Wiebelend stuur bij deceleratie op KTM 1290 adventure S

PeterVR_KTM

Rookie
9 aug 2022
3
1
Ik rijd sinds kort met een KTM 1290 super adventure S. Hiervoor had ik 5 BMW GSA's, tot grote tevredenheid.
Recent schrok ik me rot toen ik aan 80 km/u het gas losliet en de handen even van het stuur nam. Het stuur begon als gek te schudden.
Bij testen nadien blijkt de motor dit te hebben bij deceleratie in de range tussen 50 en 80 km/u.
KTM beweert dat dit normaal is en komt niet met een oplossing.
Dit stoort me mateloos.
Graag hoor ik of anderen dit probleem ook hebben en ik ben natuurlijk nog meer geinteresseerd in een eventuele oplossing.
 
welkom op mf :]

op een veel stabielere motor heb ik hetzelfde gehad ( honda blackbird) en was over/minder na het voorwiel opnieuw te balanceren.
voor zoiets een stuurdemper monteren lijkt me symptoom bestrijding , als er 1 op zit zou je die wat meer demping kunnen zetten.

Je kan ook even het ktm topic zoeken en je vraag daar neerleggen.
 
Hey!
Dank voor je tip, maar uitbalanceren heb ik reeds getest. Stuurdemper is niet instelbaar maar ik liet me door een dealer van KTM vertellen dat wanneer je een instelbare demper plaatst, je die heel erg strak moet instellen waardoor de motor niet meer deftig stuurt in de bochten.
Hoe vind ik "het KTM topic" ? (Ben nieuw hier....)
 
zelfde subforum als waar je dit topic hebt geplaatst :

Je bedoelt dat het voorwiel opnieuw is gebalanceerd ?
 
Dat bedoel ik inderdaad. En dat bracht geen enkel verschil. Ik las ergens wel van iemand die het opgelost had door een andere merk banden te monteren, maar dat waren dan eerder off road banden en daar wil ik niet naartoe gaan.
 
Veel motoren hebben die neiging. Rond de 80 km/u kan het zijn dat een verstoring (slagje in wiel of band, onbalans of onregelmatig afgesleten band, putje in balhoofdlager) precies overeenkomt met de eigenfrequentie (trilling) van het rijwielgedeelte.
 
De oplossing die uit ieder KTM 1290 topic hier voortkomt, is om het probleem hardnekkig te ontkennen en te doen alsof het aan jou ligt.

Wacht tot je op zoek gaat naar de topsnelheid...
 
De oplossing die uit ieder KTM 1290 topic hier voortkomt, is om het probleem hardnekkig te ontkennen en te doen alsof het aan jou ligt.

Wacht tot je op zoek gaat naar de topsnelheid...
bij mijn blackbird kwam het bij 160 e.a snelheden niet terug, duidend op onbalans die op een meervoud van de snelheid weer zou moeten verschijnen.

Dus offroad onder de 70 blijven en op asfalt boven de 90. klinkt redelijk .
Ready to Reeskak, Powerbats :P
 
Ik zou TS vanuit persoonlijke ervaring aanraden toch eens (veilig!) op zoek te gaan naar 2020, om te weten of het ding dan stabiel blijft ;)
 
Had ik ook last van, Triumph Explorer 1200 XCx met Metzeler Tourance Next banden. Nieuw setje banden gemonteerd, Bridgestone A41 en geen last meer.
 
Heb een nieuwe 1290. Kan met elke snelheid met losse handen rijden, stuur gaat niet trillen. Ik deed mijn koffers er op en kan mijn stuur niet meer loslaten. Dus komt bij mij van de wind op de koffers.
 
Heb een nieuwe 1290. Kan met elke snelheid met losse handen rijden, stuur gaat niet trillen. Ik deed mijn koffers er op en kan mijn stuur niet meer loslaten. Dus komt bij mij van de wind op de koffers.
Dat is wel met meerdere motoren.
 
Heb een nieuwe 1290. Kan met elke snelheid met losse handen rijden, stuur gaat niet trillen. Ik deed mijn koffers er op en kan mijn stuur niet meer loslaten. Dus komt bij mij van de wind op de koffers.
Dat komt niet door de wind, maar wordt ook veroorzaakt door resonantie.
 
Ik rijd sinds kort met een KTM 1290 super adventure S. Hiervoor had ik 5 BMW GSA's, tot grote tevredenheid.
Recent schrok ik me rot toen ik aan 80 km/u het gas losliet en de handen even van het stuur nam. Het stuur begon als gek te schudden.
Bij testen nadien blijkt de motor dit te hebben bij deceleratie in de range tussen 50 en 80 km/u.
KTM beweert dat dit normaal is en komt niet met een oplossing.
Dit stoort me mateloos.
Graag hoor ik of anderen dit probleem ook hebben en ik ben natuurlijk nog meer geinteresseerd in een eventuele oplossing.

Als dat met een nieuwe motor zo is, zou ik mijn geld terug eisen.
Och en u vergeet direct een advocaat inscha..... schadevergoeding dat duss mooie praat waar men niets aan heeft en niet gebeurd
Als dat met een nieuwe motor zo is, zou ik mijn geld terug ei
 
Mijn 1290 S heeft dit niet.

Bij accelereren is hij niet strak en boven de 200km/h gaat hij een eigen leven leiden, nog maar te zwijgen wat hij rond de 250 km/h doet...

Ik rij met Michelin Anakee Adventure deze zorgen ervoor dat hij stabieler rijdt bij hogere snelheden, dan de Pirelli,s. Ondanks dat de Michelin er meer terrein gericht uitziet kan je hier prima mee sturen. Op het circuit rij je de steppen aan de grond ( alleen wordt hij bij langdurig circuit gebruik te warm...) Maar op de openbare weg perfect, ook in de regen top!

Verder heb ik andere rem schijven voor gemonteerd. Bij wat sportiever gebruik worden de originelen remschijven te warm...
 
de stuurdemper is redelijk rudimentair, ik heb zelf het probleem niet maar je zou een iets dikkere olie kunnen proberen in de stuurdemper , op adv rider heb ik dit meermaals als oplossing gezien. Toevallig gisteren voor het eerst een stuurdemper uit elkaar gehaald, en dat is eigenlijk een klusje van niks, dus is wellicht de moeite waard.
 
220!

Stuurdemper van zwaardere olie voorzien kan je inderdaad zelf. Vork wat laten zakken ook.

Maar zou niet mogen nodig zijn..
 
Terug
Bovenaan Onderaan