wie zijn 1ste motor was een 750, 1000cc?

Begonnen op mijn 19e met een 750CC Intruder uit 1985 (ja...in '85 waren er ook 750cc intuders)...die motor (inmiddels waardig brik op leeftijd) heb ik nog steeds, maar vertoont ouderdomsverschijnselen!
Nu kachel ik sinds september erg happy rond op een Yamaha Wildtar 1600 (verbouwd!)
 
en ik vind dat het niet aan de motor ligt maar aan de persoon, das mijn mening!

al was ik op een 10CC motor begonnen, had ik ook wel in de prak gereden! B|

als jij weet van jezelf dat je aardig wat zelfbeheersing hebt, kan je gaan voor wat je wilt.
en als je van jezelf weet dat je dat niet hebt, doe het niet :)
 
Ik ben begonnen op een XJ 900 van m'n Pa, en rij daar nog steeds op omdat ik niet de luxe heb een eigen motor te kunnen kopen.

Zware fiets, maar het rijdt wel enorm lekker. Dan kom je ook meteen bij het punt der punten. Een toerfiets is anders dan een racer. Je rijdt je kapot op een 900cc fireblade, maar een 900cc toerfiets is helemaal niet eng. Maar ook dat is iets persoonlijks natuurlijk.

En je kunt ook rustig rijden op een racer, alleen moet je zelfbeheersing hebben, en een dikke huid. Want er zijn er altijd die je uitlachen omdat je geen knee down kunt maken, of geen wheely kunt trekken. En als je je laat meeslepen, dan loopt dat verkeerd af. Want je zit snel boven de limiet die voor jou als veilig ervaren wordt. En dan maak je fouten.
 
Ik ben ook begonnen op een SP1 en heb ongeveer 1 jaar mijn rijbewijs, zolang je maar met je verstand rijd is er niets aan de hand, echter het maximale uit de fiets halen duurt nog wel ff. *O*

Inderdaad, de kreet "vermogen went snel" begrijp ik geen ruk van
zal een tijd duren voordat m'n SRADje saai begint te worden
 
ik denk dat je beter met een moderne 750 kan beginnen dan met bijv. mijn Suzuki GS850. het vermogen van mijn brik is niet superspannend(75/80pk oid) maar het gewicht is erg hoog(+/- 300kg) en vooral bij lage snelheden is het een erg lompe motor en zeker geen vriendelijk dingetje...

Dat is inderdaad wel een beetje steile leercurve (mijn CX is ook 221 kg en topzwaar) maar je leert er wel van sturen. Gelukkig kost het ook niet veel wanneer je hem een keer neerlegt.

Voor wat vermogen betreft; ik ben ervan overtuigd dat ook bijvoorbeeld een CB500 tot veel meer in staat is dan een beginner eruit kan halen. Ik heb zo'n twee weken geleden eens een uitgebreid rondje gemaakt met zo'n CB (geen denderende banden trouwens, want ze glibberden mij een beetje teveel met nat wegdek) en ik kan me niet voorstellen dat ik binnen bijvoorbeeld een jaar of twee meer zou kunnen dan die fiets kan leveren. 57PK is méér dan genoeg om te leren rijden!
 
Laatst bewerkt:
ik ben begonnen op een cbr 600
maar ik ken iemand die op een rsv in begonnen
heeft hem ook maar een maand of 8 gehad huis gekocht
dus het is wel te doen al denk ik dat je nog beter op een r1 kunt starten
rijd soepeler dan een tweepitter })
 
ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik ben begonnen op een 500 cc

MAAR WEL EEN 500 3 cil van KAWA 2 tact...

:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~


voor de gene die hem niet kennen, stel je het frame voor van een spartamet, hang daar een blok in van een gsxr1100w, doe er bandjes onder van een puch maxi, achtervork van een solex, lagers van papier-marche, en je krijgt een aardige indruk hoe het was om motor te rijden in die tijd. Ding ging bij elk stoplicht kaarsrecht omhoog, elke 500 km een achterband, elke 1000kmeen ketting en tand wielen en met 3 open expansiepijpen, vergat de veldwachter gewoon om je aan te hoden, en stond ie met open mond te kijken welke Korki Ballington rijder in spe nu weer voorbij kwam.......
Heb er af en toe toch wel heimwee naar, tot het koude zweet je weer uit begint te vvreken, dan is het gelijk over
 
Ik ben begonnen op een tot 900cc opgeboorde 750 Honda.
Veel commentaar van de twee jaar oudere vrienden van mijn broer.
Niets op uit gedaan, gewoon jaren heerlijk gereden. Geen seconde spijt van gehad!! 8-)
 
Okee..... dan ik: begon op een Triumph 2300. Vond het allemaal wat lauwtjes, dus heb net een Boss Hoss besteld. Ze zeggen dat er niks aan de hand is, als je maar rustig aan doet met het gashandje......
 
Ik ben begonnen op een busa met dubbele turbo getuned door aad raaphorst... viel me eerlijk gezegt een beetje tegen hoe hard die ging, heb hem dus al na twee maanden ingeruild op een maximaal op geboorde busa met nos.. die liep best wel ok weetje..
 
Zoals het er nu uitziet wordt mijn eerste motor een CBR1000 fireblade. Ik weet nu onderhand wel dat ik mijzelf in bedwang kan houden en niet al te gekke dingen ga doen.

Vind dat gewoon een prachtige fiets en ook helemaal mijn stijl. 8-)
 
En je kunt ook rustig rijden op een racer, alleen moet je zelfbeheersing hebben, en een dikke huid. Want er zijn er altijd die je uitlachen omdat je geen knee down kunt maken, of geen wheely kunt trekken. En als je je laat meeslepen, dan loopt dat verkeerd af. Want je zit snel boven de limiet die voor jou als veilig ervaren wordt. En dan maak je fouten.

Ik denk dat dat heel belangrijk is,ik heb ook nog niet zolang mn rijbewijs en ben druk bezig met t leren van mezelf en mn motor.Was gisteravond dus ook weer lekker aan t kachelen over een dijkje bij ons in de buurt(Zwartsluis was t dacht waar ik reed) en reed rustig 80 a 90 achter een auto aan,inhalen was voor mij op dat punt geen optie,vond t wel jammer maar ja ik kom er hopelijk nog vaker *O* Opeens kwam er een collega rijder op een zware gele motor langs en haalde alle 3 rijders in alsof het peule schil was :? Tja dan kan je 2 dingen doen:"Erachteraan en denken van wat hij kan ik ook en beter" of "Zo das knap,daar ben ik nog niet aan toe"
Ik dacht t laatste en heb daar totaal geen problemen mee,we moeten het allemaal leren.
 
ik ben begonnen op 750 cc zxr
is nix aan, je moet je zelf gewoon kennen of je makkelijk
te kietelen bent voor een sprintje ..dat je zodoende jezelfs mischien
in een moeilijks sistuatie brengt.[maar dat kan ook op een 400]
 
Mijn huidige fiets is mijn eerste. CB 750 Nighthawk dus.
Cilinderinhoud zegt niet alles, want je moet erg gek doen wil het met die 750 van mij uit de hand lopen. Hij wil best, maar het kan ook een goedmoedige goedzak zijn.

Dus naast aantal cc is het belangrijk te weten hoe de rijeigenschappen zijn (zo zijn er bijvoorbeeld genoeg motoren met minder cc inhoud die een stuk nerveuzer zijn)
 
Terug
Bovenaan Onderaan