proefrit af op hoe jij je voelt op die motor, en niet op wat je denkt dat anderen ervan zullen vinden.
 
Hoe gekker je kan doen hoe meer je leert, dat gaat niet met nul ervaring op een R1, dan ben je aan het overleven -O-

Daar ben ik het dus mee eens..

In grote lijnen denk ik dat de betere beginnersfiets ook een breed stuur heeft en/of een redelijke "rechtop" houding. Vandaag stukje gedaan op een tl1000.. nou daar ging ik dan met o,o snelheid over de rotonde, hand op de koppeling :o
Met mn eigen motor is het meer: hangen, gewoon rechtop of supermoto style voet uit?

Learn to crawl before you walk.. maarja, ieder zijn meug..
 
Vandaag stukje gedaan op een tl1000.. nou daar ging ik dan met o,o snelheid over de rotonde, hand op de koppeling :o
Met mn eigen motor is het meer: hangen, gewoon rechtop of supermoto style voet uit?
Learn to crawl before you walk.. maarja, ieder zijn meug..

Maar dan noem je wel iets. Ik heb een VTR1000, ER500, Cb500, RF600R gehad. De TL1000R was mijn laatste fiets en toch zeker wel de moeilijkste fiets om een krappe rontonde mee te nemen.
Duurde misschien wel 2000km en een power commander. Voordat ik met dat bak beest een krappe rotonde 3/4 normaal en zelf verzekerd kon nemen. Tjesus. :z
Te lagen snelheid is bokken als een gek. Hooge snelheid is werken als een gek. Ander ga je toch echt recht uit :o -O-
Een heerlijke fiets, echt eentje met karakter.. heerlijk.... :Y
En lange snelle bochten....wauw als een tanks zo vast. Prachtigen fiets.
Als ik is de kans krijg om die tank erbij te hebben dan zeker weten :9~ 8-) Maar eerst wil ik is een keer zo'n klein fietsje proberen... O-)

Ik kan me echt nog niet voorstellen 166kg droog en 178pk. Een koppel van 120nm DAMN dat is gewoon 14nm meer dan mijn TL1000r :o :X op een fiets van bijna 40 kg ligter....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan