Wiebelend stuur bij deceleratie op KTM 1290 adventure S

Wobble: treed op bij lage snelheden.

Bij lage snelheden heeft een tweewieler de neiging bij lage snelheden te gaan resoneren. Resultaat is dat je stuur gaat trillen en/of slingere. Heeft de motor deze eigenschap: Handen aan het stuur houden!

Dit kan bij iedere motorfiets voorkomen door meerdere omstandigheden aan de motor.
 
Over welk bwj 1290 spreken we dan ?
Naar mijn ervaring op zowel de 1190 als de 2018 1290, zijn er een aantal factoren die dit kunnen beinvloeden :
- Type en merk banden incl de door ktm voorgeschreven bandenspanning
- voorwiel niet juist geplaatst en aangedraaid na een bandenwissel ( hier gebeuren best wel wat fouten mee )
- koffers die de tuberlentie beinvloeden
- gewicht op de neus

mijn 2018 had net de pirellis scorpion vooral aan hogere snelheden wat last. Nu met de Dunlop Roadsmart niet meer. Mss dat de vorm van de band er ook voor iets tussen zit.
Ook zit bij mij de voorvork iets meer door de kroonplaten gezakt dan standaard . Dit zet iets meer gewicht op de neus.
De vering en geometrie van een motor zijn steeds zeer algemeen afgesteld op een bepaald gewicht , ik zeg maar wat pakweg 80 kg.
Wanneer je dan zelf bijna 90 kg weegt , dan tik je met al je kledij etc toch al grof 100 kg aan. Wat er voor zorgt dat de motor met de standaard afstelling toch een pak meer met zen neus in de lucht hangt en minder gewicht op het voorwiel drukt waardoor hij makkelijker wobbelt.
Mss bij wijze van test eens de modus berijder +bagage selecteren. Hierdoor wordt de veervoorspanning achteraan verhoogd waardoor de motor ook iets meer op zen neus komt. Moest dit het euvel verhelpen dan kan je steeds de voorvork ook steeds xx aantal mm door zen kroonplaat de laten zakken.
Iedereeen denkt steeds dat als hij een motor koopt dat hij 'goed' staat , maar dat is uiteindelijk niet zo.
 
Geometrie wobbel op een adv bike kan net komen van een steilere balhoofdhoek, dus vork verder door de kronen. Acceleratie wobbel kan dan weer inderdaad met te weinig gewicht vooraan te maken hebben.
Typische snelheid is 70-80 kph.
Eigenfrequentie wobbel is een vrij complex gegeven, waarbij ook geometrie, uitlijning en stijfheid van het rijwielgedeelte spelen.
 
Mijn 1090R slingert ook met de topkoffer erop, niks nieuws. 21/18 wielen zijn daar toch ook gevoeliger voor denk ik.

‘15 1200GS die ik vorig jaar had reed veel strakker/stabieler. Maar goed dat is geen vergelijk.

Het nieuwe model 1290, de S uitvoering, vond ik tijdens een proefrit qua koersvastheid ook maar zozo..
Ik houdt ervan om achter met veel preload te rijden, had hem ingesteld op 80% en later 90% dan staat ie wat hoger wat voor mijn lengte fijner is. Nou van enige negatieve veerweg is dan geen sprake meer, kreeg beste klappen te voorduren in de rug.
Plus bij een gangetje van 80 km/h trekt ‘ie flink naar rechts.

Weet je welke fiets wel echt goed stuurt en stabiel op de weg ligt? De nieuwe Tiger 1200.
Jammer dat het motorisch niet zoveel voorstelt anders hadden KTM en BMW wel een uitdaging gehad.
 
Toch wel triest dat dit bij zoveel ktm's voorkomt, inclusief de mijne (2021 1290sas). De diehard fans minimaliseren het en geven de schuld aa' externe factoren maar deze motor is gewoon instabiel. Van wiebelen aan 75 tot hevig naar rechts trekken. Het komt helemaal gek als je boven de 200 gaat.
 
Bij mij was het opgelost met nieuwe banden, een korte ruit en dikke olie in de stuurdemper (20W). Ik heb zelf het idee dat de ruit het meeste uitmaakte.
 
Een oud draadje zie ik, toch even mijn ervaring.
KTM 1290 (2018) SAS hier.
Heb t zelfde fenomeen gehad in het snelheidsgebied eind de ~75km/u.
M’n stuurdemper is recentelijk geserviced met een dikkere olie. Het probleem lijkt in mijn geval verholpen.
Binnenkort gaan de koffers erop ivm een reis naar t zuiden. Moet nog zien hoe dat gaat uitpakken met een andere gewichtsverdeling. We zullen het zien.
 
Ook hier nog maar even reageren. Had een 2021 1290 SAS! Nieuw model. Trillen als een malle tussen de 70 en 85..Ik denk totaal zo een 1200km verjaagd naar de dealer om van alles te proberen. Gewichten in stuur, andere olie, noem het maar op. ik gooide het op fabrieksgarantie. Reactie KTM: Je moet er maar aan wennen. Dat hoort bij de motor! Pardon? Ding gelijk ingeruild op een 1250 GS en daar kan ik met 180 nog met losse handen rijden zo stabiel.
 
Ook hier nog maar even reageren. Had een 2021 1290 SAS! Nieuw model. Trillen als een malle tussen de 70 en 85..Ik denk totaal zo een 1200km verjaagd naar de dealer om van alles te proberen. Gewichten in stuur, andere olie, noem het maar op. ik gooide het op fabrieksgarantie. Reactie KTM: Je moet er maar aan wennen. Dat hoort bij de motor! Pardon? Ding gelijk ingeruild op een 1250 GS en daar kan ik met 180 nog met losse handen rijden zo stabiel.
Ik ben een trip van 3000km verder inclusief bepakking. Het wiebelen was weer terug van weggeweest.
Heb gespeeld met de dampingsinstellingen van het onderstel. Heb t idee dat de softere instelling (comfort) t’ probleem verminderd. Maar ja, wil je dat….
Ik baal er van, het is gewoon ‘niet handig’.
 
In mijn ervaring is het eigen aan de KTM 's.
Ik denk bijna dat get geometrie/ eigenfrequentie frame is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het verhaal gelezen en zo'n pendel in het stuur is compleet onacceptabel en levensgevaarlijk en zou geen enkele motor nooit, echt nooit mogen hebben, terugbrengen en laten staan, onacceptabel.
Ik rij nu zo'n 50 jaar motor en heb dit bij geen enkele motor gehad, in lichte mate bij m'n afgeleefde Tenere van 30 jaar oud, maar de schokbreker had compleet geen uitgaande demping meer, maar ik heb ook heel veel KTM's gehad, terugbrengen en geen Tarzan verhalen laten aanpraten.
 
Het hoort absoluut bij de motor. Daarom moet je'm ook weg doen inderdaad :+
Vergalt aardig de lol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan